Lysdioder och belastning på moderkort.

Avdelningen för dig som skall överklocka eller kyla din dator.
Post Reply
User avatar
Gorf
Posts: 374
Joined: 2002-06-25 16:09:13

Lysdioder och belastning på moderkort.

Post by Gorf »

Hejsan alla glada Moddare:
Har en liten men ej så ointressant fråga för mig.
Tänkte på all trafik till HD'n.
Då brukar det ju bli en rödlysdiod som flashar lite ointressant.

Idé: Att nyttja den startimpuls som kommer från Moderkortet och styra en eller flera dioder till lite roligare effekter på chassit.

Fråga: är det ngn som vet hur mycket signalutg. klarar i ström? Kan den användas till att driva ngt och i så fall hur mycket.
Det borde i alla fall vara standard eftersom moderkortet inte vet vilket chassi
den kommer att tillhöra och vilken diod som finns i chassit från början.

Vet ni om den kan driva ett antal dioder (1-100st)?
Om annat så har ni ngn annan plats där jag kan få ut lite 'standard'-strömmar utan att direkt nyttja Nätagget och samtidigt 'styra' pulsen/tillslaget?

mvh...
User avatar
Gussoh
Posts: 974
Joined: 2002-05-09 11:32:06
Location: Mölndal
Contact:

Post by Gussoh »

Jag har sett en som hade ~15 lysdioder. det funkade tydligen på hans moderkort iaf.
Jag tycker att grön är en fin färg.
jstrom
Posts: 1732
Joined: 2002-05-28 22:18:35
Location: Göteborg
Contact:

Post by jstrom »

Om inte annat så kan du ju koppla in ett relä (alt. via en optokopplare om du e försiktig av dig, vet inte hur mckt du kan dra ur en sån anslutning) och då kan du väl ha hur jävla många dioder som helst... fast vid närmare eftertanke så kanske ett relä inte är så bra med tanke på livstid och ljudnivå.. iaf inte ett vanligt relä.. kanske ett halvledarrelä eller nått? eller det kanske tillochmed räcker med en optokopplare
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

En transistor borde välan funka? (Och så hoppas jag att "halvledarrelä" inte bara är ett annat namn för en transistor...)
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
jstrom
Posts: 1732
Joined: 2002-05-28 22:18:35
Location: Göteborg
Contact:

Post by jstrom »

aiwass wrote:En transistor borde välan funka? (Och så hoppas jag att "halvledarrelä" inte bara är ett annat namn för en transistor...)
hehe ne det e det inte, SÅ blåst e jag inte ;D. Här e Elfas halvledarreläer:

http://www.elfa.se/elfa-bin/thumbs.pl?H ... 02&2019080



hmm lagom fin url dom har ;D... o dom va ju ganska billiga o så.. not
User avatar
Gorf
Posts: 374
Joined: 2002-06-25 16:09:13

Post by Gorf »

Det bör nog fungera, men jag var liksom ute efter hur mycket ström den kan leverera.
Har funderingar på att montera en strömingång där för en krets...

M.a.o. Kan den leverera 1Amp, 100mAmp, 10mAmp,,,,etc..
Att den pallar en del spänning det anade jag....

Den saknar ju viss bevakning så jag vill inte blåsa kortet bara för att jag 'suger' för mycket ström.
Men den kanske har ett inbyggt kortslutningsskydd?!?
Någon som testat att kortsluta mot mobo-nolla och se vad som hänt?
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Gorf wrote:Det bör nog fungera, men jag var liksom ute efter hur mycket ström den kan leverera.
Har funderingar på att montera en strömingång där för en krets...

M.a.o. Kan den leverera 1Amp, 100mAmp, 10mAmp,,,,etc..
Att den pallar en del spänning det anade jag....

Den saknar ju viss bevakning så jag vill inte blåsa kortet bara för att jag 'suger' för mycket ström.
Men den kanske har ett inbyggt kortslutningsskydd?!?
Någon som testat att kortsluta mot mobo-nolla och se vad som hänt?
Använd en Optokopplare och en transistor så har du skyddat dig från att grilla moderkortet pga överbelastning. Och om man använder såna komponenter så har man(oftast) specs till dem och kan välja spänning till lysdioder osv. Då kan du ju koppla in en strob(om du hittar ngn som pallar den frekvensen och som kan styras på det sättet ;D )

Men, åter till moderkortsströmmen. Jag kör en röd högintensiv 10mm lysdiod på min HDD LED utgång, den är märkt 1,6V 20mA, men HDD LED utgången ger nog mer spänning än så. Strömmen är väl den samma(om jag inte har fel, rätta mig gärna, elektronik är inget jag kan utan o innan helt och hållet;) )
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Gorf
Posts: 374
Joined: 2002-06-25 16:09:13

Post by Gorf »

Den utgången är med största sannolikhet en spänningsutgång och då är strömmen den kritiska.
Dvs. Spänningen är konstant, men strömmen relateras till det motstånd den får..Dioder eller dyl.
(stort motstånd=avbrott)

Monterar jag sedan en Strömingång på den här platsen,
dvs. förväntar sig att strömmen är konstant och spänningen rör på sig,
så kan jag alltså kortsluta min krets+mobo.
(Strömmen kan alltså 'rusa' genom min krets om det vill sig illa=kortslutning)

Jag får väl ta och göra om kretsen till en spänningsingång istället så är allt troligen ur världen,
men det vore intressant att veta max_amp...
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Har också funderat på den idén, tror inte att dom flesta moderkort klarar mer än 100mA, men jag kan ha fel...
Mina erfarenheter säger mig också att det skiljer mycket mellan fabrikanter då vissa LEDutgångar klarar att kortslutas och andra inte ens klarar dubbel normal belastning.
Jag håller på idén om optokopplare, transaistor eller halvledarrelä, ett mekaniskt relä skulle vara ganska blåst efterssom dessa bara klarar några miljoner växlingar (räkna med att lampan blingar 10 ggr per sekund så överlever inte reläet så länge)
Har funderat på att koppla in en 60W spotlight på den utgången och rikta mot taket, har äntligen hittat transistorer med hög spänning och tillräklig effekt
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply