ï»ż 64bits
Innehćll
Voodoo 5 lever

Inledning
Drivrutiner
64bits-paket & instÀlllningar
Bios & överklockning
Speloptimeringar
Nyttiga program
Voodoo 5 lever


24/6-01 | mkk | mkk@64bits.se

Bios & överklockning

Precis som moderkorten har ett BIOS sÄ har grafikkorten ocksÄ ett. Det styr vissa grundlÀggande funktioner som Plug&Play och lÄgnivÄinstÀllningar för grafikminnet. Att uppdatera BIOS till en senare version kan ge vissa positiva effekter, men i regel inte sÄ pass mycket att en oerfaren anvÀndare bör kasta sig över möjligheten direkt. I att uppdatera ett bios finns det alltid en liten risk att det kan gÄ illa. PÄ mitt Voodoo5 5500 PCI sÄ gav biosversion 1.16 ungefÀr procenten förbÀttrad generell prestanda samt möjlighet till att överklocka Ànnu nÄgot högre Àn förut med version 1.15. Det bÀsta stÀllet pÄ nÀtet att hitta olika BIOS till kort baserade pÄ Voodoo3,4 eller 5 Àr idag VoodooSource. (voodoosource bios arkiv) Jag gÄr inte in pÄ detaljer om hur man gör hÀr, men det krÀver kunskaper om och möjlighet att kunna starta upp i ren DOS-miljö. Hos Voodoosource finns det Àven en rÀddningsdiskett som man kan anvÀnda ifall det uppstÄ problem efter uppdateringen. En sÄdan diskett skall i sÄ fall skapas innan nÄgot hÀnder, eftersom ett fel i bios pÄ ett grafikkort kan göra att inget gÄr att se pÄ skÀrmen.

Kortet kan förstÄss överklockas ocksÄ. Standardfrekvensen för den vanligaste modellen Voodoo5-5500 Àr 166MHz och hur mycket högre man kan gÄ varierar individuellt mellan korten. Men att kunna gÄ upp 10% extra till 183MHz Àr inget alldeles ovanligt. Tack vare kortets uppbyggnad kring dubbla grafikchip sÄ blir det en ansenlig ökning av kortets fillrate, eller rÄstyrka enkelt uttryckt. Mitt eget kort verkar nÄ sin grÀns vid 188MHz med hjÀlp av god luftströmning i burken. VÀrmen verkar inte vara den egentliga begrÀnsningen dÄ det rÀtt snabbt blir problem vid 189MHz, vilket leder till antagandet att det snarare Àr minneskretsarnas frekvenstolerans som begrÀnsar. 3dfx-arkitekturen har alltid inneburit att bÄde grafikchip och minnen gÄtt pÄ samma klockfrekvens och Voodoo5 Àr inget undantag.



Speloptimeringar

MÄnga prestandagivande instÀllningar gÄr att fixa direkt i spelen nuförtiden. Att ta en extra titt pÄ Quake3 kÀnns helt naturligt eftersom det Àr sÄpass populÀrt. Det lÀmpar sig Àven vÀl för att demonstrera kortets funktioner. HÀr följer ett par nyttiga konsoll-instÀllningar med förklaring.

"r_ext_compressed_textures 1" Ser till sĂ„ att texturer komprimeras innan de laddas in i grafikminnet. Ger lite bĂ€ttre prestanda utan att sĂ€nka bildkvalitĂƒÆ’Ă‚Â©n nĂ€mnvĂ€rt dĂ„ Voodoo5 Ă€r bra pĂ„ att hantera komprimering. Den enda egentliga nackdelen Ă€r att det kan ta lite lĂ€ngre tid att ladda banorna.

"r_texturebits 32" Med texturer av högsta kvalitet sÄ blir ocksÄ det mesta i spelet snyggare. Tack vare komprimeringsinstÀllningen ovan sÄ leder det inte till nÄgon större prestandaförlust.

"r_colorbits 16" StÀller in sÄ att bara 16 bitars fÀrghantering anvÀnds i slutskedet, vilket spar bandbredd. Den interna hanteringen av grafiken i 32bits lÀge Àr ÀndÄ inte bortkastad tack vare att Voodoo5 kortens 16bit lÀge Àr ibland de allra bÀsta. Det kan lÄta konstigt och det gÄr tvÀrtemot vad som stÄtt i mÄnga generella tweak-guider för Quake3 men prova denna kombination av instÀllningar med ett Voodoo5 kort för att se sjÀlv att det ger ett bra resultat.

Den nyligen slÀppta uppdateringen till Quake3 som kallas Pointrelease 1.29f visade sig tacksamt nog vara extra trevlig för Voodoo5 anvÀndare. Dels för en liten generell prestandaförbÀttring men ocksÄ för att den experimentella funktionen Hidden Surface Removal fungerar bÀttre Àn med tidigare versioner av Quake3. Med ett drivrutinspaket som tillÄter instÀllningen sÄ kan man nu köra pÄ "Aggressive Tiling" utan att behöva anvÀnda konsollkommandot "r_finish 1" för att fÄ bort artefakter i grafiken. VÀl vÀrt att testa, Àven om det som sagt Àr en experimentell funktion i drivrutinerna som 3dfx tog fram i sista stund.

En komplett guide över instÀllningsmöjligheterna i Quake3 finns pÄ Upset Chaps Quake3 Guide.

Rent allmÀnt nÀr det gÀller instÀllningar och spel sÄ tÀnk pÄ att Voodoo5 korten inte har nÄgon hÄrdvaru T&L och att processorn kan vara en begrÀnsande faktor framför allt i de nyaste spelen nÀr det kommer till hur pass tunga geometriska instÀllningar man kan köra med. Skuggor och detaljnivÄn pÄ spelarmodeller Àr typexempel pÄ geometriska faktorer. Högupplösande texturer och FSAA Àr annars var man kan dra nyttan av rÄstyrkan i Voodoo5.



Nyttiga program

WickedGL frÄn Metabyte Àr egentligen inget program utan ett miniGL paket som fungerar med Voodoo2 och högre. Det kan vara vÀrt att prova för de som vill klÀmma fram lite extra prestanda i OpenGL-baserade spel. Metabyte utvecklar dessutom MiniGL fortfarande vilket bland annat visar sig i stödet för spel som Tribes2.

VoodooRunner Àr ett program som lÄter anvÀndaren ange individuella instÀllningar för varje spel. Till exempel sÄ gÄr vissa spel att köra utmÀrkt med 4x FSAA medans andra Àr lite för tungrodda för det. Jag har sett lite smÄbuggar nÀr jag provat det men det verkar uppdateras fortfarande sÄ det blir nog bÀttre.

Voodoo Frequency Selector lÄter dig vÀlja den vertikala uppdateringsfrekvensen för monitorn manuellt under Windows2000, nÄgot som ibland annars ofta strular genom att spelen körs med bara 60Hz vilket kan upplevas som störande.

HzTool Àr ett liknande program fast inte specifikt för 3dfx som ger detaljerad kontroll över monitorn under Windows95/98/Me. Klart rekommendabelt oavsett grafikkort.

3dfx's egna överklockningsprogram för Voodoo5. LÀgger sig under avancerat-knappen i egenskaperna för bildskÀrm i kontrollpanelen.

 


Slutord

Jag hoppas att de flesta av er som lÀst denna artikel fÄtt ut nÄgot av den. Kanske till och med sÄ pass att nÄgra av er kommer att kunna anvÀnda era Voodoo5-kort ett bra tag till innan det blir dags att byta. Det kan eventuellt bli möjligt att uppdatera artikeln med tester av drivrutiner för Windows2000 och/eller WindowsXp i framtiden. I just WindowsXp sÄ lÀr det följa med drivrutiner för Voodoo5 som stödjer Direct3D men inte OpenGL. Kanske kunde WickedGL paketet vara en rÀddare i nöden tills vidare för er som redan nu testar WindowsXp och saknar Quake3. Hursomhelst sÄ ge inte upp, kÀmpa vidare! Död Ät nVidia! (Ehmm..., den dÀr vita bilen Àr visst redan tillbaka.)


 

24/6-01 | mkk | mkk@64bits.se