Givna hästar.

Kommentera och läs våra kolumner. Endast skribenter kan skapa nya trådar här.
Post Reply
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Givna hästar.

Post by IcePic »

"Man ska inte skåda given häst i munnen" heter det, men jag har tänkt ta en liten titt på hur det egentligen står till med datorn idag jämfört med hur det var för 20 år sen. Ska vi vara tacksamma för att allt är mycket bättre, ska vi önska oss tillbaka eller är det mest som det alltid varit?

Det här kommer troligen inte bli en typ av långkörande serie som "Hur datorer gjorde mig smartare.." utan mer det vad kolumnerna var till för, att kunna låta skribenter skriva lite mer "tyckande" artiklar. Efter den förra sviten tog det en stund att få inspiration att skriva fler, men nu drar vi igång igen. Kortare kolumner, men förhoppningsvis tätare.

Så hur var det förr?
Alla vet ju att man räknade i KHz eller enstaka MHz på sin höjd. Man hade så lite minne som ägare av en ZX81:a och sin VIC-20 att man på byten när kunde komma ihåg hur mycket ledigt minne man hade efter uppstarten. "3583 basic bytes free" sa VIC-20 efter boot. Tretusenfemhundraåttiotre sketna bytes. Kan vara lite svårt idag att föreställa sig att det ska gå att göra nånting av värde på den mängden alls. När diskdrives tilll slut kom till VIC-20 rymde de 180k (per sida, man kunde vända dem fast man "fick inte". =) vilket givetvis var extremt mycket, man fick ju lätt in 40-50 program på en disk.

Men jag tänkte inte helt gräva ner mig i direkta sifferjämförelser, utan mer om vad man hade då och vad man har nu. En VIC-20 eller en C64 var precis som Amiga500 en komplett dator i sig. Inga lösa grafikkort, inga ljudkort att rigga och den gick/skulle kopplas till TV:n så monitorbiten var redan klar. När C64:an kom var priset nånstans runt 5-6000 kronor, vilket senare kom att vara riktpriset för en ny Amiga500 när den kom, och det är väl ungefär vad ett nästintill användbart OnOff/Siba-paket går lös på idag. Det är inga monster man får för 5-6000 kronor idag, men för många ändamål duger de ju.

Dock är det en viss skillnad på vad man har haft, vad som var däremellan och vad vi har idag. Som jag ser det fick man väldigt mycket med sin dator på 80-talet, det var ljudmöjligheter och färggrafik med på så gott som alla datorer eftersom det var en klar konkurrensfördel och marknaden hade ännu inte tagit död på atari/texas/MSX/Spectravideo m.fl. Relativt sett tyckte jag att datorer som t.ex C64 var ganska väl förberedda på att expanderas, de hade port för tape, disk, 2 joyportar, expansionsbuss, extern videoanslutining och den vanliga tv-out:en. En All-In-Wonder om man får säga så. Bara en sån sak som att ha två (2!) portar för joysticks är något jag faktiskt saknar. Alla konsoler har ju räknat ut att man vill låta två i familjen spela samtidigt, och nätspelandet hade inte alls tagit sån fart på den tiden då det fastslogs att det var en joyport per ljudkort och ingen hade två ljudkort så av den anledningen dog ju multiplayer-på-samma-maskin ut ganska samtidigt som PC tog över efter amiga som spelplattform.

En sån lysande ide fick gå i graven utan att nån reagerade, vilket jag tycker är en klar tillbakagång. Visst, många spel låter sig spelas på tangentbord, och ett par av mina absoluta favoritspel (Hired Guns för amiga och M.U.L.E för C64) kräver att ett par spelar på tangentbord om man ska vara alla fyra samtidigt eftersom det bara fanns två joystick/möss att köra samtidigt, men det har jag lite förståelse för.

Samtidigt så har man givetvis vunnit en hel del numera. Jag tycker att de senaste årens maskiner åter börjar skämma bort användarna med expansionsmöjligheter. Det är inte ovanligt med 6-8 USB-portar, firewire, parallell (som ingen använder utom till att styra LEDs =), serieportar, PS/2, en stor mängd PCI-platser, ibland även 64bitars/66MHz-sådana och kapacitet för att ansluta minst 4-6 IDE-enheter. Joyporten sitter som klistrad vid ljudet oavsett om det är på separat ljudkort eller moderkortsljud och sedan givetvis mic-in, line-in och line-out för ljud. Att ha möjlighet för dual-screen är mest en fråga om att ställa in sitt OS rätt, antingen med ett eller två grafikkort. Dessutom är många av anslutningarna ganska flexibla, firewire låter dig köra nätverk eller extern disk, usb låter dig göra allt från tangentbort+mus till extern cdbrännare och bootbara nyckelringsdiskar. Men så här var det inte i början och mitten av 90-talet. Jag upplevde att MHz-myten levde som bäst då, flest MHz vann, och iom att alla enheter var mer eller mindre direkt CPUdrivna så vart det med automatik sant att snabbast CPU = snabbast dator.

I det läget vart användbarhet nedflyttad, och tyvärr inte till andra plats, utan längre ner i kravlistan. Efter prestanda kom ofta pris, så flexibilitet var inte längre ett honnörsord. Visst, det fanns ISA/EISA/VLB/PCI-kort för allt man kunde tänkas vilja ansluta i efterhand, men vem har lust att köpa en videokamera och behöva ett speciellt PCI-kort för att kunna digitalisera filmen egentligen? När man så här i efterhand ser hur enkelt det är att bara smälla in sin bärbara mp3-spelare i USB:n, lägga rumpan på usb-scannern och köra bilden rätt in i Officepaketet, för att slutligen filma sina vänners glada skratt åt det hela med videokameran och hälla ut det på nätet via IEEE1394? Det är nästan så jag ville skriva "Det är lite MacIntosh över det hela", och det ligger nåt i det. Mac/Apple kan säkert beskyllas för mycket, men de tappade nog mest på att användbarhet låg så grymt långt ner på kravlistorna. Skulle man transportera dagens genomsnittsusers tillbaka till mitten av 90-talet skulle Steve Jobs vara världens rikaste antar jag. Ingen som provat den enorma flexibilitet som finns nu vill ju gå tillbaka till att pilla IRQ:er åt ISAkorten för att kanske kunna läsa på sin IDEdisk med DMA. Det ska bara funka. Och lustigt nog tror jag att det var ganska precis det som C64/Amiga lyckades med när de kom. De hade givetvis en helt annan kravbild på sig än vad man har idag, så givet de förväntningar som folk hade (t.ex var det helt ok att boota om mellan användandet av olika program, men å andra sidan bootade man på ett par sekunder så...) så uppfyllde de maskinerna till stor del exakt det folk ville. Sedan utvecklades båda de till att vara långt mer än de designats för, vilket tillät dem att leva vidare extra länge.

Men vi som inte hoppade på PC-tåget på 90-talets början såg hur den digitala fördumningen pågick. Inte nog med att maskinerna vart begränsade av att program alltid gjordes för den minsta gemensamma nämnaren (vilken var jäkligt liten), dessutom hyllades dåtidens windows som ett framsteg. Jag ska inte bli långrandig i mitt gnäll om windows, men det saknades inte alternativ och förebilder att snegla på 93-95 då windows slog igenom som "det enda användbara". Den som kan skriva en kolumn om OS/2 t.ex kan säkert beskriva det i långt bättre detalj. Hursomhelst, vi som körde amigaOS, MacOS eller OS/2 såg hur maskinernas enda fördel var rå MHz (notera, inte rå styrka) och till det valde alla det OS som följde strömmen och la sig på minsta gemensamma nämnarens nivå. Klart som fan att 286:orna ska få köra windows. Skit i minnesskyddet, bara Lotus 1-2-3 från 86 startar under msdos-emuleringen i Win...

Så det kom en smärre period som jag tycker är lite som den "mörka medeltiden" under 90-talet. OS:et-of-choice vågade inte pressa hårdvaran, vågade inte låta bli att göra om alla andras misstag och vann ändå. Fan. Det förde dock med sig att hårdvarumarknaden vaknade upp rejält och ledde oss dit vi är nu. Vi har knappast det optimala läget, jag är fortfarande arg på att scsi och ide kostade lika mycket då diskarna låg på 540M men att ide lyckades köra ifrån scsi då. Jag kör fortfarande scsi för OS-disken för att den är mycket bättre, men det går inte att förneka pengarnas makt över kvaliteten och förnuftet.

Så nu när vi åter är i de användbara maskinernas nya tidsålder, vad ska vi då göra? Vi kan sampla utan att köpa en sampler för 3-4-500:-, vi kan scanna bilder (men inte sedlar! =) och digitalisera film, spela in mobbingson med tv-in-anslutningen och ha joysticks med 19 knappar och reglage. Vi har "oändligt" med diskutrymme så folk kunde börja skriva ett tecken per sekund idag och fyllt sin första megabyte till sommaren. Sin första gig lagom till 2034. Ser ni de hisnande perspektiven? Vi får numera lätt in all text från ett helt bibliotek på vår disk, om det nu inte vore för att det är massa pr0n från Kazaa/DC där istället. Jag är knappast nån som söker warez men har ändå lyckats se att folk numera distribuerar råa DVD-image:ar a 4-5G styck. Som om jag skulle kunna se skillnad på min TV om det är kodat i hög kvalitet eller rå DVD-image man såg på, men för vissa verkar det spela stor roll.

Och det här med storlekar verkar ha en lustig effekt. När C64+Diskdrive var standard kostade deras 5.25"-floppies lagom under 10:- på slutet. När amiga, mac och PC körde med 3.5"-floppies så sjänk de från 70-80:- till ett par kronor. Nu vet jag inte vad de kostar, men det är väl i princip enbart transporten som kostar nåt på en 3.5"-floppy. Men som av en slump har vi nu CD-R och CD-RW som givetvis kostar runt... 10:- styck. De rymmer nånstans i närheten av folks internminne, men ett antal gånger mindre än vad en hårddisk till din dator rymmer. Precis som för 10 år sen, precis som för 20 år sen. (ok, det var inte många hårddiskar då, men de fanns) Spel som låg på ett par disketter på amigan skickades över 9600-modem i 1k/s och med 14400-modem i 1.5k/s, så det tog runt 100 sekunder per skiva att sända över det. Nu har vi 512-2500kbit, kanske t.o.m 10Mbit hem, men det tar iallafall ett par hundra sekunder att skicka/hämta en skiva/ISO över nätet. Det är en märklig situation att man får en fungerande dator för 5-6000, skivor för <10:- och spenderar lika mycket tid per disk/skiva för att sända dem över nätet som för tio år sen?

Och jo, det gick ju att modem:a med VIC-20/C64 med. 300 baud som kunde (motvilligt) kopplas mer eller mindre direkt till telenätet så kunde den ena trycka play på sin bandare och den andre tryckte play+record. Antagligen tog det ett par hundra sekunder att skicka filer med 30 tecken/s då med. Finns det nån hemlig kartell som ser till att hålla användandet på "samma nivå" hela tiden eller är det helt enkelt pengarna som styr folk att i sin tur styra tillverkarna till precis det här läget? Vem vet.

Hursomhelst spirade det en faslig massa kreativitet på C64/Amiga-tiden, folk ville verkligen utnyttja alla möjligheter som datorn erbjöd, (woo, 4096 färger? Jag vill se alla nu!) så jag vill rekommendera er att göra så även nu. Inte bara "koppla massa prylar till datorn så den ser ut som en gran" bara för att jag pratat om expansionsmöjligheter, men ta tillfället i akt och skapa lite. Jag började rendera 3D-miljöer på en A500 utan turbokort, och då fick man rendera 320x256 med 4x4-pixels (för att det skulle ta en 16-del av tiden) för att se att man inte glömt lampan så att hela scenen blev svart. Sen placerade man ut alla detaljer i editorn och till sist lämnade man datorn på över natten att rendera det man totat ihop. Det blev sällan snyggt. Det må ha varit jag som saknade estetisk förmåga eller nåt, men det kan lika gärna varit så att man helt enkelt inte kunde jobba ordentligt under de förutsättningarna. Nu har "alla" GHz-datorer, 24-bitarsfärg och ljudkort av guds nåde så det finns gott om möjligheter för att skapa bra och skojiga saker. Ett bra exempel tycker jag Gussoh's filmer än, eller "hur man hittar till duschen på DH2001" eller vad den filmen hette. Egentligen rätt enkelt och alla vi gamla stötar som aldrig åstadkommit nåt i hela våra liv tänker direkt: "Jaja, det skulle jag också kunna göra", men vi gör det inte.

Så ta tag i situationen, skapa nånting på maskinen. Programmera ett program som räknar ut de hundratusen första primtalen eller nåt. Med dagens maskin lär även världens sämsta algoritm vara klar på 5 minuter. Att texta film på datorn var oväntat skoj faktiskt, och program som VirtualDub m.fl låter dig pula med video utan att varken pirata en massa eller behöva betala pengar. Sampla in skojiga ljud och gör mixar med dina favvolåtar precis som vi gjorde på kasettband en gång i tiden istället för att bara "öh ..jag har en playlist i winamp..."

Det finns en hel värld i din dator som behöver återupptäckas, och du kan följa med på den resan. Själv ska jag alldeles strax ge mig på 64bitarsprogrammering/OS med min AMD64. Vart ska du?
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
nissse
Hedersbit
Posts: 911
Joined: 2002-06-04 13:49:01
Location: Nyköping
Contact:

Post by nissse »

Jag ska försöka hjälpa en jobbarkompis med lite 3d-effekter till en film han ska göra, så jag är glad över de 3.2ghz med alla expansions möjligheter jag har under skrivbordet ;)

Man blir alltid lika nostalgisk av dina kolumner, härligt skrivet. :D
Ordbehandlare|C2D E8400@4.0Ghz| 8800GTS 640MB| Trackball!
NES|6502@1.79mhz|2KB|2KB Vram|Huge joypad
Diemon!
Posts: 232
Joined: 2002-03-08 16:53:56

Post by Diemon! »

Göra klart min nya låt :)
User avatar
fragwolf
Hedersbit
Posts: 75
Joined: 2003-06-11 18:38:29
Location: Deje
Contact:

Post by fragwolf »

Jag skulle oxå börja göra massa saker, men jag har tyvärr relativt dåligt tålamod så jag blir aldrig klar :) och sen e jag väl inte estetiskt lagd :( Sen på den tiden så fanns det ju långt ifrån samma program som i dagensläge. Vad du än behöver så finns det redan nån annan som har gjrot det. Det gäller bara att hitta det :) Därför lägger man inte ner tid på att programmera nått själv.

Kul artikel f öv. Mer sånt vill vi se :)
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Intressant läsning, som vanligt när IcePic fastnar vid tgb:t.

Jag är också bra på att börja på saker, avsluta är det oftast svårare med.
IcePic wrote:Kortare kolumner
;D
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

elvenman wrote:
IcePic wrote:Kortare kolumner
;D
Jag ljög. =)
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
Kid Paul
Posts: 413
Joined: 2002-10-16 8:16:36
Location: GÖTEBORG

Post by Kid Paul »

Ahh va varm och go man blir i hela kroppen av att läsa det här. Som alltid en riktigt bra kolumn. blev nästan förvånad när du skrev att man mätte i Khz istället för Mhz eller som idag Ghz jag hade glömt bort att datorerna inte var så "snabba" då tack för påminnelsen.
Det finns många gudar.
Men den största av dom alla är Google.
Google är den allsmäktiga och har aldrig fel.
Google ska dyrkas och bes till i tider av okunskap.
Om Google inte svarar så tillber man någon mindre Gud som t.ex IMDB
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

Även fast jag inte var med på tidigt 80-tal tycker jag att det mesta du skriver är väldigt intressant. Mitt första system var ett SNES och konsolerna idag är ju inte ens i närheten av den spelglädje som det gav mig. Angående datorns utveckling. Visst, de har blivit snabbare, men har det blivit så mycket roligare? När det mesta redan finns är det svårt att vara kreativ och jag känner ibland att jag vill göra något, men det blir aldrig av. Lite tråkigt.

Tack för en mycket intressant kolumn iaf :)
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Kunskaperna är det då inget fel på. Spännande att höra mer om tillbakablickarna!
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
narius
Posts: 1475
Joined: 2002-03-08 14:47:53
Location: Katrineholm
Contact:

Post by narius »

tja
Helt underbart skrivet.

Jag måste fråga dig en sak:
Vad har du för utbildning IcePic?

Om jag hade tålamos så skulle jag nog ha gjort en massa vid det här laget.
Jag ska väl testa på 3d rendering för att se oom det är kul.
Kanske leka med lite foton.

Narius
En normal person har ett liv.
En nörd har ett i varje dator.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

narius wrote:tja
Helt underbart skrivet.
Jag måste fråga dig en sak:
Vad har du för utbildning IcePic?
4-årig tekniskt gymnasie mellan 85-89. Sen har jag jobbat.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
narius
Posts: 1475
Joined: 2002-03-08 14:47:53
Location: Katrineholm
Contact:

Post by narius »

IcePic wrote:4-årig tekniskt gymnasie mellan 85-89. Sen har jag jobbat.
Det var ingen lång utbildning.
Jag trodde att du hade en bra mycket längre utbildning
En normal person har ett liv.
En nörd har ett i varje dator.
jstrom
Posts: 1732
Joined: 2002-05-28 22:18:35
Location: Göteborg
Contact:

Post by jstrom »

narius wrote:
IcePic wrote:4-årig tekniskt gymnasie mellan 85-89. Sen har jag jobbat.
Det var ingen lång utbildning.
Jag trodde att du hade en bra mycket längre utbildning
Correct me if I'm wrong, men i många fall med datorfolk ("nördar" eller whatever man vill kalla dom ;) inkl mig :P) så är nog en heel del självlärt.. Dvs suttit och läst manualer osv och experimenterat själv, man kan lära sig saker utanför skolan också ;)
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

narius wrote:
IcePic wrote:4-årig tekniskt gymnasie mellan 85-89. Sen har jag jobbat.
Det var ingen lång utbildning.
Jag trodde att du hade en bra mycket längre utbildning
IcePic är inte född i går heller. ;)
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
The_Ace
Posts: 21
Joined: 2002-10-28 8:40:43
Contact:

Post by The_Ace »

Jag tycker din jämförelse med 10-kr för det portabla mediet samt tankande med modem eller bredband då och nu var intressant men du glömmer den viktiga punkten: Kvaliteten på innehållet.

Då var de flesta spel uppbyggda på ett annat sätt med mindre story och mera enkla variationer på samma tema. Samma sak så fanns det ingen 3D-grafik med motor och texturer som ska renderas. Ingen studiomusik som ska spelas osv.

En annan stor skillnad mellan då och nu är kvaliteten på hårdvaran. En C64 höll bra mycket längre en dagens datorer, både i marknads- och affektionvärde samt slittålighet.

Bra artikel hursomhelst

Mina 0.02$
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

The_Ace wrote:Jag tycker din jämförelse med 10-kr för det portabla mediet samt tankande med modem eller bredband då och nu var intressant men du glömmer den viktiga punkten: Kvaliteten på innehållet.

Då var de flesta spel uppbyggda på ett annat sätt med mindre story och mera enkla variationer på samma tema. Samma sak så fanns det ingen 3D-grafik med motor och texturer som ska renderas. Ingen studiomusik som ska spelas osv.
Jag vet inte om jag skulle vilja säga att "kvaliten" är annorlunda. Jag ser det
lite som gamla Star Trek eller DrWho-tvserierna, de måste jämföras i sitt eget
perspektiv och ifrån sina egna förutsättningar. Ser man på en 30 år gammal
TVserie och tänker "åh, vad den suger, effekterna är kass" så missar man
liksom hela poängen. Ser man på 30-talets King Kong och tänker att "det var
nog lite bättre effekter i Matrix" så tycker jag man är lite låst i sitt tänkande.
Lite som att när komersiella popradiostationer ska välja ut "historiens tio bästa
låtar of all time" och Brittney kommer med så vet man liksom att de som röstat
har ett ganska kort perspektiv.

Ta t.ex en titt på de gamla infocom-äventyrsspelen som är helt textbaserade
med en fantastisk parser och en grymt skön story. De kunde man köra på alla
då aktuella datorer med 30-64k minne helt utan problem och de skapade en
värld som var humoristisk, väl beskriven, följde sin interna logik och som på
intet sätt krävde att man hyrde in Mark Hamill för att spela in minutlånga filmsekvenser
för att sälja bra. De finns dessutom att köra i emulatorer nuförtiden.
Så på samma sätt som man kan säga att film är "bättre" eller "coolare" än
böcker så går det inte att göra en rak jämförelse mellan att se sagan om ringen
på film med att läsa böckerna.

Man kan ju inte såga Voodoo2 och förneka dess genomslag på marknaden
med att man får sug-fps i HL2 om man försöker köra det på ett V2. ;-)

Och jo, det fanns 3D. Det fanns musik som var av mycket god kvalitet även
om själva instrumentet (SID för C64, Paula för amiga) inte håller dagens studiokvalitet.

Skaffa en mod-spelare (eller mod-plugin till winamp) och en sidspelare så ska
du se att Aminet (spegel på sunets ftp) har mod:ar och c64.org har sid:ar som innehåller
hur bra musik som helst. (Och man har 10000+ låtar att välja på!)
Om man nu står ut med/inser att instrumentet har sina begränsningar.

Som jag sa, kolumnen är mitt tyckande, och du får givetvis tycka vad du vill
med, men att det inte fanns kvalitet då är fel att säga.
En annan stor skillnad mellan då och nu är kvaliteten på hårdvaran. En C64 höll bra mycket längre en dagens datorer, både i marknads- och affektionvärde samt slittålighet.
Jo, det gick långsammare då, så man fick en plattform vars spec var ok mycket
längre än idag. Men det ligger lite mer i det också, de första amigorna lät en
ta ut nånstans runt 500mA ur serieportarna, och det sjönk mer och mer för
varje ny modell som kom ut, och på A1200 fick man inte ta ut mer än 50mA
eller så (är inte 100 på siffrorna men förhållandet är sådant) och det berodde
troligen på att de använde mer och mer snikiga komponenter. Själva chippet
för seriekomm var ju samma på alla amigor, så det var ju ingen skillnad i sig
på de amigor som kom 84-85 och de som kom 93 vad gäller seriekomm:en.
(Mer än att det var enormt cpu-krävande, så nyare amigor hade större chans
att klara högre hastigheter utan att springa i väggen)
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
nissse
Hedersbit
Posts: 911
Joined: 2002-06-04 13:49:01
Location: Nyköping
Contact:

Post by nissse »

The_Ace wrote:Jag tycker din jämförelse med 10-kr för det portabla mediet samt tankande med modem eller bredband då och nu var intressant men du glömmer den viktiga punkten: Kvaliteten på innehållet.

Då var de flesta spel uppbyggda på ett annat sätt med mindre story och mera enkla variationer på samma tema. Samma sak så fanns det ingen 3D-grafik med motor och texturer som ska renderas. Ingen studiomusik som ska spelas osv.

En annan stor skillnad mellan då och nu är kvaliteten på hårdvaran. En C64 höll bra mycket längre en dagens datorer, både i marknads- och affektionvärde samt slittålighet.

Bra artikel hursomhelst

Mina 0.02$
Personligen tycker jag kvaliten på Spel i många fall har blivigt sämre, ja menar att installera 14patcher för att få ett spel att fungera som det ska fanns inte på för 10-15 år sen.

Dessutom vet jag inte om jag tycker gamla Final fantasy och Dragon quest spelen innehåller mindre story än vad spel gör idag, tvärtom skulle jag vilja säga.
Ordbehandlare|C2D E8400@4.0Ghz| 8800GTS 640MB| Trackball!
NES|6502@1.79mhz|2KB|2KB Vram|Huge joypad
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

om själva instrumentet (SID för C64, Paula för amiga) inte håller dagens studiokvalitet.
hmm... Atari synthen anses fortfarande av många musiker vara den bästa synthen någonsin.
(jag är musiker själv och umgås då med många sådana)
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
dR slIzer
Posts: 130
Joined: 2002-11-15 18:57:30
Contact:

Post by dR slIzer »

Mycket bra artikel som vanligt! Lite kortare än de tidigare är den, de flesta i den förra artikelserien låg på runt fem A4 utskrivna, denna blev bara tre :D
User avatar
straver
Posts: 485
Joined: 2002-03-09 13:51:28
Location: Malmö
Contact:

Post by straver »

En stor skillnad var ju att datorerna var mer som konsoler, har man gjort ett demo/spel så funkar det på alla andra c64:or också. Vill använda de senaste funktionerna idag måste man använda enskilda tillägg för de olika grafikkorten och det är oftast ett helvete att få det fungera på alla grafikkort.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

straver wrote:En stor skillnad var ju att datorerna var mer som konsoler, har man gjort ett demo/spel så funkar det på alla andra c64:or också. Vill använda de senaste funktionerna idag måste man använda enskilda tillägg för de olika grafikkorten och det är oftast ett helvete att få det fungera på alla grafikkort.
Fast DXBall som kräver DirectX2 typ är rätt hett det med. =)
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Jag vet inte. Jag kanske har väldigt positiv inställning mot framtiden, men jag får inga nostalgiska vibbar av din kolumn. Jag tycker att det är smidigt att använda cd/dvd eller disketter istället för kasettband. Jag tycker att det är bättre att använda en riktig skärm istället för en TV. Dagens datorer är så mycket bättre att jag inte kan tänka mig att hoppa bakom en amiga eller c64 och tillbringa där mer än ett par minuter!


Sen får du inte heller glömma inflationen...5000 kr då är inte lika mycket idag!
DDS for life!
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

borz wrote:Jag vet inte. Jag kanske har väldigt positiv inställning mot framtiden, men jag får inga nostalgiska vibbar av din kolumn. Jag tycker att det är smidigt att använda cd/dvd eller disketter istället för kasettband. Jag tycker att det är bättre att använda en riktig skärm istället för en TV. Dagens datorer är så mycket bättre att jag inte kan tänka mig att hoppa bakom en amiga eller c64 och tillbringa där mer än ett par minuter!


Sen får du inte heller glömma inflationen...5000 kr då är inte lika mycket idag!
32" elller 17"... du väljer..
User avatar
slackarn
Posts: 68
Joined: 2004-10-02 19:31:33
Location: slackarn@gmail.com

Post by slackarn »

Apropå Atarin som musik instrument så fungerar dem förvånansvärt länge dessa apparater.Dem har inga direkta hårdiskar som kan krascha detta är ju musikerns fasa, där har man alla ljudbilder allt som du kämpat med.
Skulle vilja säga att Atarin har många fördelar i skapandet av musik även en Amiga 500.Sedan kan man alltid putsa på det i en annan mer sofistikerad virutuell miljö men ett frö till en låt funkar absolut bra i en Atari eller likvärdig apparat tror tom att om dem pajar så ska dem kunna gå och laga realtivt bra, vart fall kan nog någon hjälpsam individ i detta forumet göra det för en rund fin siffra.
Sedan är ju elektro genren samt det minimalistiska helt rätt och inne idag mer än någonsin så kör på rakt av sedan på med lite extra discotrummor bara, så säger det funka ;D
slackarn = x & ·2 taaa daaaa
Post Reply