Företagsetik – Del 2

Kommentera och läs våra kolumner. Endast skribenter kan skapa nya trådar här.
Post Reply
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Företagsetik – Del 2

Post by Jonas Axman »

Efter fredagens kolumn om företagsetik och Gainwards brev som skickas ut till företag och recensenter känner jag att det finns ett behov att fördjupa oss i problematiken. Under helgen så har det hela utvecklats ytterligare samt att det är uppenbart att ett flertal missförstånd har uppdagats. Jag skall därmed fortsätta vår kolumn sedan fredagen och förtydliga oss.

Det första jag noterar är att många har uppfattat detta uttalande från Gainward som smutskastning och med felaktig fakta och att det är Gainward som har skrivit det hela. Det är inte fallet utan det som skrivs i brevet är ett utdrag från en artikel hos Firingsquad där man debatterar ganska så hätskt mot varandra. Artikeln är skriven i en form där två personer debatterar mot varandra med både personliga åsikter och fakta.

Jag skulle vilja påpeka att 64bits är mycket medvetna om att texten i brevet härrör från denna diskussion. Uppfattningen hos vissa verkar tyvärr vara att man har misstagit texten för att vara skriven av Gainward. Jag kan lämna vår garanti på att så inte är fallet, vi är vana vid att få brev skickade till oss och att urskilja vad som är skrivet av vem. I efterhand ser man dock att det borde tydligare ha markerats vad som är citat. Dock var ej så gjort i originaltexten.

Gainward har skrivit ett svar till vår kolumn vilket man kan hitta här: http://forum.gainward.se/viewtopic.php?p=4895

Tyvärr har man som sagt uppfattat det som att jag har tolkat brevet som att det är Wolfram Tismer som har skrivit hela texten. Jag lämnar det om att vi saknar bra journalistik åt sidan eftersom vi i inledningen i förra kolumnen bland annat påpekade att det inte var Gainward som hade skrivit den större delen av brevet utan att det var ett citat.

Istället för att ge oss in i ett pajkastningskrig så vill vi därför utveckla vårt syfte med vår förra kolumn och därmed visa vad det var vi menade.

Som sagt så är större delen i det senaste brevet ett citat från Firingsquad. Problematiken som vi vill peka på ligger i huruvida företag bör ge sig in i debatter liknande detta. Det normala är att företag undviker allt vad debatter heter och därmed lyckas tiga sig undan många diskussioner. För ett företag kan det vara ödesdigert att ge sig in i diskussioner om vad för lösningar och vilken teknik är bäst, särskilt när man även diskuterar sina konkurrenters produkter. För det mesta så brukar företagen hålla sig till en nivå där de inte direkt visar hur konkurrenternas produkter presterar.

Problematiken i detta fall är att Gainward ger sig in i debatter där man diskuterar vad som är bra och dåligt med sina egna och sina konkurrenters produkter. Det är som sagt en väg som de flesta inte väljer att ta då man kan, om man inte sköter allt perfekt, få många emot sig. I allmänhet så tar köparna illa vid av företag som smutskastar och steget mellan att smutskasta och att sköta en bra diskussion är svår nog redan från början. Den förvärras dessutom av massmedia, feltolkningar och av folk som tolkar fel med avsikt för att få sensationsnyheter och reaktioner från sina läsare.

Att företag ger sin in i diskussioner om vad för produkter som är bäst är något som det finns olika åsikter om. De flesta tycker att det normalt sett är något som inte bör ske. Min personliga åsikt är att det är normalt bättre för företag att inte ge sig in i debatter men i de fall då de kan hålla en saklig och faktabaserad ståndpunkt så kan det vara positivt.

Kort sagt så krävs det, för att använda ett mer vardagligt uttryck, stake av Gainward för att våga ge sig in i debatter om sina och sina konkurrenters produkter. Det jag vill peka på är dock hur man gör det. I detta och de brev som jag har fått tidigare så vill jag påstå att man tyvärr kunde ha skött det hela lite bättre. Det är bra att de ger sig ut i det öppna, men valet av artiklar och information som man har tagit med i sina brev anser jag vara mindre lämpligt. Intrycket man får som recensent och drivande av en hårdvarusida är att detta är ett brev som är partiskt och att det försöker påverka vad jag tycker. För att återgå till det senaste brevet så är det två saker som är uppenbara. Det ena är naturligtvis val av artikel och citat. Det andra är den inledande textraden, egentligen det enda Gainward själva skriver, vilket är som följande: ”People are starting to get it”. Dessutom hade man tagit bort referensen till ”Jakub”.

Här har vi det som vi pekade på i fredagens artikel, utformningen och innehållet av dessa brev är tveksamma. Vi kan bara säga att det är starkt gjort av Gainward att skicka ut information med avsikten att skapa debatt men vi undrar för deras egen skull varför de är utformade som de är? Intrycket jag får är som sagt att de vill påverka mig som skribent och därmed det som jag skriver.

Är detta då något ovanligt? Både ja och nej. Vi får påtryckningar från de flesta företag om att vi skall visa deras produkter i en bättre dager. Olika företag undrar varför vi inte publicerar deras pressreleaser (gjorde vi det för alla företag skulle vi inte ha några andra nyheter än pressreleaser), försöker få oss att skriva positivare om produkter genom att låta vårt omdöme bestämma om recensenten kan behålla det som recenseras eller ej. Så är Gainward bättre eller sämre än andra företag? Svaret är nej, det är samma skrot och korn i de flesta fall. Denna gång råkar dock ljuset falla på Gainward. Väljer man ett annat märke på grund av denna artikeln så blir resultatet detsamma.

Vad är då lösningen? Ja, det vi kan vara säkra på är att alla företag kommer att fortsätta försöka påverka konsumenterna på ett eller annat sätt. Det enda vi kan säga är att Gainward bör se över det de skickar ut bättre. Kan man hålla detta rätt och få fram klar fakta som visar att deras produkter är bättre så kommer folk att uppskatta och uppfatta Gainward som ett rakryggat företag.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
Flip_Chip
Posts: 233
Joined: 2002-03-30 15:51:53
Location: Umeå
Contact:

Post by Flip_Chip »

Wolfram Tismer skulle haft en jurist som kollar alla hans utskick :) Verkar sakna objektivitet totalt, inte konstigt, det man söker finner man oftast. Vill man hitta fel på sin konkurrent så finnar man det när man söker för att man vill se fel. Jag som är kund kanske är lite mer objektiv, 6800 Ultra presterar bäst i 1024*768 men får stryk i den högsta upplösningen. Alldeles för tidigt att säga vilket kort som är bäst.
User avatar
naken^
Posts: 345
Joined: 2003-01-30 7:34:28
Location: Anfield

Post by naken^ »

Det kändes som mkk och pwn "brände motståndar lägret samt kidnappade deras kvinnor :o "
[~^ ABIT AN7 ~^ XP2500+ @ XP3200+ ~^ 2x512 Wb CH-5 @ 11-2-3-2 ~^ PC 9800 PRO @ 412/730 ~^ LIAN LI PC65B ~^ Chieftech 360W ~^] <-- Prime95 stabil
-LIVERPOOL FC || YOU´LL NEVER WALK ALONE || LIVERPOOL FC-
SuperNova
Posts: 16
Joined: 2003-08-17 13:18:17

Post by SuperNova »

Nu har gainward snott iden från en kille på modfathers till deras nya kylning..
kolla på www.nordichardware.se så ser ni bilden... har även lagt in länkar osv i forumet
User avatar
hagstrom
Posts: 245
Joined: 2003-11-26 19:22:11
Location: Umeå

Post by hagstrom »

För att få lite perspektiv kan man jämföra hur samma tilltag skulle tagits emot i en mer mogen teknisk bransch.

Jag väljer bilbranschen, en bransch där det dessutom finns en lång journalistisk tradition.

Ponera att Toyotas europadirektör skulle skicka ut motsvarande "info" till journalisterna.

Dvs, med andemeningen,

-- Läs detta, det finns en skribent som tycker att Toyota är mkt bättre än Volkswagen.

Skedde detta skulle Toyota tappa all trovärdighet hos journalisterna, de chikanerar kåren på ett, i deras syn, oförlåtligt sätt.


Men i Gainwardfallet är det ännu värre.

Gainward-infon består av två skribenters trätande se: http://www.firingsquad.com/features/nv40-r420faceoff/ angående två olika "märken".
Dock lägger Gainward bara in ett första utdrag från den ene kombattanten i citatet. Den andra sidan syns inte alls i textutdraget.

Läser man hela diskussionen mellan Jakub och Brandon ser man att de två strider som ungtuppar och slänger mer eller mindre okvädingsord över varandra dessutom. Seriöst att relatera till?

Uppenbart borde Gainward Europe lägga pengar på att engagera en PR-byrå som lägger upp en strategi för hur info mot journalisterna skall hanteras och genomföras..
User avatar
Kojak
Posts: 170
Joined: 2002-03-24 20:10:35
Location: Södertälje
Contact:

Post by Kojak »

Känns som om Gainward hotat 64bits med stämning. Inte ofta man ser sån här totalvändning.
AMD Athlon XP2500+ Barton 333MHz bus
Asus A7N8X Deluxe/GD
Sapphire Radeon 9700
2x256MB PC3200 DDR
Seagate 7200.7 SATA 120GB
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

Kojak wrote:Känns som om Gainward hotat 64bits med stämning. Inte ofta man ser sån här totalvändning.
Nah, har inte fått ngot mail från dem ens så ;)

Detta är väl egentligen det jag hade tänkt mig att det hela skulle vara från början.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
hagstrom
Posts: 245
Joined: 2003-11-26 19:22:11
Location: Umeå

Post by hagstrom »

Axman wrote:
Detta är väl egentligen det jag hade tänkt mig att det hela skulle vara från början

Vad är då lösningen? Ja, det vi kan vara säkra på är att alla företag kommer att fortsätta försöka påverka konsumenterna på ett eller annat sätt. Det enda vi kan säga är att Gainward bör se över det de skickar ut bättre. Kan man hålla detta rätt och få fram klar fakta som visar att deras produkter är bättre så kommer folk att uppskatta och uppfatta Gainward som ett rakryggat företag.
Känner du dig verkligen inte skymfad Axman som journalist av Gainwards sätt?

Retsten av min diskussion kan du läsa ovan i tidigare inlägg.
User avatar
ReloadMaster
Posts: 13
Joined: 2004-05-17 23:10:54

Post by ReloadMaster »

Grejen borde ju vara att man kan skryta om hur grymma
och bra ens egna "varor" är (detta motbevisas ju ändå av folket om det är falskt) medans konkurrentens ska man för att uttrycka mig klart: Ge fan i!

Sedan att han inte skrivit brevet gör det ändå inte bättre eftersom det ändå har som mening att påvisa något han verkar tro på själv är fakta.
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

Nja, inte särskilt, jag natar att du menar Gainwards svar i deras eget forum? Det baserades på ett missförstånd i första hand så det kan man främst ignorera. Och att det skulle bli en reaktion var av naturliga skäl att vänta.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
hagstrom
Posts: 245
Joined: 2003-11-26 19:22:11
Location: Umeå

Post by hagstrom »

Axman wrote:Nja, inte särskilt, jag natar att du menar Gainwards svar i deras eget forum? Det baserades på ett missförstånd i första hand så det kan man främst ignorera. Och att det skulle bli en reaktion var av naturliga skäl att vänta.
Nej Axman, pratar vi om samma sak?
Jag menar deras sätt att överhuvudtaget skicka ut det första mailet till journalister.
Det du beklagade dig över från första början.

Skriver Gainward ett svar i sitt eget forum? Vilken insikt de måste ha om hur och var man skall kommunicera i en svår situation...

Läs min rant några poster upp så förstår du mina tankar.

Vad de, i.e. Gaimward, har svarat efteråt där eller ngn annan stans tycker jag inte försvarar ett större företags fatala kommunikationsmiss.

Sådana missar lever länge. Speciellt i journalisters minnen.
Men också bland oss andra som läser. Som alltid. Dålig eller tystad info generar alltid badwill.
Stackars Gainward, vilket dyk.

Det vet du lika väl som jag.

Jo, jag har levt med båda branscherna, reklam resp. journalistik, fast jag är civilare i grunden.
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

hagstrom wrote:Skriver Gainward ett svar i sitt eget forum?
Ja och läser du där så ser du genast varför tankarna inte i första hand går till det första utskicket vad gäller ord som skymfning. Men jag tror att vidare kommentarer om just det passar bäst just där också. Särskilt som krönikören Axman här har visat godmodigt överseende med detaljer i Gainwards uppföljande agerande. Den lilla historien är förhoppningsvis utagerad nu, men den som önskar en inblick kan ju alltid läsa där och lätt skaffa sig en egen uppfattning.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Detta inlägg visar den balans jag sökte. Tack Axman!
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

Hagström, aha, du menar så. Jo, det var det som fick mig att publicera det.

Fisk, varsågod.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
Post Reply