Tre år

Kommentera och läs våra kolumner. Endast skribenter kan skapa nya trådar här.
Post Reply
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Tre år

Post by Jonas Axman »

Nej det är inte riktigt tre år sedan jag började med 64bits, dock så började jag med det som skulle bli 64bits. Detta är tänkt att bli en liten återblick på de tre år som har gått.

Det hela började efter det att jag hade gjort lumpen. Året var 1999 och eftersom jag muckade i december så hade jag en del ledig tid framför mig till skolorna började nästa höst. Vid detta läget var jag en stolt ägare av en P2 400 och Voodoo2 SLI. Inte det direkt modernaste men det fungerade utmärkt för ändamålen. Vid denna tid så släppte nVidia det då smått otroliga Geforce 256 och jag införskaffade mig ett Asus v6600 Deluxe. Mums för TV-in/ut och 3D-glasögon (3D-glasögonen trivdes för övrigt utmärkt i skrivbordslådan efter den första glädjen).

Det var även vid denna vinter som Misko drev sitt prestandarace och det upptog en stor del av min tid. Överklockning av den stackars P2 400:an, experiment med Geforce-kortet och ett ständigt letande efter poäng gav till slut en ganska så anständig poäng i testet Final reality som Misko använde i sitt prestandarace.

Allt detta testande och trixande ledde till ett par saker. Dels så skrev jag en recension av mitt v6600 (i hittar den fortfarande i recensionsarkivet intakt med alla slarvfel eftersom man på den tiden inte hade några direkta krav på att kolla efter fel). Dels så startade jag ett eget prestandarace baserat på 3D Mark 2000.

Det egna racet ledde till att jag skrev en sida med tips om hur man skulle få mer poäng i 3Dmark, något som idag är den numera lite lätt antika överklockningsguiden som vi har. Vi skall dessutom inte glömma att jag hjälpte till på GforceX Sweden med att uppdatera nyheter.

Den närmsta tiden så höll jag en ganska så lugn takt, under sommaren så registrerade jag 64bits.se. Under den kommande hösten så blev vi ett flertal som arbetade på sidan samt att recensionerna började komma igång i en lite mer allvarlig takt. Vill ni läsa om vårt första år så har vi en utmärkt artikel angående detta som ni hittar här: http://www.64bits.se/guider/64-ett-ar/index.php

Vad har då hänt efter detta första år? Jo, vi har fått ett nytt fint forum, vi sponsras av Fragzone med server vilket gör vårt liv mycket enklare. Vad vi hade velat se är den nya designen men tyvärr har detta inte varit möjligt. Som det är nu så är det bara forumet som är gjort efter den.

Något som är bra är att i takt med att 64bits växer så växer våra möjligheter. Naturligtvis så är vi ingen match för tidningar som drivs av IDG osv. när det gäller resurser men vi har fått möjligheter på flera olika plan.

Tävlingar, där vi för tillfället har en där man kan vinna priser för över 25 000 kronor. Vi har fler tävlingar på gång och en del roliga idéer om hur vi skall göra. Kanske tävlingen ”Ingen kan vinna” låter lockande?
Sammankomster är något som vi uppskattar väldigt mycket. Våra forumsmedlemmar har hittills haft några bioträffar i Göteborg och vi har farit på LAN och träffat besökare och medarbetare. Dreamhack 2001, Dreamhack Winter 2002 och Krangparty är tre LAN som vi besökt och jag vill passa på att nämna hur roligt det är att träffa både 64bits medarbetare och våra besökare i verkligheten. Det vore trevligt om liknande träffar kunde uppstå på andra ställen. Varför inte en 64bits biokväll i Stockholm eller i Malmö?

Vi skall inte heller glömma att vi nu för andra gången tryckt upp tröjor med 64bits logo. Denna gång med ett bröstryck. Tröjorna är inget som vi kommer att ha tillgängligt hela tiden i en butik så ta tillvara på de tillfällen då vi säljer dem.

I övrigt så funderar vi på vad man mer kan göra. Några tankar angående funktioner på sidan som är lovande finns men det kommer att ta lite tid att få igång dem. Vår stackars LiNC sliter med det.

Under åren som har gått så har nyhetens behag med 64bits försvunnit för mig som arbetar med sidan så gott som varje dag året runt. Eller ja, arbetar och arbetar, forum, IRC och allt övrigt hör till 64bits så det finns alltid där. Det är lite tråkigt att det fräscha är borta men å andra sidan så känner jag att man verkligen har något genuint i 64bits nu. Det är inte längre en liten sida med bara ett par besökare utan det är en möjlighet för mig och för de som arbetar på sidan. Om det så är för att ha roligt, lära sig mer eller kanske för att ha 64bits som en referens när man söker arbete, såväl för mig som de som arbetar på sidan.

Något annat som vi tittar på är LAN, kanske det snart är dags för oss att arrangera något? Jag hoppas det och möjligheterna finns. Håll ögonen öppna inför ett lite mindre 64bits-arrangemang inom kort.

De senaste två åren har varit givande, slitsamt tidvis med mycket att göra men det har varit värt det. Det är skönt att ha medarbetare som satsar mycket av sin fritid, levererar recensioner eller goda råd och funderingar och deltar i gemenskapen som vi har. Jag ser fram emot 2003 och ett gott samarbete bland oss som arbetar på 64bits, er som besöker oss så troget och allt vad vi hoppas skall hände här under det kommande året.

Med vänlig hälsning
Jonas Axman
64bits.se
User avatar
xerxes
Posts: 835
Joined: 2002-03-08 21:48:21
Location: Lund
Contact:

Post by xerxes »

64bits-LAN skulle vara underbart. Kom igen och fixa det nu :D
Intressant läsning Axman :)
There are 2 kinds of people in the world: Those who understand hexadecimal, and those who don't.
User avatar
SaiGon
Posts: 436
Joined: 2002-06-15 14:37:46
Location: storvik
Contact:

Post by SaiGon »

MKT intressant. bra skrivet ;)
p4 2000 mhz
512 sdram
80 gigs western digial
geforce 3 ti 200 ska bygga ny snart
User avatar
bupp2
Posts: 577
Joined: 2002-03-07 23:18:16
Location: Falun
Contact:

Post by bupp2 »

Jag är stolt över dig Axman. Du har uppfyllt alla mina krav ?!?
<bupp2> Axman, vad gör du?
<Axman> bupp2, vet inte.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Kom att tänka på tröjorna. De såldes ju bara på dreamhack. Jag var inte där, när kommer de säljas över sidan igen så även jag kan köpa?
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
Lantash
Posts: 486
Joined: 2002-09-08 20:50:19

Post by Lantash »

Vill också ha en tröja. Bra skrivet föressten.

En fråga dock:
Ni är ju sponsrade av Fragzone, betyder det att ni kan använda hur mycket bandbredd som helst eller har ni något tak som alla andra.
Guest

Post by Guest »

Ishtar wrote:Vill också ha en tröja. Bra skrivet föressten.

En fråga dock:
Ni är ju sponsrade av Fragzone, betyder det att ni kan använda hur mycket bandbredd som helst eller har ni något tak som alla andra.

utan att veta något exakt svar så kan jag ge mig in på att försöka svara (iaf min teori):

Man skall bruka under ansvar och icket missbruka.
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

Korrekt alcatraz :)

Vi har fri bandbredd men det är ju inte direkt så att vi kan roffa åt oss hur mycket som helst.

Tröjor kommer att säljas lite senare.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
Kimze
Posts: 378
Joined: 2002-03-08 11:36:53

Post by Kimze »

Det får väll bli en tröja till i år :D
Lantash
Posts: 486
Joined: 2002-09-08 20:50:19

Post by Lantash »

Axman wrote:Tröjor kommer att säljas lite senare.
.... och kommer då att kosta.....
Lantash
Posts: 486
Joined: 2002-09-08 20:50:19

Post by Lantash »

Ishtar wrote:
Axman wrote:Tröjor kommer att säljas lite senare.
.... och kommer då att kosta.....
Eftersom det är ingen som svarar så kommer dom att vara gratis ::) ::) ::)
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

:)

180:- troligen. Inte helt gratis men Vi valde en tröja i så bra kvalité som möjligt samt två tryck.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Axman wrote::)

180:- troligen. Inte helt gratis men Vi valde en tröja i så bra kvalité som möjligt samt två tryck.
Jag vill ju ha en svart tröja. ;)
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

fredrik wrote:
Axman wrote::)

180:- troligen. Inte helt gratis men Vi valde en tröja i så bra kvalité som möjligt samt två tryck.
Jag vill ju ha en svart tröja. ;)
Svart tröja med ljusblå text (eller lila). Hur åtgärdar ni allas önskemål?! ::) ;)
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

Extr3mE wrote: Svart tröja med ljusblå text (eller lila). Hur åtgärdar ni allas önskemål?! ::) ;)
Enkelt vi ignorerar dem ;D
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

En riktig tröja istället för t-shirt skulle sitta riktigt fint. T-shirten hamnar ju oftast under en tröja, vilket leder till att ingen ser att man är en 64bittah :)
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Phobic wrote:En riktig tröja istället för t-shirt skulle sitta riktigt fint. T-shirten hamnar ju oftast under en tröja, vilket leder till att ingen ser att man är en 64bittah :)
Sitter du med långärmad tröja på LAN eller vad? ;)
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

Fluffy wrote:Sitter du med långärmad tröja på LAN eller vad? ;)
Jao givetvis.. minst långärmad tröja, brukar dock föredra jacka som grädde på bullen.

Hehe nej men vad jag menar är att den inte syns när man är på stan eller i skolan :)
User avatar
Faiden
Posts: 184
Joined: 2002-03-08 10:07:57
Location: da Sweden

Post by Faiden »

Jag vill också synas i en 64-bits t-shirt ;(
<life>Randomize</life>
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

så fort jag ser tröjor till salu så kommer jag köpa en,, det är ju till och med viktigare än en keytronic eller en microfon (som jag inte har råd med)...
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Har faktiskt inte läst denna kolum för än nu. Trevligt skrivet Axman och alltid kul å ha koll på hur allt startade :)
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
Post Reply