Företagsetik - Del 1

Kommentera och läs våra kolumner. Endast skribenter kan skapa nya trådar här.
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Företagsetik - Del 1

Post by Jonas Axman »

Under gårdagen så damp det ned ett brev som jag valde att ignorera. Jag har faktiskt ignorerat brev från den avsändaren tidigare på grund av att innehållet enligt mig är tveksamt. Det hela handlar om att företag inte skall smutskasta varandra för att visa att de egna produkterna är bättre.

Avsändaren är Gainward i tyskland och i detta liksom i tidigare brev så är avsikten att kasta konkurrenterna i dåligt ljus. I brevet så skriver man för det mesta inte så mycket själva utan antyder och citerar andra.

Denna gång lik övriga gånger så gjorde jag personligen beslutet att inte göra någon sak av det. Jag har definitivt inte velat stödja Gainward när de gör på detta sättet men samtidigt så har man känt sig tveksam inför att publicera breven och visa vad de går för. Man vill ju trots allt hålla en god kontakt med företag när man är i vår position. Kanske trodde jag att Gainward skulle inse själva vad för dumheter de höll på med och problemet skulle försvinna av sig själv.

Så dök även detta brevet upp och man undrar återigen vad de håller på med. Vi noterade nu att The Inquirer publicerade brevet i sin helhet och vi tänkte därmed visa att brev av detta slag når även oss i Sverige.
Nedan följer Gainwards brev till 64bits och många andra hårdvarusidor, notera att vi har tagit bort namn och kontaktuppgifter från brevet. Notera att vi har fler brev i stil med detta.

----- Original Message -----
From: XXXXX XXXXXX
Sent: Thursday, May 13, 2004 9:54 AM
Subject: For open discussion: Old technology vs. advanced, brand new design?


People are starting to get it:

http://www.firingsquad.com/features/nv40-r420faceoff/

So I'm sitting here looking at the benchmarks in the X800 Pro and X800 XT Platinum Edition preview and recalling a conversation I had with Brandon when he arrived in Toronto and attended ATI's press event. He came away with the highly erroneous impression that the X800 would be faster. Unfortunately for him, his own article proves me correct. The X800 XT isn't faster than the 6800 Ultra. In fact, ATI didn't even have the minerals to bring the real XT to the party, instead they come to the table with a Platinum Edition card. Why would you bring a ringer, unless you're scared that your regular product can't measure up to the competition?

Whatever, I'll let Brandon have his cheat card. It still gets beaten in half the benchmarks, despite having the more mature drivers in Brandon's own words. Mature drivers are all great and wonderful, on release, but this is still the pre-season, time for testing and tuning, and I don't remember anybody winning the Super Bowl in August. Plus, if we look back on NV3X, we know damn well just how much NVIDIA can squeeze out of its cards with every driver release. They went from gimp when the NV30 launched, to being neck-and-neck with ATI now with the 5950 Ultra. NV40 is a wildly different architecture, and I'm willing to bet a Tommyburger and Tommy's chili cheese fries that that NVIDIA will improve the performance of its card a lot more over the coming year than ATI can. I mean seriously, what is R420? ATI abandoned the forward-looking R400 in favor of a card meant for "today" performance, an overglorified R300 with double the pipes, one new feature (3Dc) and not even *half* as many shader instructions as the 5950 Ultra has. The cards are so similar, ATI could just stick a new name into the driver file and be as optimized as they'll ever be. So Brandon, if you want to defend technology ATI dug up in archaeological excavations from 2002, you're more than welcome. At best you'll just have another Alamo on your hands, Texan.

Gainward Europe GmbH
Last edited by Jonas Axman on 2004-05-16 13:32:56, edited 1 time in total.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

Fy F-n va dålig stil av Gainward...oseriöst helt enkelt :[

Håller mig till Hightech's "graffecards" ;D ska faktiskt inhandla ett ex te hehe :P
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
smoki_guy
Posts: 1
Joined: 2004-05-14 20:01:39

Gainward..oseriöst

Post by smoki_guy »

SJälv trodde man att Gainward var ett seriöst företag.. där ser man.. även företag kan beté sig som småbarn... SERIÖST OMOGET...
Då vet man iaf från vilken tillverkare man inte ska köpa sina grafikkort
-------------------------------------------
Hårdvara är en smaksak =P
User avatar
SBeaver
Posts: 266
Joined: 2002-03-07 23:32:13

Post by SBeaver »

Nvidia suger så länge man inte kan köra Softice på deras drivrutiner, även om deras spelkompatibilitet nog är oslagbar.
Den där muppen i brevet, vart var han när FX kom? skröt han om alla instruktioner då också?
Som sagt är det ju nästan bara usla gainward som hållit fast vid nvidia medan andra har bytt lag. Gainward försöker starta ett fanboy krig för att få större marknadsandel och litar på att alla Nvidia fanboys kommer hålla stenhårt på Nvidia när HL2 och/eller doom3 kommer. Det är en stor grupp som varit i dvala länge och gainward kan lungt tjäna på detta brev i form av ökad patriotism bland nvidioterna (översättning av OCs namn).
Så länge 6800 och kommande kort är tillräckligt bra för att hålla emot Ati så tjänar gainward bara på det här men det är ett riskabelt och stört drag och det är bara idioter man drar till sig. fast idioter har mycket pengar också
User avatar
Flip_Chip
Posts: 233
Joined: 2002-03-30 15:51:53
Location: Umeå
Contact:

Smaklöst

Post by Flip_Chip »

Om nu Nvidia o Gainward är så bra så borde de inte behöva skicka sånna här mail. En länk säger inget, vi kunder är så smarta så vi behöver inte höra sådan här smutskastning för att själva välja ett kort som passar våra behov. Gainward och Nvidia har knappast någon helt ren bakgrund. Gainward tillverkade geforce3-serier som pajade var o varannan. Sedan så fuskade Nvidia nå grymt när de optimerade sina drivrutiner för 3dmark. Jag har ägt ett gainward grafikkort en gång i tiden, det var bra men jag bytte tillverkare och jag fick bättre kvalitet på grafiken och mer prestanda för pengarna, sedan dess har jag inte velat ha gainward och detta sätter spiken i kistan. Om gainward vore seriös så hade de sattsat mer på att vara objektiva, ge oss kunder sånna kort vi vill ha än att smutskasta sina konkurenter. X800 XT P spöar 6800 Ultra lugnt i högre upplösningar. Det är för tidigt att säga vilket kort som är bäst, kommer krävas drivrutins optimeringar från både Nvidia och Ati. Just nu så är Gainwards kort snordyra, varför ska kunderna egentligen välja deras kort?
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Trevligt och nyttigt klargörande.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Blir lite sur nu, var ett förbannat smart drag av ATi att använda redan existerande hårdvara som de visste presterade bra och hade potential, det var ett säkert kort de spelade med. Nvidia var så illa tvungna att komma med något mer eller mindre nytt. Har inget emot nvidia, men att nu Gainward smuts-kastar nvidias namn med dessa brev känns lite bakåt...

Dålig stil gainward!
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
pwm
Skribent
Posts: 1261
Joined: 2003-11-22 15:51:44
Location: Umeå

Post by pwm »

Om man kan anta att det är någon säljare - eller kanske till och med försäljningschef - hos Gainward som skrivit brevet (breven) i fråga så skulle jag rekommendera ett elakt brev tillbaka till Gainwards VD och undra om de tror så lite på sina grejer att de officiellt väljer smutskastning, eller om det rör sig om en enstaka individ som borde få nya arbetsuppgifter.
-Tbred 2700 @ 2.4GHz, 1024MB, WinXP Prof, 800GB
-Tbred 2600 @ 2.225GHz, 1024MB, Linux, 1353GB
-Tbred 1700 @ 1.75GHz, 1024MB, WinXP Prof, 444GB
-P4 3.06GHz, 1024MB, WinXP Prof, 120GB
-PII 2x400MHz, 512MB, Win2k Prof, 79GB
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Gainward verkar ju ha allvarliga problem med sin marknadsföring. Tror de att detta får mig att välja Nvidia? Det känns mer som tvärtom...

Dessutom så beter sig inte seriösa företag så här. Att Gainward inte kan annat än smutskasta sina konkurrenter tyder ju bara på att de inte kan ta fram produkter som är konkurrenskraftiga. Barnsligt, dumt och kontraproduktivt.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

hade funderingar på NV40, men ändrade mig efter detta..
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
SuperNova
Posts: 16
Joined: 2003-08-17 13:18:17

Post by SuperNova »

bara för att man misslyckas helt med fx5xxx serien och att 6800 serien är så pass mycket bättre så måste det vara bättre än x800?
Indirekt så säger dom ju det...

fan betyder det att man ska mäta någon %-ell skillnad mellan det "förra" kortet och det nya och den med högst %-tal vinner.... "Ny teknik"

Vi vet alla att ny teknik = massor med pengar..
Om man kan använda "gammal" teknik och fortfarande få samma resultat som den "nya" varför inte använda den då den är billigare?

nej helt klart MYCKET dåligt gjort av gainward....

Som sägs i brevet "why being a ringer card" osv där man menar på att ati är oroliga och denna oro ska på något sätt bevisa att dom är sämmre..

Att smutskasta en annan tillverkare tycker jag är "klarare" bevis på att man är orolig att hamna efter... om nu Gainward vet att dom är bäst, det står ju tom på papper att dom har flera instruktioner och fan hans moster varför göra så här?

säger bara IG++ till GW
User avatar
milohenke
Hedersbit
Posts: 1004
Joined: 2003-12-02 20:00:19

Post by milohenke »

Riktigt dålig stil!
Hoppas att fler hårdvarusidor följer efter och publicerar breven. Det är den sak att ett företag försöker framhäva sina produkters fördelar, men att smutskasta sin konkurrenter är riktigt lågt.

Känns för övrigt som om oseriösa metoder varit förknippat med nvidia lite väl länge nu. Även om detta inte var nvidias eget verk, så lär de ha varit medvetna om vad Grainward pysslat med sedan det första brevet skickades ut.


.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Wohoo! Sensationstoff...

Det är inte Gainward som skrivit brevet, det enda en anställd på Gainward skrivit är:
Date: Thursday, May 13, 2004, 8:54:16 AM
Subject: For open discussion: Old technology vs. advanced, brand new design?

People are starting to get it:

http://www.firingsquad.com/features/nv40-r420faceoff/

Gainward Europe GmbH
Bussardstraße 5
82166 Gräfelfing / München
+49 89 89 899 - 0
+49 89 89 839 196 Fax
Mycket skrik för lite ull.

Det korta uttalandet är alltså gjort av en enskild anställd på Gainward, big deal!, Han representerar inte hela företaget mer än vad jag representerar fiskproducenten Abba.
Aotearoa - tino rangatiratanga
torbjorn
Posts: 2
Joined: 2004-05-16 11:15:03
Location: Malmö, Sweden
Contact:

Post by torbjorn »

Hej alla,

Precis som fisk sade är detta brev ej skrivit av någon representant från någon av Gainwards internationella instanser utan är skrivet av en fristående organisation.

Brevet har gått ut i media på val av vårt huvudkontor för öppen diskusion, detta vill säga att allas mening och åsikt väger lika tungt.

Den direkta fördel jag ser med en diskussion som denna; åsidosatt vilken initiering av diskussionen är att samtliga involverade från tillverkningssidan upp till slutköparen får sin chans att dela med sig av sin åsikt.

Vi har definitivt inte haft som åsikt att smutskasta någon utan har bara valt att lägga grunden för en öppen diskussion.

In addendum; denna sortens brev mottager vi ofta internt på företaget för att kunna föra en öppen diskussion mellan medarbetare och på så vis kunna föra vår talan inom såväl hierarkiska beslut till frågor om produktarkitektur.

Vi på Gainward har aldrig dragit oss för en öppen dialog om någonting utan har i samtliga frågor hållt en informativ syn där vi låter samtliga instansers åsikt väga lika tungt i frågor så väl som produktdesign till valfritt ämne. Detta är en av anledningarna att vi valde att sätta upp ett forum på vår hemsida där vi bemöter alla sorters frågor och kör med öppna kort.

Vänliga hälsningar,
Torbjörn Johansson
Gainward Nordic
User avatar
nissse
Hedersbit
Posts: 911
Joined: 2002-06-04 13:49:01
Location: Nyköping
Contact:

Post by nissse »

Jag håller med fisk, mycket liv över liten fiskbulle.
Ordbehandlare|C2D E8400@4.0Ghz| 8800GTS 640MB| Trackball!
NES|6502@1.79mhz|2KB|2KB Vram|Huge joypad
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

torbjorn wrote:Precis som fisk sade är detta brev ej skrivit av någon representant från någon av Gainwards internationella instanser utan är skrivet av en fristående organisation.
Innehållstexten har förvisso sitt ursprung i en artikel på Firingsquad, men den som stod för utskicket till en uppenbarligen stor mängd adressater var ändå Wolfram Tismer, Managing Director Europe. Om ett företag som Gainward önskar starta en öppen diskussion om något så kan man ju med fördel också göra det. Men detta var varken ett särskilt lyckat tillvägagångssätt eller något särskilt väl valt innehåll. Det önskar jag bara lägga som kommentar till denna historia som helhet.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

mkk wrote:Innehållstexten har förvisso sitt ursprung...
mkk, inte använda uttryck som "ursprung", det kan lätt tolkas som om det på något vis utvecklats av Gainward, vilket det inte har. Det enda uttalande som gjorts av någon på Gainward är ett bifallande från en person på Gainward.

Jag tycker det är vilseledande att dessutom redigera brevet genom att ta bort "Jakub:" som det upprörande citatet kommer från.
mkk wrote:...men den som stod för utskicket till en uppenbarligen stor mängd adressater var ändå Wolfram Tismer, Managing Director Europe.


Var det verkligen det?
mkk wrote: Om ett företag som Gainward önskar starta en öppen diskussion om något så kan man ju med fördel också göra det. Men detta var varken ett särskilt lyckat tillvägagångssätt eller något särskilt väl valt innehåll. Det önskar jag bara lägga som kommentar till denna historia som helhet.
OM nu detta faktiskt verkligen kom från en högt uppsatt person på Gainward i Europa så är det väl snarare beklagligt än indikativt på ett generellt ställningstagande från hela företaget. Jag har dock svårt att tro på att någon skulle skadeskjuta sig själv på detta viset och riktar mina misstankar på sensationsmakare istället.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
N. Alfinson
Hedersbit
Posts: 3051
Joined: 2002-02-17 0:03:22
Location: Göteborg/Stockholm
Contact:

Post by N. Alfinson »

fisk wrote:Wohoo! Sensationstoff...

Det är inte Gainward som skrivit brevet, det enda en anställd på Gainward skrivit är:
Date: Thursday, May 13, 2004, 8:54:16 AM
Subject: For open discussion: Old technology vs. advanced, brand new design?

People are starting to get it:

http://www.firingsquad.com/features/nv40-r420faceoff/

Gainward Europe GmbH
Bussardstraße 5
82166 Gräfelfing / München
+49 89 89 899 - 0
+49 89 89 839 196 Fax
Mycket skrik för lite ull.

Det korta uttalandet är alltså gjort av en enskild anställd på Gainward, big deal!, Han representerar inte hela företaget mer än vad jag representerar fiskproducenten Abba.
Problemet är ju att han är en av de högst uppsatta personerna på Gainward och som dessutom har skickat liknande mail flertalet gånger tidigare, bland annat till oss. Och nej, det är inte Gainward som skrivit brevet, men att de skickar ut den länken till flertalet hårdvarusidor är ju illa nog.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

nizenco wrote:Problemet är ju att han är en av de högst uppsatta personerna på Gainward och som dessutom har skickat liknande mail flertalet gånger tidigare, bland annat till oss. Och nej, det är inte Gainward som skrivit brevet, men att de skickar ut den länken till flertalet hårdvarusidor är ju illa nog.
Du verkar självsäker.

Jag har fått ett brev från Jultomten flera gånger, det är med jultomtens address och allt! jultomten@tomteverkstan.se , nog är det väl tomten som skickar dem då? Det borde ju tyda på att tomten existerar! ::)

Lite kritiskt granskande och grävande journalistik vore att föredra innan ni börjar gapa.

E-post bekräftar ingenting, JAG kan skicka ett brev med Bill Gates som avsändare och lyckas maskera det riktigt bra. Så länge det inte kommer någon bekräftelse så är allt vi snackar här bara spekulationer.

Att låta bli att köpa grafikkort från Gainward på grund av spekulationer är lika patetiskt som att sluta äta chips för att det står i Aftonbladet att det är 300% högre risk att få cancer om man gör det.

Sluta gotta er i hur saftigt dessa nyheter vore om de var sanna, bekräfta källorna istället och presentera det i en neutral form. Inte så indikativt som ni gjort här - där det är publicerat på så vis att folk tror att det är Gainward som skrivit originalbrevet.

Det här är bristande journalistik och spridande av disinformation. Obekräftat dessutom.

Jag tycker att ni bör upphöra med den här smörjan.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
N. Alfinson
Hedersbit
Posts: 3051
Joined: 2002-02-17 0:03:22
Location: Göteborg/Stockholm
Contact:

Post by N. Alfinson »

fisk wrote:
nizenco wrote:Problemet är ju att han är en av de högst uppsatta personerna på Gainward och som dessutom har skickat liknande mail flertalet gånger tidigare, bland annat till oss. Och nej, det är inte Gainward som skrivit brevet, men att de skickar ut den länken till flertalet hårdvarusidor är ju illa nog.
Du verkar självsäker.

Jag har fått ett brev från Jultomten flera gånger, det är med jultomtens address och allt! jultomten@tomteverkstan.se , nog är det väl tomten som skickar dem då? Det borde ju tyda på att tomten existerar! ::)

Lite kritiskt granskande och grävande journalistik vore att föredra innan ni börjar gapa.

E-post bekräftar ingenting, JAG kan skicka ett brev med Bill Gates som avsändare och lyckas maskera det riktigt bra. Så länge det inte kommer någon bekräftelse så är allt vi snackar här bara spekulationer.

Att låta bli att köpa grafikkort från Gainward på grund av spekulationer är lika patetiskt som att sluta äta chips för att det står i Aftonbladet att det är 300% högre risk att få cancer om man gör det.

Sluta gotta er i hur saftigt dessa nyheter vore om de var sanna, bekräfta källorna istället och presentera det i en neutral form. Inte så indikativt som ni gjort här - där det är publicerat på så vis att folk tror att det är Gainward som skrivit originalbrevet.

Det här är bristande journalistik och spridande av disinformation. Obekräftat dessutom.

Jag tycker att ni bör upphöra med den här smörjan.
Tja man kan dra allt till det yttersta, det var inte jag som skrev det där ovan, inget som står i tidningen är sant eftersom jag inte sett det själv, jag tror inte det är sommare ute eftersom jag inte ser ut genom fönstret, allt som visas på tv är fejk, det som hörs på radio är inspelat nonsens, ingen på det här forumet existerar utan det är en dator som sitter och genererar alla inlägg.

Faktum är att liknande mail har kommit från hans e-mail tidigare, om det inte är han som skickar dem så vetifan vem det är, men de kommer från hans konto!
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

Fisk:
Jag tycker det är vilseledande att dessutom redigera brevet genom att ta bort "Jakub:" som det upprörande citatet kommer från.
Och hur vet du att det är brevet som är redigerat? Det är brevet i dess originalform som är sådant. Det är ej redigerat förutom att jag har tagit bort headerinformation mm vilket avslöjar kontaktinformation mm till de på Gainward. Av hänsyn så publicerar jag inte sådant.

Var det verkligen det?
Jup, definitivt och utan tvekan.

OM nu detta faktiskt verkligen kom från en högt uppsatt person på Gainward i Europa så är det väl snarare beklagligt än indikativt på ett generellt ställningstagande från hela företaget. Jag har dock svårt att tro på att någon skulle skadeskjuta sig själv på detta viset och riktar mina misstankar på sensationsmakare istället.
Vem är det som spekulerar nu egentligen?

Som svar på ditt nästa inlägg så finns det inte så mycket som är värt att besvara, du spekulerar hej vilt. Mycket värre än vad vi gör :)

Nåväl, det kommer att komma en del 2 där jag reder ut det hela lite mer. Det är tydligt att det finns en del faktabrist i detta fallet som orsakar förvirring.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
milohenke
Hedersbit
Posts: 1004
Joined: 2003-12-02 20:00:19

Post by milohenke »

fisk wrote: Mycket skrik för lite ull.

Det korta uttalandet är alltså gjort av en enskild anställd på Gainward, big deal!, Han representerar inte hela företaget mer än vad jag representerar fiskproducenten Abba.
Om så var fallet, kan man ju fråga sig varför Gainward valt att bemöta kritiken på det sätt som man gör? ;)


.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Axman wrote: Vem är det som spekulerar nu egentligen?

Som svar på ditt nästa inlägg så finns det inte så mycket som är värt att besvara, du spekulerar hej vilt. Mycket värre än vad vi gör :)

Nåväl, det kommer att komma en del 2 där jag reder ut det hela lite mer. Det är tydligt att det finns en del faktabrist i detta fallet som orsakar förvirring.
Självfallet får jag spekulera, jag är en individ, jag representerar inte 64bits, Gainward eller någon annan än mig själv. Att däremot spekulera som gjorts på en framsida på detta vis är bristfälligt.

Faktabrist är rådande, det har vi redan kommit överrens om.

Vad som dock inte är spekulationer är det att det tolkas som om Gainward skrivit inlägget ifråga. Att du menar att du blir oskyldig eftersom du presenterar det i sin aktuella form blir ändock ett ställningstagande. Ingen vet om det här kommer från Gainward, eller från någon illavillig ATi-supporter som funnit ett bra sätt att svartmåla folk. Båda fallen är spekulationer.

Väljer man att publicera spekulationer så bör de inte framställas som fakta på det här viset, det är min åsikt.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
pwm
Skribent
Posts: 1261
Joined: 2003-11-22 15:51:44
Location: Umeå

Post by pwm »

Det normala i sammanhanget är att ett företag går ut med en dementi och gör något åt en anställd som på företagets mailadress sänder ut den här typen av mail.

Går företaget inte ut med en dementi, blir tolkningen att man antingen inte har en anving om vad man gör - eller att man inofficiellt håller med.

De flesta företag har en IT-policy anställda måste skriva på, och där användning av företagets prevpapper, mailadress mm för privata åsikter är orsak till avsked.
-Tbred 2700 @ 2.4GHz, 1024MB, WinXP Prof, 800GB
-Tbred 2600 @ 2.225GHz, 1024MB, Linux, 1353GB
-Tbred 1700 @ 1.75GHz, 1024MB, WinXP Prof, 444GB
-P4 3.06GHz, 1024MB, WinXP Prof, 120GB
-PII 2x400MHz, 512MB, Win2k Prof, 79GB
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

fisk wrote:Självfallet får jag spekulera, jag är en individ, jag representerar inte 64bits, Gainward eller någon annan än mig själv. Att däremot spekulera som gjorts på en framsida på detta vis är bristfälligt.

Faktabrist är rådande, det har vi redan kommit överrens om.

Vad som dock inte är spekulationer är det att det tolkas som om Gainward skrivit inlägget ifråga. Att du menar att du blir oskyldig eftersom du presenterar det i sin aktuella form blir ändock ett ställningstagande. Ingen vet om det här kommer från Gainward, eller från någon illavillig ATi-supporter som funnit ett bra sätt att svartmåla folk. Båda fallen är spekulationer.

Väljer man att publicera spekulationer så bör de inte framställas som fakta på det här viset, det är min åsikt.
Naturligtvis får du spekulera, men spekulerar man så tycker jag att det är rimligt om man håller sig till verkligheten och tittar på de fakta som man har. När jag ser på dina spekulationer så ser jag bara att du utgår ifrån antaganden. Det jag utgår ifrån är detta brevet, de tidigare breven jag har fått, vad personen ifråga har sagt till mig när jag har mött honom samt hur jag sedan tolkar allt detta. Där har du min utgångspunkt.

Får jag fråga varför du är så säker på att man inte vet ursprunget till detta mail? För min del så räcker bevisen över det gott och väl.
*Mailet är avsänt från korrekt mailserver, adress mm.
*Från samma avsändare brukar jag få reguljär post så som pressreleaser mm.
*Jag har fått fler mail liknande detta under en lång period.

Hade brevets ursprung varit spekulationer hade jag inte publicerat det. Så kort sagt, angående brevets ursprung och äkthet har jag inga tvivel baserat på den fakta som jag har. Vad som däremotär mer osäkert är min tolkning av det hela. Jag kanske har tolkat de mail jag får fel, men med de ämnesval och textutformningar som finns i breven får mig att bli på min vakt.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
Post Reply