E3 levererar uppföljare

Kommentera och läs våra kolumner. Endast skribenter kan skapa nya trådar här.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

E3 levererar uppföljare

Post by lither »

Efter mängder av nyheter på världens största (och egentligen enda) spelmässa, E³, funderar jag väldigt mycket över hur Sony kommer att klara sig med sin nya handkonsol, Microsoft med sitt kontrakt med Electronic Arts eller konsolen som alla trodde var en fejk: The Phantom.

Jag erkänner, uppföljare är något av det bästa som finns. Snart har vi hunnit med releaser som Splinter Cell 3, Battle Field 2, Halo 2, Half-Life 2, Silent Hill 4, Final Fantasy XII, Tekken 5 och Doom 3. Avancerad grafik (inte allra minst för Doom), utökad spelkänsla, nya vapen, ljudförbättringar och annat som kan tänkas vara märkbart för den klassiske spelentusiasten. Men blir det inte lite väl mycket snoppmätning av det hela? Alla bås ville imponera med sina vokabulär av deras montrar och spel. Doom 3 med den absoluta skräckupplevelsen och Star Wars Battlefront med sina "You can shoot Ewoks". Tja, faktum är att detta har pågått ett bra tag, nya spel släpps och det är alltid ett eller flera som kommer in som favorit. Så snoppmätningen når inte längre än att alla står med samma längd och väntar bara på att konsumenterna ska bita till.

Men utanför spelens gränser får vi vänta ett tag. Både på Playstation 3 och Xbox 2. Men konsolen som de flesta trodde var en riktigt sofistikerad bluff, har nu visat att den släpps den 18:e november i Amerika och baserar sig på betalning per månad, i stället för varje spel. The Phantom, med Infinium Labs i ryggraden, är konsolen som jag mest ser fram emot. "Any game, Any time" är en del av den slogan som Infinium Labs pryder sin monter med. Och visst, direkt bredbandsuppkoppling som ska gå fortare än att installera ett spel direkt på datorn låter hiskeligt lockande. Men vad kommer då denna prislapp att ligga på? Och vilka spel kommer vi att få se? Tja, Infinium Labs har valt att inte förtälja detta förrän i augusti, vilket gör historien om den "påhittade" konsolen ännu mer spännande.

Står man utan tv och handkontroll kanske Sonys kommande handkonsol är något att frestas över. Efter Playstation, PS One och Playstation 2 kommer snart PSP. 4,3" widescreen, kraft som ett Playstation 2 och läser av mini-discen med formatet UMD som rymmer 1,8 gigabyte. Alltså finner vi nog ingen mer glädje att sitta och kolla på filmer i extremt litet format och spela de gamla spelen igen – på samma nivå.

Image

Det som trycker ner PSP med de största tyngderna måste ändå bli Nintendo DS. NDS (ja, det handlar om Dual Screen) frestar nog de gamers med dubbla grafikkort, men säkerligen trogna Nintendo-freaks in i det sista. I stället för att slänga sina gamla GBA-spel slänger man bara handkonsolen (eller sparar den av nostalgiska skäl) och låter NDS ta över, eftersom bakåtkompabiliteten är ett faktum. Men Nintendo får egentligen rejält med stryk från designbänken. Dubbla skärmar imponerar, men utan för detta rymmer inte mer än en ihopvikbara låda. För mig har PSP en del konsumenter att vinna, rent designmässigt. Dock existerar det säkerligen fler Nintendo-fans än Sony.

Förutom att E³ pryddes av sina så kallade "Booth Babes", lättklädda damer som representerade... varje monter (?), hittades det även en hel del sådana på tv-skärmen. Ett första feministikt wrestling-spel som kläds med det relativt milda namnet för att vara ett wrestling-spel; Rumble Roses. Frågan är om detta kan leda till att självförsvarskurserna för kvinnor minskar. Det har i alla fall Sony valt att inte prata om.

Från lättklädda damer trappas nu stegen upp för de spel som klarar sig utan handkontroller. Dels diverse "fönsterputsar"-spel och den nya generationens danslektioner, dels Donkey Konga – ett spel som går ut på att, precis som det låter, att spela kongas till fingrarna blöder. Lyckan över att musarm inte längre existerar kanske inte är så långvarig ändå?

E³ bjöd på en hel del härligheter detta år. Tekniken inom spelbranschen tar ytterligare ett steg fram, både rent tekniskt men även på den scen som vi kallar för esports-scenen. Xbox Live tar steget fram att knyta sig samman med EA, vilket jag verkligen tror att det kommer att glädja folk världen över. Framtiden är kanske inte längre så singleplayer-formad som den ser ut.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
nissse
Hedersbit
Posts: 911
Joined: 2002-06-04 13:49:01
Location: Nyköping
Contact:

Post by nissse »

Uhm, DS är designad som en gammal Game & Watch, klockrent skulle jag vilja säga ;D
PSP verkar bli ok, tror dock den kommer falla lite på eget grepp, snabb processor, stor tft och en skivspelare må vara trevliga funktioner, men det kostar batteritid, vilket jag tror kommer vara det största problemet med den.
Ordbehandlare|C2D E8400@4.0Ghz| 8800GTS 640MB| Trackball!
NES|6502@1.79mhz|2KB|2KB Vram|Huge joypad
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Nissse wrote:Uhm, DS är designad som en gammal Game & Watch, klockrent skulle jag vilja säga ;D
PSP verkar bli ok, tror dock den kommer falla lite på eget grepp, snabb processor, stor tft och en skivspelare må vara trevliga funktioner, men det kostar batteritid, vilket jag tror kommer vara det största problemet med den.
Finns en möjlighet:
http://www.axisnova.com/articles/article_86.shtml wrote:Battery: Rechargeable (lithium-ion) 2.5 - 10 hours
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
nissse
Hedersbit
Posts: 911
Joined: 2002-06-04 13:49:01
Location: Nyköping
Contact:

Post by nissse »

mm ca 2.5h för film och 8-10 för musik har de väl sagt prelimenärt, dock inget om batteritiden för spel.
Ordbehandlare|C2D E8400@4.0Ghz| 8800GTS 640MB| Trackball!
NES|6502@1.79mhz|2KB|2KB Vram|Huge joypad
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Nissse wrote:mm ca 2.5h för film och 8-10 för musik har de väl sagt prelimenärt, dock inget om batteritiden för spel.
Stämmer. Sony är fortfarande lika hemlighetsfulla med det. Detta är det jag sett mest om:
IGN wrote:How long is the battery life of the PSP?

Sony has still not fully confirmed as of this writing what the typical battery life of the PSP's lithium battery would be. Its 1,800mAh battery is described to be able to power the unit for as long as typical battery-based portable electronics, which would include portable DVD and MP3 players as well as other game systems. The PSP's various CPUs are scalable, and usage of the UMD disc drive may depend between different types of games and game engines. Sony estimates the battery life of the PSP to be, depending on the application, between 2 1/2 hours and 10 hours.
Man kan endast hoppas på det bästa.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
nissse
Hedersbit
Posts: 911
Joined: 2002-06-04 13:49:01
Location: Nyköping
Contact:

Post by nissse »

Yup, Nintendo behöver lite konkurrens på den marknaden.
Ordbehandlare|C2D E8400@4.0Ghz| 8800GTS 640MB| Trackball!
NES|6502@1.79mhz|2KB|2KB Vram|Huge joypad
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Nissse wrote:Yup, Nintendo behöver lite konkurrens på den marknaden.
Ja, efter både Gameboy, GBC och GBA undrar man om det finns något som kan putta ut dem från marknaden. Nintendo lockar väl mest med funktioner nu i stället för någon överraskande prestanda. Jag menar, en dual screen är något alla vill ha, men när musik och film kommer in i det hela kan nog PSP vinna en hel del.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Ang
Posts: 32
Joined: 2004-04-28 19:17:49
Location: Lövskogen

Post by Ang »

Mest lockande och antagligen det enda lockande för min del ifrån E3 var Vampire The Masqurade Bloodlines och Dragon Age.
Har tyvärr tröttnat på meningslösa shooters. :[
Projektansvarig för chassi-bygget tillsammans med Frozen.
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

Jag blir förvånad. Inte ett ord om nya Metroid Prime 2 : Echoes och The Legend of Zelda, som efter vad jag har sett och läst stal en stor del av showen från konkurrenterna.

I övrigt, en intressant kolumn :)
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

phobeh wrote:Jag blir förvånad. Inte ett ord om nya Metroid Prime 2 : Echoes och The Legend of Zelda, som efter vad jag har sett och läst stal en stor del av showen från konkurrenterna.
Räckte det inte med att självaste Shigeru Miyamoto var på plats? :)
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Dessa diskussioner har pågått hur länge som helst. Men jag ser det så här, genom förbättrad teknik, snabbare datorer och mer avancerad grafik skapar man större förutsättningar för nyskapande inom spelvärlden.
DDS for life!
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

borz wrote:Dessa diskussioner har pågått hur länge som helst. Men jag ser det så här, genom förbättrad teknik, snabbare datorer och mer avancerad grafik skapar man större förutsättningar för nyskapande inom spelvärlden.
Vad ser du helst i den nya spelvärlden förutom kraftfullare prestanda?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

VR-teknologi
DDS for life!
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Sega GameGear kom ju typ 91 eller något och det hade fasen grafik i klass med GBA - dock ingen imponerande batteritid, kanske samma som Sony p2p. Intressant kolumm, det som intresserar mig mest är om det kommer någon handhållen konsol som man kan köpa billiga spel till (max 250kr) eller wärcha reko enkelt, funkar ju inte att köpa spel för 500-700kr styck!
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Tycker inte en filmspelare i det formatet är intressant förrän man själv kan lägga in de filmer man vill osv. Undrar hur sony skall lösa det.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

snigel wrote:Tycker inte en filmspelare i det formatet är intressant förrän man själv kan lägga in de filmer man vill osv. Undrar hur sony skall lösa det.
Med skivor på 1,8 gig är inte DivX/XviD någon omöjlighet

Angående "snabbare processorer skapar utrymme för mer spelutveckling" så saknar jag redan dom gamla äventyrsspelen där man inte behövde oroa sig för att bli skjuten varannan sekund, man kunde ta det lugnt och tänka igenom alla situationer.
Nuförtiden sänker man kvalitén på pussel och problem i spel för att göra det enklare för folk att spela det, och lägger till FPSfunktioner och massor av monster istället.

Jag ser hellre bra spel med dålig grafik än dåliga spel med perfekt grafik och VR.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
nissse
Hedersbit
Posts: 911
Joined: 2002-06-04 13:49:01
Location: Nyköping
Contact:

Post by nissse »

Ghlargh wrote:
snigel wrote:Tycker inte en filmspelare i det formatet är intressant förrän man själv kan lägga in de filmer man vill osv. Undrar hur sony skall lösa det.
Med skivor på 1,8 gig är inte DivX/XviD någon omöjlighet

Angående "snabbare processorer skapar utrymme för mer spelutveckling" så saknar jag redan dom gamla äventyrsspelen där man inte behövde oroa sig för att bli skjuten varannan sekund, man kunde ta det lugnt och tänka igenom alla situationer.
Nuförtiden sänker man kvalitén på pussel och problem i spel för att göra det enklare för folk att spela det, och lägger till FPSfunktioner och massor av monster istället.

Jag ser hellre bra spel med dålig grafik än dåliga spel med perfekt grafik och VR.
Skivorna är inte skrivbara och chansen att sony släpper en brännare för sitt media är lika med noll, så ska du stoppa in divX i psp får du antingen köpa det på trycka skivor eller köpa ett stort minneskort att spela ifrån.

Bim: Priserna på spel ser tråkigt nog ut att stanna på den nivå som de legat på den senaste tiden och "wärcha reko enkelt" har funkat på i stort sett alla bärbara konsoller hittils, hur man gör ska vi dock inte diskutera här :P
Ordbehandlare|C2D E8400@4.0Ghz| 8800GTS 640MB| Trackball!
NES|6502@1.79mhz|2KB|2KB Vram|Huge joypad
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

bim wrote:Sega GameGear kom ju typ 91 eller något och det hade fasen grafik i klass med GBA - dock ingen imponerande batteritid, kanske samma som Sony p2p. Intressant kolumm, det som intresserar mig mest är om det kommer någon handhållen konsol som man kan köpa billiga spel till (max 250kr) eller wärcha reko enkelt, funkar ju inte att köpa spel för 500-700kr styck!
Jag tror (tyvärr) att priserna är här för att stanna. Efter att ha småshoppat på den tiden då Playstation var "det senaste!" har det bara gått uppåt. Nu idlar priserna mellan 600-800 spänn, åtminstone om man är konsolkramare.
Gällande GameGear så släpptes det i oktober '90 om jag inte är helt ute och cyklar. Och jag håller med dig, PSP kommer nog att visa samma kraft som GG jämfört med GBA. Dock har jag inga uppgifter gällande batteritiden för NDS.

Det ser förresten väldigt lovande ut på Sonys front gällande kontrakt med speltillverkare. Nintendo har fastslagit en massa, med tillhörande skärmdumpar, men det är mest Pacman-rulla-runt-i-3D-miljö och nya versioner på Mario. Go Playstation!
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
nissse
Hedersbit
Posts: 911
Joined: 2002-06-04 13:49:01
Location: Nyköping
Contact:

Post by nissse »

Sony har kontrakt med 99 tillverkare, Nintendo med 100 så det är rätt så lika på den fronten ;) och jag vet inte om jag vill kalla Metroid Prime : Hunters för ett "Pacman-rulla-runt-i-3D-miljö".
Konsollspel kostar inte 600-800kr om man inte handlar hos företag med grymma överpriser, 400-600 är närmare verkligheten (inklusive frakt).
GG var aldrig i närheten av GBA, däremot var den vassare än GB, men föll på batteritiden och avsaknaden av riktigt bra spel.
GG är ett bärbart 8-bits Mastersystem (samma hårdvara) medans GBA är snabbare än ett SNES. Skilj på äpplen och tomater.
Last edited by nissse on 2004-06-01 11:05:15, edited 1 time in total.
Ordbehandlare|C2D E8400@4.0Ghz| 8800GTS 640MB| Trackball!
NES|6502@1.79mhz|2KB|2KB Vram|Huge joypad
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Nissse wrote:Sony har kontrakt med 99 tillverkare, Nintendo med 100 så det är rätt så lika på den fronten ;)
Jag tänkte mest på vilka de knytit kontakter med...
Nissse wrote:Konsollspel kostar inte 600-800kr om man inte handlar hos företag med grymma överpriser, 400-600 är närmare verkligheten (inklusiva frakt).
Jag har endast handlat i Nordstan när jag handlat tv-spel, men det var som sagt ett tag sedan. Det är bara det att jag ser att priserna på konsolspel hoppar över PC-spelens, och ligger runt 400 kronor.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
nissse
Hedersbit
Posts: 911
Joined: 2002-06-04 13:49:01
Location: Nyköping
Contact:

Post by nissse »

Konsollspel är något dyrare än PC dito, det brukar handla om en 100:- ungefär.

Har du sett Nintendos presskonferens från E3 när tillverkarna säger vad de tycker om DS?, spelföretag med bättre rykte än de som är med tror jag inte finns. Jag tror DS kommer bjuda på mer nyskapande spel med sina dubbla skärmar, röststyrningen och touchscreenen jämfört med PSP`s playstation2 konverteringar, Go Nintendo!
Ordbehandlare|C2D E8400@4.0Ghz| 8800GTS 640MB| Trackball!
NES|6502@1.79mhz|2KB|2KB Vram|Huge joypad
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Sånt här läge som ingen verkar ge sig i.
Jo, har kollat på presskonferens, och det var minst sagt kaxiga talare som visade kompabiliteten i den nya handkonsolen.
Jag säger inte att jag skulle tacka nej till en NDS, tvärtom. Legend of Zelda, Resident Evil 4 och Metroid Prime 2 är spel som verkligen kan lyfta NDS ytterligare ett steg framåt. Men det som håller PSP på marknaden (förutom alla trogna fans, inklusive mig själv) är filmvisandet och musikuppspelning. Nintendo har förvisso Gameboy Video, men den kommer att åka ut så fort NDS kommer in.

Kan tillägga att jag aldrig har varit någon stor fan av varken Gamecube eller Gameboy. Dock har jag ägt ett Nintendo och Super Nintendo en gång i tiden, men då var Sony bara ett foster i mammas mage.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
nissse
Hedersbit
Posts: 911
Joined: 2002-06-04 13:49:01
Location: Nyköping
Contact:

Post by nissse »

Hmm, Zelda spelet de visade, Prime 2 och Resident evil 4 är till Gamecube, inte till DS, hade DS klarat den typen av spel så hade jag köpt 3 på en gång ;D
Ordbehandlare|C2D E8400@4.0Ghz| 8800GTS 640MB| Trackball!
NES|6502@1.79mhz|2KB|2KB Vram|Huge joypad
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Nissse wrote:Hmm, Zelda spelet de visade, Prime 2 och Resident evil 4 är till Gamecube, inte till DS, hade DS klarat den typen av spel så hade jag köpt 3 på en gång ;D
Ah, nu förvirrade jag mig själv. Det var därför jag nämnde Gamecube lite senare.
Första gången förstod jag iofs inte vad killen i presskonferensen pratade om när han nämnde Zelda och Gamecube i samma mening. Måste legat kvar nånstans i bakhuvudet. ;D
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

Om WiFi-funktionen på NDS fungerar så bra som jag hoppas bör man ju kunna sätta sig var som helst där det finns Wi-Fi-lan och lira mot folk på internet. Det är ju skitball :) Som någon tidigare nämde borde Nintendo dock jobba lite mer på designen. Ihopfälld ser den helt okej ut men den ser något konstig ut i uppfällt läge. Den tilltalar inte riktigt mina ögon .. det gör bara funktionerna idag :)
Post Reply