Addition i visual basic

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
Jirgyg
Posts: 380
Joined: 2003-10-07 17:56:11
Location: Lkpg

Addition i visual basic

Post by Jirgyg »

Jag har ett problem i visual basic. jag vill ha summan av två textboxar (inehållande siffror) i en tredje ruta men de adderas inte utan läggs efter varandra. Ex summa.text=text1.text+text2.text. Om nu text1=10 och text2=10 vill jag alltså att det ska stå 20 som summa. Istället får jag 1010. Hur gör man nu igen?
User avatar
xerxes
Posts: 835
Joined: 2002-03-08 21:48:21
Location: Lund
Contact:

Post by xerxes »

Programmet tolkar värdena som strängar istället för tal, alltså som tecknet "1" följt av tecknet "0" istället för talet 10. Det du vill göra är att omvandla strängen till en integer. Googa på "casting integer string visual basic" eller motsv.
There are 2 kinds of people in the world: Those who understand hexadecimal, and those who don't.
User avatar
Jirgyg
Posts: 380
Joined: 2003-10-07 17:56:11
Location: Lkpg

Post by Jirgyg »

När vi gjorde en miniräknare i skolan så hade vi samma problem och det löste sig. Jag minns bara inte hur vi gjorde.
Du skulle inte kunna förklara med en bit kod? hittar inget jag förstår på google.
User avatar
Exige
Posts: 248
Joined: 2004-11-30 11:11:32
Location: Skövde

Post by Exige »

Testa: summa.text = text1 + text2

(Jag har inte Visual Basic installerat nu så jag kunde inte testa, men _tror_ att jag löste det så...)
“../ But it is hard to stay mad when there is so much beauty in the world. /..”
User avatar
Jirgyg
Posts: 380
Joined: 2003-10-07 17:56:11
Location: Lkpg

Post by Jirgyg »

Exige wrote:Testa: summa.text = text1 + text2

(Jag har inte Visual Basic installerat nu så jag kunde inte testa, men _tror_ att jag löste det så...)
Tyvärr. det är så jag har gjort, och det funkade inte. några fler förslag?

EDIT: Jag löste det med lite experimenterande
det fungerande: txtGurka.Text = Int(txtGurka.Text) + Int(txtGurkaAntal.Text)
förut: txtGurka.Text = txtGurka.Text + txtGurkaAntal.Text

Tack för svaren!
Post Reply