Nordic Battlegroup

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Nordic Battlegroup

Post by CSM101 »

vet att det finns en liknande tråd, men den här av en annan karaktär dock.

Fick nämligen hem ett brev från försvarsmakten nyss där de skriver lite om det och avslutar med "Du är en av dem som efter genomförd värnplikt uppfyller de lämplighets och behörighetskrav den här styrkan behöver."

Så min fråga är; är det någon fler här på fiorumet som fått ett sådant brev och sen undrar jag lite ifall någon vet ifall det är ett brev som skickas till alla som gjort värnplikten på senare tid?
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Fjantigt, låter som en CS-klan.
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

lillis wrote:Fjantigt, låter som en CS-klan.
Möjligt, men det är det inte (länk).
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Gratulerar, du har just fått en biljett till köttkvarnen ;)
Jag beundrar dem som går med i sådana grupper då de inte kan ha någon som helst självbevarelsedrift.
Det är en sak att öva men tro inte att du kan skrika "Skjut inte! Jag e svensk!" när situationer väl uppstår.

Om du tvekar, testa att spela paintball och ha i åtanke att det är fruktansvärt lätt att bli träffad av nått så oprecist som en färgboll. Tänk då hur lätt det är att bli skjuten av riktiga vapen.
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

CS-klan? ok...

Fenix: funderade senast igår på ifall jag kanske borde ta och göra utlandstjänst och så får jag detta brev idag... Tecken från högre makter? :P

nej men seriöst, att man gör utlandstjänst innebär ju inte på något vis att man saknar självbevarelsedrift, utan man anser att man verkligen kan åstadkomma något gott för de som har det sämre.

Kan ju tillägga att jag med största sannolikhet skulle få en befattning som minröjare, så är turligt nog inte alltför mycket strider runtomkring.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
Charlie
Posts: 71
Joined: 2006-10-23 16:09:57

Post by Charlie »

Jag har också fått detta brev idag.

Min teori:
Nu när försvarsmakten fått mer pengar (efter valet) satsar man mer på en "yrkesarmé", och Nordic Battlegroup är lite av detta kan man säga. I stil med våra nuvarande kontraktsanställda (utlandsmissioner) kommer detta att vara en anställning som vilken som. Ett nytt jobb, som soldat.
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Charlie wrote:Jag har också fått detta brev idag.

Min teori:
Nu när försvarsmakten fått mer pengar (efter valet) satsar man mer på en "yrkesarmé", och Nordic Battlegroup är lite av detta kan man säga. I stil med våra nuvarande kontraktsanställda (utlandsmissioner) kommer detta att vara en anställning som vilken som. Ett nytt jobb, som soldat.
med både för och nackdelar...

ska nog kolla upp det dock, kanske blir sugen att göra utlandstjänst om några år, bra att ha underlag/fakta om det redan nu så manhinner planera med plugget etc.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

"Sverige kommer att bidra med cirka 1 100 soldater, Finland med 200, Norge med 150 och Estland med cirka 50."

Borde heta "Swedish Battlegroup". Varför är det så att Sveriga bidrar med 1100 soldater medans Estland bara bidrar med 50 soldater?

Dessutom tillhör inte Estland Norden, var gör det i Nordic Battlegroup?
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Moonsky wrote:"Sverige kommer att bidra med cirka 1 100 soldater, Finland med 200, Norge med 150 och Estland med cirka 50."

Borde heta "Swedish Battlegroup". Varför är det så att Sveriga bidrar med 1100 soldater medans Estland bara bidrar med 50 soldater?

Dessutom tillhör inte Estland Norden, var gör det i Nordic Battlegroup?
Militärt och Civilt så har Sverige flera större biståndsprojekt i (till) Estland.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

Moonsky wrote:"Sverige kommer att bidra med cirka 1 100 soldater, Finland med 200, Norge med 150 och Estland med cirka 50."

Borde heta "Swedish Battlegroup". Varför är det så att Sveriga bidrar med 1100 soldater medans Estland bara bidrar med 50 soldater?

Dessutom tillhör inte Estland Norden, var gör det i Nordic Battlegroup?
Såklart det gör. Kartan är omritad, vare sig du vill eller inte.
User avatar
Charlie
Posts: 71
Joined: 2006-10-23 16:09:57

Post by Charlie »

CSM101 wrote:med både för och nackdelar...

ska nog kolla upp det dock, kanske blir sugen att göra utlandstjänst om några år, bra att ha underlag/fakta om det redan nu så manhinner planera med plugget etc.
Du behöver inte gå med i Nodic Battlegroup för att göra utlandstjänst. Min bror är inne på sin andra runda till Kosovo i detta nu. Tjänsterna är mellan sex och tio månader oftast, och är enligt dom flesta ett trevligt äventyr även om man får se mycket "skit". Bra betalt är det i alla fall, och definitivt ett jobb utöver det vanliga.. Kolla tjänster (och löner) på http://www.mil.se/int/article.php?id=247
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

Jag fick hem ett likadant brev.

Hade funderat lite mer seriöst på att ansluta mig om jag inte redan gjort planer för drygt ett år framöver.

Men i övrigt ser jag utlandstjänst som ett utmärkt tillfälle att ge sitt liv en ny aspekt, och med min bakgrund så skulle jag med största säkerhet inte hamna i någon köttskölds-pluton direkt, inte för att jag kan tänka mig att några svenska soldater över huvud taget kommer befinna sig i något som ens löst kan liknas vid den beskrivningen.

Därpå tycker jag att det är tragiskt hur ovetande det svenska folket i allmänhet är om vilken insats det svenska försvaret gör i utlandet, och jag jublar varje gång försvarsmaktens "reklam" går på tv, då detta förmodligen är det enda som får någon procent att rycka på ögonbrynen.
g -> q (ser ni skillnaden?) ;)
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Charlie wrote:Du behöver inte gå med i Nodic Battlegroup för att göra utlandstjänst. Min bror är inne på sin andra runda till Kosovo i detta nu. Tjänsterna är mellan sex och tio månader oftast, och är enligt dom flesta ett trevligt äventyr även om man får se mycket "skit". Bra betalt är det i alla fall, och definitivt ett jobb utöver det vanliga.. Kolla tjänster (och löner) på http://www.mil.se/int/article.php?id=247
Jag var lite vag i min formulering, det håller jag med om.

Jag vet att man kan göra utlandstjänst utanför NB med, men tack för länken, ska kolla in den lite senare.

Sveriges insats vad beträffar fredsbevarande styrkor är inget att förringa, de som har gjort det och som gör det får utan tveken inte den uppskattning de förtjänar av svenskar.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

CSM101 wrote:Sveriges insats vad beträffar fredsbevarande styrkor är inget att förringa, de som har gjort det och som gör det får utan tveken inte den uppskattning de förtjänar av svenskar.
Det är ett jobb. Istället för uppskattning får de pengar.
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Dissident wrote:Det är ett jobb. Istället för uppskattning får de pengar.
1) det är inte vilket jobb som helst
2) tvivlar på att det är många som gör det med pengarna i sikte.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

CSM101 wrote:1) det är inte vilket jobb som helst
2) tvivlar på att det är många som gör det med pengarna i sikte.
Jag tänker på pengarna, sen tänker jag på hur surt det vore att dö. Därför gör inte jag utlandstjänst. Jag är fan inte naiv nog att tro att det går bra om jag reser och stoltserar med en Svensk flagga i ett annat land med ett vapen i min hand.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Andrej wrote:Jag tänker på pengarna, sen tänker jag på hur surt det vore att dö. Därför gör inte jag utlandstjänst. Jag är fan inte naiv nog att tro att det går bra om jag reser och stoltserar med en Svensk flagga i ett annat land med ett vapen i min hand.
okej.

Visst kan det anses vara en egoistisk handling (med hänseende på pengarna coh att man stoltserar) men många gör det av andra orsaker.

Om jag gör det kommer det mestadels bero på att jag vill få erfarenheten, känna att jag gjort något som är av en betydelse (om än en liten sådan för många) och även för att känna mig stolt över mig själv.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

CSM101 wrote:okej.

Visst kan det anses vara en egoistisk handling (med hänseende på pengarna coh att man stoltserar) men många gör det av andra orsaker.

Om jag gör det kommer det mestadels bero på att jag vill få erfarenheten, känna att jag gjort något som är av en betydelse (om än en liten sådan för många) och även för att känna mig stolt över mig själv.
Om du är en sån som vill åka ner så är du en sån som vill åka ner, jag är inte en sån och tycker mig ha otaliga goda anledningar till det. Gör vad du vill, jag tycker det är en dålig idé överlag.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

Andrej wrote:Om du är en sån som vill åka ner så är du en sån som vill åka ner, jag är inte en sån och tycker mig ha otaliga goda anledningar till det. Gör vad du vill, jag tycker det är en dålig idé överlag.
Varför är det en dålig idé?
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Andrej wrote:Om du är en sån som vill åka ner så är du en sån som vill åka ner, jag är inte en sån och tycker mig ha otaliga goda anledningar till det. Gör vad du vill, jag tycker det är en dålig idé överlag.
Jag gör vad jag vill, tänkte bara förklara mig, inte övertala dig till att åka.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

PilotPencil wrote:Varför är det en dålig idé?
1. Vill du dö?
2. Vill du leva med post traumatiska stresssyndrom för resten av livet?
3. Vill du riskera lemlästning?
4. Vill du vara i länder där det ens är krig?
5. Vill du riskera att en god kollega till dig dör där nere?

Allt detta och mycket mer, skulle du göra av tvivelaktiga moraliska skäl?

Det finns två storters hitlerjugend kvar, dom som ångrar det och dom som tyckte att slåss för farbror adolf fortfarande var det bästa dom gjort. Ah, den tredje gruppen, dom döda, dom är ganska många.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

PilotPencil wrote:
Moonsky wrote:"Sverige kommer att bidra med cirka 1 100 soldater, Finland med 200, Norge med 150 och Estland med cirka 50."

Borde heta "Swedish Battlegroup". Varför är det så att Sveriga bidrar med 1100 soldater medans Estland bara bidrar med 50 soldater?

Dessutom tillhör inte Estland Norden, var gör det i Nordic Battlegroup?
Såklart det gör. Kartan är omritad, vare sig du vill eller inte.
Nej nej nej... så är det väl inte?
Estland är väl fan inte ett nordiskt land? Estland är ett baltiskt land.
Sverige, Norge, Finland är nordiska länder, och kanske Danmark om de frågar snällt...
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

Andrej wrote:1. Vill du dö?
Att det mest meningsfulla livet skulle vara det som sträcker sig under längst tidsperiod är inget påstående som jag instämmer med.
2. Vill du leva med post traumatiska stresssyndrom för resten av livet?
Det är nog inget som är önskvärt för någon person, men om man med sin insats i ett annat land kan förhindra att någon annan person råkar ut för detta så kan det väl vara värt en del av ens liv i vissa personers ögon.
4. Vill du vara i länder där det ens är krig?
Det vill väl ingen människa, men det är sådana detaljer som kan vara svåra att undvika om man vill utföra vissa arbeten.
5. Vill du riskera att en god kollega till dig dör där nere?
Det finns många farliga yrken.
Allt detta och mycket mer, skulle du göra av tvivelaktiga moraliska skäl?
Det är givet att inte alla människor har samma moraliska syn på världen, då skulle inte så många konflikter uppstå.
Det finns två storters hitlerjugend kvar, dom som ångrar det och dom som tyckte att slåss för farbror adolf fortfarande var det bästa dom gjort. Ah, den tredje gruppen, dom döda, dom är ganska många.
Vissa har en mer nyanserad bild på folk som har vapenutbildning som en del i deras yrke, än att klassa in svenska soldater i samma fack som nazi-tyskar.
g -> q (ser ni skillnaden?) ;)
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

Moonsky wrote:Nej nej nej... så är det väl inte?
Estland är väl fan inte ett nordiskt land? Estland är ett baltiskt land.
Sverige, Norge, Finland är nordiska länder, och kanske Danmark om de frågar snällt...
Island då? ;)

"Nordiskt" kan man ju defeniera lite hur man vill, men att Danmark räknas med i Skandinavien (som många hävdar) går jag fanimej inte med på. Skanderna är bergskedjan som går genom Norge, Sverige och en liten bit av Finland...Danmark är platt, inga skander där inte!
g -> q (ser ni skillnaden?) ;)
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Maqe2 wrote:
Moonsky wrote:Nej nej nej... så är det väl inte?
Estland är väl fan inte ett nordiskt land? Estland är ett baltiskt land.
Sverige, Norge, Finland är nordiska länder, och kanske Danmark om de frågar snällt...
Island då? ;)

"Nordiskt" kan man ju defeniera lite hur man vill, men att Danmark räknas med i Skandinavien (som många hävdar) går jag fanimej inte med på. Skanderna är bergskedjan som går genom Norge, Sverige och en liten bit av Finland...Danmark är platt, inga skander där inte!
Okej, Danmark får inte vara med i norden. Island är typ antarktiskt.
Hur som helst, några baltiska länder ska fan inte räknas som nordiska, usch nej!
Post Reply