Förstärkare

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
Jirgyg
Posts: 380
Joined: 2003-10-07 17:56:11
Location: Lkpg

Förstärkare

Post by Jirgyg »

Jag har satt i en förstärkare i bilen och kopplat MDn till den.
Problemet är att stärkaren är gjord för en högnivåsignal in medan jag bara kopplat hörlursutgången från MDn dit.
Resultatet är att maxvolymen inte blir så hög. Kan jag sätta en annan förstärkare innan den befintliga? Isåfall kan ni tipsa om någon lämplig?....gärna från elfa.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

på alla md finns det line out som man ska använda och inte det du använder...
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Jirgyg
Posts: 380
Joined: 2003-10-07 17:56:11
Location: Lkpg

Post by Jirgyg »

Där har du fel...min har ingen line out. Modellen dyrare har det, men den kostade också 1500kr mer.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Dessutom är det inte line out man använder vid koppling till ett slutsteg då ett riktigt slutsteg inte har någon volymkontroll, har den volymkontroll är det tektiskt sett en förstärkare.

Problemet ligger i att bilslutsteg med högnivåingång använder signalnivåerna från en högtalarutgång och hörlursutgången på MDn har helt enklet inte lika hög spänning eller ström (beroende på slutstegets konstruktion) som den bilstereo det är gjort för att kopplas till.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Jirgyg
Posts: 380
Joined: 2003-10-07 17:56:11
Location: Lkpg

Post by Jirgyg »

Där sa du något jag inte tänkt på...min "förstärkare" har ingen volymkontroll, alltså är det ett slutsteg. Fast den har iof en EQ del.
Är det en förförstärkare jag behöver?
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Är det en gammal hederlig "booster" du kopplat in? Öppna den och se vart spänningsdelaren sitter, den som internt omvandlar högnivå till lågnivå, jag är nästan 100% säker på att den arbetar med lågnivå internt och att högnivån sänks genom att seriekoppla 2 effektresistorer och ta signalen mellan dom och jord. Det blir lite mek, men sen kan du nog få ut full kräm ur den :)
Kan inget om mycket
User avatar
Jirgyg
Posts: 380
Joined: 2003-10-07 17:56:11
Location: Lkpg

Post by Jirgyg »

Visst är det en gammal booster. Är inte säker på om jag vågar pilla runt i den, jag är inte så grym på elektronik och vill helst inte förstöra den.
Jag funderade på om man inte kunde sno förstärkaren ur ett par datorhögtalare...då får man ju 3.5mm plugg också. Snacka om serverat på silverfat ;D
Jag har ett par gamla datorhögtalare liggandes och när jag öppnade det ena paret såg jag att trafon gav 2x9V på sekundärsidan. Den ger ju dessutom växel ut, hur fungerar det om jag matar den med likspänning?
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jirgyg wrote:Den ger ju dessutom växel ut, hur fungerar det om jag matar den med likspänning?
inte.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Jirgyg
Posts: 380
Joined: 2003-10-07 17:56:11
Location: Lkpg

Post by Jirgyg »

Bara så att du inte missförstod mig... jag menade inte att jag skulle mata trafon med likspänning utan att jag skulle ta bort trafon och mata kortet direkt med lik.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Du får kolla hur det är konstruerat, sitter det likriktare och glättning+reglering är det bättre om man kopplar ur det och lägger en stabil matning på den platsen i kretsen.

Det går inte att rakt av ersätta en 9V växelspänningsmatning med en 9V likpänningsmatning, man måste räkna in hur resten av kretsen är konstruerad.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Jirgyg
Posts: 380
Joined: 2003-10-07 17:56:11
Location: Lkpg

Post by Jirgyg »

Växelspänningen likriktades direkt genom två dioder så det var bara att fläska på likspänningen på samma punkt där växeln var inkopplad.
Så nu behöver jag bara en spänningsregulator för att få ner 12V till 9V. Några förslag?
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jirgyg wrote:Växelspänningen likriktades direkt genom två dioder så det var bara att fläska på likspänningen på samma punkt där växeln var inkopplad.
Så nu behöver jag bara en spänningsregulator för att få ner 12V till 9V. Några förslag?
Hur mycket ström behöver du?

LM350 är en ställbar regulator som klarar 3A, men glöm inte kylflänsen.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Jirgyg
Posts: 380
Joined: 2003-10-07 17:56:11
Location: Lkpg

Post by Jirgyg »

Den ska bara driva förstärkaren från datorhögtalarna. På trafon står det 0.5A men är det primär eller sekundärsidan?
Det låter i mina öron mer troligt med 12V*0,5A=6W än 230V*0,5A=115W i ett par så små högtalare. Eller hur?

EDIT: Vilket motstånd är det jag ska ha om jag vill ha 9V ut?
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Du tänker helt fel, en transformator omvandlar spänningen från 230V till 9V och när den sänker spänningen höjer den även den tillgängliga strömmen (samma effekt in som ut, bortsett från förluster i transformatorn) så på 230V sidan (primären) drar transformatorn bara några få milliampere när du hämtar ut 500mA på sekundärsidan. Det är ingen bra idé att använda ett motstånd för att sänka utspänningen eftersom spänningen inte blir stabil vid varierande last plus att du får väldigt stora effektförluster och där med låg total verkningsgrad.
Kan inget om mycket
User avatar
Jirgyg
Posts: 380
Joined: 2003-10-07 17:56:11
Location: Lkpg

Post by Jirgyg »

Man behöver ett motstånd till LM350, det var det motståndet jag menade.
Jag har iaf beställt en regulator från elfa, skulle komma imorn. Art nr 73-000-50 Länk
Då slipper jag motståndet också.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jirgyg wrote:Man behöver ett motstånd till LM350, det var det motståndet jag menade.
Jag har iaf beställt en regulator från elfa, skulle komma imorn. Art nr 73-000-50 Länk
Då slipper jag motståndet också.
Du behöver väl 2 motstånd för LM350?

det finns en formel för vilka motstånd du ska ha för olika spänningar om du tittar i databladet för LM350.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Jirgyg
Posts: 380
Joined: 2003-10-07 17:56:11
Location: Lkpg

Post by Jirgyg »

Sant, visst behövs det två motstånd, tänkte lite fel bara. Iaf så beställde jag en regulator där jag slipper motstånd och som dessutom kostade mindre än 10kr till skillnad från LM350 som kostar ca 40kr.
User avatar
Jirgyg
Posts: 380
Joined: 2003-10-07 17:56:11
Location: Lkpg

Post by Jirgyg »

Nu har jag kopplat in allt. Det funkar perfa ;D
Det låter bättre än väntat med tanke på förstärkaren. Visserligen har jag inte kopplat in boostern än, har inte haft tid. Den kommer säkerligen att öka bruset en del men jag är iaf nöjd. Har trots allt bara lagt ner 19kr på det.
Post Reply