Counter-Strike Beta 7.0 (sida 3)

Hur är spelkänslan i CS ?

Ja, i rätt HL-anda så är spelkänslan riktigt härlig, realistiska rörelser och en trovärdig atmosfär. Gubbarna kan inte springa hur fort som helst, och fall från hög höjd kan mycket väl resultera i sin egna död. Omladdningar till vapen är med precision time'ade, vilket kan kännas hemskt för den skjutglade. Likt vanliga människor är även gubbarna i CS inte särskilt stryktåliga och ett skott i huvudet leder som oftast spelaren till "free mode". En spelare under tung beskjutning blir i regel orörlig och har inte stor chans att vända situationen.

Är CS krävande ?

Nej, ser man till spel som Unreal Torunamet m.m. så är CS inte särskilt krävande, alla ni som kunde köra HL laggfritt kan känna er lugna för CS.
Enligt HL ska eran dator se ut så här, för att CS ska rulla på:
(Windows(r) 9X or NT Pentium 133+, 24 MB RAM SVGA, high color (16-bit) 2x CD-ROM drive Windows-compatible sound card Mouse, keyboard.)
Men i realiteten vet vi att inte många spel rullar på enligt denna konfiguration. Medelsvenssons dator räcker gott och väl för CS, med "medelsvensson" har jag uppskattat en dator enligt följande;
(Windows 98 Pentium II 300MHz 64+MB ram Voodoo2, TNT2)
Givetivs går alla nya grafikkort bra med CS. V5'ans FSAA 4X gör CS mycket snyggt. Tidigare gick inte CS att köras över annat än Internet och LAN, möjligheten till singelplayer existerade inte, och möjligheten att lägga tills bots när man spelar är ny, och därför inte helt felfri. Botarna är i regel väldigt korkade vilket drar ner känslan, så för att få det bästa ur CS gäller fortfarande nätverkslir vilket kräver en snabbinternetuppkoppling eller att du frekvent drar på LAN, så sitter du hemma och undrar varför CS laggar på din nya Athlon 1GHz, ta en titt på din uppkoppling.

Var hittar jag CS ?

Counter-Strike är gratis och du hittar det lättast, de nyaste betorna (finalversionen kommer vi få vänta på ett långt tag), på www.counter-strike.net. Kom ihåg att CS är en modd till spelet Half-Life och, tidigare har det varit så att CS kräver en installerad version utav Half-Life , samt att du uppgraderat ditt HL till de nyaste patcharna. Men nu på senare tid har Valve lagt märkte till att folk ofta skaffat HL enbart för att kunna lira CS, därför har Valve gjort en specialversion vilket möjliggör ett köp utav enbart CS, detta har dock ej kommit till Sverige ännu. Så fortfarande gäller det att hålla Sig ofta up2date med HL och CS.
Valve har släppt en Half-Life generation-box där de ger dig HL, Opposing Force, en T-Shirt samt ett antal erbjudanden, denna kostar 399kr och finns i de flesta större spelbutiker.
- - -

BETYG
Grafik : 84%
Känsla : 90%
Glädje : 94%

Totalt betyg och slutsats
Spelet är roligt, svårt att bortse från det, glädjen minskas, likväl som känslan om man har en dålig internetförbindelse. Realismen är enorm, med vissa mindre misstag. Grafiken är även den snygg, inga enorma ljuseffekter och inte direkt banbrytande men klart funktionell.

Slutbetyg: 90% vilket ger 57,6 Bitar utav 64 möjliga.