JOS MP-500

Mjukvaran
Användartest

Tack till JOS som gjorde denna recension möjlig.

24/2-06 | Niclas Alfinson | niclas alfakrull punkt se

Mjukvaran

JOS MP-500 verkar alltså vara tipp-topp om vi ser till hårdvaran, funktionerna och specifikationerna. Vad gäller menysystemet och den medföljande mjukvaran till din PC är det lite värre, framförallt på den senare fronten.

För att föra över musik behövs ingen mjukvara eftersom MP-500 är UMS-kompatibel, men för att kunna se på video måste man först koda om sina videoklipp genom programmet JOS MP4 Transcoder. Programmet i sig är lättanvänt och det är inga problem att installera det. Något som inte fungerar lika bra är konverteringen av videofiler, i de flesta fall krashar enbart mjukvaran abrupt. Detta har troligen att göra med att videofilerna som vi försöker konvertera använder sig av någon udda komprimering som inte programmet klarar av. En rimligare lösning på detta problem vore att programmet informerar användaren om att en konvertering inte är möjligt, istället för att köra sitt eget race och helt sonika köra sig själv till bottnen. Att föra över de färdigkonverterade videofilerna går till på samma sätt som att föra över musiken, så på den fronten är det inga problem. Om man däremot vill se hur de konverterade filerna ser ut innan man för över dem till spelaren skall man kunna använda programmet ”MP4-player”, detta lyckades vi inte ens starta på någon av de tre datorer vi hade tillgängliga under testet, helt barockt!

Mjukvaran och menysystemet i själva spelaren fungerar betydligt bättre som tur är. Det enda vi har att klaga på är att det inte alltid är självklart vilken knapp man skall trycka på för att backa ett steg eller godkänna ändringarna inne i menysystemet. Exempelvis använder man sig vanligtvis av pilen som pekar åt vänster för att backa ett steg. Men om man har uppe ett reglage som reglerar i det horisontella ledet är det plötsligt Rec-knappen man skall trycka på för att backa ett steg, inte helt självklart alltså. Utöver detta har vi också det underliga fenomenet att menyalternativen byter namn när man går in i en undermeny, Visning blir till Skärm, Allmän blir till Allmänt och Tid blir Klocka, man är alltså inte speciellt konsekvent.

Vid uppspelning av musik är det enkelt att pausa, höja och sänka volymen samt att spola, allt går i en hast. Det enda vi tycker kan förbättras är själva layouten på informationen som visas, det är helt enkelt för rörigt. Om vi jämför med iPod Nano är det natt och dag. Apple har valt att enbart visa den absolut nödvändigaste informationen medan JOS kör på det motsatta, så mycket information som får plats. Det är inte många gånger det är intressant att se vad för bithastighet den nuvarande låten har, eller vilken mapp den spelande musiken ligger i.

För att summera det hela känns JOS MP-500 inte helt komplett, man skulle behöva arbeta en hel del till på mjukvaran för att komma upp i samma standard som konkurrenten Apple iPod Nano.