Svenska företag hotas..

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Svenska företag hotas..

Post by Dissident »

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=554&a=692816
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article785829.ab
http://edition.cnn.com/2007/WORLD/meast ... index.html

..av al Qaida i Irak. Inte al Qaida. Men då blir det förstås inte lika spännande.

Alla som har sett Vilks teckning vet hur ful och hafsig den är, det verkar som om vilken amatör som helst kan bli känd på det här sättet. Förhoppningsvis kommer jag själv snart att intervjuas i Aftonbladet:

Image

Diskutera utvecklingen.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Dissident: Vad du nu gjort är allvarligt. Du har provocerat över en miljard människor. Du kränker deras religion och du smutskastar profeten Mohammed. Det muslimska rådet tillsammans med Irans ambassadör kommer snart ringa till 64Bits ansvariga och kräva att teckningen tas bort...

Personligen tycker jag att hela cirkusen med "Mohammedteckningarna" är bland det löjligaste som finns.

För en troende muslim kan jag dock förstå att det är "Känsligt", vilket dock inte rättfärdigar detta faktum. Att muslimer blir så upprörda över förolämpningar mot deras profet Mohammed beror på att hela Islam bygger på Mohammed som person. Om Mohammed skulle falla skulle hela religionen falla. Inom Kristendomen har vi Jesus som vår heligaste person, men om Jesus skulle falla skulle ändå inte religionen som sådan falla då den bygger på mycket mer än en person.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Ordet äkthet dyker upp i min subversiva hjärna. Undrar vad som är mer äkta, en snubbe i Bagdad som trotts vara både död och påhittad ungefär samtidigt. Idén om att Ikea skulle vara svenskt, eller den där glada teckningen. Har du ritat den själv så tror jag nog mest på den.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Jag förstår de utställningsansvariga. Att ställa upp Vilks krumelurverk, som är snäppet värre än Catti Brandelius alster, finns inte på kartan. Jag skulle vilja omformulera problemet: Får man måla på det sättet, som vuxen man, och kalla det konst? Mohammed-frågan känns väldigt "been there, done that".
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Re: Svenska företag hotas..

Post by palindrom »

Dissident wrote:http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=554&a=692816
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article785829.ab
http://edition.cnn.com/2007/WORLD/meast ... index.html

..av al Qaida i Irak. Inte al Qaida. Men då blir det förstås inte lika spännande.

Alla som har sett Vilks teckning vet hur ful och hafsig den är, det verkar som om vilken amatör som helst kan bli känd på det här sättet. Förhoppningsvis kommer jag själv snart att intervjuas i Aftonbladet:

Image

Diskutera utvecklingen.
Ja, terroristgruppen har ju till och med utlovat en summa om man dödar chefredaktören på Nerikes Allehanda:

http://www.na.se/artikel.asp?intId=1218168

Då är det stort.
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Enligt nyhetsbyrån AFP sägs i uttalandet att "vi vet hur vi ska tvinga fram en ursäkt. Om inte kommer vi att slå mot era viktigaste företag som Ericsson, Volvo, Ikea, Scania och Electrolux".
Jag tycker att Ericsson, Volvo, Ikea, Scania och Electrolux borde stänga sina fabriker i Mellanöstern.
Då blir det mindre ekonomisk tillväxt i mellanöstern. De borde flytta till Sverige, och göra fler jobb i Sverige och större ekonomisk tillväxt.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Moonsky wrote:De borde flytta till Sverige, och göra fler jobb i Sverige och större ekonomisk tillväxt.
..och betala svensk skatt, svenska arbetsgivaravgifter och gå i konkurs.
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

Moonsky wrote:
Enligt nyhetsbyrån AFP sägs i uttalandet att "vi vet hur vi ska tvinga fram en ursäkt. Om inte kommer vi att slå mot era viktigaste företag som Ericsson, Volvo, Ikea, Scania och Electrolux".
Jag tycker att Ericsson, Volvo, Ikea, Scania och Electrolux borde stänga sina fabriker i Mellanöstern.
Då blir det mindre ekonomisk tillväxt i mellanöstern. De borde flytta till Sverige, och göra fler jobb i Sverige och större ekonomisk tillväxt.
lol, hur många svenska skulle kunna jobba för dom skitlönerna ?
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Dissident wrote:
Moonsky wrote:De borde flytta till Sverige, och göra fler jobb i Sverige och större ekonomisk tillväxt.
..och betala svensk skatt, svenska arbetsgivaravgifter och gå i konkurs.
Om de inte kan göra vinst utan att använda slavarbete så har de en ekonomisk modell som är felaktig. 8)
(Eventuellt är den ekonomiska verkligheten felaktig, kan inte direkt säga att jag bryr mig... resultatet är det samma)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Godis
Posts: 23
Joined: 2007-07-30 12:05:41

Post by Godis »

Big_Bird wrote:
Dissident wrote:
Moonsky wrote:De borde flytta till Sverige, och göra fler jobb i Sverige och större ekonomisk tillväxt.
..och betala svensk skatt, svenska arbetsgivaravgifter och gå i konkurs.
Om de inte kan göra vinst utan att använda slavarbete så har de en ekonomisk modell som är felaktig. 8)
Ja, Volvos slavräder mot afrikas kuster är faktiskt att gå för långt.
"I read somewhere that the reason dudes rape girls is because they think the girl is really pretty. It's basically a compliment. That same study said that the leading cause of pedophilia is "sexy children". I think it was in the bible."
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Moonsky wrote:
Enligt nyhetsbyrån AFP sägs i uttalandet att "vi vet hur vi ska tvinga fram en ursäkt. Om inte kommer vi att slå mot era viktigaste företag som Ericsson, Volvo, Ikea, Scania och Electrolux".
Jag tycker att Ericsson, Volvo, Ikea, Scania och Electrolux borde stänga sina fabriker i Mellanöstern.
Då blir det mindre ekonomisk tillväxt i mellanöstern. De borde flytta till Sverige, och göra fler jobb i Sverige och större ekonomisk tillväxt.
Eller helt enkelt, rensa hela mellanöstern på religiösa fanatiker och låta araberna inse att religion är ett enda stort skämt.
En internationell bannlysning av all religion skulle inte vara helt fel :)

EDIT: Förövrigt tycker jag konstnären kan fortsätta publicera och provocera dom där skitländerna och dom där skitfolken ännu mer, dom är ändå inte människor.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Jag förutspår att al-Qaida kommer köra in smällare i 64bits server snart.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Har alla ni som velat döda Dissident tänkt på en sak? Om ni väntar lite så kan ni döda honom och få betalt.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Andrej wrote:Har alla ni som velat döda Dissident tänkt på en sak? Om ni väntar lite så kan ni döda honom och få betalt.
Bah! Gör man det nu så får man 90 russin i paradiset.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Precis. Andrej, du får vänta tills Skånes flaggor går upp med 1 600 % i försäljning i Mellanöstern.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

Förhoppningsvis blir det lite revolution så mellanmjölken skummar till och surnar.
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

Moonsky wrote:Jag tycker att Ericsson, Volvo, Ikea, Scania och Electrolux borde stänga sina fabriker i Mellanöstern.
Då blir det mindre ekonomisk tillväxt i mellanöstern. De borde flytta till Sverige, och göra fler jobb i Sverige och större ekonomisk tillväxt.
Jag tycker vi utrotar alla muslimer!
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
fredo
Posts: 258
Joined: 2005-10-03 16:07:54
Location: Nässjö

Post by fredo »

Det borde ju inte vara särskilt stötande att publicera en teckning av Mohammed, nej. Men nu är det ju tydligen så att väldigt många tycker att det är det, och därför tycker jag att det var ganska onödigt av Vilks och NA att göra det. Att dessutom framställa honom som rondellhund, som kan tänkas vara något förnedrande, tycker jag var synnerligen onödigt, särskilt som det konstnärliga värdet var lika med noll. Jag tycker dom kunde ha låtit bli, av respekt inför andras religion.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Jag vet inte om följande redan har nämnts: Lars Vilks tycker nämligen att det är dåligt av regeringen som inte har fördömt dödshoten som riktades mot honom.

Kan man inte tåla dödshot, så ska man låta bli att provocera. Idiot...
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

_JesteR_ wrote:Kan man inte tåla dödshot, så ska man låta bli att provocera. Idiot...
Jepp, det är så det går till. Kan man inte tåla att bli rånmördad ska man inte ha en Rolex. Kan man inte tåla att bli våldtagen ska man inte gå runt i kortkort. Etc.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Det är inte riktigt samma sak, det borde väl du veta. Att ha en Rolex eller att gå runt i kortkort, behöver nödvändigtvis inte provocera fram ett rånmord respektive våldtäkt. Om man däremot som Lars tar sig friheten att måla en "skämtteckning" med avsikten att provocera, så får man skylla sig själv.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

_JesteR_ wrote:Det är inte riktigt samma sak, det borde väl du veta. Att ha en Rolex eller att gå runt i kortkort, behöver nödvändigtvis inte provocera fram ett rånmord respektive våldtäkt. Om man däremot som Lars tar sig friheten att måla en "skämtteckning" med avsikten att provocera, så får man skylla sig själv.
Så om en tjej med avsikt att provocera skulle klä sig i kortkort, är det okej att hon blir våldtagen då?
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

_JesteR_ wrote:Det är inte riktigt samma sak, det borde väl du veta. Att ha en Rolex eller att gå runt i kortkort, behöver nödvändigtvis inte provocera fram ett rånmord respektive våldtäkt. Om man däremot som Lars tar sig friheten att måla en "skämtteckning" med avsikten att provocera, så får man skylla sig själv.
Men det fungerar inte så. Man får inte skylla sig själv. Om Lars Vilks blir mördad så kommer polisen inte att lägga ner utredningen och säga att han får skylla sig själv. Du har fel rent objektivt.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

wille wrote:Så om en tjej med avsikt att provocera skulle klä sig i kortkort, är det okej att hon blir våldtagen då?
Det är defintivt inte "okej", men jag skulle absolut inte tycka synd om henne.
Dissident wrote:Men det fungerar inte så. Man får inte skylla sig själv. Om Lars Vilks blir mördad så kommer polisen inte att lägga ner utredningen och säga att han får skylla sig själv. Du har fel rent objektivt.
Jag förstår vad du menar. Grejen är att han förväntar sig att regeringen ska hoppa in och fördöma mordhot som Lars själv har provocerat fram. Det är enligt min mening väldigt arrogant. Är man en offentlig person som sysslar med att provocera troende muslimer, så får man ta lite stryk.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Värderingar etniciteter emellan känns överflödiga (men förutsägbara). Summa summarum: Orsak, Verkan (och sedan en hög med människor som gnäller över hur dessa korresponderar gentemot varandra).
Aotearoa - tino rangatiratanga
Post Reply