Innehåll

Bonniers trafikskola

Prolog
Så gör man
Funktioner och innehåll
"La Grande Finale"
Utvärdering


28/3-01 | ErKo | erko@64bits.se

Prolog

Allt färre ungdomar tar körkort trots att de egentligen vill. Det är dyrt, tar tid och vissa tycker till och med att det är tråkigt. Men det finns hjälp. Den heter Bonniers Trafikskola. Senaste versionen är 3.0 och är minst sagt up-to-date (aktuell) trots att den är ett år gammal. Bonniers Trafikskola är billigare än det kostar att läsa teori på körskolan om man ser det som en helhet och är dessutom stundtals roligt trots sitt något repetitiva upplägg.



Så gör man

Allra först får man en så kallad körjournal. Man skriver in sitt namn och väljer en passande bild. Därefter börjar man lämpligen uppifrån på menyn med "Bilen". Det första man får lära sig något om är motorrummet. En grov mansstämma inleder med att förklara att "En bil är en mycket avancerad teknisk konstruktion med tusentals och åter tusentals detaljer". Fortsättningsvis förklaras i lektionsform bilens uppbyggnad och konstruktion, vad chassi och kaross är samt att de klargör att om man lyfter på motorhuven så är det alltså en motor som sitter där. Aldrig nämns att vissa bilar har motorn placerad baktill vilket kan leda till komplikationer för mindre intelligenta. Det mesta är dock gjort så att även den dummaste körkortskadett ska förstå och kunna lära sig. Därför kan det för oss lite mer kunniga vara jobbigt att gå igenom baskunskaper men snart upptäcker man ändå att man lär sig nya saker även i dessa avsnitt.

Efter varje lektion kommer ett antal kontrollfrågor. Det är dessa som gör programmet lärorikt och som får en att nå framgång. Vissa frågor är liknande de i "Vem vill bli miljonär?", man får fyra alternativ och naturligtvis är ett rätt. Skillnaden mot frågesporten i TV är dock att här finns inga direkta pengapriser utan vinsten gör man i ökad kunskap. Andra uppgifter kan vara att dra rätt sak till rätt bild eller att utse ett "svart får" dvs. markera ett falskt påstående bland flera olika. Ex. på frågor kan dock inte vara:

(Klicka på ett alternativ och sedan på "rättastämpeln".)

Svarar man rätt på frågan får man poäng, svarar man fel får man inte poäng. Så enkelt är det!



Funktioner och innehåll

Totalt finns det fyra stora inlärningsavsnitt med massor av undermenyer.

"Bilen" beskriver allt man behöver veta om sin bil för att vara en bra förare. Hur motorn fungerar är bra att kunna och i vilken ordning man ska koppla startkablarna är livsviktigt. Att notera: Volvo nämns inte en enda gång i programmet.

"Människan" handlar om hur man som människa fungerar i trafiken. Hur mycket stoppsträckan varierar är viktigt att förstå och synen är en mycket viktig del som behandlas grundligt. Dessutom nämns att alkohol + bil = inte bra.

"Miljön" behandlar trafikens inverkan på miljön och beskriver ingående växthusgaser och även lite grand om framtidens fordon. Elbilar är i dagsläget det enda tänkbara men de har ju många nackdelar. De är dyra att producera, måste laddas ofta och går väldigt tyst… J Men, utvecklingen går framåt. Mycket drivs på av bl.a. den amerikanska delstaten Kalifornien som officiellt har som ståndpunkt att år 2003 ska 10% av alla nytillverkade bilar ha ett utsläpp på i stort sett 0 av alla ämnen. Jag undrar vem de straffar om det inte blir så, för det blir nog en himla stor affär om de ska stämma alla traktens biltillverkare.

"Trafikregler" förklarar och innehåller en massa om lagar och trafikmärken. Förbudsmärken, påbudsmärken, m.m. m.m. Databasen är stor…

Vidare finns att tillgå en stor mängd filmer under menyn "Körkunskap". Hela 1 h finns inspelat och ska man se dessa ett antal gånger så kan man förstå att det tar sin lilla tid. Praktiken är ju viktig så det gäller att förstå allt de säger och gör. 19 videosnuttar med allt från "Start och stopp" till "Mörkerkörning" kan man se om och om igen. Till slut tröttnar man även på att ha dessa som fredagsunderhållning och fortsätter, om man följt ordningen i menyn, med avsnittet "I trafiken". Här får man fyrtio frågor som ska besvaras med högsta möjliga precision, dvs. de ska vara rätt. Precis som frågorna i kunskapsavsnitten får man poäng om man svaret är korrekt. Detta är inte direkt kunskapsgivande utan är mer som ett avsnitt där man kan praktisera det man lärt sig och samla många poäng. Poängen man tjänar här läggs till de man inhåvat tidigare och meningen är att man ska tjäna totalt 50000 (femtiotusen) poäng.

Tävlingar har pågått på Bonnier Multimedias hemsida där momenten har varit att skicka in den kod man får när uppnått de 50000 (femtiotusen) poängen samt motivera varför man skulle vinna. Priset var minst sagt hett eftertraktat: pengar till ett körkort!

 



"La Grande Finale"

"Efter att ha kämpat sig igenom alla banor, dödat alla fiender, öppnat alla dörrar och räddat alla prinsessor väntade slutbossen. Det var den störste, fulaste, grymmaste och mest hänsynslösa best världen någonsin hade skådat."

"Teoriprovet".
När man känner sig riktigt säker på allt som finns att känna sig säker på är det dags att bekämpa teoriprovet. Naturligtvis är inte detta det riktiga teoriprovet, det måste man göra vid vägverket, men även ett simulerat teoriprov sätter spänning i knäna. 65 slumpvis utvalda frågor ur registret ska besvaras på 50 min. Det är tufft men klarar man det får man 5000 (femtusen) kunskapspoäng. Några avklarade sådana och man har snart kommit upp i målsumman.

GRAFIK

Det kan ju tänkas aningen naivt att bedöma grafiken i ett sådant här program som ändå inte är beroende av snygga effekter. Men helt oväsentligt är det dock inte. Filmsnuttarna t.ex. är av mycket dålig kvalitet, antalet färger kan inte vara många fler än riksdagen har ledamöter och det hackar fram på ett sätt som det inte borde med en 52x Cd-rom. Det beror på filmerna, inte på datorn, men det är ändå irriterande. Vad gäller den övriga grafiken kan man väl säga att färgskalan kunde varit betydligt större men som helhet fungerar det bra eftersom layouten är smidig och välfungerande. Antalet färger och andra grafiska effekter är reducerade för att alla ska kunna köra programmet, oavsett dator.

LJUD

Rösterna som talar till en under hela utbildningen är tydliga och ganska högröstade. Vid några tillfällen grötar det ihop sig men sådant får man räkna med när mycket låter samtidigt. För övrigt är ljudet till filmsnuttarna bra, och småljuden som förekommer här och var är i viss mån underhållande.


Utvärdering

Ett mycket bra program för stora som små, gamla som unga som rör sig ute i trafiken. Innehåller det man behöver veta och förmedlar det på ett bra sätt.

 

Fördelar:

Nackdelar:

 

  • Lätt att förstå

 

  • Kan bli långtråkigt

  • Ingående, beskriver noggrant

 

  • Svårt att ha med sig som hänvisning i bilen om man blir osäker under färd

  • Omfattande, innefattar det som krävs för att man ska klara teoriprovet

  • Förhållandevis dyrt att inhandla om man jämför med spel

 

  • Underhållande (ibland)

  • Inga möjligheter att uppdatera t.ex. trafikinformation och lagar

  • Billigare och roligare än att gå till en körskola

  • Man vinner inga pengar på att svara på de kluriga frågorna

 

64bits rekommenderar!

 

Systemkrav:

OS: Windows 95/98/2000 eller Windows NT 4 med Service Pack eller senare

Minimikrav:

32Mbyte Internminne

Intel 486 processor eller kompatibel

Ljudkort

25Mb ledigt på hårddisken

Cd-rom 4x

För Windows NT och Windows 2000 rekommenderas minst 64Mbyte RAM





28/3-01 | ErKo | erko@64bits.se