Kraschad laptop

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
Mörkrets Furste
Posts: 28
Joined: 2006-10-21 15:10:36

Kraschad laptop

Post by Mörkrets Furste »

Min laptop kraschade för länge sedan och jag la den bara åt sidan, men nu hade jag tänkt att försöka få liv i den igen.

Problemet är det att den har blivit otroligt seg. Det tar en halv evighet för den att starta upp och om man försöker öppna program eller mappar så tar det ytterligare en halv evighet innan den reagerar på kommandon. Dessutom finns det filer och program som helt enkelt har gått sönder eller saknar något för att fungera.

Ett till problem är att varje gång jag startar datorn så vill den starta en inkonsekvenskontroll, men den lyckas aldrig avsluta det. Datorn låser sig efter att ha undersökt ett visst antal procent av hårddisken, samma ställe varje gång.

Sen så är det hettan. Datorn blir snabbt väldigt varm och det är antagligen därför som den började dumma sig till att börja med. Utblåset blir inom några minuter så varmt att det inte går att ha den i knät.

Så vitt jag kan förstå så är det med stor sannolikhet hårddisken som har blivit för varm och gått sönder.

Nu till den stora frågan. Räcker det med att byta ut hårddisken och installera en ren Windows-kopia, eller måste jag kontrollera om resten av hårdvaran fungerar först? Och i så fall, hur? Skulle helst få den att fungera utan att lägga ut allt för mycket på den, då en ny inte är allt för dyr nu för tiden.
Och hur gör jag för att förhindra att den överhettas igen?
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Nej, med största sannolikhet är den igendammad...

Öppna upp den och blås ren den från damm 8och om du är duktig: byt kylpasta med).
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
Mörkrets Furste
Posts: 28
Joined: 2006-10-21 15:10:36

Post by Mörkrets Furste »

CSM101 wrote:Nej, med största sannolikhet är den igendammad...
Med nej, menar du att jag inte behöver byta ut hårddisken?
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Mörkrets Furste wrote:Med nej, menar du att jag inte behöver byta ut hårddisken?
Med nej menar jag att du har fel som tror att det skulle vara hårddisken som är trasig.

Eller rättare sagt att det är väldigt liten sannolikhet att det är disken då för mycket damm ger sådana problem du beskrev.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
Mörkrets Furste
Posts: 28
Joined: 2006-10-21 15:10:36

Post by Mörkrets Furste »

Om jag bara kunde få isär den. Jag har fått bort alla skruvar jag kan hitta. Plockat bort hårddisk och RAM-minnena, tillsammans med luckorna som skyddar dem. Jag har lyckats lossa plasten på framsidan, båda kortsidorna och delar av baksidan, men någonting vägrar släppa. Jag vågar inte böja upp plasten mer på framsidan då jag riskerar att slita av kablarna som binder ihop över- och underdelen.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Mörkrets Furste wrote:Om jag bara kunde få isär den. Jag har fått bort alla skruvar jag kan hitta. Plockat bort hårddisk och RAM-minnena, tillsammans med luckorna som skyddar dem. Jag har lyckats lossa plasten på framsidan, båda kortsidorna och delar av baksidan, men någonting vägrar släppa. Jag vågar inte böja upp plasten mer på framsidan då jag riskerar att slita av kablarna som binder ihop över- och underdelen.
Strunta i det då, köp tryckluft på burk, blås i insug och utblås, se om något damm flyger ut. Passa på att försöka blåsa rent i alla andra öppningar du ser.
Se om du kan se temperaturer med ett program som exempelvis speedfan inne i windows.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Mörkrets Furste
Posts: 28
Joined: 2006-10-21 15:10:36

Post by Mörkrets Furste »

Har blåst ur den så gått det går utan någon som helst effekt.
Kan batteriet ha någon inverkan även om man kopplar in datorn med vägguttaget? Det är nästan tre år gammalt och kan vara dags att byta ut.
Bland det jobbigaste är att den inte kan avsluta inkonsekvenskontrollen. Den klarar av steg 1, men på steg två så låser den sig efter att ha kollat 18% VARJE GÅNG!!!! :[
Post Reply