Jag har funnit flera trådar med liknande problem, men valde att skapa en ny tråd då det bara brukar skapa förvirring när man inkräktar i andras trådar. Jag ber på förhand om ursäkt om inlägget verkar för långt.
Efter en hel del efterforskningar så tror jag mig ha kommit fram till ett svar, men jag skulle gärna vilja ha en bekräftelse från någon mer. Här kommer problemet.
För några månader sedan så låste sig datorn när jag satt och spelade Mass Effect. Då jag startade om datorn så var plötsligt skrämen täckt med artefakter, i detta fall flera vertikala ränder som var förskjutna åt sidan. Jag antog till en början att detta bara var någon tillfällig bugg och startade om datorn, gång på gång på gång utan effekt. Efter att ha tagit en titt i enhetshanteraren så såg jag ett litet utropstecken vid grafikkortet och fick då veta att det avaktiverats på grund av ett "kod-43"-fel. Jag insåg då att det var något allvarligare fel och att felet antagligen låg i grafikkortet varpå jag installerade om grafikkortets drivrutiner. Inte heller det hade någon effekt och jag valde därför att kontakta NVidias tech-support. Efter flera dagars fruktlös troubleshooting med dem så blev datorn plötsligt normal och allting verkade ha löst sig på egen hand.
För ungefär två veckor sedan återuppstod detta problem. Precis som första gången så startade jag om datorn flera gånger och installerade om drivrutinerna utan någon framgång. Och precis som första gången så löste det sig på egen hand efter någon dag.
De senaste dagarna har liknande problem med artefakter, flimmrande pixlar och låsningar dykt upp med allt från minuters till timmars mellanrum och jag har tröttnat på det.
Något jag inte tänkte på den första gången var att problemet med artefakterna uppstod så fort jag startade datorn och följde med genom hela boot-sekvensen, vilket antyder att det är hårdvaran det är fel på och inte mjukvaran då problemet uppstod innan några drivrutiner ens laddats.
Vad jag vill veta är om Ni, baserat på min beskrivning av problemet, håller med om att grafikkortet sjunger på sista versen och behöver bytas ut? Innan Ni frågar så har jag inget extra grafikkort som ligger och skräpar som jag kan byta ut det nuvarande med och jag känner inte heller någon som är villig att låna ut ett till mig.
Jag kör på en nästan sex år gammal dator bestående av:
Windows Vista Home Premium x64
Gigabyte GA-X38-DQ6 moderkort
Intel Core 2 Quad Q6600 2,40 GHz CPU
NVidia GeForce 8800GT 512 MB
4 GB DDR2 ramminne
PS. Om jag nu måste skaffa ett nytt grafikkort så undrar jag vad ni rekommenderar? Det ska helst vara bra nog för att klara de flesta tunga spelen som kommer ut på marknaden under de kommande åren, men prislappen ska helst inte fara iväg för långt upp bland tusenlapparna.