Silverstone LC14M

Inledning
Specifikationer
Förpackning och tillbehör
Utsidan
Insidan
Montering
Mjukvara: iMON
Mjukvara: iMEDIAN
Testsystem
Kylning och Ljudnivå
Slutsats

Tack till Silverstone, Abit och AMD som gjorde denna recension möjlig.


04/04-06 | Henrik Olsson | milohenke@64bits.se


Inledning

I takt med att den tekniska utvecklingen gått framåt, har det svenska folkhemmet börjat översvämmas av tekniska prylar. Idag har en stor del av befolkningen en separat dator, TV, stereoanläggning, DVD-spelare, spelkonsol etc. I syfte att lösa detta ”problem” har det dock dykt upp ännu fler tekniska prylar som på olika sätt sammanfogar de mest efterfrågade varorna till en enhetlig produkt. Några exempel är stereoapparater med inbyggda DVD-spelare och inspelningsbar DVD- samt hårddiskspelare.

Även spelkonsolerna försöker slå sig in på den här lukrativa marknaden genom att, utöver spel, erbjuda musik- och filmuppspelning, internetuppkoppling med mera. Vid en närmare studie kommer man snabbt fram till att de nya elektroniska produkterna, som kombinerar olika typer av existerande varor, verkar ha en sak gemensamt: allt som erbjuds finns för närvarande tillgängligt till en vanlig PC. Den stora skillnaden är dock att man, som PC-användare, har betydligt större möjlighet att påverka mjukvaru- och hårdvaruinnehållet.

Detta leder oss in på den produkt vi kommer att testa idag. Många har insett PC:ns stora potential inom detta område, vilket medfört att det numera finns en hel del skräddarsydda produkter för detta ändamål. Produkterna går under benämningen Home Theatre PC (HTPC). Idag kommer vi att titta närmre på ett chassi från tillverkaren Silverstone, LC14M, som är specialdesignat för att användas i HTPC-sammanhang. Vad det innebär får du reda på i följande text.

Specifikationer

Nedan återfinns en övergripande beskrivning över chassits specifika egenskaper.

Utifrån specifikationerna kan man se att Silverstone LC14M är ett ganska stort HTPC-chassi; ett av de största på marknaden. Storleksmässigt är det ungefär som en större hemmabioförstärkare, något som borde innebära att det är lättmonterat och att man får plats med stora grafik- och moderkort. Trots storleken väger dock inte chassit nämnvärt mycket; runt nio kilo, vilket får ses som helt ok.

Förpackning och tillbehör

Silverstone LC14M levereras i en rejäl förpackning som uppskattningsvis motsvarar en och en halv banankartong. Lådan har försetts med bilder på produkten och dess speciella egenskaper samt en specifikationsbeskrivning.

Ur ett estetiskt perspektiv får man intrycket av att det finns mer än bara ett vanligt standardchassi i kartongen. Ja, i alla fall skulle kartongen ha förmedlat detta intryck om det inte varit för att Alfin, en av 64bits skribenter, gått lös på den med brun tejp. :)

När man öppnar kartongen förstår man snart varför den är så pass stor: chassit har blivit mycket väl förpackat, vilket antagligen gjorts i syfte att minska skaderisken i samband med frakten.

De tillbehör som Silverstone skickar med som standard är följande:

Silverstone har skickat med det mesta man kan förvänta sig i tillbehörsväg. Man har dock, av någon underlig anledning, valt att enbart skicka med en fläktadapter. Som vi tolkar det ska denna adapter vara avsedd för de bakre fläktarna och de är två till antalet. Möjligtvis utgår Silverstone ifrån att man kopplar den ena chassifläkten till moderkortet.

Vid en närmre titt på den tillsynes mycket tunna manualen konstaterar vi snabbt att den inte tillhör de bättre vi läst. Manualen har försetts med bildrutor som ska illustrera monteringsförloppet. Problemet är dock att bildrutorna är relativt små vilket gör att det, på vissa ställen, är svårt att se vad som illustreras. Som tur är finns det text under varje ruta som hjälper en att lista ut vad bilden ska föreställa. Manualen är dock enbart på engelska, vilket kan ställa till en del problem för den som inte har så goda språkkunskaper. På ett par ställen saknar vi även en del bilder som skulle ha varit bra att ha med. Ett sådant exempel är avsaknaden av en bild, med text, på installationen av den medföljande ATX-adaptern. Anledningen till att detta hade varit att föredra är att denna adapter är viktig för att man överhuvudtaget ska kunna få igång chassits display. Som det ser ut nu är det lätt att uppfatta ATX-adaptern som en onödig förlängningskabel, vilket den alltså inte är.

Utsidan

Silverstone LC14M har ett utseende som borde tilltala de flesta användare. Chassit känns välgjort och robust i sin konstruktion. Vid första anblick får man uppfattningen att lådan är tillverkad helt i aluminium. Så är inte fallet; det är enbart fronten som består av aluminium, resten av chassit är tillverkat i en millimeter-tjock plåt. Som bilden avslöjar så är just frontens finish den del som drar mest uppmärksamhet till sig.

Fronten är, som tidigare nämnts, gjord helt i aluminium. Aluminiumdelarna är mycket välgjorda, tjockleken varierar från tre till femton millimeter (ja, du läste helt rätt!). Framsidans mittdel består av en mörk plastanordning som är försedd med en display och en IR-mottagare. Vi kommer att titta närmre på displayen längre fram i recensionen. På chassits framsida finns även ett antal knappar med bra silvrig finish. Dessa knappar känns dock aningen ”sladdriga” att trycka på, något som förstör helhetsuppfattningen.

Till vänster finns ett antal programmerbara multimediaknappar som gör det möjligt att bland annat manövrera musikprogram som till exempel Winamp; framåt, bakåt, stop, play, mute, öka och minska volymen. Till höger återfinns ström- och hårddiskindikatorn samt ”reset”- och strömknappen.

På den högra sidan av fronten återfinns även utgångar för två 5,25”-enheter. Dessa är utformade så att man ska kunna använda sig av en standard-CD/DVD-enhet utan att oroa sig för att den ska förstöra det estetiska utseendet. Anordningarna är nämligen konstruerade som en förlängning av CD/DVD-enheten, vilket innebär att denna placeras strax bakom fronten. Du kan läsa mer om detta i avsnittet ”montering”.

På chassits vänstra sida återfinns ett ventilationshål samt ett antal in-/utgångar och portar; en Firewireport, fyra USB-portar, en hörlursutgång och en mikrofoningång.

Den högra sidan ser ungefär likadan ut som den vänstra. Den stora skillnaden är att denna sida inte har några extra in-/utgångar eller portar.

Chassits baksida ser mer eller mindre ut som vilket annat chassi som helst. Det som avviker är de små 60-millimetersfläktarna, vars uppgift är att transportera ut varmluft. Fläktarna är fastskruvade direkt i chassit; det sitter med andra ord ingen gummilist, eller något annat som dämpar vibrationer, mellan chassit och fläktarna.

Vi vänder upp och ner på chassit för att ta oss en titt. Undersidan har utrustats med fyra stycken "plastfötter” vars nedre del har försetts med gummi. På undersidan finns även ett ventilationshål där luft till chassits främre del kan strömma in.

Insidan

Vi lyfter på locket för att se vad som finns inuti. Chassits lock sitter fastskruvat med fyra skruvar, dessa återfinns på chassits baksida.

Som bilden visar är chassit rymligt, vilket borde innebära att det är lätt att montera i. Vi kommer att titta närmare på precis hur monteringsvänligt det är längre fram i recensionen. Att en nyfiken katt väljer att parkera sig i chassit avslöjar att det inte förekommer några vassa kanter. Vid en närmre titt visar det sig att Silverstone har slipat till kanterna så att man inte ska kunna skära sig på dem. Tillrundade kanter är dock inte något unikt i dagsläget utan snarare något man bör kunna förvänta sig av ett chassi i den här prisklassen.

Chassit är förhållandevis ordinärt uppbyggt; det vill säga det erbjuder inte några finesser utöver det mest grundläggande. Detta är ganska ovanligt bland dagens dyrare chassin. Det vi framförallt syftar på är att det inte förekommer några vibrationsdämpande monteringsskenor, något som brukar medföra att hårddisken och CD/DVD-spelaren låter mer än vad de annars skulle ha gjort. Bristen på dessa tillbehör drar med andra ord ner helhetsintrycket en del.

Det finns möjlighet att montera in riktigt stora moderkort. Chassit har försetts med en mängd förberedda monteringshål för ett antal olika moderkortsstandarder. En mycket bra detalj i detta sammanhang är att Silverstone har valt att ge hålen till de olika moderkortsstandarderna bokstavsbeteckningar, vilket gör det mycket enkelt att veta var man ska montera distanserna.

I chassits främre del finns plats för två 5,25”-enheter och fyra 3,5”-enheter, varav en sitter strax under de två 5,25”-enheterna till vänster. Längst till höger sitter en färdigmonterad 90- millimetersfläkt i en plasthållare. På bild kan man även se ett antal sladdar, vilka tillhör dels frontens alla utgångar och knappar, dels displayen och IR-mottagaren.

I den bakre delen av chassit syns sju expansionsplatser, de två 60- millimetersfläktarna och hål för I/O-plåten samt nätaggregatet.

Montering

Det har blivit dags att ge oss på att montera in de delar som behövs för att det ska gå att få igång testsystemet.

Som bilden avslöjar har vi valt att slå på stort genom att montera in en AMD Athlon 64 X2 4400+, ett ABIT AN8-32X och två GeForce 7800GT i SLI. ABIT AN8-32X är, till skillnad från många andra nForce4-moderkort helt passivt kylt, vilket gör att man slipper den högljudda fläkt som brukar sitta på nordbryggan. Vårt testsystem förväntas generera en hel del värme vilket innebär att det kommer att ställa höga krav på god ventilation, något som vi testar längre fram.

I samband med monteringen av moderkortet upplevs chassit vara rymligt och mycket lättmonterat. Det märks att Silverstone har tänkt igenom designen. Till exempel har man sett till att göra ordentliga hål i CD/DVD-hållaren så att man enkelt ska kunna komma till med en skruvmejsel. När moderkortet och grafikkorten väl är på plats är det dags att montera frontpanelens sladdar. Till vänster återfinns sladdarna till frontens USB-, firewire-, ljud- och multimedia-knappar. Med i bild finns även moderkortskablar, displaykablarna och en fläktsladd.

Monteringen av sladdarna fungerar som vanligt, det vill säga man monterar dem enligt instruktionerna i moderkortsmanualen. Det finns dock två sladdar som har med strömmen att göra, som ska monteras annorlunda än vad man är van vid. Man ska nämligen koppla sladden ”Power Switch” till en av chassits frontsladdar - se bilden till vänster - och sladdarna MB PWR samt GND till den del av moderkortet där det står ”Power Switch”. Detta görs för att chassidisplayen och IR-mottagaren ska starta.

För att frontens displayer ska fungerar krävs det att man ansluter dem till en extra strömkälla. För detta ändamål medföljer det en special-ATX-förlängningskabel som har en extra strömkoppling. Man sätter helt enkelt ATX-förlängningskabeln mellan moderkortet och nätaggregatets AXT-kopplingar. Den extra strömsladden kopplas sedan samman med frontdisplayens strömanslutning. I detta sammanhang anser vi att Silverstone gjort en liten miss. Manualen har nämligen en ganska luddig beskrivning av hur man ska koppa samman sladdarna. Samtidigt är displaysladden utformad så det går att koppla den direkt till några av nätaggregatets kablar. Det är med andra ord lätt att missa hur kablarna ska anslutas, vilket kan leda till att man kopplar displayen direkt till nätaggregatet. I bästa fall skulle detta medföra att displayen helt enkelt inte startar upp. I värsta fall skulle detta dock kunna resultera i att man förstör displayen helt och hållet genom att den kortsluts. Vi anser att Silverstone borde ha haft en specialkoppling här, som gör det omöjligt att kunna koppla fel.

För att displayen ska fungera krävs det även att man kopplar i den till datorn, externt eller internt, med hjälp av en USB-sladd. Displayen använder sig nämligen av USB-gränssnitt för att kommunicera med datorn. Som användare kan man med andra ord själv välja vilken metod man vill använda. På bilderna ovan visas hur man går tillväga för att koppla in displayen med hjälp av USB-interfacet.

Vi börjar närma oss slutet av monteringsprocessen. Kvar är CD/DVD-enheten och hårddisken. CD/DVD-enheten monteras genom att man lossar två skruvar på chassits ovansida och lyfter bort den högra fronten.

CD/DVD-enheten sätts in på sin avsedda plats och därefter monteras fronten tillbaka. Det är sedan viktigt att föra CD/DVD-enheten framåt, mot fronten, tills det tar stopp, innan man skruvar fast den i chassit. Anledningen till detta är att frontens knappar då får kontakt med CD/DVD-enheten.

Håddisken kan monteras in på två ställen; under, alternativt till vänster om CD/DVD-enheten. Den undre hårddiskenheten monteras fast i en löstagbar ram och fästs sedan i chassit med hjälp av en skruv; se bilderna ovan.

I den vänstra hållaren får det plats tre stycken hårddiskar. Monteringen görs genom att man skruvar loss hållaren, monterar in hårddisken/-diskarna och skruvar fast hållaren i chassit; se bilderna ovan.

Monteringen av komponenterna är mycket enkel. Det är dock viktigt att göra det hela i rätt ordning, annars går det inte att komma åt på vissa ställen. Monteringen av sladdarna är lite mer krångligt samtidigt som den medföljande manualen lämnar utrymme för misstolkningar. Det är med andra ord, som vanligt, viktigt att följa manualen noggrant annars är risken stor att man gör fel. Trots vissa brister är dock helhetsomdömet att Silverstone har skapat ett väl genomtänkt och monteringsvänligt chassi.

Mjukvara: iMON

iMON är till för att göra din dator multimedia-anpassad, det vill säga ser till att du kan styra och kontrollera en rad olika funktioner med hjälp av den medföljande fjärrkontrollen. Programmet gör det även möjligt att använda och styra informationen på den lilla displayen som sitter längst fram i chassit. Innan vi går närmre in på hur iMON fungerar ska vi först ta oss en snabb titt på fjärrkontrollen.

Den medföljande fjärrkontrollen har en mängd med knappar och finesser som gör det möjligt att kontrollera såväl datorns operativsystem som de vanligast förekommande multimedieprogrammen; klicka på bilen för att få mer information om fjärkontrollen. Utformningen känns logisk och lätt att förstå sig på.

Den funktion som skiljer sig mest ifrån många andra multimedia-fjärrkontroller är den stora runda ytan i mitten. Denna utgörs av en manövreringsspak, med vilken man kan styra datorns muspekare, som är omgiven av sju knappar. Med hjälp av spaken och knapparna får man i princip samma möjlighet att styra operativsystemet som med en mus och ett tangentbord. Självfallet är det en hel del krångligare, men det fungerar. Framförallt tar det lång tid att skriva med hjälp av Windows skärmtangentbord.

När man väl installerat drivrutinerna (finns till både Windows och Linux) och startat upp iMON möts man av menyn som visas på bliden ovan. Som synes är menyn mycket enkelt uppbyggd och lätt att förstå. Den fyller dock en viktig funktion, då det är via den här man får tillgång till mer detaljerade inställningar.

Vi har nu gått in i setup-menyn, där det går att ansluta olika program till den medföljande fjärrkontrollen samt detaljprogrammera fjärkontrollens alla knappar. Som bilden avslöjar så följer det med färdiga inställningar till de vanligast förekommande programmen; Winamp, Mediaplayer, Explorer, Outlook etc.

iMON har även ett program som gör det möjligt att använda och styra informationen på chassits frontdisplay. Detta görs genom en separat kontrollpanel i iMON, se bilden ovan. I huvudmenyn går det att välja följande kategorier.

.

Det går även att gå in och ställa in mer i detalj vilken information som ska visas under de olika kategorierna. Detta görs enkelt genom att bocka för eller av en viss ruta. I fliken ”Auto mode” går det även att ställa in olika datum och tidsformat samt vilken text som ska visas då datorn är avstängd eller i viloläge. Det går även att finjustera EQ:ns egenskaper.

Mjukvara: iMEDIAN

Det andra programmet som följer med Silverstone LC14M heter iMEDIAN och är till för att samla alla multimediafunktionerna på ett och samma ställe. Programmet är mycket användarvänligt samtidigt som det erbjuder relativt goda möjligheter för detaljerade inställningar.

På bilden ser ni iMEDIAN:s huvudmeny, som består av åtta övergripande kategorier. Varje kategori har ett antal underkategorier, som i sin tur oftast medför ytterligare ett antal alternativ. Systemets uppbyggnad påminner en hel del om utforskaren i Windows XP. Vi kommer att gå igenom vad som döljer sig bakom huvudmenyns olika kategorier.

Lokal Media

Denna ger en möjlighet att styra över samt få tillgång till alla de musik-, video- och bildfiler som finns på hårddisken. Här har man tre alternativ, det första innebär att man kan välja att titta/lyssna på sina favoriter vad gäller musik-, video- och bildfiler.

Det andra alternativet är till för att man ska kunna få en överblick över de senaste tillkomna musik-, video- och bildfilerna. Programmet söker med andra ord snabbt igenom hårddisken/-diskarna efter nya mediafiler.

Det tredje alternativet gör det möjligt för användaren att leta efter mediafiler på egen hand.

För att demonstrera hur upplägget ser ut har vi valt att visa de olika undermenyerna i samband med att vi valt att titta på digitala foton; musik- och filmmenyerna ser identiska ut. Till vänster återfinns utforskarmenyn där man har möjlighet att bläddra igenom och förhandsgranska bilderna. Nere till höger i det lilla fönstret får man ett smakprov på bilden/filmen/låten, då den visas/spelas upp.

När man väl bestämt sig för att titta/lyssna på en viss bild/film/låt kommer man in i något som liknar en mediaspelare, se bilden uppe till vänster. Här går det att göra en rad inställningar som kan vara användbara i sammanhanget, tex. kan man bestämma hur bildövergångarna ska se ut. Det går även att kombinera de olika mediaformaten i detta läge, till exempel se på bilder och lyssna på sin favoritmusik samtidigt.

Nätverksmedia & CD/DVD/plugins

Dessa två kategorier är till för att enkelt få tillgång till mediafiler via nätverket, CD/DVD-spelaren och via olika typer av portabel media. Nätverksmediadelen är enbart tillgänglig i de senaste mjukvaru-versionerna och kräver att man installerar ytterligare ett program vid namn iCASTER.

iCASTER gör det möjligt att få tillgång till och spela upp mediafiler som befinner sig på en annan dator. Tillvägagångssättet för att hitta och välja ut bilder/musik/filmer via nätverket och CD/DVD/plugins, sker på liknande sätt som under kategorin ”lokal media”.

Nyheter & väder

Detta är ett par ganska trevliga funktioner som, liksom namnet avslöjar, gör det möjligt att få tillgång till de senaste nyheterna och väderförhållandena runt om i världen. För att detta ska fungera krävs det dock en internetuppkoppling.

Det hela går till på liknande sätt som vi tidigare gått igenom. För att få fram vädret i till exempel Tokyo klickar man sig helt enkelt fram tills man funnit den stad man letar efter. När man väl lokaliserat den får man upp en bild där den nödvändigaste väderinformationen dyker upp. Man kan även se hur vädret har varit de senaste fem dagarna.

Nyheterna går att inhämta från ett antal välkända internationella medier. Totalt finns det nio stycken medier att välja bland. Efter att ha valt en av dem får upp ett antal nyhetskategorier att välja bland. Vi valde självfallet att läsa de senaste teknologinyheterna.

Radio & TV

Radio och TV är två andra saker som är kopplade till iMEDIAN. Det krävs dock att man har en internetuppkoppling för att man ska kunna använda dessa funktioner fullt ut. Radiofunktionen gör det möjligt att välja mellan ett antal olika internetbaserade radiokanaler, närmare bestämt 369 stycken. Kanalerna finns uppdelade i skilda kategorier, där bland annat koreanska kanaler har fått en egen; gissa var företaget som tillverkar mjukvaran ligger! Bland kanalerna återfinns ett antal svenska, bland annat P3 och Rix FM.

TV-delen ger en möjligheten att se på ”vanlig” TV, spela in program och titta på inspelade filmer/program. För att man ska kunna se på TV kräver det dock att datorn har ett TV-kort. Man kan välja mellan att använda TV-kortets medföljande program eller att använda sig av iMEDIAN:s TV-program. Eftersom den medföljande fjärrkontrollen är helt programmerbar går det enkelt att styra även andra programs mjukvara med den.

Mediaskanning & inställningar

De två sista kategorierna ger användaren möjlighet att genomföra en grundläggande skanning av media samt göra grundläggande inställningar för de nio huvudkategorierna. Exempel på sådana är val av städer i samband med väderinformation och vilket språk DVD-filmstexten ska vara på.

Testsystem

För att få en uppfattning om hur ventilationen är i chassit har vi valt att använda oss av två olika system; ett högprestandasystem och ett budgetsystem.

I syfte att mäta temperaturförhållandena använder vi oss dels av programmet SpeedFan, dels av en vanlig digital termometer, som placerats i mitten av chassit. Därefter kör vi 3DMarlk 2003 i en timme och ser hur temperaturen förändras.

Vi gör även en bedömning av chassits ljudnivå. Då uppfattningen om vad som är ett högljutt respektive tyst chassi varierar från person till person har vi utöver en subjektiv uppfattning valt att publicera ett antal ljudfiler. Chassit vi jämför med är ett Antec Sonata, vilket av de flesta klassas som tyst. Vid test av ljudnivån använder vi oss av budgetsystemet i tabellen ovan. Systemet har ett passivt kylt grafikkort, en mycket tystgående processorkylare och ett tyst nätaggregat. MP3-filerna är inspelade strax efter det att datorn startats, det vill säga när systemet är relativt kallt.

Kylning

Vi har gjort ett antal tester för att få en uppfattning om hur bra Silverstone LC14M är på att kyla datorns komponenter. Testerna går ut på att mäta temperaturen under tre förhållanden; med tre fläktar inkopplade, med de två bakfläktarna inkopplade och utan fläktar. Samma test utförs på ett budgetsystem och ett högprestandasystem; se testsystem för mer information.

Vi inleder med att testa temperaturförhållandena med alla de tre medföljande fläktarna inkopplade. De lägre värdena på staplarna är värmeförhållandet i obelastat läge och det högre värdet är värmeförhållandet under hög belastning

Med alla fläktar inkopplade ligger temperaturen på en behaglig nivå i såväl i obelastat läge som under hög belastning. En intressant detalj är att processorn i vårt högprestandasystem har en betydligt lägre temperatur i obelastat samt något lägre under belastat läge. Troligtvis beror detta på att X2-processorns kylanordning består av en värmeväxlare som kyler bättre när luftflödet är högre. Den övergripande temperaturen visar sig dock vara lägre i budgetchassit, vilket beror på att nordbryggan och grafikprocessorerna inte genererar lika mycket värme.

Vi kopplar ur den främre 92 mm-fläkten och utför samma test igen. De lägre värdena på staplarna är värmeförhållandet i obelastat läge och det högre värdet är värmeförhållandet under hög belastning. I detta läge hamnar temperaturen en aning högre än förut, skillnaden är dock förhållandevis liten. Främst är det de passivt kylda nordbryggorna som stiger i temperatur, vilket var ganska väntat. Helhetsuppfattningen är att man kommer att klarar sig bra utan den främre fläkten inkopplad, oavsett om man monterar in ett budgetsystem eller ett högpresterande system.

I det sista testet kopplar vi ur samtliga chassifläktar, något som innebär att det bara är nätaggregatsfläkten som står för chassiventilationen. De lägre värdena på staplarna är värmeförhållandet i obelastat läge och det högre värdet är värmeförhållandet under hög belastning.

Inte helt oväntat stiger temperaturen markant i förhållande till de lägen där chassifläktarna är inkopplade. Temperaturen i chassit ökar 10 grader med de båda testsystemen, vilket är en hel del. Trots den höga temperaturskillnaden klarar sig budgetsystemet ganska bra. Även om 40 grader inte är helt optimal temperatur så är det fullt acceptabelt. Många reagerar antagligen på den höga processortemperaturen, men 60 grader under full belastning är inget ovanligt för en AMD Athlon XP-processor. Högprestandasystemets temperatur är dock ingen höjdare; termometern visar 52 grader. När vi kopplar ur alla fläktar blir komponenterna mycket varma, något som är mindre önskvärt.

Sammanfattningsvis kan man konstatera att ventilationen i Silverstone LC14M upplevs som god oavsett om man väljer att montera in ett mer strömsnålt budgetsystem eller ett högpresterande system. Testerna visar att man som användare kommer att klara sig bra utan den högljudda, främre chassifläkten. Det är dock mer tveksamt om man ska välja att köra utan någon chassifläkt överhuvudtaget. Vår uppfattning är att man vid montering av ett mer strömsnålt budgetsystem kommer att klara sig relativt bra utan att ha fläktarna inkopplade, även om det är att föredra. Vi rekommenderar dock inte att man kör utan de bakre chassifläktarna vid montering av ett högpresterande system, i alla fall inte ett system som liknar det vi testat.

Ljudnivå

När man kopplat in samtliga tre medföljande fläktar och startat datorn inser man snabbt att Silverstone LC14M visar sig vara allt annat än ett tystgående HTPC-chassi. Den subjektiva bedömningen är att chassit kommer att få de flesta användare att vilja få tyst på eländet. De tre kullagrade fläktarna ger ifrån sig ett relativt högt och distinkt ljud som tränger igenom ljudet från TV:n vid normalt användande. Framförallt är det den främre fläkten som låter mest. När vi provar att koppla ur denne blir ljudet från Silverstone LC14M betydligt mer behagligt, även om det inte är speciellt tystlåtet.

Den subjektiva uppfattningen är att mindre ljudkänsliga personer kommer att uppleva ljudnivån som acceptabel så länge man inte har den främre fläkten inkopplad. Den som är mer ljudkänslig bör dock, i samband med ett eventuellt köp av detta chassi, se till att köpa till tysta glidlagrade fläktar. Du kan lyssna på ljudnivån genom att klicka på de nerladdningsbara MP3-filerna:

Slutsats

Efter att ha testat Silverstone LC14M under en tid kan man konstatera att det är en produkt som imponerar samtidigt som den lämnar en del övrigt att önska.

LC14M är ett relativt stort och robust chassi som ger intrycket av att vara en gedigen produkt med många trevliga finesser. Framförallt är det fronten som tilltalar mest, genom sin stabila och mycket välgjorda aluminium-finish. Displayen på chassits framsida förstärker intrycket ytterligare genom att ge den där lilla extra känslan av en kvalitativ produkt. I samband med multimedia-användande finns det inte mycket att klaga på. Det märks tydligt att Silverstone har lagt ner tid på att försöka skapa en väl genomtänkt multimedia-produkt. Den mjukvara som medföljer ger användaren stora möjligheter att med hjälp av en fjärrkontroll styra alla tänkbara funktioner som man kan tänkas behöva i sammanhanget. Gränssnittet är användarvänligt samtidigt som det finns utrymme för mer detaljerade inställningar.

Vid en närmare titt under skalet upptäcker man dock att det finns en del saker som skulle kunna förbättras, framförallt med tanke på den höga prislappen. Det genomgående problemet med Silverstone LC14M är att man verkar har förbisett mångas behov av att få ett så tyst system som möjligt. Som det ser ut nu så bidrar de små högvarviga 60 mm-fläktarna, de odämpade hårddisks- och DVD/CD-upphängningarna till att chassit inte blir så tyst som många köpare av ett HTPC-system skulle vilja ha det. Som tur är finns det en rad tilläggsprodukter på marknaden som kan hjälpa konsumenten att lösa detta problem. Vi anser dock att en del ljuddämpande funktioner, som hårddiskdämpare och dämpade DVD/CD-upphängningar, borde vara standard på ett chassi i den här prisklassen.

Det sammanfattande intrycket av Silverstone LC14M är att det överlag är en bra och genomtänkt produkt som kommer att tilltala många användare. Den som lägger stor vikt vid låg ljudnivå bör dock vara medveten om att man i alla fall kommer att behöva lägga ut ytterligare pengar på nya fläktar för att få ner ljudnivån.

Silverstone LC14M
Fördelar Nackdelar
Bra finish Högljudda fläktar
Robust och rymligt Inga ljuddämpade 3,5”- och 5,25”-enheter
Fjärrkontrollen Priset
Den främre displayen
Bra mjukvara



04/04-06 | Henrik Olsson | milohenke@64bits.se