Artefakter överallt och trilskande grafikkort

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
Mörkrets Furste
Posts: 28
Joined: 2006-10-21 15:10:36

Artefakter överallt och trilskande grafikkort

Post by Mörkrets Furste »

Jag har funnit flera trådar med liknande problem, men valde att skapa en ny tråd då det bara brukar skapa förvirring när man inkräktar i andras trådar. Jag ber på förhand om ursäkt om inlägget verkar för långt.

Efter en hel del efterforskningar så tror jag mig ha kommit fram till ett svar, men jag skulle gärna vilja ha en bekräftelse från någon mer. Här kommer problemet.

För några månader sedan så låste sig datorn när jag satt och spelade Mass Effect. Då jag startade om datorn så var plötsligt skrämen täckt med artefakter, i detta fall flera vertikala ränder som var förskjutna åt sidan. Jag antog till en början att detta bara var någon tillfällig bugg och startade om datorn, gång på gång på gång utan effekt. Efter att ha tagit en titt i enhetshanteraren så såg jag ett litet utropstecken vid grafikkortet och fick då veta att det avaktiverats på grund av ett "kod-43"-fel. Jag insåg då att det var något allvarligare fel och att felet antagligen låg i grafikkortet varpå jag installerade om grafikkortets drivrutiner. Inte heller det hade någon effekt och jag valde därför att kontakta NVidias tech-support. Efter flera dagars fruktlös troubleshooting med dem så blev datorn plötsligt normal och allting verkade ha löst sig på egen hand.

För ungefär två veckor sedan återuppstod detta problem. Precis som första gången så startade jag om datorn flera gånger och installerade om drivrutinerna utan någon framgång. Och precis som första gången så löste det sig på egen hand efter någon dag.

De senaste dagarna har liknande problem med artefakter, flimmrande pixlar och låsningar dykt upp med allt från minuters till timmars mellanrum och jag har tröttnat på det.

Något jag inte tänkte på den första gången var att problemet med artefakterna uppstod så fort jag startade datorn och följde med genom hela boot-sekvensen, vilket antyder att det är hårdvaran det är fel på och inte mjukvaran då problemet uppstod innan några drivrutiner ens laddats.

Vad jag vill veta är om Ni, baserat på min beskrivning av problemet, håller med om att grafikkortet sjunger på sista versen och behöver bytas ut? Innan Ni frågar så har jag inget extra grafikkort som ligger och skräpar som jag kan byta ut det nuvarande med och jag känner inte heller någon som är villig att låna ut ett till mig.

Jag kör på en nästan sex år gammal dator bestående av:
Windows Vista Home Premium x64
Gigabyte GA-X38-DQ6 moderkort
Intel Core 2 Quad Q6600 2,40 GHz CPU
NVidia GeForce 8800GT 512 MB
4 GB DDR2 ramminne

PS. Om jag nu måste skaffa ett nytt grafikkort så undrar jag vad ni rekommenderar? Det ska helst vara bra nog för att klara de flesta tunga spelen som kommer ut på marknaden under de kommande åren, men prislappen ska helst inte fara iväg för långt upp bland tusenlapparna.
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Re: Artefakter överallt och trilskande grafikkort

Post by mkk »

Sannolikt är det någon komponent på grafikkortet som är dålig och kommer att bli ännu sämre med tiden. Innan du ger upp på det så kan du för all del undersöka att kylaren inte helt enkelt är full av damm.

Prisvärda kort är exempelvis GTX 460 1GB eller HD6850 i ungefär samma prisklass(1500-1800kr). Ett lite enklare kort som också kan duga gott om skärmen kanske har lite lägre upplösning än 1920x är HD5770 som går att hitta neråt tusenlappen, men sikta högre om du vill ha ett kort som räcker längre. Att gå upp en prisnivå till HD6950 eller GTX 560 vore inte heller så dumt om du tänkt uppgradera resten av systemet lite senare.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
Mörkrets Furste
Posts: 28
Joined: 2006-10-21 15:10:36

Re: Artefakter överallt och trilskande grafikkort

Post by Mörkrets Furste »

Jag blåste ur hela datorn med tryckluft efter den andra gången jag fick problem och det var på tiden. Det är antagligen det att allt damm sänkt effektiviteten på fläkten och kylflänsen så att det tagit skada.

Tack för tipset. Ska kolla upp modellerna så fort jag får lite tid över.
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Re: Artefakter överallt och trilskande grafikkort

Post by lord_vasagos »

det låter som kortet är keff även om man har en dammråtta i kylningen borde du inte få problem i upstarten
för kortet skulle inte hinna bli så varmt

jag kan med rekommendera gtx460 korten jag har 768 modellen och kör uplösningen 1440/900 max på min lilla skärm :)
och det är inget spel som jag testat det inte klarar av att köra fullt på
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Re: Artefakter överallt och trilskande grafikkort

Post by Ghlargh »

Jag upplevde nyligen exakt detta fel på en laptop, det visade sig sedan med 97% säkerhet ha varit ett dåligt monterat minne i laptopen, den hade dock delat grafikminne och man kan därför jämställa problemet med trasiga eller dåligt lödda minnen eller minnesbussar på grafikkortet.

Dåliga lödningar eller bondningar på minnen kan ju också förklara varför det funkar ibland och ibland inte.

Jag rekommenderar dig inte att försöka laga sådant själv om du inte är riktigt bra på lödning, risken är att du kortsluter något och skadar moderkortet också.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Re: Artefakter överallt och trilskande grafikkort

Post by elvenman »

Du skulle juh även kunna chansa med att "baka" grafikkortet.

Mao stoppa in det i ugnen i ca 8 min på ca 200 grader.

Glöm inte att ta bort fläktar och annat som inte skall bakas.

En kompis har gjort det på sitt graffe som fick massor med artefakter med sitt graffe.

Jag kan dock inte ta något ansvar för om någon form av olycka skulle vara framme och du eldar ner huset och därmed förlorar ditt grafikkort.

Googla runt lite på baka grafikkort (alternativt på engelska) om du känner att du vill ha mer kött på benen innan ett eventuellt bak.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Re: Artefakter överallt och trilskande grafikkort

Post by lord_vasagos »

det där med att baka korten verkar vara en rätt populär lösning som många testar nu för tiden :)
har tänkt att testa det flera gånger på några gammla agp kort jag har liggande som har problem med artefakter men det har inte blivit av :)

är det nån som provat baka ett moderkort ?? tänkte på om dom klarar värmen med eller om man får smälta klumpar här och där haha :)
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
Mörkrets Furste
Posts: 28
Joined: 2006-10-21 15:10:36

Re: Artefakter överallt och trilskande grafikkort

Post by Mörkrets Furste »

elvenman wrote:stoppa in det i ugnen i ca 8 min på ca 200 grader.
Hur kan det egentligen hjälpa om kortet är trasigt? Med tanke på att kortet bara ligger kring 60 grader i datorn så borde det väl bara ta ännu mer stryk i ugnen?
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Re: Artefakter överallt och trilskande grafikkort

Post by Raspberry »

Mörkrets Furste wrote:
elvenman wrote:stoppa in det i ugnen i ca 8 min på ca 200 grader.
Hur kan det egentligen hjälpa om kortet är trasigt? Med tanke på att kortet bara ligger kring 60 grader i datorn så borde det väl bara ta ännu mer stryk i ugnen?
Vem vet, men det har ju bevisligen fungerat för folk som har testat.
Win7 Ulti x64 | 22" Wide | E8400@3.0GHz | 4GB | HD4850 | Raptor 34GB; Spinpoint F3 1TB; My Book Essential 1TB; My Passport Essential 250 GB; Barracuda 750 GB
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Re: Artefakter överallt och trilskande grafikkort

Post by lord_vasagos »

Mörkrets Furste wrote:
elvenman wrote:stoppa in det i ugnen i ca 8 min på ca 200 grader.
Hur kan det egentligen hjälpa om kortet är trasigt? Med tanke på att kortet bara ligger kring 60 grader i datorn så borde det väl bara ta ännu mer stryk i ugnen?
det är väll att lödnigarna kan släppa/spricka och om man värmer korten så smälter lödnigarna ihop igen
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Re: Artefakter överallt och trilskande grafikkort

Post by Hunter »

lord_vasagos wrote:
Mörkrets Furste wrote:
elvenman wrote:stoppa in det i ugnen i ca 8 min på ca 200 grader.
Hur kan det egentligen hjälpa om kortet är trasigt? Med tanke på att kortet bara ligger kring 60 grader i datorn så borde det väl bara ta ännu mer stryk i ugnen?
det är väll att lödnigarna kan släppa/spricka och om man värmer korten så smälter lödnigarna ihop igen

Jo det är därför att man drar upp värmen så mycket. Just för att dåliga lödningar ska smälta ihop lite. Det kan också kanske vara några kondensatorer som inte vill längre
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
Post Reply