Innehåll

ScummVM - Äventyrsspel redux

Introduktion
Scumm- vad?
Få tag i spelen
Kom igång
Avancerade funktioner
Framtiden


27/01-05 | Sven Arvidsson | sa@64bits.se

Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version


Avancerade funktioner

ScummVM har flertalet mer avancerade funktioner som man inte hittar i originalspelen. För de spel med musik i AudioCD-format går det utmärkt att rippa dessa och komprimera till lämpligt format. På så vis kan du bl.a. överföra musiken och spelet till en handdator, eller om du vill slippa lida över högljudda CD-läsare när du ska spela.


"I need a ride."

Du kan välja att använda tre olika format, MP3, Ogg Vorbis eller Ogg FLAC. För bäst förhållande mellan storlek och kvalitet rekommenderas Ogg Vorbis. Musiken rippas precis som vilken musik-CD som helst, det enda du bör tänka på är att första spåret innehåller speldatan (skippa det med andra ord). Placera filerna i samma katalog som spelet samt namnge dem track1.ogg, track2.ogg osv. (Ändelsen på filnamnet varierar naturligtvis beroende på format).

För att ytterligare spara in utrymme går det även att komprimera musik och tal i de spel där det inte ligger som ljudspår. För att göra det måste du ladda ner "Tools"-paketet från ScummVM. För Windows och Mac OS X finns det färdiga program, användare av GNU/Linux och andra Unix-liknande system måste kompilera dessa själv.

Precis som med ljudspåren har du tre olika format att välja mellan när du komprimerar, standard är MP3 men Ogg Vorbis rekommenderas även här. (Inga av exemplen har testats på Windows, små skillnader förekommer säkert!).

För att komprimera monster.sou (tal och musik i bl.a. Sam & Max och Day of the Tentacle) använder du denna kommandorad.

extract --vorbis -q 3 monster.sou
Ljudkvaliteten justerar du med -q. 3 är standardvärdet men du kan variera mellan 0 och 10 där 10 ger bäst kvalitet. Slutligen kommer du att få en fil med namnet monster.sog som du kan ersätta monster.sou med.

Vill du komprimera ljudet i Simon the Sorcerer 1 och 2 går du till väga på nästan samma vis, här beror det dock på vilken version av spelen du har. Filerna i mitt fall är från "Talkie" DOS-versionen och heter simon.voc och effects.voc. Konsultera manualen för ScummVM om du har en annan version.

simon2mp3 --vorbis -q 3 simon.voc
Trots verktygets namn kan du alltså välja format. Glöm inte heller att det är två filer du ska komprimera. Slutfilerna kommer heta simon.ogg och effects.ogg.

Den sista spelserien du kan komprimera ljudet i är Broken Sword 1 och 2. För ettan rekommenderas man att köra programmet sword1mp3 direkt i katalogen där spelfilerna finns för att den ska komprimera allt.

sword1mp3 --vorbis -q 3
Programmet förutsätter att filerna är namngivna med versaler. Efter att allt är komprimerat kan du ta bort filerna som slutar på .wav samt speech1.clu och speech2.clu. För Broken Sword 2 är det fyra filer som ska komprimeras, speech1.clu, music1.clu samt motsvarande för CD 2.
sword2mp3 --vorbis -q 3
Dessa fyra filer kan sedan raderas. FLAC rekommenderas inte för Broken Sword då det leder till att filerna faktiskt blir större än innan.

Både manualen och programmen för att komprimera innehåller fler inställningar och det rekommenderas att man kikar över dessa om man vill finjustera sina ljudfiler.

ScummVM har tolv olika filterlägen som på olika sätt kantutjämnar eller på annat sätt är tänkt att förbättra grafiken. Har du tidigare använt till exempel MAME eller ZSNES är du säkert redan bekant med den här typen av filter. De flesta SCUMM-titlarna kör från början en upplösning på 320x200 pixlar, ScummVM skalar upp dem till dubbla storleken som standard.


Här demonstrerar Bernard från Day of the Tentacle några av filterna.

Dessa filter kan du ställa in under inställningarna för respektive spel direkt i ScummVMs gränssnitt, i konfigurationsfilen, eller skifta mellan dem under spelets gång genom att hålla ner Ctrl, Alt samt trycka på en siffra mellan 1 och 8.

Beroende på om du kör en portning av ScummVM är det inte säkert att alla filter finns tillgängliga.

Det är möjligt att ha ihjäl Guybrush i The Secret of Monkey Island. Att Guybrush kan hålla andan i tio minuter får vi reda på redan i början på spelet. Mycket riktigt behöver man bara vänta i tio minuter efter att Sheriffen kastat honom överbord förrän han avlider.

När vi ändå är inne på tangentbordsgenvägar är det lika bra att nämna att ScummVM har en komplett uppsättning sådana som kan vara smidigt att känna till. Alt+enter skiftar mellan fullskärm och fönster, piltangenterna flyttar markören, och enter och tab används som vänster och höger musknapp. Punkt (.) skippar dialog i vissa av spelen. För att spara och ladda snabbt använder du Ctrl+0-9 och Alt+0-9 i de flesta spel.

En annan smart funktion är Ctrl-f som snabbar upp hela spelet, smidigt om du måste vänta på att din karaktär ska gå någonstans. Ctrl-g är turbovarianten som gör att spelet går ännu snabbare. Det sistnämna fungerar bara i SCUMM-spelen. Tänk också på att dessa funktioner egentligen inte rekommenderas då de kan få spelen att gå instabilt.


I LeChucks håla.

ScummVM har även en debuggerkonsoll som du kan nå via Ctrl+g. Därigenom kan du nå diverse avancerade funktioner. Bland annat kan du hoppa genom spelets "scener" (fuska!). Den som vill syssla mer med det gör bäst i att kika på den här listan över parametrar.

Några funktioner som främst tilltalar entusiaster, och från början är dolda, är möjligheterna att aktivera kopieringshindret samt visa alternativa intron. Kopieringshindret (i SCUMM-spelen) gick ut på att mata in någon slags kombinationskod som du fick leta rätt på i manualen. LucasArts tog sedan bort detta i nyare versioner och ScummVM går på samma linje.

CD-versionerna av Beneath a Steel Sky och Flight of the Amazon har bägge alternativa intro (samma intro som Floppy-versionen).

För att visa dessa funktioner krävs det att du redigerar konfigurationsfilen för ScummVM (scummvmrc eller scummvm.ini) under avdelningen för respektive spel lägger du till "copy_protection=true" samt "alt_intro=true".

Det finns som sagt flertalet portar, och även en GNU/Linux LiveCD som låter dig spela ScummVM-spel så länge det finns en dator tillgänglig. Projektet heter ScummLinux och har tyvärr inte uppdaterats på ett tag, men kan säkert visa sig intressant för rätt person.


« Föregående Nästa sida »


27/01-05 | Sven Arvidsson | sa@64bits.se

Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version

Diskutera denna artikeln i vårt forum!