Innehåll

Silverstone LC14M

Inledning
Specifikationer
Förpackning och tillbehör
Utsidan
Insidan
Montering
Mjukvara: iMON
Mjukvara: iMEDIAN
Testsystem
Kylning och Ljudnivå
Slutsats

Tack till Silverstone, Abit och AMD som gjorde denna recension möjlig.

04/04-06 | Henrik Olsson | milohenke@64bits.se

Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version


Montering

Det har blivit dags att ge oss på att montera in de delar som behövs för att det ska gå att få igång testsystemet.

Som bilden avslöjar har vi valt att slå på stort genom att montera in en AMD Athlon 64 X2 4400+, ett ABIT AN8-32X och två GeForce 7800GT i SLI. ABIT AN8-32X är, till skillnad från många andra nForce4-moderkort helt passivt kylt, vilket gör att man slipper den högljudda fläkt som brukar sitta på nordbryggan. Vårt testsystem förväntas generera en hel del värme vilket innebär att det kommer att ställa höga krav på god ventilation, något som vi testar längre fram.

I samband med monteringen av moderkortet upplevs chassit vara rymligt och mycket lättmonterat. Det märks att Silverstone har tänkt igenom designen. Till exempel har man sett till att göra ordentliga hål i CD/DVD-hållaren så att man enkelt ska kunna komma till med en skruvmejsel. När moderkortet och grafikkorten väl är på plats är det dags att montera frontpanelens sladdar. Till vänster återfinns sladdarna till frontens USB-, firewire-, ljud- och multimedia-knappar. Med i bild finns även moderkortskablar, displaykablarna och en fläktsladd.

Monteringen av sladdarna fungerar som vanligt, det vill säga man monterar dem enligt instruktionerna i moderkortsmanualen. Det finns dock två sladdar som har med strömmen att göra, som ska monteras annorlunda än vad man är van vid. Man ska nämligen koppla sladden ”Power Switch” till en av chassits frontsladdar - se bilden till vänster - och sladdarna MB PWR samt GND till den del av moderkortet där det står ”Power Switch”. Detta görs för att chassidisplayen och IR-mottagaren ska starta.

För att frontens displayer ska fungerar krävs det att man ansluter dem till en extra strömkälla. För detta ändamål medföljer det en special-ATX-förlängningskabel som har en extra strömkoppling. Man sätter helt enkelt ATX-förlängningskabeln mellan moderkortet och nätaggregatets AXT-kopplingar. Den extra strömsladden kopplas sedan samman med frontdisplayens strömanslutning. I detta sammanhang anser vi att Silverstone gjort en liten miss. Manualen har nämligen en ganska luddig beskrivning av hur man ska koppa samman sladdarna. Samtidigt är displaysladden utformad så det går att koppla den direkt till några av nätaggregatets kablar. Det är med andra ord lätt att missa hur kablarna ska anslutas, vilket kan leda till att man kopplar displayen direkt till nätaggregatet. I bästa fall skulle detta medföra att displayen helt enkelt inte startar upp. I värsta fall skulle detta dock kunna resultera i att man förstör displayen helt och hållet genom att den kortsluts. Vi anser att Silverstone borde ha haft en specialkoppling här, som gör det omöjligt att kunna koppla fel.

För att displayen ska fungera krävs det även att man kopplar i den till datorn, externt eller internt, med hjälp av en USB-sladd. Displayen använder sig nämligen av USB-gränssnitt för att kommunicera med datorn. Som användare kan man med andra ord själv välja vilken metod man vill använda. På bilderna ovan visas hur man går tillväga för att koppla in displayen med hjälp av USB-interfacet.

Vi börjar närma oss slutet av monteringsprocessen. Kvar är CD/DVD-enheten och hårddisken. CD/DVD-enheten monteras genom att man lossar två skruvar på chassits ovansida och lyfter bort den högra fronten.

CD/DVD-enheten sätts in på sin avsedda plats och därefter monteras fronten tillbaka. Det är sedan viktigt att föra CD/DVD-enheten framåt, mot fronten, tills det tar stopp, innan man skruvar fast den i chassit. Anledningen till detta är att frontens knappar då får kontakt med CD/DVD-enheten.

Håddisken kan monteras in på två ställen; under, alternativt till vänster om CD/DVD-enheten. Den undre hårddiskenheten monteras fast i en löstagbar ram och fästs sedan i chassit med hjälp av en skruv; se bilderna ovan.

I den vänstra hållaren får det plats tre stycken hårddiskar. Monteringen görs genom att man skruvar loss hållaren, monterar in hårddisken/-diskarna och skruvar fast hållaren i chassit; se bilderna ovan.

Monteringen av komponenterna är mycket enkel. Det är dock viktigt att göra det hela i rätt ordning, annars går det inte att komma åt på vissa ställen. Monteringen av sladdarna är lite mer krångligt samtidigt som den medföljande manualen lämnar utrymme för misstolkningar. Det är med andra ord, som vanligt, viktigt att följa manualen noggrant annars är risken stor att man gör fel. Trots vissa brister är dock helhetsomdömet att Silverstone har skapat ett väl genomtänkt och monteringsvänligt chassi.


« Föregående Nästa sida »


04/04-06 | Henrik Olsson | milohenke@64bits.se

Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version

Diskutera denna recensionen i vårt forum!