Zalman VF700-AlCu @ 64bits

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
Locked
User avatar
N. Alfinson
Hedersbit
Posts: 3051
Joined: 2002-02-17 0:03:22
Location: Göteborg/Stockholm
Contact:

Zalman VF700-AlCu @ 64bits

Post by N. Alfinson »

Att ha en tyst dator efterstävar säkert många, och Zalman har länge varit vännen i vår strävan efter en sådan. En av deras mest lyckade produktserier har varit deras ZM-80 som är en kylare avsedd för grafikkort. Men efter två år på marknaden var behovet efter en helt ny produkt stort.

Image

Resultatet av det hela blev VF700-serien vilket är en helt nyutvecklade kylare. Den passar alla av dagens moderna grafikkort, även de nya ATI Radeon X850XT PE och NVIDIA GeForce6 6800 Ultra. Men den kyler inte bara bra, utan Zalman har naturligtvis även sett till så att den är tyst.

Versionen vi idag skall ta oss en titt på är VF700-AlCu vilket är byggd av kombination av koppar och aluminium för att hålla vikten nere. Vi testar den på ett X800XT-kort och resultaten är minst sagt imponerande.

Ni hittar hela recensionen här.
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Verkar som en ok grafikkortskylare, fast jag själv föredrar min egna variant med fastmonterad P4-kylfläns med dubbelhäftande värmeledande tejp och en bit kabel. :)

Fast ja... 1350 varv känns för mycket för min del. 1000 varv är lagom.
triton242
Hedersbit
Posts: 1133
Joined: 2002-03-07 22:34:51
Location: Nyköping Tystberga
Contact:

Post by triton242 »

Fluffy wrote:Verkar som en ok grafikkortskylare, fast jag själv föredrar min egna variant med fastmonterad P4-kylfläns med dubbelhäftande värmeledande tejp och en bit kabel. :)

Fast ja... 1350 varv känns för mycket för min del. 1000 varv är lagom.
Ja ledningsförmågan med dubbelhäftande värmeledande tejp är ju "nästan" lika bra som metal som trycker mot varandra och på så viss skapar en bra kontaktyta. Sedan det faktum att det faktiskt också kan trilla av vid transport lättare gör ju inte saken bättre.
Guest

Post by Guest »

Tack för en bra recension. Ruskigt mycket värme en X800XT utvecklar..
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Ser ut som ännu en produkt från Zalman som kombinerad låg ljudnivå och bra kylningsförmåga. Jag är imponerad! :D
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
N. Alfinson
Hedersbit
Posts: 3051
Joined: 2002-02-17 0:03:22
Location: Göteborg/Stockholm
Contact:

Post by N. Alfinson »

Mer från Zalman kommer imorgon ;)
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Ja just det, ni ska testa CNPS7700 va?

Vill förresten tacka för den här recensionen och ser fram emot nästa.
Life's a joke, yuk it up.
mattlos
Posts: 905
Joined: 2004-09-17 11:32:02
Location: Knorrköping

Post by mattlos »

Oh smarrigt om ni ska prova 7700. Ska nog köpa en sån, ska bli kul att höra vad ni tycker om den då. Den där för graffet verkar med lovande. Kanske blir en låda med zalman kylare snart hit ;D
dsfa

Post by dsfa »

vore intressant med jämförelse med arctic coolings alternativ
User avatar
N. Alfinson
Hedersbit
Posts: 3051
Joined: 2002-02-17 0:03:22
Location: Göteborg/Stockholm
Contact:

Post by N. Alfinson »

dsfa wrote:vore intressant med jämförelse med arctic coolings alternativ
Visst vore det intressant, problemet är bara att de inte vill skicka ett testexemplar till oss.
dsfa

Post by dsfa »

.. ok, synd men positivt att du undersökt saken. Bra recension!
User avatar
Flip_Chip
Posts: 233
Joined: 2002-03-30 15:51:53
Location: Umeå
Contact:

Post by Flip_Chip »

nizenco wrote:
dsfa wrote:vore intressant med jämförelse med arctic coolings alternativ
Visst vore det intressant, problemet är bara att de inte vill skicka ett testexemplar till oss.
Det var riktigt snålt. Fast om alla hårdvarusidor skulle be om testexemplar så blir de ett gäng och dessutom frakten.
Guest

Post by Guest »

En sådan ska jag köpa, jag tycker mitt 9800XT låtar på tok för mycket.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

hm.. Det vore även intressant att jämföra den emot dess föregångare..

Roligt att man inte längre bara står och stampar dock.. finns på tok för lite grafikkortskylning där ute jämfört med processorkylare tycker jag.. Speciellt med tanke på hur dålig kvalité det brukar vara på orginalkylarna.
User avatar
Pappa-Scan
Posts: 551
Joined: 2002-08-28 15:03:06
Location: Gävle

Post by Pappa-Scan »

Vi valde att inte montera dit dem (på bilden har vi bara lagt dem ovanpå minneskretsarna så att ni ser hur dem ser ut) helt enkelt på grund av att vi inte har tänkt överklocka vårt grafikkort.
Är det inte så att minneskylarna helt enkelt inte får plats? Kolla på den här bilden:
http://www.64bits.se/recensioner/zalman ... jskruv.jpg
Jag är bättre än dig.
Guest

Post by Guest »

Pappa-Scan wrote:
Vi valde att inte montera dit dem (på bilden har vi bara lagt dem ovanpå minneskretsarna så att ni ser hur dem ser ut) helt enkelt på grund av att vi inte har tänkt överklocka vårt grafikkort.
Är det inte så att minneskylarna helt enkelt inte får plats? Kolla på den här bilden:
http://www.64bits.se/recensioner/zalman ... jskruv.jpg
Så kan det ju vara, det dom får inte plats på ett XFX 6600GT iaf
Guest

Post by Guest »

Pappa-Scan wrote:
Vi valde att inte montera dit dem (på bilden har vi bara lagt dem ovanpå minneskretsarna så att ni ser hur dem ser ut) helt enkelt på grund av att vi inte har tänkt överklocka vårt grafikkort.
Är det inte så att minneskylarna helt enkelt inte får plats? Kolla på den här bilden:
http://www.64bits.se/recensioner/zalman ... jskruv.jpg
Tror knappast så är fallet, tror inte ZALMAN skulle skicka med minnes kylarna om dom inte fick rum under huvudkylaren......eller.......
FEL

Post by FEL »

Tack för en bra artikel! (Försök dra ned på användandet av uttrycket "helt enkelt", dock ... 10 ggr i denna review) :)
User avatar
N. Alfinson
Hedersbit
Posts: 3051
Joined: 2002-02-17 0:03:22
Location: Göteborg/Stockholm
Contact:

Post by N. Alfinson »

FEL wrote:Tack för en bra artikel! (Försök dra ned på användandet av uttrycket "helt enkelt", dock ... 10 ggr i denna review) :)
Hehe, det har jag inte tänkt på, kom på mig själva att skriva "naturligtvis" i varje mening tidigare dock (och dock används flitigt med...)
borsten

Post by borsten »

"På så sätt blir trycket på grafikkortskärnan mer jämnt fördelat över hela ytan. På så sätt blir trycket på grafikkortskärnan mer jämnt fördelat över hela ytan."

Ska det vara så?

Iaf, har beställt cuvarianten av den där, väntar på posten.
Bra att veta att den funkar, bra att få en recension på den. Är ni de första som fått tag i en att recensera? Har inte hittat nått när jag sökt. :)
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Ska man vara på de viset så kan man även klaga på/kommentera detta stycke:
Nu är det äntligen dags att skruva fast kylaren. Det görs mycket enkelt genom att helt enkelt lägga kylaren ovanpå grafikkortsprocessorn och sedan skruva fast den i de två distanserna som vi tidigare har satt dit. Tänk på att ni inte skruvar dit den första skruven helt och hållet innan ni börjar på den andra, då finns det en risk att skada grafikkortet. Utan skruva istället i de båda skruvarna lite åt gången. På så sätt blir trycket på grafikkortskärnan mer jämnt fördelat över hela ytan. På så sätt blir trycket på grafikkortskärnan mer jämnt fördelat över hela ytan.
Men eftersom nizenco gör ett bra jobb med att recensera så ska vi väl inte klaga på sådana detaljer ? ;)
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

borsten wrote:"På så sätt blir trycket på grafikkortskärnan mer jämnt fördelat över hela ytan. På så sätt blir trycket på grafikkortskärnan mer jämnt fördelat över hela ytan."

Ska det vara så?
:P

Du hann före...men det var banne mig inte med mycket ;)
User avatar
N. Alfinson
Hedersbit
Posts: 3051
Joined: 2002-02-17 0:03:22
Location: Göteborg/Stockholm
Contact:

Post by N. Alfinson »

Som vanligt tar vi sådant här via nizenco@64bits.se ;)
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Någon som vet hur nv5 silencer står sig mor vf700Cu ??

bra skrivet förresten!
meh
Locked