Windows XP 64

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
widdde
Posts: 215
Joined: 2002-03-09 0:44:24
Location: Sverige
Contact:

Windows XP 64

Post by widdde »

Vilka kör Windows XP 64?

Finns det några sweclockare som kör Windows XP 64-bitars-versionen?

Hur fungerar det? Känns det någon skillnad jämfört med 32-bitarsversionen i hastighet och andra delar?
Funkar alla program bra?

Är det värt att uppgradera till 64-bitars versionen?
Något som fungerar dåligt?

Skulle det fungera bra på en dator med följande spec.
AMD 64 S939 3500+
1024MB RAM (Corsair, 2x512)
Nvidia Geforce 6800GT 128 MB
2x Samsung 710T
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Re: Windows XP 64

Post by Fluffy »

widdde wrote:Vilka kör Windows XP 64?

Finns det några sweclockare som kör Windows XP 64-bitars-versionen?
Inte för att vi är Sweclockare här till majoriteten (Gissar i alla fall på det), men det finns nog ett par här på 64bits.se .
widdde wrote:Hur fungerar det? Känns det någon skillnad jämfört med 32-bitarsversionen i hastighet och andra delar?
Funkar alla program bra?
Att köra 64bitars program i ett 64bitars OS ger prestandaboost. Att köra 32bitars mjukvara på 64bitars OS med stöd för 32bitars mjukvara ger ingen prestandaboost, förmodar jag.
Det finns alltid något program som inte vill fungera i nyare operativsystem. Ofta kan det vara så att de som skapat programet knappat in att det endast skall fungera i vissa OS för där fungerar det och inte i nyare version av "samma OS" pga det KAN ju strula = kunder kan klaga. Kan väl säga att populära program brukar fungera eller någon fix kommer fort som löser problemet.
widdde wrote:Är det värt att uppgradera till 64-bitars versionen?
Något som fungerar dåligt?
I dagens läge om du tänkt betala för operativsystemet på X antal tusen kronor och med det otroligt lilla utbud av 64bitars mjukvara till Windows så nej. Om du får en legal kopia av någon du känner så kan du väl installera det och testa i alla fall. Se bara till att du har 64bitars drivrutiner till din hårdvara.
widdde wrote:Skulle det fungera bra på en dator med följande spec.
AMD 64 S939 3500+
1024MB RAM (Corsair, 2x512)
Nvidia Geforce 6800GT 128 MB
2x Samsung 710T
Ja.
User avatar
Stuggi
Posts: 1157
Joined: 2005-02-24 20:04:04
Location: Jakobstad, Finland

Re: Windows XP 64

Post by Stuggi »

Fluffy wrote:
widdde wrote:Vilka kör Windows XP 64?

Finns det några sweclockare som kör Windows XP 64-bitars-versionen?
Inte för att vi är Sweclockare här till majoriteten (Gissar i alla fall på det), men det finns nog ett par här på 64bits.se .
Tror han har postat samma grej på swec och bara copypaste:at sitt inlägg
Main: A64 3800+ Venice med AC Freezer 64 Pro | 1 Gb RAM | X850XT/2HDTV med Zalman VF700-Cu | 4x 250 Gb WD Caviar SataII
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
widdde
Posts: 215
Joined: 2002-03-09 0:44:24
Location: Sverige
Contact:

Post by widdde »

hehe ups, sorry :)
Som sagt, har copy-pastat från sweclockers ;)
User avatar
Hlidskjalf
Posts: 81
Joined: 2004-03-24 23:10:58

Post by Hlidskjalf »

Jag kör 64-bitarsutgåvan av Windows XP, och har gjort det i ett par månader nu. Kör det mest för att jag varit nyfiken på hur det fungerat, men det är som Fluffy säger, det finns inte något särskilt stort utbud av 64-bitarsprogram. Även om det finns drivrutiner och så anpassade för Windows XP x64 så är de ofta i beta-stadium (vad jag vet). Det enda jag egentligen provat som är byggt för Windows XP x64 är spelet Far Cry, uppgraderade med en 64-bitarspatch, och bättre blev det naturligtvis. Vet inte om jag inbillade mig, eller om andra kan styrka det, men det verkar som att grafiken blev mer detaljerad, man kunde se längre bort och köra med bättre grafik med mindre lagg och liknande.

Skulle dock inte säga att det är värt att uppgradera idag, skulle nog vänta ett tag till, tills mjukvaran och det finns i stabila officiella versioner. Har läst om en del som fått datakorruption genom Windows XP x64 helt oprovocerat, vet inte huruvida det stämmer, men det låter ingen vidare. Känns som XP x64 inte är färdigt helt och hållet. Kör 32-bitarsversionen ett tag till i alla fall.

EDIT: Kan tillägga att jag även haft en del problem med brandvägg till Windows XP x64. Använde mig tidigare av Sygate Personal Firewall, och den var jag himla nöjd med. Den gick att installera på XP x64, men den gick inte att starta sen. Inga felmeddelanden eller så heller. Så jag sitter bara med antivirus (NOD32).
User avatar
Wooe
Posts: 108
Joined: 2004-04-14 14:31:53
Location: Jönköping
Contact:

Post by Wooe »

I dagsläget lider inte av X64 av den brist på bra drivrutiner som var ett problem i början. De är allt som oftast lika stabila som de är till XP. Själv tycker jag att X64 känns lite stabilare än XP, att det skulle vara snabbare har jg dock inte märkt, det ända är i så fall att det går lite snabbare att packa upp saker som är rar-ade.

Äger du redan en XP-licens tycker jag inte att du ska yta till X64. Ska du köpa en ny licens så kan det vara att överväga.
- MSI K8N Neo-FSR - AMD Athlon64 Newcastle 3000+, Freezer64 - 1024Mb DDR PC3200 - Radeon X800GTO agp - Maxtor DiamondMax 120Gb, Seagate Baracuda 200Gb SATA -
Post Reply