Innehåll

Albatron 7300 GS 256MB

Inledning
Förpackning och tillbehör
Specifikationer
Layout & funktioner
Testsystem
FPS: Battlefield 2, Half Life 2, Oblivion
FPS: Far Cry, F.E.A.R, Quake 4
Simulatorer: NFS:MW, X3:Reunion
Strategispel: B&W 2, Earth 2160
Överklockning
HD Videotest
Slutsats


Tack till Albatron, Abit och AMD som gjorde denna recension möjlig.

10/04-06 | Henrik Olsson | milohenke@64bits.se

Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version



Black & White 2 är ett RTS-gudaspel som till stor del bygger på resurshantering och massiva slagfält. Spelet använder sig av en mycket krävande grafikmotor som bland annat använder sig av Shadermodel 3. Vi använder oss av en av inledningsscenerna, innehållande en stor mängd gubbar, vatten och byggnader, för att mäta prestandan. Vi mäter resultatet med hjälp av Fraps. Strecken på staplarna utgör det lägst uppmätta fps-värdet, bilder per sekund, i testet.

Båda grafikkorten får kämpa mycket hårt med inställningen medium och upplösningen 800x600. Båda korten klarar dock av situationen med godkänt resultat. Inget av spelen lyckas dock ta sig över 30 fps-gränsen, vilket brukar vara gränsen för spelbar prestanda. I realstrategispel flyter dock spelen oftast ganska bra ner till 20 bilder per sekund. I de högre upplösningarna fungerar det sämre för båda korten. Radeon X1300 Pro klarar dock av upplösningen 1024x768 med godkänd prestanda.

När vi provar att höja upplösningen till 800x600 hamnar båda kortens prestanda under spelbar nivå. Vi upplever dock att X1300Pro klarar av denna upplösning hyfsat bra. Med ett 7300 GS upplevs spelet däremot som desto ryckigare. Vi kan konstatera att man dock bör försöka undvika att spela spelet med inställningen high, i alla fall när det drar ihop sig för massiva slag.


Earth 2160 är ett RTS-spel som utspelar sig i en futuristisk miljö. Spelet är mycket grafiskt tilltalande; ett av mer krävande realtidsstrategispel på marknaden i dagsläget. Vi bygger ihop en egen 64bits-bana, innehållande ett slagfält med mer krävande miljö, vatten och berg, samt ett stort antal byggnader och enheter. Prestandan mättes med hjälp av Fraps. Strecken på staplarna utgör det lägst uppmätta fps-värdet, bilder per sekund, i testet.

I RTS-spelet Earth 2160 presterar Radeon X1300 Pro ännu en gång bättre. Den subjektiva upplevelsen är att Albatron 7300 GS är spelbart i upplösningen 800x600 och att man kan spela spelet på ett Radeon X1300 Pro i upplösningen 1024x768. Radeon X1300 Pro renderar dock inte spelets vatteneffekter, vilket antagligen bidrar till bättre prestanda. Resultatet ska med andra ord tas med en nypa salt.


« Föregående Nästa sida »


10/04-06 | Henrik Olsson | milohenke@64bits.se

Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version

Diskutera denna recensionen i vårt forum!