Swedish Battle Camp

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Swedish Battle Camp

Post by MooDHooDs »

Jag var där mellan 12-15, blev inte mycket jas-gripen för mig =(
Invasionen var grym! Var dock väldigt svårt att se, jävla mycket folk.

Vad tyckte ni som var där? Blev de nått jas gripen till slut?
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Varför slösas det enorma pengar på att propagera för det svenska försvaret är min fråga. Den här reklamen de kör på tv är ju bara patetisk.
#mac.se @ EFnet
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Skattepengar måste ju slösas på något.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Xmel wrote:Varför slösas det enorma pengar på att propagera för det svenska försvaret är min fråga. Den här reklamen de kör på tv är ju bara patetisk.
Jo, det kan jag hålla med om =) Ganska värdelös reklam. Sverige tycker jag håller ganska hårt i pengarna vad gäller försvaret. Se bara på ryssland under kalla kriget.
Parader varje halvår. Fan vad det måste varit dyrt att reparera vägarna efter 40 ton pansarvagnar x 100, om de ens gjorde det =) Det här så vitt jag vet första gången sverige har utställning av sitt försvar.. (åtminstonde på 10 år)

Var kan man ladda upp filmer? Ifall någon vill se så har jag rätt fina filmer. Det var ju trotts allt rätt ballt.
User avatar
thimp
Hedersbit
Posts: 1407
Joined: 2002-02-20 19:44:36
Contact:

Post by thimp »

MooDHooDs wrote:Fan vad det måste varit dyrt att reparera vägarna efter 40 ton pansarvagnar x 100, om de ens gjorde det =) Det här så vitt jag vet första gången sverige har utställning av sitt försvar.. (åtminstonde på 10 år)
Antar att de hade paradgator byggda för att klara sånt.

Om du är intresserad militären. Ta reda på var närmsta regemente ligger och besök deras "Regementets Dag". Kan rekommendera Wartoftas Kråkdag utanför Karlsborg :)
我思う、ゆえに我あり
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Ja den kostade 12 miljoner per dag.

Tycker de hade räckt med en informativ websida och lite filmer på websidan. :)
User avatar
SWEDISH_-_M@SSACRE
Posts: 166
Joined: 2005-10-19 16:12:22

Post by SWEDISH_-_M@SSACRE »

Löjligt, vill [FI] invadera sverige så gör dom det på en eftermiddag, JAS 39 jordfräs eller inte!

Totalt meningslöst, bättre satsa alla dessa slantar på något som verkligen betyder något och främjar oss som människor!

Civilförsvaret är det viktigaste försvar vi någonsin kommer att behöva!

/S
INTEL CORE DUO 2 @ 3.0
ASUS P5W DH DELUXE
X1900XT "Crossfire" DUAL
CORSAIR 2048
XFI FATAL1TY
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Tycker det är synd att man bantar försvarets budget år för år.
Inte för att vi behöver en Krigsmaskin av rang, utan för all den utbildning folk går miste om!
Hur ska nu alla hormonstinna småpojkar få hjälp in i vuxenlivet?
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Jag försökte sova när JAS 39 Gripen plan flög förbi och över min lägenhet. Det sög.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Moonsky wrote:Ja den kostade 12 miljoner per dag.

Tycker de hade räckt med en informativ websida och lite filmer på websidan. :)
De har grävt ner pengar i det också.
#mac.se @ EFnet
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Anzy wrote:Tycker det är synd att man bantar försvarets budget år för år.
Inte för att vi behöver en Krigsmaskin av rang, utan för all den utbildning folk går miste om!
Hur ska nu alla hormonstinna småpojkar få hjälp in i vuxenlivet?
Nu utgår du ju ifrån att det faktiskt skulle behövas. Hur som helst, utveckla.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

TinyTeeth wrote:
Anzy wrote:Tycker det är synd att man bantar försvarets budget år för år.
Inte för att vi behöver en Krigsmaskin av rang, utan för all den utbildning folk går miste om!
Hur ska nu alla hormonstinna småpojkar få hjälp in i vuxenlivet?
Nu utgår du ju ifrån att det faktiskt skulle behövas. Hur som helst, utveckla.
Nja, en stor krigsmaskin behöver vi inte som läget ter sig idag, vilket inte är så svårt att räkna ut.
Däremot så går ju fler och fler ungdomar miste om den faktiskt(trots den gamla klyschan*stavning*?) uppfostrande och på vissa plan arbetsbringande utbildningar.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Anzy wrote:Nja, en stor krigsmaskin behöver vi inte som läget ter sig idag, vilket inte är så svårt att räkna ut.
Däremot så går ju fler och fler ungdomar miste om den faktiskt(trots den gamla klyschan*stavning*?) uppfostrande och på vissa plan arbetsbringande utbildningar.
Fast om det nu verkligen är så givande att göra värnplikten hade man kanske inte behövt tvinga in folk. Och om avsikten nu med den faktiskt är att uppfostra ungdomar till moraliskt och socialt rättrogna och välanpassade samhällsmedborgare hade man kanske kunnat göra det mer kostnadseffektivt än att låta dem köra pansarvagnar och leka soldater i skogen.
Life's a joke, yuk it up.
fredo
Posts: 258
Joined: 2005-10-03 16:07:54
Location: Nässjö

Post by fredo »

Andrej wrote:Jag försökte sova när JAS 39 Gripen plan flög förbi och över min lägenhet. Det sög.
Var glad att du inte bor i Linköping då ;)
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

TinyTeeth wrote:Fast om det nu verkligen är så givande att göra värnplikten hade man kanske inte behövt tvinga in folk. Och om avsikten nu med den faktiskt är att uppfostra ungdomar till moraliskt och socialt rättrogna och välanpassade samhällsmedborgare hade man kanske kunnat göra det mer kostnadseffektivt än att låta dem köra pansarvagnar och leka soldater i skogen.
Sådant kul som att köra stridsvagn och skjuta skarpt går som privatperson knappt att köpa för pengar, det är ovärderligt.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Såg i en bok på bibliotket idag att sverige spenderar mest pengar i europa (inte ryssland då) på millitären.
fredo
Posts: 258
Joined: 2005-10-03 16:07:54
Location: Nässjö

Post by fredo »

MooDHooDs wrote:Såg i en bok på bibliotket idag att sverige spenderar mest pengar i europa (inte ryssland då) på millitären.
Måste ju vara per capita i så fall då... fast hur gammal var boken?
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

fretol wrote:
MooDHooDs wrote:Såg i en bok på bibliotket idag att sverige spenderar mest pengar i europa (inte ryssland då) på millitären.
Måste ju vara per capita i så fall då... fast hur gammal var boken?
1999 eller 2000
User avatar
Micael Karlsson
Posts: 105
Joined: 2005-01-09 18:48:26

Post by Micael Karlsson »

P-NILZ wrote:Skattepengar måste ju slösas på något.
Varför inte på Äldrevård, Omvårdnad, skola, sjukvård och annat som gör det bättre för svaga individer i vårt samhälle.
Jag tror inte att dessa människor gläds åt vansinnigt dyra leksaker för vuxna män.
Andrej wrote: Sådant kul som att köra stridsvagn och skjuta skarpt går som privatperson knappt att köpa för pengar, det är ovärderligt.
Förklara gärna vad det är för roligt med det?
If the facts don't fit the theory, change the facts. Albert Einstein
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Micael Karlsson wrote:
P-NILZ wrote:Skattepengar måste ju slösas på något.
Varför inte på Äldrevård, Omvårdnad, skola, sjukvård och annat som gör det bättre för svaga individer i vårt samhälle.
Jag tror inte att dessa människor gläds åt vansinnigt dyra leksaker för vuxna män.
Krig är både negativ och positivt. Det är krig som driver utveklingen framåt. Atomkraft, flygplan, rymden.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

MooDHooDs wrote:Krig är både negativ och positivt. Det är krig som driver utveklingen framåt. Atomkraft, flygplan, rymden.
Och du menar att den svenska försvarsmaktens budget har något med det att göra?
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Micael Karlsson wrote:
Andrej wrote:Sådant kul som att köra stridsvagn och skjuta skarpt går som privatperson knappt att köpa för pengar, det är ovärderligt.
Förklara gärna vad det är för roligt med det?
Att köra 60 ton stål i närmare 50 knyck? Att skjuta skarpt? Varför det är kul? Man känner sig manligare, häftigare och ballare än vad man egentligen är.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Micael Karlsson
Posts: 105
Joined: 2005-01-09 18:48:26

Post by Micael Karlsson »

MooDHooDs wrote:
Micael Karlsson wrote:
P-NILZ wrote:Skattepengar måste ju slösas på något.
Varför inte på Äldrevård, Omvårdnad, skola, sjukvård och annat som gör det bättre för svaga individer i vårt samhälle.
Jag tror inte att dessa människor gläds åt vansinnigt dyra leksaker för vuxna män.
Krig är både negativ och positivt. Det är krig som driver utveklingen framåt. Atomkraft, flygplan, rymden.
Så det är krig som för utvecklingen framåt? Knappast, krig förstör mer än det skapar, som:
- kärnvapen
- minor
- klusterbomber
- kemiska stridsmedel
- biologiska stridsmedel
- tortyr

Vad finns det för positivt med dessa uppfinningar?
If the facts don't fit the theory, change the facts. Albert Einstein
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Andrej wrote:
Micael Karlsson wrote:
Andrej wrote:Sådant kul som att köra stridsvagn och skjuta skarpt går som privatperson knappt att köpa för pengar, det är ovärderligt.
Förklara gärna vad det är för roligt med det?
Att köra 60 ton stål i närmare 50 knyck? Att skjuta skarpt? Varför det är kul? Man känner sig manligare, häftigare och ballare än vad man egentligen är.
Ja jag är då såld. Var skriver jag på?
User avatar
Micael Karlsson
Posts: 105
Joined: 2005-01-09 18:48:26

Post by Micael Karlsson »

Andrej wrote:
Micael Karlsson wrote:
Andrej wrote:Sådant kul som att köra stridsvagn och skjuta skarpt går som privatperson knappt att köpa för pengar, det är ovärderligt.
Förklara gärna vad det är för roligt med det?
Att köra 60 ton stål i närmare 50 knyck? Att skjuta skarpt? Varför det är kul? Man känner sig manligare, häftigare och ballare än vad man egentligen är.
Aha.....
Jag är så ruggigt manlig så jag kan inte bli manligare.... [IRONI]

Låter barnsligt i mina öron! Men men ha det så kul i leran ;)
If the facts don't fit the theory, change the facts. Albert Einstein
Post Reply