Om 20 år.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Om 20 år.

Post by Stiiig »

satt å fundeade på vad man kör med för datorer och OS om 20 år. Jag menar utverkligen går ju ganska fort och så...

Jag tvekar starkt på att windows existerar om 20 år. hur tror ni det är? ett chip inbyggt i kinden eller? få höra nu! Seriösa förlag helst :D
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

tror vi kör 100% på "levande" chip, strömförsörjningen sker genom nollpunktsenergi där du har en liten vattenbehållare bak på datorn som sköter allt. Vi kyler självklart inte längre med luft utan kretsarna håller sig kalla genom inbyggd ljudlös kylmekanism.
Hårddiskarna är helt ersatta av supersnabba minnen och storlekar runtomkring 10-20 tb per disk är vanligt.
Internettet vi har i väggen kommer vara runt 1gbps vid "adsl" överföring.
Tror även vi kommer få se mer modulbyggande och mer framtagna standarder vid installationer för att underlätta när du skall plugga in nya saker i datorn.
Skärmarna kommer ligga kvar någonstans runt 20-25" dock kommer dom endast vara någon millimeter tjocka och vara vikbara för enkel transport.
Tror även att folk i allt större utsträckning överger qwerty och går över till någon mer vettig uppsättning för att öka på hastigheten vid skrivande.

Borde spara den här tråden i 30 år och se vad som har blivit sanning ;)
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Titta på vad man sa om 2007 för 20 år sedan och dela alla siffror med 1000.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

xianze wrote:tror vi kör 100% på "levande" chip, strömförsörjningen sker genom nollpunktsenergi där du har en liten vattenbehållare bak på datorn som sköter allt. Vi kyler självklart inte längre med luft utan kretsarna håller sig kalla genom inbyggd ljudlös kylmekanism.
Hårddiskarna är helt ersatta av supersnabba minnen och storlekar runtomkring 10-20 tb per disk är vanligt.
Internettet vi har i väggen kommer vara runt 1gbps vid "adsl" överföring.
Tror även vi kommer få se mer modulbyggande och mer framtagna standarder vid installationer för att underlätta när du skall plugga in nya saker i datorn.
Skärmarna kommer ligga kvar någonstans runt 20-25" dock kommer dom endast vara någon millimeter tjocka och vara vikbara för enkel transport.
Tror även att folk i allt större utsträckning överger qwerty och går över till någon mer vettig uppsättning för att öka på hastigheten vid skrivande.

Borde spara den här tråden i 30 år och se vad som har blivit sanning ;)
fasen du verkar kunna dina grejer :D
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

staretsen wrote:Titta på vad man sa om 2007 för 20 år sedan och dela alla siffror med 1000.
Sa inte Bill Gates någon gång då att varje person skulle ha typ ett par kb (eller mb)/dator, och det skulle räcka att lagra allt på?
Delat på 1000 blir det helt fel ;D
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Livet är en berg-och-dal-bana, lika så inom tekniken. Vi kommer att nå en topp och därmed åka ner igen. Ett nytt sätt att tänka. Om 10år ska vi inte förvänta oss 20GHz prolle utan förbereda oss på att ex en PDA har en 2GHz prolle istället för 600MHz idag. Du ser, redan idag börjar vi om fast på en annan nivå, nämligen det bärbara.

Att vi kommer se flygande bilar, vill du att jag nyper dig så du vaknar? ;)

Stiiig, chip inbyggda i människor finns redan idag för handikappade ;)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

ADiS wrote: Stiiig, chip inbyggda i människor finns redan idag för handikappade ;)
jo men jag menar som i typ Roberg G sketchen där dom hade ship i nageln å så :D typ allt inbyggt i männsikan. ?
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Jag tror det mesta kommer vara sig likt. I början av 2001 ställde jag mig själv samma fråga. Jag tycker inte det har hänt speciellt mycket. Bättre datorer och snabbare internet för allmänheten, men det är knappast några nya grejer.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Re: Om 20 år.

Post by XitArS »

Stiiig wrote:satt å fundeade på vad man kör med för datorer och OS om 20 år. Jag menar utverkligen går ju ganska fort och så...

Jag tvekar starkt på att windows existerar om 20 år. hur tror ni det är? ett chip inbyggt i kinden eller? få höra nu! Seriösa förlag helst :D

Varför skulle inte ett av världens största företag och världens mest använda (90% av alla PCs använder Windows) operativsystem existera om 20 år? Snarare kommer väl Windows att finnas integrerat i hemmets elektronikprylar som alla är uppkopplade mot internet.

Det är ju inte ens säkert att man kommer att använda datorer på samma sätt som idag. Istället kanske man sitter med sina projicerande glasögon och med talkommandon styr olika program och funktioner som antingen visas i glasögonen eller på "TVn". Allting sköts av en "Personal Server" innehållande en processor med hundratals kärnor, hologram eller flashdiskar(för de med mindre pengar) på tiotals petabyte eller ett par hundra terabyte.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

xianze wrote:Hårddiskarna är helt ersatta av supersnabba minnen och storlekar runtomkring 10-20 tb per disk är vanligt.
Inte mer? Redan nu är det möjligt för privatpersonen som har lust att köra med en terabyte. Att vi bara skulle ha ökat till 20 om 20 år tror jag inte.
xianze wrote:Tror även att folk i allt större utsträckning överger qwerty och går över till någon mer vettig uppsättning för att öka på hastigheten vid skrivande.
Vettigare? Jag har blivit rätt snabb på qwerty, och när det sitter i ryggmärgen hur alla ord ska vara skrivna så går det inte mycket snabbare oavsett vad man har för uppsättning. (En som är snabb på tgb:et är inte snabb på att hitta alla bokstäver som många verkar tro, utan har snarare lärt sig hur orden ska vara skrivna. Jag är jätteslö på att skriva franska på tgb:et, men rätt snabb på svenska och engelska, för där vet jag hur en massa ord sitter på tgb:et.)
Däremot skulle jag inte ha något emot kort-lång-uppsättning. Det skulle gå rätt snabbt om jag fick köra med morse.
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

kr1sse wrote:
xianze wrote:Hårddiskarna är helt ersatta av supersnabba minnen och storlekar runtomkring 10-20 tb per disk är vanligt.
Inte mer? Redan nu är det möjligt för privatpersonen som har lust att köra med en terabyte. Att vi bara skulle ha ökat till 20 om 20 år tror jag inte.
Det är väldigt stor skillnad på minnen utan rörliga delar och den tekniken som används till hårddiskar idag. Jag tror inte att det finns någon "vanlig" persson som kostar på sig 1TB i t.ex. flashminne.
Last edited by syntetisk on 2007-01-27 18:34:14, edited 1 time in total.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Problemet med priser på flashminnen ligger i att patentinnehavarna tar ut för mycket pengar för patentet, om trenden med solid state fortsätter kanske de kan utöka marknaden för större minnen och på så sätt minska priserna.

T.ex. stacka och RAIDa en bunt 8gigs-chip.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

Hur är accesstider på flashminnen jämfört med hårddiskar?
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Jag tror att evolutionen kommer gå emot mer "trusted computing" och DRM integrerat i all elektronisk utrustning, plånboken kommer ha en allt mer avgörande roll för vad man kommer kunna göra med datorn i framtiden. Hårdvara och mjukvara kommer anpassas mer efter varandra och i slutändan kommer bara enstaka stora tillverkare finnas kvar på marknaden.

Kineserna kommer förmodligen börja på egen hand att tillverka egna datorsystem, börja om från början, fast utan en massa begränsande teknologier vilket kommer resultera i att de stora tillverkarna kommer få konkurrans om marknaden då folk tröttnar på de begränsningar som finns i de mer etablerade företagens hård och mjukvara.

Piratjakten kommer antagligen trappas upp eller ledas till någon slags kompromiss där fildelning kommer vara tillåten mot att man får betala en fast avgift eller bombarderas med reklam.

Prestanda kommer nog att öka, men inte klockfrekvenser, utan processorerna kommer få fler kärnor och arbeta med mer samtidigt parallellt. Det kommer utvecklas speciella processorer och chipset-addons för t.ex fysik och texturer.

Det är väl vad jag skulle tro kommer hända..
Kan inget om mycket
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

kr1sse wrote:Vettigare? Jag har blivit rätt snabb på qwerty, och när det sitter i ryggmärgen hur alla ord ska vara skrivna så går det inte mycket snabbare oavsett vad man har för uppsättning. (En som är snabb på tgb:et är inte snabb på att hitta alla bokstäver som många verkar tro, utan har snarare lärt sig hur orden ska vara skrivna. Jag är jätteslö på att skriva franska på tgb:et, men rätt snabb på svenska och engelska, för där vet jag hur en massa ord sitter på tgb:et.)
Däremot skulle jag inte ha något emot kort-lång-uppsättning. Det skulle gå rätt snabbt om jag fick köra med morse.
http://aoeu.info/?site=whydvorak
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Bad_and_ugly wrote:
Piratjakten kommer antagligen trappas upp eller ledas till någon slags kompromiss där fildelning kommer vara tillåten mot att man får betala en fast avgift eller bombarderas med reklam.
20 år är inte länge. Det har redan idag prövats med att bombardera folk med reklam när de inte vill betal (opera?) men då "piratar" man bort reklamen.
wham bam thank-you ye -ma'am
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

lyckegard wrote:
kr1sse wrote:Vettigare? Jag har blivit rätt snabb på qwerty, och när det sitter i ryggmärgen hur alla ord ska vara skrivna så går det inte mycket snabbare oavsett vad man har för uppsättning. (En som är snabb på tgb:et är inte snabb på att hitta alla bokstäver som många verkar tro, utan har snarare lärt sig hur orden ska vara skrivna. Jag är jätteslö på att skriva franska på tgb:et, men rätt snabb på svenska och engelska, för där vet jag hur en massa ord sitter på tgb:et.)
Däremot skulle jag inte ha något emot kort-lång-uppsättning. Det skulle gå rätt snabbt om jag fick köra med morse.
http://aoeu.info/?site=whydvorak
WASD-styrning skulle bli stört på dvorak.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

kr1sse wrote:WASD-styrning skulle bli stört på dvorak.
Du menar ",AOE" styrning? ;)
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Internet kommer inte existera. Det är som sagt bara en fluga.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
RustYChainS
Posts: 115
Joined: 2006-10-23 21:17:53

Post by RustYChainS »

Allt kommer vara mer datorlikt, med mycket mer behörigheter att göra vad man vill med prylarna, istället för att bara lagra bildfiler i bildmappen på telefonen, så kommer du kunna göra vad du vill, när du vill, hur du vill. Du kommer bara använda en portabel pryl(och möjligen en lappy), mp3, telefon, pda, gps och många andra funktioner som inte finns idag, denna pryl kommer också ha en miniskrivare och scanner, kamera med grym upplösning, vad sägs om 3.2gigapixlar i stället för mega? möjligen kombineras kameran med scannern via grym macro...

Kylskåp, kaffebryggare, ugn, micro kommer ha internetuppkoppling som styrs via din portabla pryl, inget kommer ha knappar... stoppa in maten i micron och ställ in tiden via pocketpc:n. Grejerna kommer vara uppkopplade via trådlöst bredband, som nu ör en mänsklig rättighet, 0.5Gb är gratis, och det finns upp till 1 Tbit för de som vill, givetvis trådlöst. All telefontrafik kommer gå via nätet...

Orkade inte korrekturläsa skiten, så klaga gärna...
"By the 7 arms of Visnu, I swear it. I am not a Hindu. " Apu Nahasapeemapetilon
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Om två år.

"the horror..."
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Post by walliski »

Jag tror inte så mycket kommer att ske... Antagligen bara (som nämnts) snabbare bärbara datorer, mera kärnor i processorerna, bättre internet, hela huset fjärrstyrt från en pda. Typ microvågsugn, vanlig ugn, spis, temperatur i dushen/badkar OSV... Allt kommer att ske trådlöst... Bättre batterier...

Men 20 år är inte så länge... Och det kommer inte ske lika mycket på kommande 20 åren som det har skett inom electroniken sedan 1980... (Vi börjar nå toppen på kurvan... Allt sker saktare) ... Bilar kanske börjar byta ut bensin / olja mot väte istället... Städerna växer, växthus effekten kommer att märkas bra... (Varmt väder osv :P ;) )...

Kanske maten kommer att vara konstjordföda på tub??? Nja... dröjer väl länge en 20 år till det... Men säkert kommer någon på att föda upp typ älgar istället för kor...

Mycket kommer hända... Men det är vi som väljer vad...
Här var det tomt...
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

staretsen wrote:Om två år.

"the horror..."
Sedan när är det socialt accepterat att länka till en zip-fil?
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Det är inte jag som har gjort den, men hur som helst gav han en ny länk: http://www.gigasize.com/get.php/328922/fallout3vid.avi
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

staretsen wrote:Det är inte jag som har gjort den, men hur som helst gav han en ny länk: http://www.gigasize.com/get.php/328922/fallout3vid.avi
Det hemska är att det troligen kommer att bli sämre än så och vi måste inte ens vänta 20 år, troligen ett eller två. Jag försöker dagligen att tänka positiva tankar. Jag tror att vi ser produkten av våldtäckten i slutet av 2007 eller 2008.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Post Reply