Kabelgalen!

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
stormfrog
Posts: 93
Joined: 2004-01-19 4:44:30

Kabelgalen!

Post by stormfrog »

Jag har stora feta problem nu alltså... här brevid mig har jag två vackra fina 120mm fläktar som går helt ljudlöst och blåser som en hel bastube-armé! Dom kommer dock slaktade från en Sun burk (tror jag). Det var ovanliga kontaker som inte passar i "vanliga" burkar i vilket fall. Jag kapade alltså av de underliga kontakterna och tänket att "Tja, men sånna där elkontakter som man kopplar till nätagget kan man ju säkert köpa på Clas Ohlson!".

Dagen därpå kommer jag till Clas Ohlson... de har inte ett skit - inte ens så mycket som kabel som liknar den man har inne i datorn :P

Senare sätter jag mig ner o pillar lös trådarna ur kontakterna på ett gammalt nätagg för att använda dessa till mina kontaktlösa fläktar. Nu upptäcker jag att alla sladdar sitter med en speciell kabelsko inmonterad i varje sådan kontakt. Kabelskon är i princip omöjlig att plocka loss och åter använda. Efter mycket piller och en hög funderingar är jag fortfarande helt utan lösning på mitt problem.

Går det ens att köpa lättmonterade kontakter som passar till sladdar man vill koppla in i nätagget? (och var isf?) Och var hittar man tunnare kabel än 1.5mm? Varken Clas Ohlson eller OK hadde det.

Nån som har något förslag på vad man skulle kunna använda som substitut för kabelskorna som varje tråd till kontakt på nätagget sitter färst i?

Känns ju som grundläggande elektronik... måste ju finnas nån smart enkel lösning att införskaffa som man kan köpa på vilken välsorterad elhandel som helst?

*argh* *slita sig i skägget*
Brand: VAX 11/780 <> Casing: yes <> CPU: KA780, 78032(200ns) <> GFX: no <> Memory: yes(512M) 8KB on chip cache
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

jag brukar använda sånna här som jag kapar och kopplar fläktar i http://www.datorbutiken.com/se/default. ... Id=DEL-114
sen en sockerbit funkar prima :)
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Själv tar jag en trasig hårddisk och använder kontakten därifrån för att permanentansluta saker, antingen det eller klippa skallen av en av sladdarna från nätagget och skruva på en sockerbit.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
stormfrog
Posts: 93
Joined: 2004-01-19 4:44:30

Post by stormfrog »

okej...det borde ju funka precis lika bra!

Jag har iaf handlat lite kabel på OK som är lite tjockare än sladdarna som går från fläktarna. Jag tror det är samma tjocklek som sladdarna som kommer direkt ur nätagget. Går det att skarva på en fläktkabel med lite grövre kabel utan att påverkar fläktens effekt?

Tack för tipsen :)
Brand: VAX 11/780 <> Casing: yes <> CPU: KA780, 78032(200ns) <> GFX: no <> Memory: yes(512M) 8KB on chip cache
User avatar
m563
Posts: 467
Joined: 2003-10-01 9:04:41
Contact:

Post by m563 »

Går det inte bara att klippa av sladdarna och försöka få in dom i en molex eller nått
Yepp..
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Använder sockerbitar för alla saker jag har kapat i datorn, funkar prima.
User avatar
Lord-Lump
Posts: 81
Joined: 2004-07-15 1:49:38

Post by Lord-Lump »

hehe sockerbitar ja....

sj har jag skarvat 2st 25 m nätvekskablar med en sockerbit... uj uj uj det var vackert ska ni veta :P
User avatar
stormfrog
Posts: 93
Joined: 2004-01-19 4:44:30

Post by stormfrog »

matte563 wrote:Går det inte bara att klippa av sladdarna och försöka få in dom i en molex eller nått
Har du försökt pilla upp en molex och återanvända den på en annan kabel? Det är jäklar i min låda helt omöjligt... iaf för mig, jag satt ändå och pillade med pincett i optikerskrivmejsel i ~20 minuter och den så mycket som lossnade inte ens från kabeln :P

Finns iof säkert nån smart tång man kan köpa som trycker fast sådana... men en sån lär väl gå på åtskilliga hundralappar(?)
Brand: VAX 11/780 <> Casing: yes <> CPU: KA780, 78032(200ns) <> GFX: no <> Memory: yes(512M) 8KB on chip cache
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Det ska finnas på Kjell & Company www.kjell.com
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

stormfrog wrote:
matte563 wrote:Går det inte bara att klippa av sladdarna och försöka få in dom i en molex eller nått
Har du försökt pilla upp en molex och återanvända den på en annan kabel? Det är jäklar i min låda helt omöjligt... iaf för mig, jag satt ändå och pillade med pincett i optikerskrivmejsel i ~20 minuter och den så mycket som lossnade inte ens från kabeln :P

Finns iof säkert nån smart tång man kan köpa som trycker fast sådana... men en sån lär väl gå på åtskilliga hundralappar(?)
Gjort det med säkerligen ett 50-tal kontakter :)
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

stormfrog wrote:Har du försökt pilla upp en molex och återanvända den på en annan kabel? Det är jäklar i min låda helt omöjligt... iaf för mig, jag satt ändå och pillade med pincett i optikerskrivmejsel i ~20 minuter och den så mycket som lossnade inte ens från kabeln :P

Finns iof säkert nån smart tång man kan köpa som trycker fast sådana... men en sån lär väl gå på åtskilliga hundralappar(?)
Man klipper av .200"kontakten och skarvar den med lödkolv och krympslang, man försöker inte få loss och återanvända krimpade kontakter... Aldrig... någonsin...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Lord-Lump wrote:hehe sockerbitar ja....

sj har jag skarvat 2st 25 m nätvekskablar med en sockerbit... uj uj uj det var vackert ska ni veta :P
:o du e ju galen, man kan inte skarva nätverkskabel med sockerbitar, du förlorar säkert jätte många MBIT!!! ...f.ö. ska man nog inte skarva nätverkskabel alls.

Edit: jo det kan man visst det, tar tillbaka, men inte med sockerbitar som sagt
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

syntetisk wrote::o du e ju galen, man kan inte skarva nätverkskabel med sockerbitar, du förlorar säkert jätte många MBIT!!! ...f.ö. ska man nog inte skarva nätverkskabel alls.

Edit: jo det kan man visst det, tar tillbaka, men inte med sockerbitar som sagt
Det finns inget som hindrar att man skarvar nätverkskabel, den korta del av kabeln som är en skarv gör ingen skillnad.

Jag har en 18 meter lång motorkabel som TP, samt att jag har kört LAN över 4 st 4 meter långa gem-kedjor...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
stormfrog
Posts: 93
Joined: 2004-01-19 4:44:30

Post by stormfrog »

Ghlargh wrote:
syntetisk wrote::o du e ju galen, man kan inte skarva nätverkskabel med sockerbitar, du förlorar säkert jätte många MBIT!!! ...f.ö. ska man nog inte skarva nätverkskabel alls.

Edit: jo det kan man visst det, tar tillbaka, men inte med sockerbitar som sagt
Det finns inget som hindrar att man skarvar nätverkskabel, den korta del av kabeln som är en skarv gör ingen skillnad.

Jag har en 18 meter lång motorkabel som TP, samt att jag har kört LAN över 4 st 4 meter långa gem-kedjor...
hoho :D respekt!
Brand: VAX 11/780 <> Casing: yes <> CPU: KA780, 78032(200ns) <> GFX: no <> Memory: yes(512M) 8KB on chip cache
Post Reply