Fotokul så här när våren börjar komma. (bildtråd)

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Fotokul så här när våren börjar komma. (bildtråd)

Post by benjamin »

God afton 64bits,

Fotointresset av väcks till liv efter lite vinteride. Jag och min Olympus C-770 har varit lite småaktiva. Jag är helt förtjust i makrobilder och nattbilder med hög slutartid. Vi har ju haft lite fototrådar titt som tätt, kanske var väldigt nyligen? (Inte så aktiv längre tyvärr). I vilket fall som helst så finns det fotogeeks här. Jag kör igång med lite frågor på studs;

Vid makro, så som denna bilden;
Image
Så kör jag med ISO 100, F3.2, Supermarko mode. Är det något som jag ska ändra eller någon inställning som jag inte nämnt som bör ställas in för att få ännu bättre kvalité vid makrobilder?

Sen så testade jag lite med slutartid. Först körde jag en på automatik för att få lite känsla för hur kolmörkt det är ute när jag tar kortet;
Image
Och sedan satte jag slutartiden till 15sekunder. Då undrar jag bara, vad är bäst? Att köra högt eller lågt iso vid ett sådant här tillfälle? Kör 64 på denna bilden;
Image

Vore kul med lite fotosnack :-) Behöver kanske inte bli skryttråd delux men det märker vi. Fler bilder finns förresten på www.benjamindesign.se
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
redhat
Hedersbit
Posts: 2272
Joined: 2002-02-18 17:47:11
Location: Luleå, Sunderbyn
Contact:

Post by redhat »

Jag brukar nattfota med ISO100 (vanligtvis om det inte är t ex norrsken) annars kommer bruset att bli direkt störande. Prova själv att köra 30 sekunder eller kanske Bulb i 15 min. Det blir väldigt brusigt iaf vid höga ISO/ASA-tal.

Har inte fotat så mycket under våren då jag har rätt mycket att lämna in dagarna innan betygsdatum. Jag kan bidra med en bild på ett vanligt äpple mot en vanlig svart bakgrund med solen som ljuskälla.

Äpple

Och en bild på ett piano. Tråkigt motiv, men den kanske kan komma till pass någon gång.

Piano.

Synd att nätterna här uppe är så ljusa under sommaren, annars hade det varit skönt att prova nattfota lite. Inte så roligt att stå ute och frysa i några timmar på vintern. :(
"You were right about the stars.
Each one is a setting sun." -Wilco, Jesus, etc.
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

foto är inte roligt när man får betyg i det!
men jag ska nog orka fixa in några bilder sen
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

vet inte om jag vill kalla det vår när det snöar ute
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Jag gillar Lain-stilen på sista fotot.
User avatar
N. Alfinson
Hedersbit
Posts: 3051
Joined: 2002-02-17 0:03:22
Location: Göteborg/Stockholm
Contact:

Post by N. Alfinson »

Fina bilder. Utomhusbilden är möjligtvis inte uppe ifrån Stigberget på Masthugget (ändhållplatsen för Buss 60 man ser bland annat?).
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

nizenco wrote:Fina bilder. Utomhusbilden är möjligtvis inte uppe ifrån Stigberget på Masthugget (ändhållplatsen för Buss 60 man ser bland annat?).
Precis, tagen från min balkong :-) Bra prickat.
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
Grim
Posts: 1645
Joined: 2002-03-08 0:54:57

Re: Fotokul så här när våren börjar komma. (bildtråd)

Post by Grim »

benjamin wrote:God afton 64bits,

Fotointresset av väcks till liv efter lite vinteride. Jag och min Olympus C-770 har varit lite småaktiva. Jag är helt förtjust i makrobilder och nattbilder med hög slutartid. Vi har ju haft lite fototrådar titt som tätt, kanske var väldigt nyligen? (Inte så aktiv längre tyvärr). I vilket fall som helst så finns det fotogeeks här. Jag kör igång med lite frågor på studs;

Vid makro, så som denna bilden;
[bild]
Så kör jag med ISO 100, F3.2, Supermarko mode. Är det något som jag ska ändra eller någon inställning som jag inte nämnt som bör ställas in för att få ännu bättre kvalité vid makrobilder?

Sen så testade jag lite med slutartid. Först körde jag en på automatik för att få lite känsla för hur kolmörkt det är ute när jag tar kortet;
[bild]
Och sedan satte jag slutartiden till 15sekunder. Då undrar jag bara, vad är bäst? Att köra högt eller lågt iso vid ett sådant här tillfälle? Kör 64 på denna bilden;
[bild]

Vore kul med lite fotosnack :-) Behöver kanske inte bli skryttråd delux men det märker vi. Fler bilder finns förresten på www.benjamindesign.se
fina bilder. ljuset på blomman är härligt!
User avatar
N. Alfinson
Hedersbit
Posts: 3051
Joined: 2002-02-17 0:03:22
Location: Göteborg/Stockholm
Contact:

Post by N. Alfinson »

benjamin wrote:
nizenco wrote:Fina bilder. Utomhusbilden är möjligtvis inte uppe ifrån Stigberget på Masthugget (ändhållplatsen för Buss 60 man ser bland annat?).
Precis, tagen från min balkong :-) Bra prickat.

Ah, tyckte jag kännde igen det, springer förbi där nästan varje dag på min joggingrunda :)

För övrigt, hur fungerar din 770 inomhus med halvtaskigt ljus?

Skall se om jag får fram några vettiga bilder med min Ixus senare, det är lite halvtaskigt väder ute nu dock, så det blir väl mer höstbilder ;)
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

nizenco wrote:Ah, tyckte jag kännde igen det, springer förbi där nästan varje dag på min joggingrunda :)

För övrigt, hur fungerar din 770 inomhus med halvtaskigt ljus?

Skall se om jag får fram några vettiga bilder med min Ixus senare, det är lite halvtaskigt väder ute nu dock, så det blir väl mer höstbilder ;)
Ah, men du bor väl i Borås? Tråkigt långt att springa hit :-S Antar att du har flyttat till dessa fina trakter - var exakt i så fall?

C-770s bästa förmåga är inte tasktigt ljus - utan blixt så är den inte fetbra på det. Dock har jag hört att om man ställer in fokus manuellt så ska det fungera bra. Har inte sträckt mig efter manualen än. Ska göra det :-)

Btw, Tack Grim!
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

benjamin wrote:Ah, men du bor väl i Borås? Tråkigt långt att springa hit :-S Antar att du har flyttat till dessa fina trakter - var exakt i så fall?

C-770s bästa förmåga är inte tasktigt ljus - utan blixt så är den inte fetbra på det. Dock har jag hört att om man ställer in fokus manuellt så ska det fungera bra. Har inte sträckt mig efter manualen än. Ska göra det :-)

Btw, Tack Grim!
Nope han bor i göteborg, näst sissta hållplatsen med spårvagn 6 mot Guldheden.

:D
We dance to all the wrong songs
User avatar
N. Alfinson
Hedersbit
Posts: 3051
Joined: 2002-02-17 0:03:22
Location: Göteborg/Stockholm
Contact:

Post by N. Alfinson »

benjamin wrote:
nizenco wrote:Ah, tyckte jag kännde igen det, springer förbi där nästan varje dag på min joggingrunda :)

För övrigt, hur fungerar din 770 inomhus med halvtaskigt ljus?

Skall se om jag får fram några vettiga bilder med min Ixus senare, det är lite halvtaskigt väder ute nu dock, så det blir väl mer höstbilder ;)
Ah, men du bor väl i Borås? Tråkigt långt att springa hit :-S Antar att du har flyttat till dessa fina trakter - var exakt i så fall?

C-770s bästa förmåga är inte tasktigt ljus - utan blixt så är den inte fetbra på det. Dock har jag hört att om man ställer in fokus manuellt så ska det fungera bra. Har inte sträckt mig efter manualen än. Ska göra det :-)

Btw, Tack Grim!
Bor på Södra Guldheden vid Dr Fries Torg. Så det brukar bli Medicinarberget, Linné, Stigberget, Slottsskogen och Sahlgrenska när jag är ute och joggar.

För övrigt vill jag se fler bilder i tråden, så man får motivation att skaffa sig en riktigt kamera ;D
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Som du vill :-)

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Får helt enkelt bidra med några bilder jag tagit. Var när jag testade kameran förra sommaren samt ett par är från i år. Vissa seriösare än andra och även kvalitetsmässigt. De är tagna med en Canon Powershot A80.


Image
Image
Image
Image
Image
Image
User avatar
m0hx
Posts: 275
Joined: 2003-05-09 16:39:56
Location: Landskrona
Contact:

Post by m0hx »

Imorgon ska jag posta lite bilder fotade från 54:e våningen på Turning Torso.
Jobbar där, var uppe på taket för första gången idag... ganska så najs utsikt :)
"En fiskares memoarer - 50 år bakom flötet"
User avatar
Halvarsson
Posts: 850
Joined: 2004-05-15 11:59:49
Location: Norrland

Post by Halvarsson »

http://lokalen.org/~tjacke/mg2%20Folder/index.php?id=9

Annars kan ni kika in på mitt galleri/blog på http://tjacke.solarflare.se
galleriet hittar ni där.

EDIT: fixade en direktlänk dit nu
http://lokalen.org/~tjacke/mg2%20Folder ... php?list=1
"En leder, resten följer" - Steve Jobs
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Man blir bra sugen på att köpa en riktig kamera i stil med Canon EOS XXX eller något sådant.
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Najze wrote:Man blir bra sugen på att köpa en riktig kamera i stil med Canon EOS XXX eller något sådant.
EOS 350D är tokvärd. Min far har en sådan och den är 100%-ig. Det ända som är negativt är ju att det är inget du har med dig bara så där :-) Men annars riktigt bra.
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
redhat
Hedersbit
Posts: 2272
Joined: 2002-02-18 17:47:11
Location: Luleå, Sunderbyn
Contact:

Post by redhat »

benjamin wrote:EOS 350D är tokvärd. Min far har en sådan och den är 100%-ig. Det ända som är negativt är ju att det är inget du har med dig bara så där :-) Men annars riktigt bra.
Köp hellre en 20D eller kanske kika på en begagnad D1x. De är lite stadigare och man törs använda kameran. Bli inte avskräckt av vikten, oftast tycker jag det blir lite stadigare då man fotar på fri hand om hus och glugg väger något kilo. Oftast fotar jag med Canon EOS 10D med BG-ED2 och min Sigma 24-70mm f2.8 EX Aspherical DG DF och är toknöjd. Fast det är klart att man dreglar över Nikons D2X ibland.

Annars är det analogt som gäller. Vad har ni för favoritfilmer? Någon som framkallar själv?
"You were right about the stars.
Each one is a setting sun." -Wilco, Jesus, etc.
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

redhat wrote:Köp hellre en 20D eller kanske kika på en begagnad D1x. De är lite stadigare och man törs använda kameran. Bli inte avskräckt av vikten, oftast tycker jag det blir lite stadigare då man fotar på fri hand om hus och glugg väger något kilo. Oftast fotar jag med Canon EOS 10D med BG-ED2 och min Sigma 24-70mm f2.8 EX Aspherical DG DF och är toknöjd. Fast det är klart att man dreglar över Nikons D2X ibland.

Annars är det analogt som gäller. Vad har ni för favoritfilmer? Någon som framkallar själv?
Men 20D är ju ännu större? :-S Njea, själv har jag en Olympus C-770 (länk) och tycker den är i största laget att ha med dig på en promenad till exempel. Blir lätt att man inte har med sig kameran om den är stor när väl tillfället kommer för en fin bild.
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Image

Jag hittade ingen bra vårbild, så här är en bild på vår Mimsan. ;)
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

:-*

söt var den bilden.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
redhat
Hedersbit
Posts: 2272
Joined: 2002-02-18 17:47:11
Location: Luleå, Sunderbyn
Contact:

Post by redhat »

benjamin wrote:Men 20D är ju ännu större? :-S Njea, själv har jag en Olympus C-770 (länk) och tycker den är i största laget att ha med dig på en promenad till exempel. Blir lätt att man inte har med sig kameran om den är stor när väl tillfället kommer för en fin bild.
Det är sant att det kan vara jobbigt att släpa med sig en stor kamera. Fast om man ändå inte kan få ned den i en jackficka så gör det väl inte så mycket om den är lite större? Jag har oftast min på axeln.
"You were right about the stars.
Each one is a setting sun." -Wilco, Jesus, etc.
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

redhat wrote:Det är sant att det kan vara jobbigt att släpa med sig en stor kamera. Fast om man ändå inte kan få ned den i en jackficka så gör det väl inte så mycket om den är lite större? Jag har oftast min på axeln.
Visst ligger det något i det. Svårt att se att en EOS 350D skulle kunna vara ett hinder som kamera om man inte är "proffs". Den är ju inte så tokdyr heller.
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
Halvarsson
Posts: 850
Joined: 2004-05-15 11:59:49
Location: Norrland

Post by Halvarsson »

Två ord.

Nikon D70 ;D

'nuff said guys.
"En leder, resten följer" - Steve Jobs
Post Reply