Tröga svenskar

Kommentera och läs våra kolumner. Endast skribenter kan skapa nya trådar här.
Post Reply
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Tröga svenskar

Post by Jonas Axman »

Sverige brukar anses som ett land där man ligger långt framme inom IT (detta vida begrepp), datorer och annan elektronik. Faktum är att vi slår oss lite för bröstet och säger att vi är med i toppen. Detta stämmer naturligtvis till stor del men jag har faktiskt mött en lite annorlunda bild från företagens sida.

Bilden vi har mött är att Sverige är svårt att lansera nya produkter i. England, Finland och Norge är öppna för nya produkter och tankar. Men när de kommer till Sverige och Danmark så går det helt plötsligt väldigt trögt. Leverantörerna är nöjda med det de har och kunderna har svårt för att ta in nya idéer och märken. Jag har själv hört det från ett flertal olika håll. Det går att ta sig in med sitt företag i Sverige, men det tar flera år där man långsamt men säkert bygger upp sitt märke. Det jag talar om nu gäller främst hårdvara eftersom det är där vi på 64bits rör oss.

Efterfrågan på allt detta nya borde finnas, letar man i olika forum och på sidor ute på nätet så finns det helt klart en efterfrågan. Det frågas om nya produkter i forumen och intresset verkar trots allt finnas. Men det är sällan som företagen tar in dessa nya produkter och de flesta drar sig från att beställa från exempelvis USA. Och när det väl kommer tills Sverige så är oftast priserna högre än de i USA vilket gör att man tappar lusten. Men varför är det så ofta på det sättet? Ja de företag som vi har talat med ger faktiskt en annan bild. Tar de in något nytt så är det inte någon som köper det här i Sverige. Däremot flockas engelsmännen, finnarna och norrmännen som flugor runt en sockerbit. Sedan kommer i bästa fall försäljningen i Sverige igång efter ett halvår.

Varför är det på detta sätt? Var är den svenska kreativiteten och uppfinningsrikedomen? Varför betraktas Sverige som ett trögt land att lansera produkter i? Jag vet faktiskt inte, men jag själv är nog ett bra exempel på detta. Jag föredrar att hålla mig till märken som jag känner till. Köper jag ett okänt märke så vet jag ju inte vad det är jag får, kända märken är säkra kort. Men varför är då det så trögt att få in nya tankar och idéer? Varför ligger resten av världen alltid så långt framför oss när det gäller nya moddar och experiment? Förmågan att göra det finns, forumen är fyllda med duktiga människor och vi har alla förutsättningar i världen för att ådstakomma något extra, men varför händer då detta i så liten utsträckning? Det finns kreativa människor naturligtvis, man ser ibland saker som får en att bli fascinerad. Men de är för få, och de ger helt klart inte ens en nämnbar grund för företag som säljer moddningsprylar. Man måste inte heller komma på nya saker att göra, kanske det är ett krav på att göra något som ingen annan har gjort tidigare som ställer till det?

Nej, jag vill komma med en liten uppmaning om att våga vara lite mer kreativa, våga ställa krav på företagen att de skall arbeta hårdare på att ta in nya produkter. Vi har alla möjligheter att påverka företag och ligga långt fram inom hårdvaruvärlden. Och priserna går att pressa en hel del, det finns redan företag som söker efter nya produkter och får ned priserna ganska rejält. Hitta dessa produkter som går direkt från tillverkare till Sverige och ta er en titt på vad de kostar i USA och i England, finns viljan och möjligheterna för företaget som säljer så brukar de kunna hålla bland de lägsta priserna i världen.

Så kort sagt, våga mer, ställ krav på företag att de skall ha bättre sortiment där man kan låta fantasin arbeta istället för att matas med färdiga lösningar. Och det måste inte vara så att man gör allt jobb själv, nej fram för bland annat mer ”kit” där man får olika komponenter och ritningar där man själv får möjlighet att påverka det man gör, kunna ändra på det så att det passar det man skall göra. Att ha gjort något delvis är mycket roligare än att köpa något färdigt, och väldigt mycket enklare än att börja från noll.

Skapa möjligheter för dig själv, för andra och för företagen. Öppna dig för nyheter och släpp fram din kreativitet.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

Hmmm...detta gäller ju inte bara datorprylar utan även vissa gitarrprylar har jag lagt märke till att de aldrig kommer hit trots visat intresse.

Men jag har aldrig ägnat en tanke på att det skulle vara vi svenssons som ligger bakom...
triton242
Hedersbit
Posts: 1133
Joined: 2002-03-07 22:34:51
Location: Nyköping Tystberga
Contact:

Post by triton242 »

Ta bara en så enkel sak som en cd skiva.
Sverige är ett U-land när det gäller musik att köpa ute i affärerna.
Åk till Londen och gå i musik affärer som är stora som ICA Kvantum.
Hur många sådana finns det i sverige ?
User avatar
GS
Posts: 150
Joined: 2002-04-13 13:26:17

Sverige är ju landet lagom

Post by GS »

Sverige är ju landet lagom, vi köper saker som är en balans mellan pris prestanda. Om en produkt blir bäst i test så blir den en storsäljare direkt. Vi kan helt enkelt inte ta ut svängarna utan att få ångest. Och vad det gäller Norge så har dator prylarna där samma pris som här fast köp-kraften är det dubbla. Sverige är något så konstigt som ett hög-kostnads land med låga inkomster.pga konkurensen är satt ur spel av höga skatter och statens störnningar av arbetsmarknaden. (Arbetsmarknads politiska åtgärder) Så halva momsen på IT prylar och lägre arbetsgivar avgift för högteknologiska företag med högst 5 anställda så ska ni se att det börjar hända saker.
Tons of gadgets
JoX^
Posts: 269
Joined: 2002-03-08 14:40:53
Location: Gävle
Contact:

Post by JoX^ »

triton242 wrote:Ta bara en så enkel sak som en cd skiva.
Sverige är ett U-land när det gäller musik att köpa ute i affärerna.
Åk till Londen och gå i musik affärer som är stora som ICA Kvantum.
Hur många sådana finns det i sverige ?
Kan inte det ha att göra med att London är lite större en t.ex. Stockholm, för övrigt vet jag inte vad skivpriserna i England är men de är säkert lägre än i Sverige.

Jag håller i övrigt med "GS" vi svenskar är inte ute efter det nya och o testade. Ta t.ex. bilmärket Skoda bilen som ingen ville ha eftersom att det var många dåliga saker förknippade med den. Sen när det kom tester som visade att det var en bra bil så blev det köphysteri.
En av anledningarna kan vara att vi svenskar är försiktiga, vi vill ha kvalité och inte saker som i efterhand visar att: produkten kanske inte var testvinnaren.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Kan ju säga att jag mailat ett antal datorbutiker och frågat om produkter och liknande försökt förklara att intresset är stort osv men ingen har ens svarat på mina mail. Tycker det går trögt men det är väl för att de flesta här i Sverige trots allt går till Siba och köper en DATA antar jag.

Jag tror företagen har för dålig kontakt med kunder via internetsidor. Typ polls och liknande skulle nog vara mycket bra. Det sprids ju väldigt fort över internet bland de mer intresserade datoranvändarna om en butik har en häftig produkt.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
triton242
Hedersbit
Posts: 1133
Joined: 2002-03-07 22:34:51
Location: Nyköping Tystberga
Contact:

Post by triton242 »

Kan inte det ha att göra med att London är lite större en t.ex. Stockholm, för övrigt vet jag inte vad skivpriserna i England är men de är säkert lägre än i Sverige.
Well du kan åka till andra städer i England och se att det finns mycket mer affärer som säljer ett mycket bredare musik sortiment än i Sverige där det på sin höjd finns musik som spelas på MTV/ZTV pop program att köpa.
Vill man beställa musik här i sverige så är det ju typ GINZA man får vända sig till om man letar efter något lite mer udda något jag tycker är tråkigt.

Det är därför MP3 är så ruggit bra.. Man får tag i ett mycket bredare musikurval och det utan att behöva importera en massa musik. Inte för att jag vill göra reklam för varken formatet MP3 eller för piratkopiering, men som det ser ut i Sverige idag börjar man nästan få dåligt med allternativ att hitta sin musik på "lagliga" vägar (om man inte gillar POP musik (radioskval).
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

triton242 wrote:
Kan inte det ha att göra med att London är lite större en t.ex. Stockholm, för övrigt vet jag inte vad skivpriserna i England är men de är säkert lägre än i Sverige.
Well du kan åka till andra städer i England och se att det finns mycket mer affärer som säljer ett mycket bredare musik sortiment än i Sverige där det på sin höjd finns musik som spelas på MTV/ZTV pop program att köpa.
Vill man beställa musik här i sverige så är det ju typ GINZA man får vända sig till om man letar efter något lite mer udda något jag tycker är tråkigt.

Det är därför MP3 är så ruggit bra.. Man får tag i ett mycket bredare musikurval och det utan att behöva importera en massa musik. Inte för att jag vill göra reklam för varken formatet MP3 eller för piratkopiering, men som det ser ut i Sverige idag börjar man nästan få dåligt med allternativ att hitta sin musik på "lagliga" vägar (om man inte gillar POP musik (radioskval).
Det beror helt och hållet vilken musikstil man gillar. Vi hårdrockare har ett par riktigt bra postorderföretag. Visst har ginza och cdon lite av det mer allmäna sortimentet, men kungen är ju TPL Records. Samt ett par andra i norra sverige.

Vad gäller skivhugget så kan man ju göra specialbeställningar därifrån och dom får nästa tag på ALLA skivor.

Orkar iofs. inte gå in på mp3-snacket nu, men visst är mp3-or något bra för dom som inte inser varför man är en skivsamlare.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
helmer
Posts: 7
Joined: 2002-06-29 1:30:35
Location: Sundsvall
Contact:

Post by helmer »

Svar: Kapitalism.
-.-;
User avatar
N. Alfinson
Hedersbit
Posts: 3051
Joined: 2002-02-17 0:03:22
Location: Göteborg/Stockholm
Contact:

Post by N. Alfinson »

helmer wrote:Svar: Kapitalism.
hur får du ihop det? kapitalismen borde ju snarare främja utbudet eftersom det köps mer produkter (och även fler).
Parmardil
Posts: 786
Joined: 2002-03-08 9:12:23
Location: Landskrona, ursprungligen Borås
Contact:

Post by Parmardil »

egar wrote:
triton242 wrote:
Kan inte det ha att göra med att London är lite större en t.ex. Stockholm, för övrigt vet jag inte vad skivpriserna i England är men de är säkert lägre än i Sverige.
Well du kan åka till andra städer i England och se att det finns mycket mer affärer som säljer ett mycket bredare musik sortiment än i Sverige där det på sin höjd finns musik som spelas på MTV/ZTV pop program att köpa.
Vill man beställa musik här i sverige så är det ju typ GINZA man får vända sig till om man letar efter något lite mer udda något jag tycker är tråkigt.

Det är därför MP3 är så ruggit bra.. Man får tag i ett mycket bredare musikurval och det utan att behöva importera en massa musik. Inte för att jag vill göra reklam för varken formatet MP3 eller för piratkopiering, men som det ser ut i Sverige idag börjar man nästan få dåligt med allternativ att hitta sin musik på "lagliga" vägar (om man inte gillar POP musik (radioskval).
Det beror helt och hållet vilken musikstil man gillar. Vi hårdrockare har ett par riktigt bra postorderföretag. Visst har ginza och cdon lite av det mer allmäna sortimentet, men kungen är ju TPL Records. Samt ett par andra i norra sverige.

Vad gäller skivhugget så kan man ju göra specialbeställningar därifrån och dom får nästa tag på ALLA skivor.

Orkar iofs. inte gå in på mp3-snacket nu, men visst är mp3-or något bra för dom som inte inser varför man är en skivsamlare.
jo, visste går det att beställa nästan allt, men det är ju det som är så tråkigt, för att få tag på någonting utöver det "vanliga" (sån skit dom spelar på rix fm osv.) tvingas man ju att beställa.
"Some days you just can't get rid of a bomb." -Batman
triton242
Hedersbit
Posts: 1133
Joined: 2002-03-07 22:34:51
Location: Nyköping Tystberga
Contact:

Post by triton242 »

Vart beställer man tex musik från en massa olika kubbar runt om i världen (då tänker jag inte bara på Minestry of sound) eller beställer musik som större DJ´s runt i världen mixat/gjort. Vet inte på rak hand nått ställe i sverige som säljer.. Om någon vet så hör gärna av er i ett PM eller nått.
:)

Post by :) »

Jag vågade iallafall E-maila till G-TEK , firman i göteborg som tar in lite udda prylar som annars kan vara svårt att fåtag i här hemma i sverige.

i mitt e-mail sade jag bara att jag var intreserad av en KOOLANCE pc2-601 BLACK (i princip en vattenkyld CHEIFTECH låda i svart färg) .

vet ej om det var pågrund av mitt e-mial som gjorde att dom tog in den,men dom skickade ett svar på mitt e-mail och sade att den modellen för ögonblicket var slut hos KOOLANCE (restnoterat)

men det kan vara anledningen till att dom numera har just den modellen i sitt sortement .(mitt e-mail alltså)

hursom helst jag provade iallafall och kort tid senare så finns prylen i svedala ....shyst .

kommer så småning om att införskaffa ett exemplar när pengarna har sammlats på hög (har inga stora inkommster så imitt fall så måste jag slå ihop minst 2-3 månaders besparingar för att fixa det hela, man behöver vattenblock och annan tillbehör ochså inte bara skälva RIGGEN tyvärr rättså kostsamt, men jag ser det som en engångs utgift som säkert är värt besväret).
JoX^
Posts: 269
Joined: 2002-03-08 14:40:53
Location: Gävle
Contact:

Post by JoX^ »

Precis som bloodvite säger kan ett mail hjälpa, men oftast så räcker det inte med ett mail. Det måste finnas ett intresse för produkten för att företagen ska våga.
Men om flera personer visar sitt intresse via mail så tror jag företagen inser sin chans att tjäna pengar.

En grupp som hjälper till med att tipsa företagen om nya produkter kanske skulle vara en lösning, något som företagen kan ha till hjälp om man är sugen på att ta in ett ny produkt i sortimentet.

/hade bråttom när jag skrev =(
:)

Post by :) »

SOUND-POLUTION är en skiv affär i gamla stan (stockholm)
dom har mycket synth musik udda rock m.m. kan tänkas att dom tar in på beställning ochså men annars har dom normalt det mesta av det senaste som är "inne" , prova där om du kan komma till huvudstaden eller om du bor här så gå dit och kålla vetja.
triton242
Hedersbit
Posts: 1133
Joined: 2002-03-07 22:34:51
Location: Nyköping Tystberga
Contact:

Post by triton242 »

SOUND-POLUTION är en skiv affär i gamla stan (stockholm)
dom har mycket synth musik udda rock m.m. kan tänkas att dom tar in på beställning ochså men annars har dom normalt det mesta av det senaste som är "inne" , prova där om du kan komma till huvudstaden eller om du bor här så gå dit och kålla vetja.
Jorå den affären känner jag till. Som sagt de har mest synth rock..
Mich
Posts: 7
Joined: 2002-08-20 10:57:23
Location: Mich

Post by Mich »

triton242 wrote:Ta bara en så enkel sak som en cd skiva.
Sverige är ett U-land när det gäller musik att köpa ute i affärerna.
Åk till Londen och gå i musik affärer som är stora som ICA Kvantum.
Hur många sådana finns det i sverige ?
Om man dristar sig till att påpeka att London och Sverige har ungefär samma folkmängd...
Slå ihop alla Sveriges musikaffärer och jämför med Londons...
Jag vet inte var vi hamnar men det känns rättvisare i jämförelse.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Angående moddningsprylar så tror (hoppas) jag att det beror på att svenskar i allmänhet tittar mer på varuvärde, vem vill betala flera gånger mer för en vritpot för att det råkar sitta en .200" HDkontakt på den (Molex för er obildade), eller halvtaskiga skitsaker som verkar sälja utomlands bara för att det står casemod på förpackningen, visst det finns en hel del bra modprylar, men också mycket dom flesta kan göra bättre, billigare hemma i köket.

Ibland undrar man om man är ensam om att vilja bygga saker från grunden och inte köpa dom i blisterpack med instruktioner :)
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Project2501
Posts: 164
Joined: 2002-11-27 8:52:55
Location: Västerås
Contact:

Post by Project2501 »

Fireman wrote:Ibland undrar man om man är ensam om att vilja bygga saker från grunden och inte köpa dom i blisterpack med instruktioner :)
Klart att du inte är :)
Alltid roligare att bygga eget en att köpa, gör det hela mer unikt när man kommer på LAN.
Ja e ingen elit när det gäller elektronik o så, men det e ju därför det finns Forum som det här med kunnigt folk som kan hjälpa en.

:D
I'm a living, thinking entity who was created in the sea of information
www.getfirefox.com
Cluster
Posts: 10
Joined: 2002-12-24 1:27:12

Post by Cluster »

[quote="Fireman"]Angående moddningsprylar så tror (hoppas) jag att det beror på att svenskar i allmänhet tittar mer på varuvärde, vem vill betala flera gånger mer för en vritpot för att det råkar sitta en .200" HDkontakt på den (Molex för er obildade), eller halvtaskiga skitsaker som verkar sälja utomlands bara för att det står casemod på förpackningen, visst det finns en hel del bra modprylar, men också mycket dom flesta kan göra bättre, billigare hemma i köket.

Ibland undrar man om man är ensam om att vilja bygga saker från grunden och inte köpa dom i blisterpack med instruktioner :)[/quote]

mm du har rätt -fast de måste bero på tummen mitt i handen fen ..

fast 2 alt är ska man bara ha de å inte fortsätta med modding så blir de lite dyrt m dremmel / plåtsåg + alla kunskaper i lödning
som en egen modding kräver

ps hm ja tror vi kommer utan för ämnet ;)


Jo de brukar vara väldigt besvärligt att införa produkter här
i sverige -- talar från egen erfarenhet

har 3 grossistföretag i norden å sverige är svårast att impletera en ny produkt

hm tipset för att få in en produkt är att ringa den som är inköps
ansvarig - DU ska då i din tur sälja produkten för företaget.

ju mer du säljer ju mer jobb besparar du den inköpsansvarige
ja får alltid som ja vill då ja pratar på de sättet

ha de !
Vänliga Hälsingar Cluster
^_^
Posts: 14
Joined: 2003-02-21 18:13:54
Location: trosa

Re: Tröga svenskar

Post by ^_^ »

Axman wrote:Sverige brukar anses som ett land där man ligger långt framme inom IT (detta vida begrepp), datorer och annan elektronik. Faktum är att vi slår oss lite för bröstet och säger att vi är med i toppen. Detta stämmer naturligtvis till stor del men jag har faktiskt mött en lite annorlunda bild från företagens sida.

Bilden vi har mött är att Sverige är svårt att lansera nya produkter i. England, Finland och Norge är öppna för nya produkter och tankar. Men när de kommer till Sverige och Danmark så går det helt plötsligt väldigt trögt. Leverantörerna är nöjda med det de har och kunderna har svårt för att ta in nya idéer och märken. Jag har själv hört det från ett flertal olika håll. Det går att ta sig in med sitt företag i Sverige, men det tar flera år där man långsamt men säkert bygger upp sitt märke. Det jag talar om nu gäller främst hårdvara eftersom det är där vi på 64bits rör oss.

Efterfrågan på allt detta nya borde finnas, letar man i olika forum och på sidor ute på nätet så finns det helt klart en efterfrågan. Det frågas om nya produkter i forumen och intresset verkar trots allt finnas. Men det är sällan som företagen tar in dessa nya produkter och de flesta drar sig från att beställa från exempelvis USA. Och när det väl kommer tills Sverige så är oftast priserna högre än de i USA vilket gör att man tappar lusten. Men varför är det så ofta på det sättet? Ja de företag som vi har talat med ger faktiskt en annan bild. Tar de in något nytt så är det inte någon som köper det här i Sverige. Däremot flockas engelsmännen, finnarna och norrmännen som flugor runt en sockerbit. Sedan kommer i bästa fall försäljningen i Sverige igång efter ett halvår.

Varför är det på detta sätt? Var är den svenska kreativiteten och uppfinningsrikedomen? Varför betraktas Sverige som ett trögt land att lansera produkter i? Jag vet faktiskt inte, men jag själv är nog ett bra exempel på detta. Jag föredrar att hålla mig till märken som jag känner till. Köper jag ett okänt märke så vet jag ju inte vad det är jag får, kända märken är säkra kort. Men varför är då det så trögt att få in nya tankar och idéer? Varför ligger resten av världen alltid så långt framför oss när det gäller nya moddar och experiment? Förmågan att göra det finns, forumen är fyllda med duktiga människor och vi har alla förutsättningar i världen för att ådstakomma något extra, men varför händer då detta i så liten utsträckning? Det finns kreativa människor naturligtvis, man ser ibland saker som får en att bli fascinerad. Men de är för få, och de ger helt klart inte ens en nämnbar grund för företag som säljer moddningsprylar. Man måste inte heller komma på nya saker att göra, kanske det är ett krav på att göra något som ingen annan har gjort tidigare som ställer till det?

Nej, jag vill komma med en liten uppmaning om att våga vara lite mer kreativa, våga ställa krav på företagen att de skall arbeta hårdare på att ta in nya produkter. Vi har alla möjligheter att påverka företag och ligga långt fram inom hårdvaruvärlden. Och priserna går att pressa en hel del, det finns redan företag som söker efter nya produkter och får ned priserna ganska rejält. Hitta dessa produkter som går direkt från tillverkare till Sverige och ta er en titt på vad de kostar i USA och i England, finns viljan och möjligheterna för företaget som säljer så brukar de kunna hålla bland de lägsta priserna i världen.

Så kort sagt, våga mer, ställ krav på företag att de skall ha bättre sortiment där man kan låta fantasin arbeta istället för att matas med färdiga lösningar. Och det måste inte vara så att man gör allt jobb själv, nej fram för bland annat mer ”kit” där man får olika komponenter och ritningar där man själv får möjlighet att påverka det man gör, kunna ändra på det så att det passar det man skall göra. Att ha gjort något delvis är mycket roligare än att köpa något färdigt, och väldigt mycket enklare än att börja från noll.

Skapa möjligheter för dig själv, för andra och för företagen. Öppna dig för nyheter och släpp fram din kreativitet.
vi e inga tröga svenskar!!!!!!!!!!!!!!! dummer ;D
amd xp athlon 2600+ wd180gb ,audigy 2 platium,radeon 9700 pro 128mb ,1024 ddr minne ,vatten kylining ,vapo chilli tower vet ej vad den heter pris:mycket
Allram
Posts: 45
Joined: 2005-01-06 23:58:40

Post by Allram »

Min senaste gitarr köpte jag direkt av den handlare i USA som byggt den och mina tre senaste skivor är inhandlade direkt från bandens hemsidor.

Jag har också sen länge gett upp att fråga efter grejer i butik och insett att internet handel verkar vara utvägen.
Världen blir mindre och det är på ett sätt lite synd (som socialiskisk medel-Svensson på både längden och tvären), att man inte får möjlighet att gynna Svensk handel någon gång.

Ett problem för mig har blivit att när det gäller musik, skivor och instrument så finns allt jag vill ha endast utanför EU med allt vad det innebär av skyddstullar, moms och frakter.

Men nåt positivt är i alla fall att om man ser hela världen som en stor butik så har man fantastiska möjligheter att hitta det man vill ha om kan leva med att köpa något man inte kan sätta sina flottiga fingeravtryck på innan man betalar för det.
User avatar
sae
Posts: 61
Joined: 2005-03-24 15:13:00
Location: Lund
Contact:

Post by sae »

Problemet är väl att media suger i sverige... platt enkelriktat skit...
...då är det generellt svårt för folk (massorna) att hitta nytt - kan vara
musik, böcker, vilka produkter som helst...
Casio fx-3900P
Post Reply