Vattenkylning !

Avdelningen för dig som skall överklocka eller kyla din dator.
Post Reply
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Vattenkylning !

Post by AntzZ| »

Tja, jag vet spklart vad vattenkylning är men jag undrar (jag har aldrig sett en dator med vattenkylning på riktigt bara på nätet osv) alltså det är ju vatten som kylar cpu osv, men hur kan man vara SÅ säker på att det inte läcker så att man använder det ! hur kan det vara tätt mellan vatten och datorn ?
The town where i was born...
User avatar
<skalman>
Posts: 2302
Joined: 2003-04-02 19:02:49

Post by <skalman> »

vattnet ligger inte direkt mot processorn osv, vattnet kyler "metall-block" som i sin tur kyler processorn osv. Det är iaf hur jag uppfattar det men jag är totalt värdelös på vattenkylning :P

Om du menar hur det kan vara tätt mellan slangar och block osv så är det kanske slangklämmor & lite lim eller ngt
Stacker:X2 4200+/DFI ultra-D/1024mb/37gb raptor/7800gt/1TB
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

Som skalman sa, det ær block som tar upp værmen från kællan och vattnet kyler i sin tur blocket. Radiatorn i sin tur kyler vattnet.
Slængklæmmor ær det som gæller før att få slangarna att hålla tætt mellan blocken, pumpen och radiatorn, finns æven andra typ av kopplingar som funkar lite som din vanliga gardena trædgårdsslangkoppling (hooah, ingen særskrivning!). Med læckage ær det minsta jag oroar mig før, andvænder avjoniserat vatten som inte leder strøm (iaf nær det ær færskt), tror det ær større chans att pumpen eller flækten till radiatorn går sønder.

Sen finns det iofs såna som kyler direkt på kærnan med vattnet....och då blir det ju mer komplicerat, och riskfullt...
KTM + Akrapovic = [love]
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

Okok, nu fattar jag mer om vattenkylning !
The town where i was born...
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Jag kan väl nämna att det finns folk som har kört vattenkylningssystem med vanligt kranvatten, och sen fått någon läcka någonstans och förstört en hel del. Moderkort, instickskort mm.

Men det finns ju mycket annat man kan råka ut för, exempelvis att blixten slår ner och förtår både dator och massa annat. <massa andra hemskheter> Osv.
Men det är en kalkylerad risk man gör. Det finns inga garantier att det inte går fel. Men i de flesta fall, när det inte varit en klåpare som installerat vattenkylningen så är risken ganska liten. Lite granna som man vågar ha vatten i huset/lägenheten, i kök och badrum, för att man bedömmer att risken att rören går av eller liknande är såpass liten.


I övrigt är det sant som <Skalman> och phastas säger att man använder vattenblock för att ta upp värmen från processorn eller vad man nu använder vattenkylning till. Vattenblocken är ungefär som en kylfläns, fast istället för att blåsa luft med en fläkt på den så har man anslutningar med slangar som man pumpar vatten igenom. Vattenblocken är naturligtvis tätt förslutna (om de inte är defekta).

phastas wrote:andvænder avjoniserat vatten som inte leder strøm (iaf nær det ær færskt)
Är det samma som destilerat vatten?
Hur ofta byter du vatten, eller rättare sagt, hur ofta bör man byta vatten?

<Skalman> wrote:Om du menar hur det kan vara tätt mellan slangar och block osv så är det kanske slangklämmor & lite lim eller ngt
Att använda lim är nog inte speciellt vanligt. Jag använder än så länge bara luftkylning, men jag hade nog inte använt lim om jag hade haft vattenkylning. Man vill ju att det ska gå att demontera vattenkylningen om man får för sig att sälja den eller har någon annan anledning att demontera systemet.
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Destillerat vatten och avjoniserat är inte samma sak. Som jag förståt så blir vattnet joniserat så snabbt det har kontakt med metal så det spelat ingen roll endå.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

Eruku wrote:Destillerat vatten och avjoniserat är inte samma sak. Som jag förståt så blir vattnet joniserat så snabbt det har kontakt med metal så det spelat ingen roll endå.
Erm...kanske ær ute och flyger helt i det blå nu, men ær inte destillerat vatten avjoniserat? Och blir det inte joniserat nær det kommer i kontakt med luft (efter ett tag)?
Kanske skulle børja andvænda ædelmetall i blocken....
Iaf, jag andvænder mig av destillerat vatten. Brukar byta var 6:e månad (før då ær det ombyggningsdags av systemet ;) ) samt att jag andvænder tillsatsmedel før att hålla algerna borta, før nuvarande AquaComputers tillsats.
KTM + Akrapovic = [love]
User avatar
aeg
Posts: 10
Joined: 2005-05-18 14:58:50

Post by aeg »

om jag inte har sovit för mycket på kemin så är det bara olika avjoniseringssätt. Destillerat vatten kokas upp så att det avdunstar. Detta görs flera gånger för att få det tillräckligt rent. Avjoniserat vatten får man genom att en syra och en bas reagerar och skapar h2o som biprodukt.
User avatar
Langos
Posts: 9
Joined: 2005-05-18 22:19:02

Post by Langos »

phastas wrote:
Eruku wrote:Destillerat vatten och avjoniserat är inte samma sak. Som jag förståt så blir vattnet joniserat så snabbt det har kontakt med metal så det spelat ingen roll endå.
Erm...kanske ær ute och flyger helt i det blå nu, men ær inte destillerat vatten avjoniserat? Och blir det inte joniserat nær det kommer i kontakt med luft (efter ett tag)?
Avjoniserat vatten är istort sett samma sak som avjoniserat vatten, det erhålls bara genom like olika metoder. Destillation kräver mer energi eftersom man måste koka det och sedan kondersera det. Vid avjonisering använder man väl ett jonbytar filter eller liknande?
Hur som helst så kvittar det om man använder avjoniserat vatten eller inte eftersom kopparblocken avger joner till vattnet som alltså, efter ett tag, blir ledande iallafall.
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Langos wrote:Avjoniserat vatten är istort sett samma sak som avjoniserat vatten
No shit ;D
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
Post Reply