Besynnerliga marknadsföringsstrategier...

Kommentera och läs våra kolumner. Endast skribenter kan skapa nya trådar här.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Besynnerliga marknadsföringsstrategier...

Post by fisk »

Inledning

Först var det HL2, nu CS: Condition Zero ... i historien har även Valve's "mästarshooter" Team Fortress 2 "lagts på is". Jag tar fram konspirationsteoripennan och börjar fundera kring orsakerna till dessa 'marknadsföringstekniker'. Att Half-Life2 skulle bli försenat var ju egentligen allmänt 'känt' sedan mitten av året - man hade plockat fram några fina demos för att rädda ansiktet då man visade HL2 på E3 - lika mycket fick vi faktiskt se av TF2 för en mängd år sedan - och man lovade att det skulle bli färdigt till vintern samma år.

Historien om Half-Life 2

Nu är det sex år sedan TF2 skulle ha släppts, och under denna tiden har det bara sagts en sak officiellt om TF2 (från Valve) och det är att spelet fortfarande är under produktion - men att utvecklingen av HL2 har tagit prioritet.

Half-Life2, liksom många andra spel har blivit försenat och man säger inte denna gång att det beror på för kort utvecklingstid, nej spelet skulle faktiskt bli färdigt den 30:e September - och därmed basta. Nu har man istället yttrat att tack vare läckan så försenas Half-Life 2 med ett halvår, eftersom man måste "göra om motorn".

Det jag är övertygad om är att spelet inte var i närheten av färdigt, frågan dock är om "läckan" var avsiktlig eller inte - det är nog något vi aldrig kommer att få reda på.

Jag kan erkänna att jag bevittnat det material som läckt och det är en rackarns röra till 'spel'. Det finns faktiskt en "fungerande" kompilerad version av källkoden - som ser ut som en ganska upphottad version av Half-Life-motorn (faktum är att vissa säger sig kunna spela Half-Life med denna) - det finns också ett par 'uppdragsexempel' - bland annat det som visades på E3, men även ytterligare en bana med en källare full av 'spindeldjur' - ingenting som inärheten kan betraktas som ett spel - utan snarare som en ganska tattig 'demonstration' av vad som komma skall - t.om. en sämre spelupplevelse än det "demo" som visats av X2 - The threat som även nyligen försenats till 2004.

Condition Zero - ett dåligt skämt och en etnisk förolämpning

Så var det tal om Condition Zero - i detta fall har en full version av spelet läckt ut - ett spel som närmast kan beskrivas som en riktigt usel lågbudgetvariant av Counter Strike - i singleplayer. Då jag provade spelet upptäckte jag snart hur meningslöst det var - det var ingen poäng i det hela - utan det kändes mest som en slags fördomsfull variant av ett standardshooterspel - inte alls olikt "Commando Libya" som förbjöds i vissa delar av europa p.ga. främlingsfientliga budskap. Condition Zero är fullt av rasförolämpningar från amerikanska soldater, utlänningar kallas för "Rag heads", "Black sheep", "Towelheads", och andra nedlåtande ting. Ett tyvärr alltför ofta förekommande tema i nya amerikanskproducerade filmer och spel (jag menar - hur många påhopp på frankrike har man inte sett i nya filmer?). Det känns som om man försöker sätta ett nytt lågvattenmärke i produktionen av spel och andra kommersiella produkter.

Det här med att sätta releasedatum...

För att återgå till ämnet spekulerar man varför producenterna är så rädda för att sätta preliminära datum tidigare och sedan ge utrymme för vidareutveckling, och därefter officiellt publicera (så som många företag gör) att spelet ifråga försenats.

Id-Software myntade en gång i tiden uttrycket "When it's done", något som jag tycker är ett exempel som andra speltillverkare borde följa. På så vis kommer risken att fumliga yttringar från div. PR-folk skapa osanna och diffusa rykten, utan allt som sagts riktigt officiellt "the game is done when it's done", detta går såklart inte att bestrida, och det uppstår inte en spelförstörande hype som är så vanligt nuförtiden. Kanske kan spelföretag som Valve slippa pinsamma händelser som officiella källkodsläckor (och sedan bekräfta dem själva).

Publicitet

Något som också är spännande är hur det gamla uttrycket "There is no such thing as bad publicity" faktiskt fungerar - eftersom en så enorm skara personer som tidigare inte brytt sig så mycket engagerats och tagit till 'kämpartakter' i form av kampanjer mot de som gjorde intrång på Valve (något vi aldrig skulle se mot ex. de som hackar hemsidor, sprider vapenhemligheter från främmande länder - etc.) - utan då handlar det istället om något annat - det blir till ett himla hyschpysch från både drabbade och iakttagare - och om det är förekommer några "kampanjer" överhuvudtaget - så är det ofta "Information wants to be free" och andra budskap - många av denna sortens intrångshackare idolifieras och skapar en subkultur som mer eller mindre blir klubben för inbördes beundran.

Så varför engagerar man sig i de komersiella jippon som avlöser varandra? Det handlar ultimat om hur vi som konsumenter vill bli behandlade av producenterna som tillverkar de produkter vi tillgodoser oss. Den gamla debatten "Piratkopiering mot Lagligt köp" dyker upp - och inte i vilken kontext somhelst - utan i den att det numer blivit ett faktum att folk börjat köpa musikskivor som aldrig förr - alltsedan lovord om sänkta priser kom och bifölls.

En torr ko

Kan det kanske vara så att producenternas girighet tagit deras förnuft och flugit sin kos - prissättningar hamnar för högt och gör väg för en "massproduktion" av kvantitet och inte kvalitet. Personligen tycker jag att ju fler spel man provar och ju fler såkallade spelupplevelser man genomgår, desto mer slås man av vilket stiltje det tycks vara i förmågan att förnya sig. Vilket för mig faller under logiken: urvattning - eller att 'mjölka för mycket ur kon på en gång'.

Hur många spel har inte kallats "det senaste och häftigaste", med "avancerad AI, bästa grafiken, 300 nya fiender, bla bla."och sedan varit en halvmedioker variant (med ev. bättre stöd för nya grafikkort) på något spel som släpptes för länge sen?

Alien vs. Predator 2, The Thing, Splinter Cell, Call of Duty, Halo, Chrome, Unreal 2 - mfl. ; alla har en gemensamt - hur många spel lever idag lika länge som t.ex. Half-Life? - Eller Quake? Jag spelade Quake i nära tre år efter jag köpte det - och hade fortfarande behållning av den underhållning det gav. "Populärtitlar" har hamnat i en ny jargong som mer eller mindre påminner om vad som rådde under 70-talet 'slit och släng'.

Numer kan man ofta köpa ett spel och förvänta sig 4-5 timmars nöje, och återspelbarheten är lika med noll.

Vad vill vi ha?

"Ge oss multiplayer" skriker många, men vari ligger skillnaden mellan Soldier of Fortune multiplayer, Max Payne multiplayer eller Raven Shield multiplayer och Call of Duty multiplayer eller för den delen Halo multiplayer? Små ytliga skillnader, samma grundkoncept - och många spel försöker livnära sig på 'uppdaterade' versioner av gamla idéer. Team Fortress och Capture the Flag fanns i utmärkta versioner till såväl Quake som Half-Life - det som kommit efteråt är kopior - man betalar för samma gamla idé med en ny grafikmotor - och inte allt för sällan en förlorad utvattnad spelkänsla.

Jag undrar varför så många speltillverkare lyssnar mer till vad konsumenterna sa för fem år sedan - mot istället vad de säger nu. En utvecklare för ett Ataristyrt spelföretag sade på ett forum att de flesta spel som kommer idag började produceras för flera år sedan - att spelindustrin inte kan leva upp till de krav som finns på den fronten. Många skriker efter "kooperativt spelande" , beror bristen av detta på att spelen börjat tillverkas för ett par år sedan, eller något annat? Tänk dig själv utmaningen att kunna spela ett spel som Max Payne två personer tillsammans som hjälps åt att utföra uppdragen? - Alltså en variant av multispelet Quake 3 Arena - fast med uppdragsstrukturen hos Max Payne 2, eller Splinter Cell?

Tänk dig Call of Duty, Medal of Honor (mfl) singleplayer - fast i multiplayer. Där man hjälps åt - upp till 16 personer för att klara uppdragen? Slut på usel pathfinding och korkade medspelare - istället är det riktiga människor som spelar figuren som skall täcka dig - med allt vad det innebär.

Så ger oss speltillverkarna Half-Life2 som är en uppföljare till Half-Life ... nu med bilar, ny enorm grafik, men samma spelidé, marknadsfört med samma slogan och komersiella lovord som trettio-fyrtio andra företag.

Unik, egen och snyggt verkar inte vara ett argument som man satsar på - utan så länge det är snyggt så kan man mjölka kon i all evighet.

Världens konsumtion av ytor

Världen blir mer och mer ytlig och här sitter vi konsumenter och lyssnar på samma säljargument för samma produkter, med ytliga skillnader.

Min personliga utmärkelse till årets spel tillfaller Hidden & Dangerous 2 - för att det åtminstone är varierat och omväxlande. Detta beror på att X2 inte kom ut i år, då hade jag förmodligen tilldelat denna personliga titel till det.

Framtid

Man undrar om Deus Ex 2, Thief 3 mfl. kommer leva upp till förväntningarna? - Alla vars föregångare varit storsäljare och fått enorma förväntningar på axlarna. Min gissning är: förmodligen inte, av samma anledning som åsikterna om filmtolkningar av böcker sällan uppskattas, eftersom alla har en uppfattning om vad som fungerar - och vad som inte gör det. Man kan visserligen hoppas på att denna domedagsteori är felaktig, det har faktiskt hänt förut.

Tills vidare får man väl sitta och sucka åt alla reklamkampanjer för "det bästa spelet... och så vidare" - understött av såkallade 'recensenter' som skedmatas av producenterna. "Vi är opartiska och objektiva" - my ass, paralellt: hur objektiv blir man som president om man har trettio företag som sponsrar en? ... "Så var det här med oljefrågan... "

Vi vet alla hur det slutar.

Frågan är hur länge vi låter oss hunsas?
Last edited by fisk on 2003-11-02 20:24:46, edited 4 times in total.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

ps. Vietcong har en variant av det multiplayerscenario jag hoppades på - där kan man faktiskt tillsammans kämpa mot datorn, problemet är att antalet uppdrag är litet.
Aotearoa - tino rangatiratanga
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: Besynnerliga marknadsföringsstrategier...

Post by Dissident »

Jag blir alltid förvånad när folk säger att Valve egentligen inte var klara med HL2 och bara skyller på läckan för att det är bekvämt. Så? Valve kan göra precis som de vill med sitt eget spel..

Och som vanligt: om du inte gillar vad du ser - köp inte.
User avatar
Persk
Posts: 562
Joined: 2002-03-07 22:36:41
Contact:

Post by Persk »

Angående TF2, det var väl knappast 6år sedan det var tänkt att komma.

Kan det inte vara så att "läckan" av källkoden är det som försinkat releasedatumet för HL2? TF2 på den tiden det känndes aktuelt fick aldrig något spikat releasedatum. Faktum är ju att TF2 är det enda spel som var planerat att släppas av Valve efter HL. Half-Life kom ju som en glad överaskning när de släpptes hösten 1998. Spelet hade inte fått någon uppmärksamhet över huvud taget innan det släpptes, förutom små notiser. Kan vara en av orsakerna varför det blev sånt stort ståhej runt spelet.

Condition-Zero har ju för övrigt inte varit i utveckling hos Valve (möjligtvis i början) men det har ju varit tredjepart (gearbox) som stått för utvecklingen.

Att HL2 verkligen var planerat för 30 september låter ganska troligt. Ati hade ju bland annat valt att skeppa deras XT kort med HL2. Knappast någon man skulle göra om man vetat om att spelet skulle släppas om ett halvår(?). XT köparna får ju nöja sig med att tanka HL och dess modifikationer över steam under tiden. En annan sak som kan ha bidragit till förseningen är ju de stora problem Steam har med buggar. HL2 ska släppas över steam lagom med releasen, är det något man vågar med tanke på steams driftsäkerhet? Även om det blivit bra mycket stabilare nu än tidigare.

Kan det inte faktiskt vara så att läckan är orsaken till förseningen? All publicetet är bra publicitet stämmer ju iof ganska bra, men ärligt tror ni inte Valve hade sett spelet ute 30 september och slippa pinsamheterna med att ha "förlorat" sitt spel?

Angående spelsätt och enformighet som du lyckas malplacera i en krönika om "marknadsförningsstrategier" så stämmer det väl ganska väl. Men inget av dagens FPS har ju fortfarande lyckas skapa den kännsla som HL har. Så att HL2 skulle vara ett led i enformigheten håller jag inte riktigt med om. Att coop skulle vara något som saknas pga att de spel vi ser idag började utvecklas för sådär 3 år sedan är ju bara knas. Du som förespråkar Quake, lirade väl det i COOP? Om inte prova det är en höjdare!
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag undrar som burns, vart är marknadsföringsstrategierna? ska inte rubriken vara "Spelbolagens inkompetens" ?

Angående HL2 och källkoder, varför i hela friden skulle man behöva skriva om källkoden bara för att en halvtaskig version har läckt ut? nej, det låter faktiskt som en dålig ursäkt för att skaffa mer tid.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

var det inte 3DRealms som först sa "When it's done" om DNF?

det stämmer in bra det du skriver..

angående spelbolagens inkompetens så är det rätt likt den marknadsföring som gamla Atari Corp körde på 80 och mitten av 90-talet.. att namnet säljer..
Last edited by Fenix on 2003-11-02 23:14:02, edited 1 time in total.
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
tjoff
Posts: 267
Joined: 2002-03-13 16:53:30

Post by tjoff »

Visst hade Valve gärna sett att HL2 varit ute den 30 september. Men ska man tro ryktena så hade inte Valve en chans att få ut det tills dess.

Håller med om grafiken. Det är väldigt många som fastnar för den, men den betyder ju så enormt lite för spelets känsla ändå..

Inte spelas CS så mycket än idag för att det är snyggt. Det har bra känsla.
Det är ofta så. De senaste och snyggaste spelen kör man tills man tröttnat på det vilket går väldigt fort, men de lite udda spelen som knappast har nåt att komma med i grafikväg är väldigt underhållande och kan hålla sig i flera år.

Visst finns det undantag, men idag finns det verkligen få spel som är bra. Känns nästan som om det bara kommer ut "snygga" spel där allt lagts på grafiken. Vilket kanske är varför man knappt spelar något idag..
Jag blir alltid förvånad när folk säger att Valve egentligen inte var klara med HL2 och bara skyller på läckan för att det är bekvämt. Så? Valve kan göra precis som de vill med sitt eget spel..
Va??
Och Microsoft kan sluta sälja produkter om dom vill ::)
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Persk wrote:Angående TF2, det var väl knappast 6år sedan det var tänkt att komma.


Jag citerar den officiella hemsidan:
Well folks, Team Fortress ™ 2 will be here shortly and community sites are popping up all over the web. Clans are starting to form, Tournaments are being planned, and information pages are being posted. If you haven't checked out the sites yet, be sure to visit our links section or visit PlanetFortress.com for more information.
Detta publicerades på TF2's officiella hemsida 1998 ...

Det är snart 2004

Vad gäller din kommentar rörande Quake så tycker jag bara att det stärker argumentet.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Ghlargh wrote:Jag undrar som burns, vart är marknadsföringsstrategierna? ska inte rubriken vara "Spelbolagens inkompetens" ?

Angående HL2 och källkoder, varför i hela friden skulle man behöva skriva om källkoden bara för att en halvtaskig version har läckt ut? nej, det låter faktiskt som en dålig ursäkt för att skaffa mer tid.
Jag tycker att båda fungerar - för det är trots allt via marknadsföringen vi får våra nyheter.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Fenix wrote:var det inte 3DRealms som först sa "When it's done" om DNF?
Nej.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
SBeaver
Posts: 266
Joined: 2002-03-07 23:32:13

Post by SBeaver »

Det mesta du säger är riktigt, det är ett ordentligt antal spelföretag som bara sitter och mjölkar på EXAKT samma skit i åratal för att få ut maximalt med stålar med minsta arbetsinsats (min egen livsfilosofi för övrigt :P )

Det är dock tur att inte du bestämmer över all speltillverkning i världen för jag skulle då inte vilja spela dina censurerade politiskt korrekta spel där alla klappar varandra på axeln och ler åt varandra medans de tävlar om vem som kan göra den finaste krusbärspajen med krav-märkta råvaror utan att utnyttja de stackars barnen i Bolivia.
Blackwolf
Posts: 1
Joined: 2003-11-03 8:20:01

Post by Blackwolf »

Nån som lirat temple of elemental evil? Faktiskt ganska bra, om man räknar bort alla buggarna(patch kommer förhoppningsvis denna veckan)
Atari tvingade ju troika att använda sig av en tidigare build av det än vad dom hade klart, för att det skulle komma ut till release datumet, och se hur det blev..
J_Hells
Posts: 102
Joined: 2002-09-02 11:31:21

Post by J_Hells »

Det finns faktiskt andra spel än de du nämner. Jag kör mest spel som Neverwinter Nights, Morrowind, Gothic 2, Temple Of Elemental Evil osv. Jag tycker att tillverkarna av de spelen utvecklas med tiden. Du kanske helt enkelt kör fel spel? 8)
Själv tröttnade jag på "korridorsspelen" för många år sedan, efter Quake för att vara exakt.
Gigabyte 7VRXP
AMD XP Thoroughbred 2,4GHz
512 MB 374MHz DDR Samsung
Gigabyte R9600PRO @ 515/690MHz
4 Western Digital 120GB SE RAID5, 256MB Cache.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

J_Hells wrote:Det finns faktiskt andra spel än de du nämner. Jag kör mest spel som Neverwinter Nights, Morrowind, Gothic 2, Temple Of Elemental Evil osv. Jag tycker att tillverkarna av de spelen utvecklas med tiden. Du kanske helt enkelt kör fel spel? 8)
Själv tröttnade jag på "korridorsspelen" för många år sedan, efter Quake för att vara exakt.
Morrowind och Gothic-serien är riktigt hyggliga spel med bra spelidéer - jag har inget emot dem, Temple of elemental evil är ett spel som blivit lidande av sina buggar och avsaknad av patch (som Atari tillbakahåller av en eller annan anledning) Jag spelar de spelen också, och det är klart att det finns undantag - var säger jag att det inte finns några undantag? Jag pratar om marknaden i stort.
Aotearoa - tino rangatiratanga
J_Hells
Posts: 102
Joined: 2002-09-02 11:31:21

Post by J_Hells »

fisk wrote:
J_Hells wrote:Det finns faktiskt andra spel än de du nämner. Jag kör mest spel som Neverwinter Nights, Morrowind, Gothic 2, Temple Of Elemental Evil osv. Jag tycker att tillverkarna av de spelen utvecklas med tiden. Du kanske helt enkelt kör fel spel? 8)
Själv tröttnade jag på "korridorsspelen" för många år sedan, efter Quake för att vara exakt.
Morrowind och Gothic-serien är riktigt hyggliga spel med bra spelidéer - jag har inget emot dem, Temple of elemental evil är ett spel som blivit lidande av sina buggar och avsaknad av patch (som Atari tillbakahåller av en eller annan anledning) Jag spelar de spelen också, och det är klart att det finns undantag - var säger jag att det inte finns några undantag? Jag pratar om marknaden i stort.
Nej, jag fick bara intrycket att du inte körde något annat än de spelen du nämnde. Jag tycker faktiskt att de flesta shoot 'em är mycket enkelspåriga och har därför tröttnat på dem. Men det är väl bra för dig att du kör andra spel ;)
Jag ser faktiskt dessa spel som de absolut mest kommersiella. Man måste i regel köpa nytt grafikkort mer frekvent för att kunna köra dem i acceptabel kvalitét. De har mer eller mindre samma spelidé (en paralell till Hollywoodfilmer kanske? Inte särkilt nyskapande, samma grundmanus, varierande effekter). De drar in pengar helt enkelt. Och varför ändra något som funkar? Dessa spel säljer faktiskt enormt, trots "bristerna".
Gigabyte 7VRXP
AMD XP Thoroughbred 2,4GHz
512 MB 374MHz DDR Samsung
Gigabyte R9600PRO @ 515/690MHz
4 Western Digital 120GB SE RAID5, 256MB Cache.
User avatar
GS
Posts: 150
Joined: 2002-04-13 13:26:17

Så vem förvarar hemlig källkod på en surfdator ?

Post by GS »

Så vem förvarar hemlig källkod på en surfdator ? I pressmedellandet så påpekade valve att källkoden stulits från en av chefernas maildatorer, Så vem förvarar hemlig källkod på en surfdator ? Och vad har dom isåfall för säkerhet i sina system om 1 GB filer bara kan tankas ner utan att deras bradväggar säger ifrån. Det är den sämsta marknadsförings hypen på länge eller?? Jag tror att vanliga konsumenter tror på allt de hör men inte ska vi här på 64 Bits sitta och svälja sådana påhitt
Tons of gadgets
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Bleh :/ AvP2 är ju odödligt, ett av de bästa spelen i sin genré. Har du verkligen spelat hela spelet + expansionen på olika svårighetsgrader? Huuu?

Gällande resten antar jag att du har en poäng eller två och jag är övertygad om att "HL2-läckan" var ett publicitystunt.
iDon't care about your problems.
bobban
Posts: 1
Joined: 2003-11-03 22:54:37

Post by bobban »

Humans, they think they own everything. Probably americans :D
Faen va bra "Finding Nemo" är

*Off- fast samtidigt On-topic* :D
User avatar
McGilljam
Posts: 56
Joined: 2003-04-03 0:35:10
Location: Gävle
Contact:

Post by McGilljam »

Jag kan faktiskt inte mer än hålla med fisk på alla punkter. Ända sedan Amigan försvann ur mina händer så har spelidéerna blivit sämre och sämre. Spelkänslan har totalt förlorats på dom flesta spelen förutom ett fåtal spel.

Jag var av den typen som satt med min Amiga och spelade Settlers, Pinnball Dreams och Master Blaster som för mig har gett mig långa dagar och många timmar av viljan att spela vidare på samma spel. Man sneglade lite på Wolfenstein och Doom på Pc och funderade på om det inte kunde komma att till Amigan oxå. Gloom.... *ASG*... vad var det att komma med? Jaja... det var ett bra fösök.

Sen kom tiden när man kikade mera på PC och spelen till den. Inte mycket att komma med, Wolfenstein och Doom var inte så bra, men efter ett antal år kom ngt som jag älskade. Det var Quake. Då var känslan där igen. Många dagar/nätter och timmar.... till flickvännens förtret.
Efter det har det för mig varit samma sak.. om och om igen. Jag provar ett spel.... spelar ungefär halva spelet och sedan raderas det skoningslöst från min dator. CS... att den kunde bli sån "hype". Jag suckar...

Visst finns det spel som roat mig ett tag. Men alla fortsättningar på gamla spel leder till samma sak. Flopp.
Jag tvivlar att jag kommer att uppleva HL2 och Doom 3 lika bra som det som varit. En av anledningarna till det kan faktiskt vara att man är avtrubbad av den J****a mäng spel som finns i omlopp. Kvalitén suger och där är jag med fisk igen. Erhm... håller med fisk igen ska det vara.

H&D2 tror jag på. Jag har inte spelat det så långt än pga tidsbrist, men där verkar det som om känlsan börjar komma tillbaka. Sen kan det kanske bero på hur man spelar. Alla spelar helt olika och har olika förväntningar på spelen. Men Hidden & Dangerous 2 har satt en nyfikenhet i mig som inte släpper. Jag vill vidare... inte radera den från HDD'n.

//McG
GNUG.se Gavle Network User Group
DC-Hub Dreamland DC/DC++/oDC++
Computer: XP 3200+ . A7N8X-E DELUXE . 1,2GB Ram . 2*200GB Seagate SATA . ATI 9800 Pro
User avatar
jokklas
Posts: 15
Joined: 2002-05-15 15:12:19

Post by jokklas »

McGilljam wrote:Ända sedan Amigan försvann ur mina händer så har spelidéerna blivit sämre och sämre. Spelkänslan har totalt förlorats på dom flesta spelen förutom ett fåtal spel.
Är nog böjd att hålla med där. Är väldans glad att jag inte sålt min gamla Amiga ;D

Tror det finns en rädsla hos spelföretagen att "Är inte grafiken grym kommer ign.com och de andra döma ut spelet för att det är föråldrat, så vi måste alltså lägga mycket krut (läs pengar/tid) på grafiken". Sedan har de ju en viss budget och därför kanske story/idéer och sånt blir lidande? Är ju himla synd men tyvärr är ögongodis spelföretagens enkla sätt att "automatiskt" sälja.

Att använda gamla koncept tror jag stenhårt på bara man utvecklar dom på flera fronter och inte bara grafiskt. Tänk er Pirates men fyll på med fler händelser/uppdrag/valmöjligheter. Bara att kunna promenera fritt i städer/byar och kanske att använda nån form av FPS liknande historia när man intar dessa (även vid skattletning där man förstås kan få konkurrens av andra pirater) skulle ge mycket. Sedan kanske FPS delen kan vara ett val i "options" så spelet kan tilltala en större publik, inte vet jag. Andra saker som går att fila på är ju bataljerna på havet och själva båtarna.

Det intressanta är ju att det finns dröser av bra gamla idéer där en utveckling på flera planer skulle ge oss en jädra massa underhållning. Dock får man väl aldrig uppleva nåt sådant :-/

Antar att det ibland rör sig om vem som sitter på rättigheter för diverse spel också men ändå :(
User avatar
McGilljam
Posts: 56
Joined: 2003-04-03 0:35:10
Location: Gävle
Contact:

Post by McGilljam »

Mmmm Pirates hade jag glömt bort... ;)
GNUG.se Gavle Network User Group
DC-Hub Dreamland DC/DC++/oDC++
Computer: XP 3200+ . A7N8X-E DELUXE . 1,2GB Ram . 2*200GB Seagate SATA . ATI 9800 Pro
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

McGilljam wrote:Mmmm Pirates hade jag glömt bort... ;)
Vi får se vad sid meyer lyckas göra med nya pirates :)
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
johanforum
Posts: 1
Joined: 2003-11-05 9:51:43

Post by johanforum »

Quake och Half-life, spelbolagen kommer få det svårt att toppa dessa
spel. Våra (oss spelare) förväntningar på nya spel i denna genre är så
pass höga, pga quake, hl och spelbolagens "hypande" kring sina nya
spel, att spelbolagen har svårt att tillfredställa oss. Med quake och
hl ,som enligt mig va fullträffar, kom en spelkänsla som de flesta
spelbolag har försökt att efterapa men misslyckats fatalt med. Jag tror
tyvärr att vi kommer få vänta en väldigt lång tid tills det kommer ett spel
som kan slå quake och hl. Det finns ju en anledning till att dessa spel
håller än idag.

Detta va min förvirrade tankar kring en spelvärld som aldrig kommer att bli sig lik :-/
MammaScan
Posts: 1
Joined: 2003-11-05 15:21:01

Spel med multiplayer mot datorn...

Post by MammaScan »

Delta Force 2 hade ju ett läge där man kunde köra i team mot datorn. (Kan ha varit DF1...).
Håller annars med om det du skrivit, tycker att många speltillverkare inriktar sig alltförmycket på grafik och effekter. Jag tyckte t.ex om gamla plattformsspel som sonic, worms, lemmings mfl. Men numera är de ju skittråkiga att spela för att gränsnittet suger när man ska springa med dessa gubbar i en 3d värld.
JoX^
Posts: 269
Joined: 2002-03-08 14:40:53
Location: Gävle
Contact:

Post by JoX^ »

Intressant, det där med tf2, jag kommer ihåg det mycket väl då counter-strike låg på en version kallad 0.7 och vi spelade även mycket team fortress. Vi tänkte då att spelidén på teamfortress var helt underbar, men man har missat de småfaktorerna som inte gjorde att de blev större än counter-strike, vid den tidpunkten.

Vid den tidpunkten drömde man om teamfortress 2 och man längtade eftersom att releasen skulle komma inom kort.

Ja, historien har ju fisk dragit, det är fördjävligt...

Jag tror personligen att den dag då valve misslyckas med sina långt uppskjutna spel så kommer de förlora mycket, kommer verkligen HL2 bli en kassasuccé? Antagligen ja, tyvärr kanske.
Post Reply