Handdator!

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
User avatar
dreft
Posts: 50
Joined: 2003-06-03 10:43:07
Location: Luleå
Contact:

Handdator!

Post by dreft »

Jag ska ta och beställa mig en PDA, undrade lite om nån hade nått tips?

Sitter och kollar på Palm Tungsten men den saknar W-lan vilket hade varit roligt. Dock har den väldigt fin skärm..

Nån av er som har nån liknande?
”It’s only after you’ve lost everything that you’re free to do anything”
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Fel forumsdel.
We dance to all the wrong songs
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Anmäl i stället för att kommentera.

En kompis har en Tungsten. Blev grymt imponerad av den. Hittat nåt bra pris på den än?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
spyse
Posts: 646
Joined: 2002-03-08 7:56:24
Location: Västerås
Contact:

Post by spyse »

Jag har en Tungsten T och jag vet att bim har en Tungsten E, och vi är båda mycket nöjda, skilnaden är väl att E har mer minne dock segare processor (20 mhz mindre eller så) den har inte bluetooth och sedan är den lite större eftersom den inte går att skjuta ihop.

Jag är mycket nöjd med min tungsten t känns "lyxig" och stabil, det som jag stör mig på är dock att volymen blir lite låg när man lyssnar på mp3 i den men det kan ju ha att göra med dålig hörsel eller dåliga hörlurar.

Vad vill du veta egentligen? Några speciela frågor??
Driver http://www.deadshop.se en svensk smokeshop som säljer det mesta inom rökning, så som; pipor, papper, tändare, digitalvågar, och övriga tillbehör samt rökelser, till bra priser.
User avatar
root
Posts: 1150
Joined: 2002-03-07 23:22:35
Contact:

Post by root »

Jag gillar min T3, den har grym skärm.
Pulling together is the aim of despotism and tyranny. Free men pull in all kinds of directions.
-Terry Pratchett
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Jag har som Spyse säger en Tungsten E :-) Grymt skön handdator, kör den som mp3spelare (Har 256MB Securedigitalminne), notepad, kalender och allmän leksak. Min har liksom Tungsten T3 grymt bra skärm, det är en likadan fast lite mindre (320*320). Tungsten E är grymt prisvärd, ligger på 2000kr och är dessoutom mycket slimmad, rejält tunnare än Tungsten T och dessoutom är hela höljet i metall - inte plast som de flesta andra handdatorer .

Fråga på om du undrar något!
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
dreft
Posts: 50
Joined: 2003-06-03 10:43:07
Location: Luleå
Contact:

Post by dreft »

Jo Tungsten T3´s skärm har bara fått lovord och beundran, den har ju i särklass högst upplösning.

Hade den nu haft W-lan hade det inte varit något snack om saken.

Tungsten C har W-lan men tycker dock inte att den är lika fin, den saknar även bluetooth.

Dock finns det ju HP i ungefär samma prisklass som har både ir, blåtand och w-lan men då är det skärmen som ligger på 230*320 gämför med tungten C som har 320*320 och Tungsten T3 som har 320*480 och som kan vända 90grader på skärmen vilket kunde vara trevligt..

Just nu om man köpte en Tungsten C fick man även med nån flashig penna och en D-ling W-lan router + 64mb minne , men extra minner har dom som erbjudane till nästan alla.

Grova problem med att bestämma sig, i vilket fall som hellst faller nånting av det goda bort..
”It’s only after you’ve lost everything that you’re free to do anything”
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Det finns ju wlan-adapters i form av SD-kort..

Min Tungsten T är riktigt trevlig.. en kompis köpte sig en likadan och är nöjd med den medans en annan köpte en T3 och den är riktigt fin..
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Offtopic, intressant att typ alla 64bittare med handdator väljer Palm framför något med PPC *tummen upp för oss ;-)*
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
pwm
Skribent
Posts: 1261
Joined: 2003-11-22 15:51:44
Location: Umeå

Post by pwm »

Jag är också nöjd ägare av en Tungsten T.
-Tbred 2700 @ 2.4GHz, 1024MB, WinXP Prof, 800GB
-Tbred 2600 @ 2.225GHz, 1024MB, Linux, 1353GB
-Tbred 1700 @ 1.75GHz, 1024MB, WinXP Prof, 444GB
-P4 3.06GHz, 1024MB, WinXP Prof, 120GB
-PII 2x400MHz, 512MB, Win2k Prof, 79GB
User avatar
dreft
Posts: 50
Joined: 2003-06-03 10:43:07
Location: Luleå
Contact:

Post by dreft »

Verkar som om de allra flesta här har valt palm framför tex. HP :)

bim:
Jo en T3 och ett SDIO w-lan kort skulle kanska sitta bäst då.
tåls att tänkas på, Scandisc's w-lan kort ligger på 1000kr exkl. moms och Tungsten t3 på 3195 exkl.
”It’s only after you’ve lost everything that you’re free to do anything”
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Jag gillar Tungsten C, tycker den ser nice ut - sjukt skönt med tangentbord också :-) C, T3 eller E är alla bra val - beroende på ens plånbok och behov.
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Som tidigare påpekat ligger tråden galet. Flyttar.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
MrB
Posts: 183
Joined: 2002-10-24 10:58:05
Location: Stockholm

Post by MrB »

Har en T3 och tycker att den är riktigt bra, men en stor nackdel är att den har ett "eget" OS, så många grejer man laddar ner till den som ska funka på Palm datorer fungerar inte på T3:an. Så det är lite vad man ska använda den till. Har själv försökt hitta något bra GPS-system till min och den enda jag kan hitta är TomToms, men den ska tydligen inte vara så bra :(
Det verkar finnas många fler program till PPC:erna. Hade jag köpt en nu så hade jag kanske valt en HP 5500 (tror den hette så?)

Men det är absolut inget fel med T3:an i övrigt, fungerara mycket bra och är lättanvänd för de applikationer som är gjorda för den.
"Det är alltid lättare att få förlåtelse än tillåtelse"
Stewarts lag om retroaktion
P4 3.0@3.8, ABIT IC7-G, 2GB RAM @ 2.5,3,3,8
ATI Radeon x800GTO, 160GB SATA, 200GB ATA
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

MrB wrote:Har en T3 och tycker att den är riktigt bra, men en stor nackdel är att den har ett "eget" OS, så många grejer man laddar ner till den som ska funka på Palm datorer fungerar inte på T3:an. Så det är lite vad man ska använda den till. Har själv försökt hitta något bra GPS-system till min och den enda jag kan hitta är TomToms, men den ska tydligen inte vara så bra :(
Det verkar finnas många fler program till PPC:erna. Hade jag köpt en nu så hade jag kanske valt en HP 5500 (tror den hette så?)

Men det är absolut inget fel med T3:an i övrigt, fungerara mycket bra och är lättanvänd för de applikationer som är gjorda för den.
Men den har väl Palm OS 5.2? Jag hittar massor av program till min E som har väl samma OS?
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
Dathor
Posts: 10
Joined: 2004-04-24 7:54:32

Post by Dathor »

Något "eget" os har inte t3, den har bara ett nytt os. Många program du kan ladda ner är till de palm med äldre os som saknar färg och stöd för den liggande skärmbild som t3 har.

Ha själv en t3 och är nu mycket nöjd efter att först fått ett ex med "tjutande" skärm. Finns tydligen två fabriker som tillverkar t3. Den ena har tydligen stora problem med kvaliten. Om du öppnar palmen max och tittar snett ner i displayen så skall du se ett orange ljus om den kommer från "rätt" fabrik och ett blått ljus om det är från "fel".

MrB: det har kommit en ny gps till t3 som heter navman 4460. Den skall tydligen slå det mesta på den marknaden. Som med övriga gps måste du ha måde mjukvara och en gpsmottagare, båda dessa delar medföljer naturligtvis 4460.

Läs mer om handdatorer på http://www.handdator.se/
User avatar
dreft
Posts: 50
Joined: 2003-06-03 10:43:07
Location: Luleå
Contact:

Post by dreft »

Finns det SDIO w-lan kort som passar till T3?
Såg att scandisc´s bara stödjer PPC 2002 och 2003.

Suget är störst efter en t3a men vore ju kanon med w-lan också.
”It’s only after you’ve lost everything that you’re free to do anything”
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Post by Camridge »

Frågan är hur mycket pengar vill du lägga ut för en Pocket PC?
Min nyaste Älskling
Hewlett Packard IPAQ 2210
Cpu: Intel(R) PXA255 400Mhz
Internt: 64MB minne CF:64 o 128MB
OS: Windows CE 4.20
User avatar
MrB
Posts: 183
Joined: 2002-10-24 10:58:05
Location: Stockholm

Post by MrB »

Det där med "eget" OS är något dom sa på PalmOne´s support, dom sa att det gällde för alla Tungsten modeller. Detta medför att vissa program och spel inte fungerar på Tungsten modellerna, t.ex. VRally som är gjort för färgskärms Palmar. TomToms T version är ju gjord specielt för tungsten modellerna. Har laddat ner massor av olika program och det är ungefär hälften som fungerar, men det finns även program som fungerar på T3:an som har ej har färg eller klarar vrid/utdrags-skärm, då fungerar bara inte dom funktionerna.
Men jag vet inte egentligen om det stämmer med "eget" OS, dom kan ju iof bara sagt det för att det var enklast ::)

Det enda jag tycker är sämre med T3:an är att det finns färre program/spel än om man jämför med PPC.
Fast jag håller med om att T3:an är underbar handator! Det är helt klart ett bra köp!

Dathor: Tack för tipset om 4460, hade jag helt missat!
"Det är alltid lättare att få förlåtelse än tillåtelse"
Stewarts lag om retroaktion
P4 3.0@3.8, ABIT IC7-G, 2GB RAM @ 2.5,3,3,8
ATI Radeon x800GTO, 160GB SATA, 200GB ATA
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

MrB wrote:Det där med "eget" OS är något dom sa på PalmOne´s support, dom sa att det gällde för alla Tungsten modeller. Detta medför att vissa program och spel inte fungerar på Tungsten modellerna, t.ex. VRally som är gjort för färgskärms Palmar. TomToms T version är ju gjord specielt för tungsten modellerna. Har laddat ner massor av olika program och det är ungefär hälften som fungerar, men det finns även program som fungerar på T3:an som har ej har färg eller klarar vrid/utdrags-skärm, då fungerar bara inte dom funktionerna.
Men jag vet inte egentligen om det stämmer med "eget" OS, dom kan ju iof bara sagt det för att det var enklast ::)

Det enda jag tycker är sämre med T3:an är att det finns färre program/spel än om man jämför med PPC.
Fast jag håller med om att T3:an är underbar handator! Det är helt klart ett bra köp!

Dathor: Tack för tipset om 4460, hade jag helt missat!
Alltså program som fungerar till OS5 för fungerar till handdatorer med Palm OS5 - det kan du ju läsa i readmen och så, med lite tur kan även program till OS3 resp. OS4 också fungera.

Sen förresten, OS5 är ett grymt skönt OS, snabbt som fasen och enkelt. Har en kompis som sitter på PPC2002Mobile och på en 120MHz och 32MB ram och det går långsamt - medan min Tungsten E med likvärdig prestanda aldrig känns långsam.
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
dreft
Posts: 50
Joined: 2003-06-03 10:43:07
Location: Luleå
Contact:

Post by dreft »

Jag hade tänkt att lägga ut runt 3000 exkl. men inte mer än 4000.

Sitter å grubblar över hur mkt användning man har av W-lan i den.
Vore ju trevligt och lite tufft att ute på nån "hotspot" i stan kunna kolla mailen eller nått annat.

Jag har 3 st som det står emellan:
HP : http://www.dustin.se/shopping/ProductDe ... 5010058390

Palm : http://www.dustin.se/shopping/ProductDe ... 5010057447

Dell (varning lång länk) : http://dellware.euro.dell.com/dellstore ... _210-12958
”It’s only after you’ve lost everything that you’re free to do anything”
User avatar
MrB
Posts: 183
Joined: 2002-10-24 10:58:05
Location: Stockholm

Post by MrB »

Om du t.ex vill lyssna på MP3 mm i Palmen så måste du ha ett extra minnes kort, så ta gärna T3:a med extra minnes kort till på engång.
http://www.dustin.se/shopping/ProductDe ... 5010057606
Kanske finns billigare kort någon annan stans iof ::)
"Det är alltid lättare att få förlåtelse än tillåtelse"
Stewarts lag om retroaktion
P4 3.0@3.8, ABIT IC7-G, 2GB RAM @ 2.5,3,3,8
ATI Radeon x800GTO, 160GB SATA, 200GB ATA
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Post by Camridge »

Jag kan rekommendera denna i alla fall
Hewlett Packard iPaq H2210

http://se.pricerunner.com/computing/com ... 25/reviews

http://www.hp.se/produkter/model.asp?ca ... &audience=
------------------------

Du kan lyssna på musik se på filmer ändra bakgrunder. Spela olika spel o ladda hem nytto program m.m
-----------
Den inbyggda högtalaren är suverän och det räcker att ha på hälften av volymen för att man ska vara nöjd. (beror ju på förstås)
Min nyaste Älskling
Hewlett Packard IPAQ 2210
Cpu: Intel(R) PXA255 400Mhz
Internt: 64MB minne CF:64 o 128MB
OS: Windows CE 4.20
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Kan säga att när jag höll i HP 1940 (samma 1930 fast med bt) så fick jag inte alls samma kvalitétskänsla som i Palmen, därför blev det en T|E :-)
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
maestro
Posts: 490
Joined: 2002-06-24 19:29:20
Location: Linné, Göteborg
Contact:

Post by maestro »

Har själv en Qtek 7070. Köpte den då jag både behövde ny mobil, handdator & mp3-spelare. Fungerar toppen, det ända som kan vara lite negativt är batteritiden. Men det stör mig inte, får ladda varannan dag typ.
Kameran etc fungerar också toppen, ja.. Är helt enkelt mkt nöjd med min lilla nalle.
Post Reply