Invasion Normandy

Grundläggande principer
CC5. Invasion Normandy
Slutsatser

5/1-01 | Chrono Tigger | ctigger@64bits.se

CC1 till CC5

För att bertätta lite CC historia. Den första delen i serien släpptes i mitten av 90-talet, då under namnet "Close Combat" (fantasirikt inte sant). Aningen senare kom tvåan ut "Close Combat II: A bridge to far". Båda dessa omfattade slagen mellan de allierade och tyskarna efter de allierade landningarna i Normandie och även långt senare i historien. 1998 kom det tredje spelet i serien ut. Close Combat: The Russian Front, omfattade slagen från början utav "operation barbarossa" till slutet vid Berlin, med andra ord kan man säga att det omfattade kriget på östfronten, även om spelet är så pass präglat att tyskarna inte kan vinna, inte ens om de lyckas besegra ryssarna i slaget om Moskva.

Året är 1999 och fjärde delen i CC-serien släpps "The battle for the Bulge" är spelet som omfattar tyskarnas sista stora motattack mot de allierade, utspelad i ardennerna. Denna version skiljer sig från de övriga med förbättrad grafik och äntligen!, ett förbättrat och mer realistiska trupptillgångar. Även om CC3 hade multiplayer stöd så var det inte förän CC4 kom som det i verkligheten fanns möjligheter att spela via LAN eller internet, vilket ger en ny dimension till spelet.

Så den 23 december 2000 släpper SSI och Atomic Games den femte delen, "Close Combat 5: Invasion Normandy". Den del i serien som behandlar de allierade landstigningarna i Normandie och dess vidare militära operationer till de når Cherbourg, se karta. Spelet omfattar dock bara stränderna vid Utah Beach och de resterande stränderna vid sword, omaha, gold och juno omfattas inte. Jag har lagt med en, hoppas jag, utförlig beskrivning på den största militära operation människan någonsin åtagit sig, "Operation: Overlord" som omfattar landstigningarna i Normandie samt de omfattande planeringarna inför operationen, allt för att man så lätt som möjligt skall kunna förstå spelets mål och syfte.

Close Combat 5: Invasion Normandy

Du tar kontrollen över de allierade landstigarna och fallskärmstrupperna eller de försvarande tyska trupperna under landstigningens första timmar. Vilket bestämmer ödet för de resterande operationerna. Som tysk har du som primära uppgift att kasta de allierade tillbaks i havet och hålla contentin-peninsulan fri, som allierade kämpar du tillsammans med dina trupper uppför stränder under intensiv maskingevärseld samt strider med dina fallskärmstrupper mot de stationerade tyska fallskärmsjägarna.

Väl första dagen över får du tillgång till annat material, oberoende vilken av de två sidorna du valt. Som allierade har du som största mål att ta hamnstaden Cherbourg innan den 30 Juli, landstigningen börjar den 6 juli. Till din hjälp får du disponera artillerield ifrån de i Le Havre-bukten stationerade krigsfartygen, du får även tillgång till massiva luftunderstöd och "mortar-barrages". Som tysk är dina resurser betydligt minimerade till en början och du har endast tillgång till enstaka "mortar-barrages". Till tyskarnas nackdel är även att det till större del bara är trupper från östfronten som satts att bevaka bunkrarna efter stränder och de egentliga "wehrmacht"-förbanden lyser med sin frånvaro de första dagarna.

För att inte gå in på de aktuella striderna under de förljande dagarna tänkte jag berätta om de olika enheter som finns i CC5. Som under andra världskriget har har man förjande att disponera, pansarvagnar, då inkluderande de vanliga Sherman-tanksen, Tiger I, Tiger II, Panther, Mark IV, etc (kan dock påstå att det med stor historisk korrekthet är de pansarvagnar som fanns där då, som är representerade i spelet, med realistiska skador m.m. vanliga infanteri förband finns, men även speciella elitförband med eldkastare och stormvapen finns. Soldaternas tillstånd rent mentalt är väldigt väl genomtänkt i CC-serien. Tillstånd som "strong", "normal" kännetecknar ett starkt och pålitligt förband medan "poor", "panicking", "routed" kännetecknar förband på väg eller redan iväg sprugna förband. Det finns även mindre vanliga tillstånd som "heroic" och "berserk" där individuella enheter får oanade krafter (ok, inga superkrafter), och kan få folk ikring sig att bli starkare, men kan även - i tron om att de är odödliga - begå fatala misstag. Dessa "tillstånd" orsakas på grund utav diverse händelser, exempelvis en grupp som är nära sina "Command Troops" får ökad moral, medan de som är under tung, intensiv, eld ofta får en väldigt låg moral och kan rent av ge upp.

Efter en strid kommer man till, vad man kan kalla, en resultatruta, där man ser antalet döda och sårade i respektive lag. Man kan även få info om de specifika enheter och se hur ens soldater klarat sig på ett individuellt plan, om de fått några medaljer, eller om de blivit så sårade att de ej kan återvända i strid. Finns även möjlighet att få se en översikt över hur det totala uppdraget gått "so far".

Nästa sida: Slutsatser