Gkort, mobbo, cpu och ram = <5000 spänn ?

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
User avatar
Deuterium
Posts: 841
Joined: 2002-07-05 10:31:43
Location: Skåne

Gkort, mobbo, cpu och ram = <5000 spänn ?

Post by Deuterium »

Har följande nu;
AMD XP 1700+
512 mb ddr (pc2100)
ATI 9700pro
ABIT NF7-S 2.0

Datorn funkade tiptopp, men något har pajat. Gått ur tankarna att reparera skitet, utan tänkt köpa nya delar istället, högtalare, skärm, låda, nätaggregat och hdd har jag som jag är väldigt nöjd med.

Så tänkte köpa nytt. Dock är jag tillbaks på noll när det gäller kunskap inom datorer, för när 1700+ var poppis att köpa för att överklocka, då visste jag det mesta, men sedan dess har jag gjort saker som gjort att jag inte följt med utvecklingen inom datorer och nu vet jag knappt vad som är vad.

Dock har jag tänkt uppgradera för att kunna spela lite nyare spel, 5000 är egentligen inte en begränsning, men vill inte lägga ut mer, men är det ett måste är det ju en sak.

ATI X1950pro är något jag blivit tipsat om, just för att det är bra pris på det. AMD eller Intel vet jag inte, förr hade jag sagt AMD, nu vet jag inte vilken som är bäst för spel?
Vill gärna ha ett mobbo som tillåter överklockning, garanterat något jag inte kommer kunna hålla fingrarna borta från. Speciellt inte när jag har datorn på vinden och det strax är kallt utomhus ;D
Post Reply