Innehåll
Asus V6600 GeForce Deluxe

Inledning
Specifikationer
Installation
Testsystem
Överklockning
Test 1 - Q2
Test 2 - 3D MARK 2K
Test 3 - DMZG
Test 4 - TreeMark
Test 5 - Tirtanium
3D-Glasögon
SmartDoctor
TweakUtility
TV in/ut
DVD
Sammanfattning

Test 1 - Quake 2

Notera att i timedemos så är inte spelens AI (artificiell intelligens) i funktion utan hela senariot är förutbestämt. Så man får högre resultat i ett timedemo än i verkligheten. Dessutom har jag för att testa kortets hasighet stängt av ljudet med kommandoraden: +set cd_nocd 1 +set s_initsound 0. Dessutom var VSYNC ställd på off vilket gör att grafikortet spottar ut bilden när den är färdig med bilden och inte när skärmen är klar. Annars så kan FPS resultatet aldig bli högre än skärmens Hz. Dock rekommenderar jag att spela med VSYNC på för att få bättre bildkvalité. Versionen av Quake 2 var 3.20.

Demo 1 är den situation som man normalt upplever med inte allt för mycket händelser som stressar datorn. Ett långt ifrån tungt timedemo. Crusher däremot är ett "i värsta fall" där 32 spelare i ett nätverksspel testar datorernas gränser till det yttersta. Kan nästan ses mer som ett cpu test. Men jag tar med det för att få bredd i testerna.

Testresultat

Quake 2 120/166 16 bit färgdjup.

  800*600 1024*768 1280*1024
demo1 140.8 117.5 82.3
crusher 63.1 63.1 58.8

Quake 2 142/195 16 bit färgdjup.

  800*600 1024*768 1280*1024
demo1 143.1 131.3 97
crusher 63.2 63.6 61.6

Vinst vid överklockning av GPU:n:18.3% Minne:17.5%

  800*600 1024*768 1280*1024
demo1 1% 11.7% 18.3
crusher - - 0.5%

Vi ser tydligt att Geforce ger bra resultat. Dock sjunker prestandan kraftigt när upplösningen höjs. Resultaten är klart godkända.
Vid överklockning höjs prestandan knappt märkbart i de lägre upplösningarna men i de högre upplösningarna börjar skillnaden bli tydlig. Under crusher testet är skillnaderna dock marginella då CPU:n begränsar grafikkortet. Detta ser man även i de lägre upplösningarna.

 

Quake 2 120/166 32 bit färgdjup.

  800*600 1024*768 1280*1024
demo1 128.4 85.7 56
crusher 64.1 59.8 45.9

Quake 2 142/195 32 bit färgdjup.

  800*600 1024*768 1280*1024
demo1 138.2 102.2 67.8
crusher 64 62.4 53.6

Vinst av överklockning GPU:18.3% Minne:17.5%

  800*600 1024*768 1280*1024
demo1 7.6% 19.3% 21%
crusher - 4.3% 16.8%

Resultaten sjunker kraftigt när man ändrar till 32 bit. Dock så verkar dagen räddas av att man överklockar kotet viket ger en kraftig ökning. GeForce har hög fillrate och utmärkt prestanda men lider av dålig bandbredd och 166 mhz minne räcker helt enkelt inte till vid höga upplösningar. Ett DDR kort skulle ha visat samma resultat men en hel del högre vid de höga upplösningarna
Hur mycket sjönk prestandan då?

 

Quake 2 120/166 32 bit färgdjup: FPS minskning jämfört med 16 bit.

  800*600 1024*768 1280*1024
demo1 -8.9% -27% -32%
crusher +1.6% -5.3% -22%

Quake 2 142/195 32 bit färgdjup: FPS minskning jämfört med 16 bit.

  800*600 1024*768 1280*1024
demo1 -1.8% -13% -17.7%
crusher - - -8.9%

Här ser vi tydligt var gränserna går för Geforce. I standardutförande så fylls bandbredden vid 1024*768 men när det är överklockat så slår den inte i väggen på allvar förrän vid 1280*1024. Att överklocka kortet ger en kraftig prestandavinst. Man halverar praktiskt taget förlusten vid höga upplösningar.

 

Övriga testresultat att jämföra med

Quake 2 (cpu på 496 mhz)

  142/195   142/215  
  16 bit 32 bit 16 bit 32 bit
800*600 151.3 142.9 156.8 146.2
1024*768 134.8 102.7 136.4 110.3
1280*1024 97.2 67.8 99.4 73.6

Här kan vi sluta oss till att en höjning av cpu:ns hastighet märks mest i lägre upplösningar och att en höjning av grafikkortets mhz på minnet höjer mest i låga upplösningar.

Quake 2 155/210

demo1 800*600 1024*768 1280*1024
16 143 120.1 105.5
32 138 112.8 76

En ytterligare höjning av grafikortets mhz ger goda prestandahöjningar.

 

Nästa ->