De fem bästa operativsystemen?

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
User avatar
ficklampa
Hedersbit
Posts: 546
Joined: 2002-05-17 23:43:57
Location: Södermalm, Stockholm
Contact:

Post by ficklampa »

Själv säger jag Mac OS X, Ubuntulinux, *BSD och Windows... Beroende på användningsområde så är alla operativsystem bra. T ex Windows är bra till spel då det finns mycket spel att välja mellan, men även OS X duger bra till detta om man nu spelar något av de spel som finns. Ser man det ur serversynpunkt är Windows långt ifrån bra, och där träder linux och *BSD in och tar rollen som king of the hill. Och sen har vi sjukhusmarknaden som behöver realtidsOS där vi ser QNX med flera, för att inte glömma bort BeOS som faktiskt lever vidare (användarmessigt, utvecklingsmessigt är det dött.).
PC: 2500k | 8 GB RAM | GTX770
User avatar
slaüman
Posts: 966
Joined: 2002-04-14 12:55:52
Location: Göteborg
Contact:

Post by slaüman »

my five cents;
produktivitet: OS X (zeroconf, kan verkligen bara sätta sig ner och vara produktiv, gjorde mig en bakgrundsbild på fyllan i lördags till exempel.)
spelande/tidsfördriv: Windows 2k, XP
serverande: Linux (Debian, Slackware), (har precis börjat mecklimura med FreeBSD, har ingen anledning att se tillbaks på Linux känns det som... Fick tom. igång JRE efter ett tags pillande, då var jag lite nöjd)
Stabilitet: AS/400, OS/390 (Z/OS) (Pillar lite på jobbet, sjukt intressanta plattformar)
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Vad är det som kommer komma i Longhorn som slutanvändaren kommer att märka?

Sedan slåss väl inte ens Windows Server och Linuxdist med Xfce4 i samma liga?
Tycker i så fall att EOS (Equation Operating System, tror det var TI-räknarna som körde det) är bäst. Skall man jämföra operativsystem får man rikta sig på en grupp, för operativsystem är inte alltid lämpade för alla syften (undantag Windows 2000).

Någon som har koll på vad som skiljer IBMs mainframes mot HP eller någon annan stor tillverkare av mainframes. (frågan är relevant till ämnet då slauman tog upp de operativen).

BeOS har jag förstått lite som ett skämt. Det används av hemanvändare men utvecklades för storskaliga flerprocessordatorer. Det är ungefär som att köra Linux på sin PC, Linux skall användas där prestanda är viktigt, som i handdatorn/mobilen eller i storskaliga system. På en PC spelar prestandan ingen roll och man kan i princip köra vad som helst går på fyra hjul och hårddisk.
User avatar
dR slIzer
Posts: 130
Joined: 2002-11-15 18:57:30
Contact:

Post by dR slIzer »

lyckegard wrote:Det är ungefär som att köra Linux på sin PC, Linux skall användas där prestanda är viktigt, som i handdatorn/mobilen eller i storskaliga system. På en PC spelar prestandan ingen roll och man kan i princip köra vad som helst går på fyra hjul och hårddisk.
Då får du nog skälla lite på Linus också, han skriv ju faktiskt sitt Linux på en PC...
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

dR slIzer wrote:Då får du nog skälla lite på Linus också, han skriv ju faktiskt sitt Linux på en PC...
Skrev. Numera sägs han sitta på ppc64.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
Halvarsson
Posts: 850
Joined: 2004-05-15 11:59:49
Location: Norrland

Post by Halvarsson »

Hoho, det stämmer. Killen sitter numera på en Dual G5, skänkt av ja ni vet vem.

peace.
"En leder, resten följer" - Steve Jobs
User avatar
root
Posts: 1150
Joined: 2002-03-07 23:22:35
Contact:

Post by root »

Har inte Linus sagt att man kan använda minneshanteringen på ppc för att skrämma småbarn?
Pulling together is the aim of despotism and tyranny. Free men pull in all kinds of directions.
-Terry Pratchett
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

root wrote:Har inte Linus sagt att man kan använda minneshanteringen på ppc för att skrämma småbarn?
Bra att man får lite tips, mina barn börjar bli härdade och skräms inte längre
av dubbla exceptions på sparcv8 eller nfsserver-koden i BSD som är skriven
enbart med makros för att branchar är dyra på vax:ar.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
skuggan|
Posts: 320
Joined: 2003-11-15 22:45:08
Location: Kungälv
Contact:

Post by skuggan| »

IcePic wrote:Bra att man får lite tips, mina barn börjar bli härdade och skräms inte längre
av dubbla exceptions på sparcv8 eller nfsserver-koden i BSD som är skriven
enbart med makros för att branchar är dyra på vax:ar.
Hur gamla är dina barn IcePic? Börjar ju bli orolig för dem om de kan sånt vid en eventuell ung ålder. ;D
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

skuggan| wrote:Hur gamla är dina barn IcePic? Börjar ju bli orolig för dem om de kan sånt vid en eventuell ung ålder. ;D
Min son är 3 och en jävel på Tactical Ops och UT2k4. Han är visserligen en
fena på "Anki och Pytte" och "Freddi Fisk" med, men det kanske inte imponerar
på det här gänget. ;)

Men nej, de försöker inte lösa dubbla exceptions på sparcv8, men de skräms
inte längre av det. =)
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Dessa OS tycker jag bäst om:

1: Mac OS X
2: FreeBSD
3: OpenBSD
4: Debian
5: Gentoo

(nu har jag inte kört dessa OS jättemycket, men jag gillar dem mer än vad jag gillar windows ;))

Framförallt Mac osX gillar jag, stabilt men ändå simpelt.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Last edited by lyckegard on 2005-05-26 12:23:32, edited 1 time in total.
User avatar
Gussoh
Posts: 974
Joined: 2002-05-09 11:32:06
Location: Mölndal
Contact:

Post by Gussoh »

lyckegard wrote: ...
Tycker i så fall att EOS (Equation Operating System, tror det var TI-räknarna som körde det) är bäst. Skall man jämföra operativsystem får man rikta sig på en grupp, för operativsystem är inte alltid lämpade för alla syften (undantag Windows 2000).
...
hihi!
Jag vill köra Windows 2000 på min Ti-83:a! Ditt inlägg kändes seriöst tills du råkade använda personliga värderingar utan att ge argument för dem :)
*elak*

I övrigt så tycker jag att denna tråd har varit mycket underhållande och informativ hittils.

En ide när du försöker skriva din rapport är kanske att inte försöka jämföra operativsystemen med varandra utan kanske beskriva dem enskilt. Om du ska jämföra dem så får du nog gå mycket djupare än en kort rapport. Alternativet är att bara skriva om operativsystem som är väldigt lika varandra.

Jag har svårt för att inte sväva ut i andra saker än ämnet i denna tråden jag också, men jag fortsätter ändå ;)

Något som jag tycker är ett misstag när folk argumenterar om operativsystem är att personer ofta säger argument såsom -"Operativsystem(tm) är jättebäst, enda felet är att tillverkarna inte skriver drivrutiner för Operativsystem(tm) - och det är inte operativsystemets fel!"
.. är det då så jättebäst? Om jag har min Grunkomoj(pat. pending) som jag måste använda men det inte finns några drivrutiner till så är ju Operativsystem(tm) helt oanvändbart.
Jag tycker att grön är en fin färg.
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

lyckegard wrote:Vad är det som kommer komma i Longhorn som slutanvändaren kommer att märka?
Ett ännu blåare gui än xp?
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
lucchesi
Posts: 145
Joined: 2005-01-09 2:29:06
Location: Bollnäs

Post by lucchesi »

Det bästa enligt mig
1. Sourcebaserade linuxditributioner såsom Gentoo, Crux och liknande
2. Slackware Linux
3. FreeBSD
4. Debianbaserade Linuxversioner
5. Om det krisar RPMbaserade Linuxdistar
Min PC ASUS A7N8X-XE,1024GB PC3200,200GB WD-Caviar,120Gb Seagate Barracuda,120Gb Hitachi Deskstar.Maxtor USB 2.0 100Gb, 16x DVD-RW +/- Samsung,GeCube ATI X1300,AMD 3000+ Barton 333FSB,Ljud AC97, OS Slackware Current,WM KDE 3.5.2
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

lucchesi: så de andra linuxdistarna skriver man binärkod istället för rpm-kod eller sourcekod?

Skall man behöva dra ner .deb-paketet för Linuxkärnan menar du?
User avatar
Gussoh
Posts: 974
Joined: 2002-05-09 11:32:06
Location: Mölndal
Contact:

Post by Gussoh »

lyckegard wrote:lucchesi: så de andra linuxdistarna skriver man binärkod istället för rpm-kod eller sourcekod?

Skall man behöva dra ner .deb-paketet för Linuxkärnan menar du?
En misstanke är att han syftar på paketsystemet i respektive distribution - som kan vara källkodsbaserat som i gentoo eller binärkodsbaserat som i debian... som standard bör väl tilläggas - i gentoo kan man ta hem binärpaket och i debian kan man ta hem sourcepaket med ett argument till emerge respektive apt-get...

Kärnan i ett .deb-paket är förövrigt väldigt smidigt. Jag lägger den för det mesta i ett deb-paket, oavsett om jag kompilerar själv eller laddar hem en färdigkompilerad sådan.
Jag tycker att grön är en fin färg.
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Jag som trodde att hela iden med open source var att allting skrevs i vanlig programmeringskod och man sedan kompilerade det och fick binkärkod.
User avatar
lucchesi
Posts: 145
Joined: 2005-01-09 2:29:06
Location: Bollnäs

Post by lucchesi »

lyckegard wrote:Jag som trodde att hela iden med open source var att allting skrevs i vanlig programmeringskod och man sedan kompilerade det och fick binkärkod.
Själva Idén med Open Source är inte att man SKA kompilera utan att möjligheten att ändra och eller kompilera skall finnas. Binärpaket är bara ett enklare sätt att installera på. Det är ju som sagt en smaksak
Min PC ASUS A7N8X-XE,1024GB PC3200,200GB WD-Caviar,120Gb Seagate Barracuda,120Gb Hitachi Deskstar.Maxtor USB 2.0 100Gb, 16x DVD-RW +/- Samsung,GeCube ATI X1300,AMD 3000+ Barton 333FSB,Ljud AC97, OS Slackware Current,WM KDE 3.5.2
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

lyckegard trollar er ganska hårt...
» the empire never ended
User avatar
TheQ*
Posts: 77
Joined: 2004-11-05 22:27:25

Post by TheQ* »

På vilket sätt skyddar en brandvägg mot blaster?
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

TheQ* wrote:På vilket sätt skyddar en brandvägg mot blaster?
Stänger de portar den använder sig av.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Boffe
Posts: 297
Joined: 2005-01-03 19:52:42
Location: Dreamhack ?
Contact:

Post by Boffe »

Win Xp, 2000 och Mac OS X Tiger
AMD Athlon 3200+, ASUS A7N8X-DELUXE Samsung 512 DDR, ASUS Radeon 9600 SE.
Samsung spinpoint 80 gig+IBM 40 gig
Qpad XXXL, Mx 510, Phlilips Lurar ;);)
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

TheQ* wrote:På vilket sätt skyddar en brandvägg mot blaster?
http://securityresponse.symantec.com/av ... .worm.html
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
JoJo
Posts: 115
Joined: 2002-03-20 15:23:47
Location: Sverige
Contact:

Post by JoJo »

Fattar inte hur någon kan nämna DOS i detta sammanhang.

1. WindowsXP
2. MacOSX
3. Linux m.m.
4. AmigaOS
Post Reply