Företagsetik - Del 1

Kommentera och läs våra kolumner. Endast skribenter kan skapa nya trådar här.
torbjorn
Posts: 2
Joined: 2004-05-16 11:15:03
Location: Malmö, Sweden
Contact:

Post by torbjorn »

Hej Alla,

Vänligen se http://forum.gainward.se/viewtopic.php?p=4895 för vidare information.

Med vänliga hälsningar,
Torbjörn Johansson
Gainward Nordic
User avatar
milohenke
Hedersbit
Posts: 1004
Joined: 2003-12-02 20:00:19

Post by milohenke »

#fisk
Med risk för att låta ironisk måste jag fråga dig varför du tror att Gaiward valt att gå ut och bemöta kritiken på det sätt som man nu gör på sitt eget forum, om det var så att de ej skickat ut breven?
miro wrote:Hej Alla,

Det är till min stora sorg som jag ser att vissa redaktörer inte ens tar sig tid att läsa igenom mottagen information innan dom väljer att offentliggöra sina förutfattade meningar.

Skrämmande är också att se hur en redaktör väljer att ignorera vissa detaljer och tack vare detta lägger en grund för vida spekulationer i alla led.

Till god journalistik och därmed professionell kutym hör att säkerställa sina källor och verifiera sina uppgifter innan publikation av en artikel. I nuvarande fall verkar detta ej överensstämma med verkligheten.

I mailet från herr Wolfram Tismer, Managing Director of Gainward Europe, kan man tydligt se att han refererar till en artikel skriven på www.firingsquad.com av Jakub Wojnarowicz, Games Editor-in-Chief och ALLT som är skrivet i mailet är urklippt ur just denna artikel (http://www.firingsquad.com/features/nv40-r420faceoff/).

Hur någon kan tyda detta som om det vore skrivet av herr Tismer själv kan jag inte förstå. En möjlighet är att vissa redaktörer blir så exhalterade av att se artiklar på kända sajter som "The inquirer" att de blir till sig och bara följer på trenden utan att tänka själv och dessutom tillgå undersökande journalistik.

I en viss artikel skriver redaktören om att smutskastning av konkurrenter är dålig förtagsetik, men valet att ignorera vissa fakta är INTE dålig journalistik. Det har gått så långt att läsare på vissa forum har fått för sig att det det är herr Tismer som blir intervjuad i artikeln på firingsquad, låt oss lägga till protokollet att detta Ej är fallet. Jag hoppas att inte större skada har skett än så av denna publikation där verkligheten ej överrensstämmer med redaktörens påstående.

Jag hoppas att dessa redaktörer inser deras misstag och att de är lika snabba med att skriva en öppen ursäkt som de är med att skriva overifierade artiklar.

Det enda herr Tismer kan anklagas för vid tillfället är distribution av offentligt publicerade recensioner och artiklar, om detta skulle på något vis vara osedligt för vi gladligen denna diskussion vidare. Med detta fall till grund skulle samtliga redaktörer och skribenter som i sitt ämbete och representation hänvisar till artiklar, recensioner och andra offentliga publikationer stå till svars på samma vis.

Med vänliga hälsningar
Miro Novosel
Managing Director Gainward Nordic
För övrigt tycker jag att deras argument är skrattretande!
Detta uttalande bevisar ju bara vad Gainward som organisation går för. Vem tror de egentligen att de lurar, genom att försöka gömma sig bakom vaga argument som dessa? Även om jag under en längre tid har läst marknadsföring på universitetet, tror jag att även en mindre kunnig person inser, att detta uttalande inte är något annat än ett misslyckat försök skylla ifrån sig. Gainward, ta er till Akademinbokhandeln och köp Kottlers ”stora röda” (en grundläggande bok i marknadsföring). Där kan ni läsa er till hur man bör gå till väga i situationer som denna.


.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Fikabulle wrote:#fisk
Med risk för att låta ironisk måste jag fråga dig varför du tror att Gaiward valt att gå ut och bemöta kritiken på det sätt som man nu gör på sitt eget forum, om det var så att de ej skickat ut breven?
De bemöter kritiken precis som jag bemöter den. Nyhetssidor som tar upp sådant här har jag svårt att ta på allvar, eftersom det blir Aftonbladet-sensationsstoff. Man blåser situationen ur sin proportion.
Fikabulle wrote: För övrigt tycker jag att deras argument är skrattretande!
Du blir ju åtminstone road av det, alltid är det något ;)
Fikabulle wrote: Detta uttalande bevisar ju bara vad Gainward som organisation går för. Vem tror de egentligen att de lurar, genom att försöka gömma sig bakom vaga argument som dessa?
Återigen verkar det svårt att se att det är en individ som skickat detta. Personen har endast gjort uttalandet, ungefär 'they're starting to get it', vad personen menar med detta vet vi inte, kanske var det en särskild bit i artikeln som var relevant, eller hela. Allt vi har som är fakta är att brevet distribuerats, orsakerna är spekulationer. Uppenbarligen är det saftigt nog för att vissa sensationsmakare skall smeta upp det på sina nyhetssidor.

I mina ögon är det precis som nu sagts på Gainwards forum ett ganska lågt journalistiskt grepp.
Fikabulle wrote: Även om jag under en längre tid har läst marknadsföring på universitetet, tror jag att även en mindre kunnig person inser, att detta uttalande inte är något annat än ett misslyckat försök skylla ifrån sig.
Så med din marknadsföring inser du förhoppningsvis (om du inte är korkad) att ovanstående begrepp är riktat som pejorativt mot de som inte tycker precis som du. Jag använde nu samma låga grepp för att illustrera ett exempel. Jag skulle också kunna göra ett litet CV för att vidimera hur duktig jag är, och visa på hur mycket mer gedigen min utbildning är i förhållande till din. Men när du drar argumentationerna till penisjämförelse så har du kommit till en nivå som är lika mycket med pajkastning. Men jag är game! Som du här märker! Tro inte i din inre lilla värld att det är något vettigt du presenterar bara. :-*
Fikabullen wrote: Gainward, ta er till Akademinbokhandeln och köp Kottlers ”stora röda” (en grundläggande bok i marknadsföring). Där kan ni läsa er till hur man bör gå till väga i situationer som denna.


Herr anonym på ett forum på internet läxar ett kommersiellt företag i marknadsföring. Jag undrar vem som är lekman. Det är lätt att svartmåla organisationer - tala om hur ruttna de är, och hur mycket bättre man själv skulle ha gjort. För vem kan motbevisa det? Alla på internet är experter i politik, marknadsföring och affärsstrategi - eftersom du är så skicklig, och de är så kassa, varför leder du inte framtidens Microsoft?

Kort och gott så är det rent argumentativt fördelaktigt att svartmåla stora elaka företag som beter sig omoraliskt och sedan propsa på hur duktig man själv är.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Axman wrote:Naturligtvis får du spekulera, men spekulerar man så tycker jag att det är rimligt om man håller sig till verkligheten och tittar på de fakta som man har.
Där är vi överrens, skillanden är att jag inte lägger ut mina spekulationer på en nyhetssida, utan i en diskussion på ett forum.
När jag ser på dina spekulationer så ser jag bara att du utgår ifrån antaganden.
Så du menar att det inte är ett antagande du gjort innan du bekräftat källan, gjort ett ställningstagande och presenterat det negativt riktat mot Gainward. Hur mycket källgranskning gjorde du? Försökte du få ett personligt uttalande från Gainward?
Det jag utgår ifrån är detta brevet, de tidigare breven jag har fått, vad personen ifråga har sagt till mig när jag har mött honom samt hur jag sedan tolkar allt detta. Där har du min utgångspunkt.
Och jag tolkar det annorlunda - vi har olika åsikter, och det ser jag inte som något konstigt, utan som hälsosamt. Däremot tycker jag att det är ett lågt journalistiskt grepp att behandla det som gjorts i det här fallet. För det är ju delvis i syfte att rikta negativ kritik mot Gainward, svartmåleri kort och gott.

Hur stort är nyhetsvärdet egentligen i ett uttalande som säger: "People are starting to get it", vilket är DET ENDA Gainward skrivit.
Får jag fråga varför du är så säker på att man inte vet ursprunget till detta mail?
Jag är inte säker, jag är osäker. Men jag är samtidigt kritisk. Fick jag information, som nyhetsansvarig i något känsligt ämne skulle jag söka efter att få bekräftelse på att informationen var korrekt. Ett exempel kunde vara att ta kontakt med Gainward och fråga dessa om syftet bakom publikationerna OCH försöka illustrera saken från två håll istället för att göra det så ensidigt. Visst! Det väcker fler reaktioner, och drar säkert till fler blickar, om det är det man är ute efter - uppenbarligen finns här ett diskussionsvärde som är värt att granska. (Där håller jag med dig) - men jag tycker man bör vara försiktig med ställningstaganden som journalistisk sida (som 64bits trots allt strävar efter att vara, efter påvisande av den yttre efffektiviteten).
För min del så räcker bevisen över det gott och väl.
*Mailet är avsänt från korrekt mailserver, adress mm.
*Från samma avsändare brukar jag få reguljär post så som pressreleaser mm.
*Jag har fått fler mail liknande detta under en lång period.
Då har vi helt enkelt olika krav på källkritik du och jag.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
milohenke
Hedersbit
Posts: 1004
Joined: 2003-12-02 20:00:19

Post by milohenke »

#fisk
Till att börja med kan man fråga sig vad du egentligen vet om min utbildning eller position inom näringslivet och den akademiska världen. Man kan även fråga sig hur du kan vara så säker på att din kompetens skulle vara större; råkar ju även finnas gammers ibland de akademiska fakulteterna.
Ser det dock inte att en utveckling av detta sidospår tillför diskussion någonting och väljer därför att återgå till huvuddiskussionen. Ser för övrigt ditt påpekande som en del i en fri tolkning, från din sida, gällande att jag skulle försöka sätta mig över andra.

Vidare finns det ingen anledning att gå till personangrepp, utan snarare ha förståelse som mer kunnig i fråga. Du som anser dig inneha ett ”bättre vetande” borde snarare ta dig tiden och förklara för oss andra mindre okunniga ang. vad det är i våra påståenden som är felaktigt. Hur ska vi annars kunna veta att vår uppfattning är felaktigt, dvs. om du inte förklarar för oss. Det är bättre att vi för en diskussion med sakliga och hållbara argument.


Tillbaka till ämnet:
fisk wrote:
Fikabulle wrote:#fisk
Med risk för att låta ironisk måste jag fråga dig varför du tror att Gaiward valt att gå ut och bemöta kritiken på det sätt som man nu gör på sitt eget forum, om det var så att de ej skickat ut breven?
De bemöter kritiken precis som jag bemöter den. Nyhetssidor som tar upp sådant här har jag svårt att ta på allvar, eftersom det blir Aftonbladet-sensationsstoff. Man blåser situationen ur sin proportion.
Må hända att man blåser situationen ur sin proportion, men detta innebär föga att den inte är värd att publiceras och diskuteras. Vidare kan man fråga sig varför du valt att avstå från att svara på min fråga och istället förlöjliga den genom att likställa artikeln med Aftonbladet-sensationsstoff. Att det skulle röra sig om dålig journalistik håller jag dock inte med om. Hårdvara, ekonomi och marknadsföring är något som går hand i hand, även om detta fall tillhör ytterligheterna. Varför finns det annars människor, företag, hårdvarusidor mfl. som så uppenbart låter sig påverkas av de massiva marknadsföringskampanjer som de olika hårdvaruföretagen bedriver? Varför skulle annars Gainward skicka ut dessa brev? Verkligheten är allt lite mer komplex än så.
Fikabulle wrote: Detta uttalande bevisar ju bara vad Gainward som organisation går för. Vem tror de egentligen att de lurar, genom att försöka gömma sig bakom vaga argument som dessa?
fisk wrote: Återigen verkar det svårt att se att det är en individ som skickat detta. Personen har endast gjort uttalandet, ungefär 'they're starting to get it', vad personen menar med detta vet vi inte, kanske var det en särskild bit i artikeln som var relevant, eller hela. Allt vi har som är fakta är att brevet distribuerats, orsakerna är spekulationer. Uppenbarligen är det saftigt nog för att vissa sensationsmakare skall smeta upp det på sina nyhetssidor.

I mina ögon är det precis som nu sagts på Gainwards forum ett ganska lågt journalistiskt grepp.
Om vi nu tillslut är överens om att det verkar vara en högt uppsatt person på Gainward som skickat dessa brev så kommer vi till nästa problematik. I ett företag är det minst lika viktigt att samtidigt som man bedriver marknadsföring, även behålla sin trovärdighet som företag. Här anser jag, liksom många andra, att Gainward har misslyckat. Som företag är det viktigt att man i sin organisation ser till att informera sina säljare om vad organisationen står för och dess avsikter dvs. så att dessa inte pysslar med sådant som de inte borde göra. I faller Gainward är det uppenbart att man antingen inte arbeta utifrån ett sådant perspektiv, eller har uppenbara brister i sin organisation. Mycket tyder dock på det sistnämnda, detta då man inte visat någon som helst handlingskraft. Snarare är det så att man istället försöket att skylla ifrån sig, något som bara gör saken värre. Mer om detta i kommande stycken.

En annan fråga man måste ställa sig är varför man inte kan vara säker på om det är ett stycke i artikeln eller hela artikeln som är relevant? Jag har iaf. svårt att se varför man inte skulle kunna göra detta, framför allt när Gainward i samband med de senare uttalandena inte gjort någon sådan antydan. Borde de inte ha gått ut och informerat oss om detta i så fall? Hela ditt resonemang leder oss tillbaka till den fråga som jag ställde från början:

”Varför du tror att Gaiward valt att gå ut och bemöta kritiken på det sätt som man nu gör på sitt eget forum, om det var så att de ej skickat ut breven?”

Måste få hävda att dina argument än så länge inte lyckats övertyga mig. Mycket tyder på att din spekulationsteori snarare baserar sig på dina spekulationer om vad vi skulle kunna ha spekulerat ihop. Det finns ju förvisso en sannolikhet att jag missat något.

Fikabullen wrote: Gainward, ta er till Akademinbokhandeln och köp Kottlers ”stora röda” (en grundläggande bok i marknadsföring). Där kan ni läsa er till hur man bör gå till väga i situationer som denna.

fisk wrote: Herr anonym på ett forum på internet läxar ett kommersiellt företag i marknadsföring. Jag undrar vem som är lekman. Det är lätt att svartmåla organisationer - tala om hur ruttna de är, och hur mycket bättre man själv skulle ha gjort. För vem kan motbevisa det? Alla på internet är experter i politik, marknadsföring och affärsstrategi - eftersom du är så skicklig, och de är så kassa, varför leder du inte framtidens Microsoft?

Kort och gott så är det rent argumentativt fördelaktigt att svartmåla stora elaka företag som beter sig omoraliskt och sedan propsa på hur duktig man själv är.
Skulle dock inte vilja hävda att man genom att referera till grundläggande foskning inom marknadsföring, försöker att svartmåla stora och "elaka" företag. Personligen ser jag min referering som ett konstaterade gällande vad följden av vad deras agerande blir, detta utifrån många års grundläggande forskning inom ämnet. Den omfattande forskning som gjorts inom detta område pekar entydigt på att: Ett företag inte vinner tillbaka sina potentiella kunders trovärdighet genom att skylla ifrån sig, utan genom att visa handlingskraft inom den egna organisationen. Något som ett så pass stort företag som Gainward borde vara medveten om.

.
Last edited by milohenke on 2004-05-17 21:50:40, edited 1 time in total.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Att Gainward valt att gå ut och bemöta reaktionerna mot den stora anstorm negativ kritik som riktats emot dem av en hel del press världen över är knappast särskilt oförståeligt. Men jag är böjd att hålla med dig om att det är indikativt mot att brevet kommit från dem, men det var aldrig mitt huvudargument, eller ens huvudsakligen relevant i min kritik mot bl.a. 64bits.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Skulle dock inte vilja hävda att man genom att referera till grundläggande foskning inom marknadsföring, försöker att svartmåla stora och "elaka" företag. Personligen ser jag min referering som ett konstaterade gällande vad följden av vad deras agerande blir, detta utifrån många års grundläggande forskning inom ämnet. Den omfattande forskning som gjorts inom detta område pekar entydigt på att: Ett företag inte vinner tillbaka sina potentiella kunders trovärdighet genom att skylla ifrån sig, utan genom att visa handlingskraft inom den egna organisationen. Något som ett så pass stort företag som Gainward borde vara medveten om.
Jag tror orsaken till att de inte visar "handlingskraft" är ganska enkel, media har blåst saken ur proportion genom sensationsjournalistik, att det nu är många som tolkar Tissers brev, innehållande en handfull ord som någon slags företagsenhetlig position är patetiskt i mina ögon.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
pwm
Skribent
Posts: 1261
Joined: 2003-11-22 15:51:44
Location: Umeå

Post by pwm »

Ett väldigt effektivt sätt för företag att göra bort sig är att anfalla kritiker i stället för att ta ett steg tillbaka och ta till sig av kritiken och grubbla på den bakomvarande orsaken till kritiken.

Det spelar ingen roll om du fisk eller ansvariga personer på Gainward anser att brevet har ett mindre trevligt upplägg. Det väsentliga här är att ett antal personer som har läst brevet tycker att det känns oetiskt. Det i sig är tillräckligt för att motivera Gainward att fundera igenom sin hållning och sitt framtida informationsflöde. I det här fallet räcker det inte om Gainward anser sig ha gjort rätt. Reaktionen från de som läst brevet - inklusive refererad länk - är tillräckligt för att motivera någon form av åtgärd för framtiden.

Jag har inte orkat bry mig om vad som händer i resten av världen, men åtminstone i Sverige så har Gainward hjälpt till rätt bra att förstora händelsen. I detta fall känner jag mig mer påverkad av deran respons än det ursprungliga brevet.

Som går att se av min första postning i denna tråd, så antog jag att detta var ett misslyckat utskick från en individ inom Gainward. Dock en individ som jag anser - om det inte rör sig om ett enstaka olycksfall i arbetet - missbrukar sin tjänstetitel. Efter att debatten rullat ett tag har jag dock mera fått känslan att Gainward officiellt tycker om hårda tag i sin marknadsföring.

Jag vet att det är en klyscha, men "Kunden har alltid rätt" är trots allt en ganska viktig tanke för ett företag att hela tiden ha i bakhuvudet. Om så bara 2 procent av de som läser brevet tycker att det är oetiskt så är det en enorm prestigeförlust för Gainward.
-Tbred 2700 @ 2.4GHz, 1024MB, WinXP Prof, 800GB
-Tbred 2600 @ 2.225GHz, 1024MB, Linux, 1353GB
-Tbred 1700 @ 1.75GHz, 1024MB, WinXP Prof, 444GB
-P4 3.06GHz, 1024MB, WinXP Prof, 120GB
-PII 2x400MHz, 512MB, Win2k Prof, 79GB
User avatar
nva
Hedersbit
Posts: 2517
Joined: 2002-03-07 23:34:21
Location: Skåneland
Contact:

Post by nva »

pwm wrote:Det spelar ingen roll om du fisk eller ansvariga personer på Gainward anser att brevet har ett mindre trevligt upplägg. Det väsentliga här är att ett antal personer som har läst brevet tycker att det känns oetiskt. Det i sig är tillräckligt för att motivera Gainward att fundera igenom sin hållning och sitt framtida informationsflöde. I det här fallet räcker det inte om Gainward anser sig ha gjort rätt. Reaktionen från de som läst brevet - inklusive refererad länk - är tillräckligt för att motivera någon form av åtgärd för framtiden.
Jag håller fullständigt med dig här, det är konstigt att Gainward skickar ut ett mail innehållandes ett (otydligt) citat som endast består av ena sidan av en diskussion och sen försöker frånsäga sig allt ansvar med argumentet att kritikerna inte har källgranskat tillräckligt, utan minsann borde tydliggöra ännu mer för allmänheten att det inte är Gainward som säger detta, de endast vidarebefodrar det. Det är lite som att föräldrar skyller på skolan för att barnen är ouppfostrade.
The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea.

In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
OCTAN
Posts: 8
Joined: 2004-05-02 18:02:19
Contact:

Post by OCTAN »

Jag tycker vi graverar in en stor ATI logga i fejset på både fisk och gainward gänget ;D

OBS jag har inte gått på nåt fint universitet så hoppas alla förstår att det var på skoj... :o
EZ/Designs - Gravering och Airbrush
Post Reply