Besynnerliga marknadsföringsstrategier...

Kommentera och läs våra kolumner. Endast skribenter kan skapa nya trådar här.
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Vem glömmer inte det underbara introt som TF (Q1-modden) hade :)
iDon't care about your problems.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Härlig kolumn.

Det stämmer som någon nämnde att DeltaForce 2 hade ett läge där man kunde spela upp till 16 spelare samtidigt i samma lag mot datorn. Det fanns ett 20 tal olika scenarios. Men det roligaste var att bygga egna banor sätta ut egna fiender, hus, träd, bilar som transporterar vapen, bunkrar och massa sådan kringutrustning.
Delta Force 2 är nog det spelet som gett mig mest spelglädje genom tiderna. Man kunde sitta dugnet runt och spela scenarios tillsammans med massa kompisar. Och att banorna var i princip oändligt stora gjorde inte saken sämre. Och sedan att bygga banor med baser och sådant o spela teammatch på dom va hur coolt som helst. Känslan att sitta uppe på vinden i en gammal lada uppe på en kulle och titta ut genom fönstret och se en annan byggnad flera mil bort och höra skottlossningar i närområdet och frukta att det i gräset nedanför fönstret kryper en sniper som snart sätter en kula i mitt huvud fick mig att kallsvettas, varje gång. Tyvärr så var spelet inte buggfritt och det kunde lagga ganska rejält (satt ju iof på den tiden med modem) men trots sin bristfälliga grafik och buggar går det för mig till historien som det roligaste spelet någonsin.

Ett spel som jag längtar till väldigt mycket just nu är Face of Mankind http://www.faceofmankind.com/ som är ett MMOROG/FPS spel som helt kommer att bygga på multiplayerspel. Man lever i en avlägsen futuristisk värld där människan har koloniserat andra planeter och bedriver gruvdrift. Och Jorden har delats upp i 4 gigantiska städer. I spelet så kan man välja att jobba inom en hel del olika områden såsom: gruvdrift, polis/militär, organiserade klaner (som inte alltid följer lagen) osv. Om man spelar som ex. militär så är det en självklarhet att man kommer att få spela i FPS läge och skjuta skurkar osv. Men om man väljer att ansluta sig till gruvindustrin så har man hand om gruvdrift, produktion av varor - distribution av varor osv. D.V.S. som en ekonomisk simulator. Även inom ex. armen så kan man spela på strategiplanet om man till slut blir Field Marshal som är den högsta ranken man kan få. Då styr man tusentals andra människor, eller snarare ger order till befälhavare i lägre rank som i sin tur gör likadant osv... Det som är så häftigt är att en person kan påverka hela spelets balans. Ex om högsta chefen för ett gruvbolag höjer priserna jättemycket så att det blir brist på råvara, eller att någon spelare skjuter ihjäl sin befälhavare under strid så att förvirring uppstår. Allt låter ju väldigt bra, vilket brukar betyda att det inte kommer att fungera i praktiken, men om det gör det så kommer iaf. jag att vara frälst.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
Post Reply