Counter-Strike Beta 7.0

000915 | Chrono Tigger | ctigger@64bits.se

CS, CS, CS - kan det vara mer CS-feber än den just nu rådande ? Svårt att tänka sig, men vad är då CS, ja inte står det för Carrier-Strike, vilket var en mindre lyckat stridssimulator för den lyckliga ägaren utav en 486'a för inte alltför många år sedan. Nej låt oss gå till botten med det här. Sätt er gärna ner bekvämt och läs min mening om CS.

Det hela började en vacker.., uhm det hela började en våldsamt blodig dag inne på Valve/Sierras redaktion, amerikanerna var mitt inne i ett multiplayerspel, lamporna var släckta och stämningen var dödande. Plötsligt slängs dörren upp, in kliver en av marknadsförarna, han utbrister "Det har gått guld". Lite förvånade men fortfarande lika svettig fortsätter de sitt spelande.

Denna dag hände något som kom att ha stor betydelse för den moderna spelsynen. Det efterlängtade spelet Half-Life visade sitt tryne. Spelet hade gått guld (i tidningssammanhang: tryckning) och tusentals gamers satt desperata hemma och väntade på just sin förhandsbeställda version utav HL. Half-Life var heller inget dåligt spel, de tillsynes överdrivna orden om att HL "skulle ge en helt ny dimension till spelet", eller att "spelaren kommer att få en känsla av att han medverkar i en stor film", var långt ifrån falska. HL's grafik, och enorma story tog världen på sängen och HL-feber utlystes och hotade den stora kungen Quake, rejält. Half-Life byggde på actionhjälten Gordon Freeman vilken man själv var, Freeman kunde hantera en hel arsenal med olika tunga vapen och hade uppenbarligen goda betyg i gymnastik, då hans rörlighet var enorm.

Tiden gick och många gamers hade klarat ut HL. Valve/Sierra var tvungna att göra något, det lutade åt multiplayer. Team Fortress Classic grundades, - en excellent modd där två lag slåss mot varandra i olika lägen, t.ex. CTF. Lite längre fram i tiden växte spelet HL och modd'en, snarare expansionspaketet, Opposing Force släpptes, spelaren var nu längre inte tvungen att spela som, den vid det här laget irriterande Freeman, utan man var nu en stark marine, som faktiskt senare i spelet får chansen att skjuta just Freeman (yeah!).

På internet växte TFC klanerna, men för många räckte inte TFC - smart nog hade Valve lämnat ut programmeringsbiblioteken och karteditorn gratis vilket skulle komma att betyda ett antal roliga modd'ar. Många modd'ar blev det, eller rättare sagt fortsätter det att bli. En utav de mest utvecklade och, på senare tid, mest uppmärksammade är, just det, Counter-Strike.

Counter-Strike är en modd skapad av den beryktade Gooseman, aka Minh Lee. Givetivs har han hjälp utav ett större gäng designers, programmerare, grafiker m.m. De jobbade tills för ett inte alltför långt tag sedan alldels ideelt, nu får de feta sponsorpengar utav Valve för att forsätta med CS modden, tills TF2 kommer ut.

CS spelidé är väldigt simpel, man delar in lagen, spelarna, i Terrorister, samt Counter(Anti)-Terrorister, detta väljer man själv i början av spelet. De olika "lagen" har olika fördelar resp. nackdelar, men är mycket väl balancerade. Terroristerna kan välja mellan fyra olika väl detaljerade skins, även Anti-terroristerna kan välja mellan 4 olika skins, detta i skrivande stund. Vid början utav varje bana samlas alla AT och T på specifika ställen där de kan köpa vapen, utrustning ammo m.m. I början har man en väldigt begränsad resurs ang. pengar, men sköter man sina kort väl så rullar pengarna in.

CS går inte ut på att springa runt på de olika banorna och "skjuta på allting man ser utan att tänka", vilket vissa andra spel lägger en väldigt stor vikt vid. Nej CS bygger till stor del på att man ska kunna smyga och överraska fienden, innan denne överraskar dig. Visst, man kan nå framgång med hjälp av campning resp. rambometoder, och det är kanske dels det som gör CS så populärt, det passar alla speltyper. Nåväl, till spellägena, det finns tre olika lägen att körai Beta 7.0, inte fyra som det var i tidigare betor.

Nästa sida ->