yrken/utbildning inom design?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
krulliz
Posts: 231
Joined: 2005-10-09 3:05:38

yrken/utbildning inom design?

Post by krulliz »

Jag undrar vad allt finns det för yrken/utbildning man kan skaffa sig inom design? Förstås i en skol nivå som kommer efter gymnasiet.
Hurudan är löner talar vi om i olika bransher inom design.

Man kan väll utbilda sig till Webdesigner som exempel... enda jag kommer på nu. Vad vet ni om för yrken/utbildning inom design? Posta här. :)
Det är bättre att fråga och verka okunnig, än att förbli det.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

"Formgivning kan delas upp i olika områden, till exempel industridesign, möbel-/inredningsdesign, kläddesign och grafisk design."
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Själv läser jag till Civilingengör Teknisk Design och måste passa på att påpeka vilken underbar utbildning detta är.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Läser Digital Mediedesign i Örebro, trivsam kurs som blandar marknadsretorik/mediekommunikation med kurser i allt från Final Cut, Photoshop, Illustrator, Dreamweaver, osv. - drivs av folk från branschen, bl.a. så läggs "tentorna" upp som sales-pitches inför examinatorer (givetvis grundat i uppsatser). En bra blandning av matnyttig kunskap inom yrkeslivet, samt tillgång till avancerad film/digital utrustning som gör det till ett kreativt nöje.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Läser 'Kreativ Programmering' på Högskolan i Gävle. En utbildning som främst inriktar sig på 3D-modellering/animation (Maya, 3DsMax etc.),
men även en hel del bildbearbetning (Photoshop) och film.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Vadå design? Alla är ju designers nuförtiden... jag är level designer...
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Jag läser Mediadesign i Piteå.

http://www.ltu.se/mom/d3116/d3095/d3936


Mer ingående info finner du om du klickar på länken. Jag personligen är nöjd med utbildningen, och den riktar sig väldigt mycket mot arbetslivet, vilket betyder att vi inte har allt för mycket skriftliga tentor utan har mer examineringar. Vi har bland annat fått göra ett helt magasin, gjort diverse hemsidor och grafiska profiler till företag. Man läser även en del konst, men det är mer inriktat på den grafiska biten. Utbildningen är väldigt mycket vad du gör den till, du väljer själv om du vill lägga mycket tid på uppgifterna du får. Än så har det bara examinerats ut en årskull med elever, och alla dom har fått diverse design jobb på byråer runt om i sverige.
We dance to all the wrong songs
Post Reply