Innehll
Överklockning

Inledning
Processorn
Minnet
Grafikkortet
AGP
PCI och IDE
BIOS
Slutord

AGP

Har man ett AGP grafikort s kan det stlla till med problem vid verklockning. Vad som r anledningen till detta r att BX kretsen bara har tv instllningar fr Mhz:en p AGP porten. Dessa r 1/1, 2/3 eller 1/2.

1/1 anvnds vid 66 mhz busshastighet och ger en AGP frekvens p 66 mhz.
2/3 anvnds vid 100 mhz busshastighet och ger en AGP frekvens p 66 mhz.
1/2 används vid 133 mhz busshastighet och ger en AGP frekvens på 66 mhz.

Hjer man busshastigheten s r det nstan garanterat att man brjar f problem vid hastigheter ver 83 mhz eller 124 mhz. Vid 83 mhz kan man nd rddas av att man stller in AGP porten p 2/3 vilket ger en underklockad AGP port men ndock fungerande.
Vid hastigheter ver 124 mhz s blir alternativen lite frre. r det instabilt s fr man offra lite prestanda fr att vinna mer prestanda p annat hll.
nVIDIAS Geforce serie, 3DFX kort samt Matrox kort är kända för att klara höga AGP hastigheter. Riva TNT2 är dåligt på det.

Det frsta man skall testa r att inaktivera AGP SideBanding (SB). SB r mycket knsligt vid verklockning. Och har du ett grafikkort med mycket minne s br prestandafrlusten inte vara srskilt stor. Faktum r att just nu s r SB inte ens till p GeForce, det kommer i framtida drivrutiner.
Lyckas man inte med detta d r det dags att verge AGP 2X helt och g ned till AGP 1X. Faktum r att AGP funktionerna inyte nyttjas till fullo s prestandafrlusten br inte vara enorm. Testa och se vad det innebr fr dig.

En ytterligare sak att leka med r AGP aperture size som du hittar i bios.

PCI och IDE ->