Gammal räv som strular - spänningen är konstig

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
Deuterium
Posts: 841
Joined: 2002-07-05 10:31:43
Location: Skåne

Gammal räv som strular - spänningen är konstig

Post by Deuterium »

Gav upp min stationära dator för ett tag sedan, då den krånglade, var väldigt ostabil, men nu har jag en del tid över och har tänkt råda bot på den.

Det som händer är att den slutar funka lite då och då, under en installation av Windows, inne i Windows, etc. Helt enkelt väldigt ostabil.

Datorn är INTE överklockad nu, dock varit det förut utan konstigheter.

Datorn är en gammal maskin förvisso, så inte konstigt att den är paj, spec följer;
AMD 1700+ 1.47 ghz, härlighet som jag körde i 2.4 ghz förut, jättestabilt.
ABIT NF7-S 2.0
2 x 256 mb DDR 266mhz, körs i 266mhz
ATI 9700 pro
340 watt nätaggregat


Då man inte har sysslat med datorer på allvar de senaste två åren, så kände jag mig ganska maktlös.
Dock gjorde jag denna upptäckt i BIOS (observera "-12 V") - ursäktar för den stora bilden och oskärpan i förväg.
Image

Samt, som inte kom med på bilden, är att "+ 5 V" inte alltid visar decimalerna, utan där blir ett mellanrum och ett kolon-tecken.

Vad jag har gjort för att felsöka:
Bytat till ett annat kraftigare nätaggregat - ingen som helst skillnad.
Bytat till ett annat grafikkort - ingen som helst skillnad.
Testat att bara använda en av minnes-stickorna - ingen som helst skillnad.
Koppla ur allt, förutom t-bord, grafikkort och skärm - ingen som helst skillnad.

Jag står nu helt utan vidare idéer för fortsatt felsökning, det pekar ju på att det skulle vara moderkortet (i min ögon), dock kanske det är något man kan åtgärda?


Någon gång måste jag köpa ny stationär dator, men vill inte riktigt göra det än :p
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Konstiga värden på de negativa spänningnsnivåerna är inte ovanligt så jag skulle inte oroa mig för dem. Moderkortet skulle jag också misstänka efter din beskrivning. Kika efter missfärgade eller på annat sätt konstiga komponenter för eventuell bekräftelse.
Post Reply