XVID -> VCD/SVCD (eller DVD) med undertexter?

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
Fr3drik
Posts: 338
Joined: 2005-04-01 22:59:55
Location: Majorna, Göteborg

XVID -> VCD/SVCD (eller DVD) med undertexter?

Post by Fr3drik »

Med risk för att ställa frågan som varit ställd hundra gånger...

Hur sjutsingen gör jag för att lägga en XVID film med undertexter och allt på en skiva jag kan se på min DVD (som även äter SVCD och VCD) ? Smidigaste, snabbaste lösningen är jag på jakt efter.

TMPGEnc har några föreslagit. Har kikat lite på denna, men det står något om att en demo har gått ut och att den ej stöder Mpeg2 - vet dock inte vad detta innebär för mig...

Men den fixar inte undertexter va? =(

Att dett ska vara så svårt att hitta vettig info om..

/Fredrik
Oxi
Posts: 46
Joined: 2002-03-08 2:30:29
Location: Göteborg
Contact:

Post by Oxi »

Det skiljer sig lite från DVD-spelare till DVD-spelare beroende på ifall spelaren klarar sub-titles, xvid, mm.

För min del, så är det bara att döpa subben till samma namn som xvid-filen, så startas den automatiskt när man skall se på den i DVD-spelaren.
// Oxi
AMD3200+, 1024 DDR, Ati Radeon 9600xt
Fr3drik
Posts: 338
Joined: 2005-04-01 22:59:55
Location: Majorna, Göteborg

Post by Fr3drik »

Ja, förstår. Min DVD är av typen "klarar även SVCD och VCD" har jag kommit fram till. Men...alltså, hur sjuttsingen får jag en fil som är XVID eller DIVX (oftast XVID) att bli antingen VCD, SVCD eller i DVD format? Klarar mig nog med VCD antar jag. MEN jag vill ju ha med subbarna!

/Fredrik
User avatar
TheQ*
Posts: 77
Joined: 2004-11-05 22:27:25

Post by TheQ* »

Fr3drik
Posts: 338
Joined: 2005-04-01 22:59:55
Location: Majorna, Göteborg

Post by Fr3drik »

Toppen!

Hittade detta som något man behövde för att få med subs:
FFDShow (video codec that supports DivX and XviD and subtitles-- optional)

Det ÄR något man behöver eller? Vet inte..jag har väl en vanlig Divx decoder installerad...men den funkar inte då eller, just vad det gäller subs?

/Fredrik
Fr3drik
Posts: 338
Joined: 2005-04-01 22:59:55
Location: Majorna, Göteborg

Åh, herre...

Post by Fr3drik »

Missförstå mig inte nu, men jag är inte typen som fixar 1000 olika inställningar. Efter att jag installeradt de program som rekommenderades så blev...det lite mycket. Finns det inget enkelt, snyggt och prydligt program som fixar biffen "mac-style". Ni som kör mac eller har kört Mac vet vad jag menar.. =)

/Fredrik

PS. Kommentarer som "Skaffa Mac då" undanbedes.
DS.
anotherusername
Posts: 1027
Joined: 2002-03-15 20:07:32

Post by anotherusername »

För att konvertera om till dvd kan du använda WinAVI. Det har stöd för att bränna in subs också.
Account removal-requested!
Fr3drik
Posts: 338
Joined: 2005-04-01 22:59:55
Location: Majorna, Göteborg

Post by Fr3drik »

Ah....enkelt, snyggt stilrent! =)

Dock undrar jag hur det är med undertexter. Läste på en sida detta:

" Great program. Especially if you want include subtitles without any hassle. Just make sure you have something like directvobsub of ffdshow installed."

Vaddå? Räcker det inte med att ha subtiteln i samma namn + .srt ändelse i samma mapp som filmen. Måste jag ändå installera ytterligare ett program ändå?

/Fredrik
Fr3drik
Posts: 338
Joined: 2005-04-01 22:59:55
Location: Majorna, Göteborg

Post by Fr3drik »

Jaha...

Nu har jag testat och installera "directvobsub", som dyker upp i bakgrunden när jag ska använda WinAVI. Dock så händer ingenting, den verkar direkt frysa på 0 FPS. Är det något jag måste ställa in ytterligare?

(Märker ni att det börjar bli krångligt nu igen.....lustigt detta *garv*)

/fredrik

...känns som tråden börjar bli trött...lägger in en ny fråga =)
Post Reply