Voodoo2 vs GeForce Inledning Specifikationer 3DMark 2000 Quake 3 Arena Unreal Tournament Samanfattning |
Specifikationer
Testsystem
Processor: P2 400@496 (4*124)
Minne: 196 Mb RAM @124 mhz, Cas 3-3-3
Moderkort: Abit BE6, 440BX
Ljudkort: Soundblaster LIVE! value
Hårddisk: Maxtor ATA/33 8 Gb
Grafik:
Asus v6600 Deluxe (geforce SDR) med AGP 2X och sidebanding
Creative Labs Voodoo2
Crative Labs Voodoo2 SLI
AGP divider: 2/3 - AGP buss 83 mhz
PCI divider: 1/4 - 31 mhz (notera att Voodoo2 korten fungerade
även med 1/3 - 41.5 mhz)
Jag valde att köra med en överklockad P2 processor för att se vad som rimligen går att få ut ur ett P2 system som mest. Grafikkorten överklockades ej.
Inställningar
Win 98
DirectX 7a
Nvidia drivrutiner version 5.32
3DFX Voodoo2 DX7 3.02.02 referensdrivrutiner
Alla tester utom de i Untreal Tornament kördes utan ljud.
3Dmark 2000
Alla inställningar enligt grundkonfiguration utom upplösning samt Hårdvaru T&L eller Mjukvaru T&L.
Quake 3
Standardinställningar, version 1.11
Kommandorad: quake3.exe +set cd_nocd 1 +set s_initsound 0
Unreal Tournament
Version 4.20
World texture detail:High
Skin detail: Medium
Alla tester kördes med 16 bitars färgdjup.
Geforce kortet kördes med D3D och Voodoo korten med GLIDE
I övrigt testades spelkänslan även i Halflife,
Halflife- Opposing Forces, Messiah samt Unreal.
I spelen valdes de inställningar som var bäst för
kortet där möjligt. Eg. Glide, OpenGL eller D3D.