Innehåll
Asus V6600 GeForce Deluxe

Inledning
Specifikationer
Installation
Testsystem
Överklockning
Test 1 - Q2
Test 2 - 3D MARK 2K
Test 3 - DMZG
Test 4 - TreeMark
Test 5 - Tirtanium
3D-Glasögon
SmartDoctor
TweakUtility
TV in/ut
DVD
Sammanfattning

3D-Glasögon

Med paketet får man ett par 3d-glasögon. En mycket trevlig detalj.

Det första jag gjorde var att testa glasögonen i VR viewer som följer med programpaketet. Det första jag tittade på var en 3d bild av en blomma.

Denna bild är ett urklipp av originlbilden.

Klicka på bilden så får ni se hela i nedskalad storlek.

Som ni ser så består bilden dels av två bilder med olika synvinkel. Det är så här som bilden ser ut utan 3d-glasögon. Men som ni även ser så verkar bilden ha dålig upplösning vertikalt sett. Och det stämmer. Om vi säger att skärmen visar 800*600 punkter, så består bilden vi ser av två bilder a 800*300 punkter. Sätter man ihop bilderna så får man en bild med 800*600. Denna metod ger bättre prestanda men sämre kvalité än exempelvis Elsas 3d-glasögon. Detta kallas Line Interleave. Dock kan man med senare drivrutiner även välja att använda Page Flipping som Elsas 3d-glasögon använder där prestandan blir lite sämre men kvalitén blir bättre. I senare versioner av drivrutiner så stödjer 3d-glasögonen både D3D och Opengl.

I testprogrammet så har man ett antal olika bilder att titta på. Blomman som ni ser på bilden såg fantastisk ut och man bara ville plocka den.

Test

När jag skulle testa glasögonen fungerade de fint i Rouge Squadron. Dock blev menyerna där man fick sina instruktioner helt oläsliga. Så det gällde att veta vad man gjorde utan att se. I själva spelet blev 3d:n ganska ok. Vissa detaljer blev bättre än andra. Marken blev inte särskilt påverkad men exempelvis gångare mm såg ut att nästan hoppa ut skärmen när man såg dem.

I Halflife gick inte 3d-funktionen igång på D3D och endast i upplösningen 1280*1024 i Opengl. Då saknade alla figurer som rörde sig texturer så det var inget att önska efter. Dock blev djupet i bilden mycket bra.

I Quake 2 vad det samma sak. Endast i 1280*1024 tog 3d-glasögonen över. Men vilken 3d! Djupet var fantastiskt. Av spelen som jag testat var detta det mest häpnadväckande. Vilken otrolig 3d det var. Endast detta fick mig att sätta mig ned och börja spela Quake trots att jag aldrig har gillat Quake spelen särskilt mycket. Det blev som ett helt nytt spel.

Även i Quake 3 Arena TEST, blev även det en höjdare med glasögon. Quake spelen och spel med liknande motorer verkar vara mindre tröttsamma för ögonen än andra spel eftersom bilden mer går in i skärmen än utanför om man säger så. I Q3A fungerade 3d-glasögonen även i 800*600 osv och inte bara i 1280*1024 som i Half-Life och Quake 2

I Drakan var resultatet sådär. Skuggorna var väl kraftiga för att det skulle vara helt ok samt att prestanda sänkningen var väl kraftig. Det hackade aningen i 800*600 i 16 bit! Men 3D effekten var ändå bra.

Vad som störde i spelen var att det bilddes skuggor. Särskilt vid saker som var "nära". Om jag beskriver det så som att varje föremål har en genomskinlig skugga på höger och vänster sida så förstår ni nog. Detta gällde särskilt handen och vapnet man håller i. Dessotom blir skärmen aningen mörkare med glaögonen på så man måste höja ljusstyrkan på skärmen för att se riktigt.

Glasögonen fungerar så att du ser med ett öga i taget och datorn visar olika bilder för varje öga. Detta ger att du bör ha hanska bra Hz på din skärm för att orka med att spela utan att få epelepsianfall. Du ser alltså med 50 hz per öga om du har 100 Hz på skärmen.
Så skall du använda glasögonen så måste det nästan vara mrkt i rummet för att man inte skall få huvudvärk. Annars så flimrar allt som man ser runt skärmen.

Ju längre ifrån skärmen man flyttar sig ju längre ut kommer objektn man tittar på. Alltså kan man variera på hur nära man sitter för att spara på ögonen. Om blomman sticker ut 10 cm från skärmen så försöker ögonen fokusera 10 cm från skärmen. Men eftersom där inget finns så går det naturligtvis inte. Detta gör att ögonen tröttas ut snabbt. Då kan man minska på 3d effekten genom att sätta sig närmre skärmen om man har svårt för det men ändå vill uppleva 3d.

Dessutom går det en sladd från datorn till glasögonen vilket kan vara störande men jag tänkte aldrig på detta annat än när jag skulle lägga ifrån mig dem eller om man skulle flytta sig ifån datorn. Den är såpass lång att man kan flytta sig dryga metern från datorn.

(Problemen som 3d-glasögonen för med sig går till stor del att undvika eller få bort med inställningar eller nya drivrutiner.)

Fördelarna

Helt annan spelkänsla.
Nytänkande teknik som inte gör en utfattig.
Får gamla spel att bli som nya.
Man kan uppleva riktig 3D om ändock bara på skärmen.
3d-glasögonen passar även personer med glasögon.
Stora "glas" så att man ser hela skärmen

Problemen

Problem att få igång 3d:n i önskad upplösning.
Sänkt prestanda i spel med 3d funktionen igång.
Text och menyer kan bli oläsliga. Särskilt vid höga upplösningar.
Bildkvalitén kan bli lidande med skuggor osv.
Bilden flimrar om skärmens Hz är för låg.
Ögonen kan inte fokusera vilket ger huvudvärk.
Glasögonen är anpassade till någon med enormt huvud och trillar av de flesta som har normal storlek på sitt huvud. Senilsnöre är att rekommendera.
De väger dessutom tungt på näsan viket gör det obekvämt att ha dem på.

 

Nästa ->