Eldhandvapen

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Jag kontrar Vintorezen med Steyr IWS 2000..
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Jag borde ha insett att det jag frågade tidigare bara skulle leda till att folk skulle dra upp sina favorit krypskytte gevär. Typiskt.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

Andrej wrote:Jag borde ha insett att det jag frågade tidigare bara skulle leda till att folk skulle dra upp sina favorit krypskytte gevär. Typiskt.
Du frågade efter favoritvapen faktiskt. Kanske krypskyttegevär är det folk gillar mest när dom säger det då...

Men jag synar dig i de kategorierna du har valt...med:
Beretta 92
FN Minimi
HK MSG-90DMR, eventuellt en HK G36

Och ditt underpar i den sämsta AK som har gjorts kontrar jag med ett par FG-42'or...
KTM + Akrapovic = [love]
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

Kord 12,7
L86A1
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

phastas wrote:
Andrej wrote:Jag borde ha insett att det jag frågade tidigare bara skulle leda till att folk skulle dra upp sina favorit krypskytte gevär. Typiskt.
Du frågade efter favoritvapen faktiskt. Kanske krypskyttegevär är det folk gillar mest när dom säger det då...

Men jag synar dig i de kategorierna du har valt...med:
Beretta 92
FN Minimi
HK MSG-90DMR, eventuellt en HK G36

Och ditt underpar i den sämsta AK som har gjorts kontrar jag med ett par FG-42'or...
Ja, jag tycker bara att det är sorgligt att folk är så förtjusta i krypskyttegevär.

Berettan är pålitlig, det valet kan jag förstå.
FN Minimi är en lätt KSP :P
FG-42'ans rekyl var dessutom helt ohanterlig. ;)
Valet av en AK-5 är helt subjektivt då jag sovit otaliga nätter brevid henne.
Vilken AK skulle vara bättre än AKM? ;)
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Själv väljer jag en AK4B (m. rödpunktsikte) - också givetvis subjektivt, men i mitt tycke finns inget bättre vapen för SIB. Det enda som det vapnet brister i är i CQB (närstrid i trånga miljöer), pga. dess storlek.

AK5 är ett helt godtagbart vapen också, men jag ogillar att använda det, det är inte lika tungt, vilket tillsammans med kalibern försämrar träffsäkerheten på håll.

Visst har magasinet tio patroner mer än AK4, men det är inget som gott skytte inte kompenserar för.

AK5 är förstås lättare att rengöra än AK4 också.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

Andrej wrote:Ja, jag tycker bara att det är sorgligt att folk är så förtjusta i krypskyttegevär.

Berettan är pålitlig, det valet kan jag förstå.
FN Minimi är en lätt KSP :P
FG-42'ans rekyl var dessutom helt ohanterlig. ;)
Valet av en AK-5 är helt subjektivt då jag sovit otaliga nätter brevid henne.
Vilken AK skulle vara bättre än AKM? ;)
Hey, det var ju favvisbössor vi pratade om...har tillbringat många nätter mer urfadern till MSG90, så jag är väl lite påverkad...

Vilken AK (som i Kalashnikov) som helst är bättre än AKM varianten, då den är budgetvarianten på en redan billig bössa. Lådan är gjord i 1 mm plåt som är nitad, istället för en maskinerad låda, eller dom varianterna med 1.6 mm plåt, vilket ger än MOA på 6 istället för 2 som ur-AK har. Sen med sin lägre vikt så kickar den mer, fast det är ju klart, barn i Afrika kanske inte kan bära hur mycket somhelst...
KTM + Akrapovic = [love]
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Nu är det ju lite tokigt egentligen att blanda ihop svenska AK4/5 med övriga AK-serier, då det är svenska benämningar på t.ex. H&K G3A3, och AK5 är baserad på något engelskt vapen om jag inte missminner mig.
Aotearoa - tino rangatiratanga
Bola
Posts: 13
Joined: 2004-07-09 13:13:25
Location: Malmö

Post by Bola »

Favoritpistoler:

CZ-75B 9mm, tjeckisk pålitlig pistol med förvånansvärt god precision. Ligger mycket skönt i handen vid både dubbelfattning och enhandsfattning. En modell många andra tillverkare kopierar med smärre modifikationer. God magasinkapacitet med 16-17 patroner.

Glock 17 (och 19). Plastic fantastic. Extremt pålitlig pistol med god precision om man väl lär sig hantera den något knepiga 'trycket'. Har fördelen att den även med lätthet klarar arméns 39/b ammunition vilket gör den hyffsat billig att skjuta med. God magasinkapacitet med 17 patroner vilket enkelt kan modifieras till ett 20-patronsmag.

Sig P210 Neuhausen. Förmodligen den mest precisionsriktiga (är det ett ord?) 9mm som någonsin tillverkats. Extremt bra till precisionskytte på 25 meter. Ingen combatgun dock med sin något snålt tilltagna magasinkapacitet.

För övrigt så är jag barnsligt förtjust i Walther PPK, israeliska Jericho, Browning HP's samt S&W's 686 .357 Magnum revolvrar.
Abit NF8 nforce3 S754, A64 3000+ Newcastle, A-Data 512ddr PC3200, Hitachi 80Gb S-ATA, IBM 40Gb IDE, GF FX5500.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Dynamitsven wrote:
fisk wrote:Heter det inte handeldvapen?
Jo, står så på licensen iaf.
Annars skulle det inte hetat "Handeldsbanken". doh.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Ak-5 är baserad på FN-FNC, ett Belgiskt vapen.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

Ändrad
Last edited by Konto on 2005-09-07 20:34:00, edited 1 time in total.
User avatar
Trogdor
Posts: 1680
Joined: 2002-03-08 9:08:54
Location: Örebro
Contact:

Post by Trogdor »

Trogdor wrote:Ok, har en bror som är tämligen vapenintresserad. Följande ingår i hans arsenal.

Sig Sauer P226 9mm
Browning Buckmark .22
Nån Colt Revolver .22
Smith & Wesson 357mag
Colt Single Action .45
Bola wrote:S&W's 686 .357 Magnum revolvrar.
Det är just en sån min bror har, riktigt skoj att skjuta med.

Utom den gången jag skulle prova att skjuta liggandes på rygg med uppdragna knän och hålla fast revolvern mellan knäna för stöd. Höll fast den på fel ställe så att den lilla glipan mellan trumman och pipan var mellan mina knän, fick ett par rediga brännmärken på vardera knä samt en väldigt road bror..
IcePic wrote:Annars skulle det inte hetat "Handeldsbanken". doh.
bwahahah
iMac 20" + 20" : 2,4Ghz Core 2 Duo : 3GB PC2-6400 : 250 + 500GB HD
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Här har du en länk!

http://www.svevap.se/
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Den enda pistol jag skjutit är Glock 17, det var fantastiskt kul. 11 av 17 headshots ;D
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
pid00
Hedersbit
Posts: 725
Joined: 2002-10-11 19:32:10
Contact:

Post by pid00 »

Colt 1911 är finast. That's it.
Facts are stubborn things.
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

Mitt favoritvapen är min Feinwerkbau. Utöver den så gillar jag de gamla "elefantstudsarna" som man hade på savannen förrivärlden.
DIM kalsonger As String
User avatar
Svempa
Posts: 1279
Joined: 2002-04-13 19:01:17
Location: Finspång
Contact:

Post by Svempa »

Håller med Andrej om AK5:an. Tycker den är ypperlig. Styrktålig, lätt att rengöra, god precision och en högkvalitativ känsla.
Jo många nätter har det blivit med henne. Upplevde du också följande grej efter en vecka i fält: Man kommer in till regementet igen och låser in vapen. Och man blir lika rädd varje gång dom närmaste två timmarna när man upptäcker att man inte har vapnet med sig och tror man glömt det nånstans.

På andra sidan skalan har vi ju M16 som är i princip raka motsatsen :( Det måste ju vara världens sämsta vapen efter slangbellan. Eller slangbellan är ju ganska pålitlig iaf. ::)
fisk wrote:Själv väljer jag en AK4B (m. rödpunktsikte) - också givetvis subjektivt, men i mitt tycke finns inget bättre vapen för SIB. Det enda som det vapnet brister i är i CQB (närstrid i trånga miljöer), pga. dess storlek.

AK5 är ett helt godtagbart vapen också, men jag ogillar att använda det, det är inte lika tungt, vilket tillsammans med kalibern försämrar träffsäkerheten på håll.

Visst har magasinet tio patroner mer än AK4, men det är inget som gott skytte inte kompenserar för.

AK5 är förstås lättare att rengöra än AK4 också.
Hur kan du först säga att AK4:an är perfekt för SIB bortsett från att den är stor och klumpig? Det är ju en rätt viktigt grej i SIB:en. Det är ju vippen att AK5:an är för stor ju. Nu kommer det ju iofs också att åtgärdas iom införandet av AK5C och AK5D.
Nä AK4 går bort där. Tung, klumpig och onödigt stor kaliber. 5,56 ger minst lika bra verkan tack vare wobbel i målet. 7,62 blir ju nästan lite för bra så att den bara går rakt genom Fi istället för att träffa axeln, ta en omväg via magen och släpa med sig lunchen ut genom ett hål i låret som är stort som en familjepizza.
Och gott skytte + mycket ammunition är ju bättre än bara gott skytte. Blir man träffad på 5 meters avstånd vid rensning av rum har jag en föraning om att det inte spelar nån större roll vad du träffas av.
Dock är som du säger rödpunktssikte ett klart plus vid korta stridavstånd. Men det kommer ju även det med dom nya AK5 varianterna.
Svempa - Tuff i Fluff since 1986
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Jag tror att en av anledningarna att fisk föredrar AK-4'an före AK-5'an i SIB är det faktum att man inte behöver vara rädd för att kulorna skall studsa på plywoodskivan som råkade komma ivägen. Jag överdriver men min poäng borde vara tydlig trots det.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Flechetter, absolut överlägset.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Big_Bird wrote:Flechetter, absolut överlägset.
Äh, lite av den där AP incendary explosive ammon som dom använder till halvtums vapen är ju ganska ägig.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
meminus
Posts: 1055
Joined: 2003-01-18 2:02:36
Location: Snål-land
Contact:

Post by meminus »

www.howstuffworks.com

där lär du hitta allt om olika vapens funktion
"Varje gång en PC dör får en ängel sina vingar"
"Drivrutiner är rutiner som driver en till vansinne"
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Om AK4 är ens i närheten av så effektiv i verkligheten som den är i BF2 så har den min respekt.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Andrej wrote:Nå, vad är folks favorit vapen då?
Utan tvekan Mauser C96 :)
staretsen wrote:Om AK4 är ens i närheten av så effektiv i verkligheten som den är i BF2 så har den min respekt.
BF2 är väl inget bra exempel, bättre att titta på Delta Force.
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Jag har en pansarvagn, ett bombplan sen en hel container med raketgevär och miniguns.
Kan inget om mycket
Post Reply