Nordic Battlegroup

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

CSM101 wrote:
Andrej wrote:Jag tänker på pengarna, sen tänker jag på hur surt det vore att dö. Därför gör inte jag utlandstjänst. Jag är fan inte naiv nog att tro att det går bra om jag reser och stoltserar med en Svensk flagga i ett annat land med ett vapen i min hand.
okej.

Visst kan det anses vara en egoistisk handling (med hänseende på pengarna coh att man stoltserar) men många gör det av andra orsaker
"Well, I'm here to kick some ass."
Dyslexi
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Maqe2 wrote:
Andrej wrote:1. Vill du dö?
Att det mest meningsfulla livet skulle vara det som sträcker sig under längst tidsperiod är inget påstående som jag instämmer med.
Men jag gissar att jag kan njuta av livet längre ifall jag inte dör.

När jag är en halvdöd senildement gubbe som har tröttnat på livet, då kan jag tänka mig att åka ner...
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

kr1sse wrote:Men jag gissar att jag kan njuta av livet längre ifall jag inte dör.

När jag är en halvdöd senildement gubbe som har tröttnat på livet, då kan jag tänka mig att åka ner...
Var har man för njutningar i livet om man gör allt för att sträva efter att bli gammal och senildement?
"Livskvalitet" är en klyscha som man brukar referera till...

Alla har vi våra egna prioriteringar.
g -> q (ser ni skillnaden?) ;)
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Maqe2 wrote:Var har man för njutningar i livet om man gör allt för att sträva efter att bli gammal och senildement?
"Livskvalitet" är en klyscha som man brukar referera till...

Alla har vi våra egna prioriteringar.
Ungefär så jag tänker, vill jag leva länge så ska det vara en mening med det, alltså målet är inte att leva länge, utan snarare ha ett liv (må hända kort) men som har ett syfte.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Maqe2 wrote:
kr1sse wrote:Men jag gissar att jag kan njuta av livet längre ifall jag inte dör.

När jag är en halvdöd senildement gubbe som har tröttnat på livet, då kan jag tänka mig att åka ner...
Var har man för njutningar i livet om man gör allt för att sträva efter att bli gammal och senildement?
Jag njuter av att kunna se, att kunna ta in, att kunna tänka, att kunna trycka på de här tangenterna. Allt sånt som berikar ett liv, även om jag försöker att undvika att uttrycka/diskutera djupa tankar i text.

Jag strävar inte efter att bli gammal och senildement, det viktigaste är att jag är fullt fungerande.
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

kr1sse wrote:Jag njuter av att kunna se, att kunna ta in, att kunna tänka, att kunna trycka på de här tangenterna. Allt sånt som berikar ett liv, även om jag försöker att undvika att uttrycka/diskutera djupa tankar i text.

Jag strävar inte efter att bli gammal och senildement, det viktigaste är att jag är fullt fungerande.
Så för dig är det en lika värdefull upplevelse att plonka vid datorn som att resa runt och se världen?
Intressant, jag vet inte om det finns så många som har provat på både och som är villiga att hålla med dig.
g -> q (ser ni skillnaden?) ;)
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Moonsky wrote:Dessutom tillhör inte Estland Norden, var gör det i Nordic Battlegroup?
I stället för Island.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Mage2: Jag numerar mina svar för jag orkar verkligen inte pyssla med citat just nu.

1. Frågan var om du ville dö, inte om du ville leva riktigt länge.

2. Jaha.

3. Vissa arbeten behöver inte betyda att man bär vapen på främmande mark.

4. Det finns jättemånga farliga yrken, i många av dom så ber man inte lika hårt efter olyckan skall inträffa som när man är soldat på främmande mark.

5. Riskera liv och lem för tvivelaktiga moraliska påståenden skulle iaf. inte jag göra.

6. Nazityskar? Här pratar vi endast om unga människor som ville utföra väpnad plikt för sitt land.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

Andrej wrote:Mage2: Jag numerar mina svar för jag orkar verkligen inte pyssla med citat just nu.
Dagens lata ungdom ;)
1. Frågan var om du ville dö, inte om du ville leva riktigt länge.
Döden är oundviklig, det är vad man gör med sitt liv som spelar roll. Vissa prioriterar att göra så lite "farliga" saker som möjligt för att kunna leva så länge som möjligt, medans andra tar fler risker i sitt liv och tycker att det de får ut av det är klart värt risktagandet.
2. Jaha.

3. Vissa arbeten behöver inte betyda att man bär vapen på främmande mark.
Nej, det finns även inkomstkällor som innebär att du inte har något arbete alls, men det hör inte till denhär diskussionen.
4. Det finns jättemånga farliga yrken, i många av dom så ber man inte lika hårt efter olyckan skall inträffa som när man är soldat på främmande mark.
Jag tycker inte att uttrycket "be om att en olycka ska inträffa" passar in riktigt. I sådana sammanhang tänker jag mer på utövare av extermsporter.
Avvägningen mellan risker och belöningar är någonting man får göra i alla yrken.
5. Riskera liv och lem för tvivelaktiga moraliska påståenden skulle iaf. inte jag göra.
Nu upprepar du ju bara dig själv. Jag påpekade innan att människor har olika moraliska värderingar.
6. Nazityskar? Här pratar vi endast om unga människor som ville utföra väpnad plikt för sitt land.
Jag förstår din poäng, men jag ser inte samma liknelse.

PS: läs min signatur...
g -> q (ser ni skillnaden?) ;)
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Andrej wrote:5. Riskera liv och lem för tvivelaktiga moraliska påståenden skulle iaf. inte jag göra.
Inte ens för 30 000 i månaden?
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

staretsen wrote:Inte ens för 30 000 i månaden?
Faktiskt inte, jag måste verkligen vara dum och osympatisk. :P
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Andrej wrote:6. Nazityskar? Här pratar vi endast om unga människor som ville utföra väpnad plikt för sitt land.
Hitler-jugend
User avatar
Svempa
Posts: 1279
Joined: 2002-04-13 19:01:17
Location: Finspång
Contact:

Post by Svempa »

Jag har sökt diverse befattningar inom NBG.

Jag gör det inte för pengarna iaf. Det är nåt speciellt med det militära som vissa gillar och andra inte. På nåt sätt har livet i gröna kläder förmågan att svetsa ihop folk ruggit bra.
Sen är det ju ett äventyr också som jag ser det. Det händer alltid nåt nytt. Ingen dag är den andra lik. Inte det gamla vanliga 7 - 16 tugget.
Svempa - Tuff i Fluff since 1986
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Kan inte de som gjort eller känner folk som gjort utlandstjänst skriva vad de tycker om det?

Hade varit kul att få ta del av sådan info.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
Post Reply