Stödja Cancer forskningen genom att ha på din dator!

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Shinzu
Posts: 310
Joined: 2006-09-22 19:36:22

Stödja Cancer forskningen genom att ha på din dator!

Post by Shinzu »

Som rubriken säger-> http://www.sweclockers.com/nyhet/?id=5502

Stöjd kampen emot Cancer och sjukdomar,låt din dator arbeta medans den står på ex vid nätterna då du laddar ner någon tung bild ifrån wikipedia eller något liknande.

Länk till universitet http://folding.stanford.edu/

Andledningen till detta är att för att kunna processera en molekyl process så krävs det en enorm cpu kraft vilket gör att det skulle ta extremt lång tid för 1 dator att göra detta,men med detta programmet så hjälper din dator till med det hela.

Kanske är det din PC/Mac som processerar den rätta formulan.

Jag anser att ni som har ett hjärta och en pc(Mac också) skall göra detta,ni ger människor en chans till ett bättre liv!

I salute you people!

Sweclockers tråden om detta -> http://www.sweclockers.com/forum/showth ... genumber=1

Citerar tråd infon :
Jag vet att många här på forumet låter sina datorer stå och idla på nätterna och långa perioder på dagarna.
Varför inte använda denna processortid till något vettigt?

Jag själv låter min dator vika proteiner åt Stanford's projekt Folding@Home. Du använder ju inte datorn till något vettigt på nätterna, så varför inte hjälpa till lite? Tänk om just du skulle vara den som hittar ett protein som kan bota cancer!

Till min bestörtning är det bara 207 stycken av våra över 76000 forummedlemmar som är medlemmar i Folding@SweClockers.com! och av de 207 medlemmarna är det 61 processorer som har arbetat med något projekt under de senaste 50 dagarna! Det är faktiskt lite dåligt, Sweclockare. Jag vill se ändring!

Så även om ni inte känner för att hjälpa till kan ni ju ändå se det hela som en tävling. F@Swec ligger just nu på plats 320 av 41086 lag. Hjälp oss in på topp 100 i alla fall.

1 - Gå in här, kolla om ditt namn är ledigt, ladda hem och installera programvara.

2 - Starta programmet och välj namn och lagnummer 37451 (Folding@Sweclockers.com)

Simple as that! Efter steg 2 kan du alltid gå till nästa dator i hemmet och börja om med steg 1 så att dina poäng rullar in extra snabbt

Hoppas att många börjar med det här nu. Det behövs

Länk till Folding@SweClockers.com
Lycka till!
"An idiot is not a person who cares about his family and friends"-Andreas T. Jansson

"The world is built upon logic,use logical sense to manipulate it"-Andreas T. Jansson
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Re: Stödja Cancer forskningen genom att ha på din dator!

Post by XitArS »

Shinzu wrote: ...låt din dator arbeta medans den står på ex vid nätterna då du laddar ner någon tung bild ifrån wikipedia eller något liknande.
:D, det där var det roligaste jag läst idag.

http://folding.stanford.edu/maps.html

Titta, en till "USA i mitten av världen-karta". Märkligt att Nya Zeeland bidrar med mer datorer än hela Japan, japanerna kanske har egna projekt ::)
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Verkar som en bra idé, jag kör programmet just nu i bakgrunden hehe :P
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Wooe
Posts: 108
Joined: 2004-04-14 14:31:53
Location: Jönköping
Contact:

Post by Wooe »

Vi hade en egen liten grupp på JTH som körde det. Jag körde det på 2 av mina datorer hemma men det blev lite svårare sedan jag flyttade. Datorn står dumt till (nära sängen) så jag vill inte ha igång den 24/7. Totalt hade vi väl 25 cpu:er som jobbade för vårat lag. Hade någon plan om att få mer fler folk från skolan, men det rann ut i sanden, tror att ingen har tillfört något på 2-3 månader nu.
- MSI K8N Neo-FSR - AMD Athlon64 Newcastle 3000+, Freezer64 - 1024Mb DDR PC3200 - Radeon X800GTO agp - Maxtor DiamondMax 120Gb, Seagate Baracuda 200Gb SATA -
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

skit i dom med cancer!

tänk på framtiden o värna om omljön genom att inte slösa så mycket el! ;D
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
User avatar
Shinzu
Posts: 310
Joined: 2006-09-22 19:36:22

Post by Shinzu »

Gebba wrote:skit i dom med cancer!
Min mormor har Cancer...
"An idiot is not a person who cares about his family and friends"-Andreas T. Jansson

"The world is built upon logic,use logical sense to manipulate it"-Andreas T. Jansson
User avatar
Marabou_Man
Posts: 1328
Joined: 2002-03-08 14:07:58
Location: Henån

Post by Marabou_Man »

Gebba wrote:skit i dom med cancer!

tänk på framtiden o värna om omljön genom att inte slösa så mycket el! ;D
Min farmor dog av cancer.
(19:31:08) <Punisher> argh. satans buggigt bajs..
(19:31:41) <Marabou_Man> :(
(19:33:18) <Punisher> *svär*
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Gebba wrote:skit i dom med cancer!

tänk på framtiden o värna om omljön genom att inte slösa så mycket el! ;D
Min pappa dog i cancer.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Jag spår att Gebba kommer dö i cancer.
Life's a joke, yuk it up.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Jag kör det här åt Team Elder Scrolls jag... ^^
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Gebba wrote:skit i dom med cancer!

tänk på framtiden o värna om omljön genom att inte slösa så mycket el! ;D
Min moster hade cancer, hon mår bra nu som tur är.

EDIT: Själv är jag inne på min andra WU. 1230/5000 frames.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

haha ja va lite ironisk där :)

ja tycker inte foldning ger så mycke åt cancern utan det som behövs är väl mer utbildade forskare :)

det är inte kul om någon har cancer speciellt inte små barn.
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
User avatar
Shinzu
Posts: 310
Joined: 2006-09-22 19:36:22

Post by Shinzu »

Gebba wrote:haha ja va lite ironisk där :)
Ironisk?
Gebba wrote: ja tycker inte foldning ger så mycke åt cancern utan det som behövs är väl mer utbildade forskare :)
Läs igenom vad det innebär innan du uttrycker dig tack.
Att ha en dator som kan försöka finna en formula för att utveckla bättre mediciner är väl att ge mycket?
Gebba wrote: det är inte kul om någon har cancer speciellt inte små barn.
Det är inte kul om någon i familjen får det.

Edit: En simpel sammanfattning: Forskare har önskat hjälp från oss dator användare genom att låna ut våra datorer till att hjälpa dem att kunna bearbeta bla experimentella mediciners verkan på proteiner.
"An idiot is not a person who cares about his family and friends"-Andreas T. Jansson

"The world is built upon logic,use logical sense to manipulate it"-Andreas T. Jansson
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Att lämna de överblivna CPU-cyklarna åt något så bra koster dig ingenting, så även om det inte skulle ha hjälpt så mycket så är det en vinst. Du förlorar inget på det.
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

Energiförbrukningen ökar faktiskt markant om man belastar CPUn hela tiden. Så det kostar faktiskt en del, även om det i många fall är en struntsumma.
Glossolalia coats my skin
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

ulflaban wrote:[..]även om det i många fall är en struntsumma.
Precis. Jag skulle tveka till att det kostar så mycket mer ifall jag kör F@H samtidigt som jag browsar runt på internet versus ifall jag inte körde F@H samtidigt.
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

kr1sse wrote:
ulflaban wrote:[..]även om det i många fall är en struntsumma.
Precis. Jag skulle tveka till att det kostar så mycket mer ifall jag kör F@H samtidigt som jag browsar runt på internet versus ifall jag inte körde F@H samtidigt.
Nu drar faktiskt min dator över dubbelt så mycket ström vid tung last än om jag ser film eller browsar webben. Därför känns det lite surt för min elräkning... Annars skulle jag mer än gärna folda likaså.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
Post Reply