Egen låda...behöver hjälp

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
meminus
Posts: 1055
Joined: 2003-01-18 2:02:36
Location: Snål-land
Contact:

Egen låda...behöver hjälp

Post by meminus »

Hej!
Jag funderar på att bygga ett helt nytt chassi. Troligt vis i aluminium, för att själva burken kommer troligt vis bli ganska stor... Den ska ha formen av en lik-kista. SÅ det kommer bli lite sneda kanter och så...jomin strösta fråga är: Hur ska jag fästa komponenterna? Går det att fästa komponenterna lite glesare, eller måste de sitta nära varandra?

Jag må vara trög på detta...snälla hjälp mig
"Varje gång en PC dör får en ängel sina vingar"
"Drivrutiner är rutiner som driver en till vansinne"
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Re: Egen låda...behöver hjälp

Post by Ghlargh »

Komponenterna? förklara vilka komponenter du menar och hur du tänker
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Gussoh
Posts: 974
Joined: 2002-05-09 11:32:06
Location: Mölndal
Contact:

Post by Gussoh »

Ghlargh wrote:Komponenterna? förklara vilka komponenter du menar och hur du tänker
motsånd, kondensatorer, kontakter å så ju.. samt processorsockel å så.. just den är ju lite klurig ;)
Jag tycker att grön är en fin färg.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Gussoh wrote:
Ghlargh wrote:Komponenterna? förklara vilka komponenter du menar och hur du tänker
motsånd, kondensatorer, kontakter å så ju.. samt processorsockel å så.. just den är ju lite klurig ;)
Han ska bygga en egen låda, inte ett eget moderkort....
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Xhargh
Posts: 1177
Joined: 2002-10-21 15:05:32
Contact:

Post by Xhargh »

Du får lägga upp bilder när du är klar ;)

Jag antar att det är en atx-låda du kommer att bygga, och i så fall får du läsa in dig på ATX Specification and Design Guides
User avatar
meminus
Posts: 1055
Joined: 2003-01-18 2:02:36
Location: Snål-land
Contact:

Jo...

Post by meminus »

Alltså jag ska ju bara bygga lådan, hur ska jag fästa moderkort, hd mm?
"Varje gång en PC dör får en ängel sina vingar"
"Drivrutiner är rutiner som driver en till vansinne"
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Re: Jo...

Post by Ghlargh »

slaier wrote:Alltså jag ska ju bara bygga lådan, hur ska jag fästa moderkort, hd mm?
Jag funderar på ett liknande projekt, det jag kommer göra åt moderkortet är att snatta en moderkortsplåt med kortfästen och bakplatta ur ett gammalt chassi.

Hårddisk och CDfästen är inte värre än att mäta och borra egentligen... samma med nätagg
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
meminus
Posts: 1055
Joined: 2003-01-18 2:02:36
Location: Snål-land
Contact:

Ny fräch idé!

Post by meminus »

Jo...nu har jag suttit uppe och funderat och klurat. Jag baserar burken på ett high-tower chassi. Min ide är: 1, Klistra spegelpapper på lådan, skär ut eventuella "fönster". På detta lägger jag en pjexiglasskiva (som skyddar). Men jag måste lämna lite plats för silikon i kanterna. Det blir inte så jätte-snyggt med en sågad kant synlig.
2, Ett litet fönster i storlek med en hårddisk, innanför fönstret sätter jag en hårddisk som jag öppnat locket på och ersatt med pjexi. Nu ser man utifrån när hårddiskn arbetar. Tufft... Dessutom ska jag ha en heltäckande fönster på andra sidan. Med marginal: 5-8cm från kanten..eller nått...låter det bra?

=O) nu ska vi bara fixa en lämplig dator och lite pengar...
"Varje gång en PC dör får en ängel sina vingar"
"Drivrutiner är rutiner som driver en till vansinne"
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Re: Ny fräch idé!

Post by tkh »

slaier wrote:...en hårddisk som jag öppnat locket på och ersatt med pjexi. Nu ser man utifrån när hårddiskn arbetar...
Det där tycker jag lät farligt. Du är medveten om att ett endaste dammkorn kan för evigt förstöra skivornas ytor? Även om det kan fungera ett tag så är nog risken för totalt haveri inom kort väldigt överhängande.
"Just because you are unique does not mean you are useful."
Xhargh
Posts: 1177
Joined: 2002-10-21 15:05:32
Contact:

Re: Jo...

Post by Xhargh »

slaier wrote:Alltså jag ska ju bara bygga lådan, hur ska jag fästa moderkort, hd mm?
Om det här var svar på mitt inlägg så finns det mått för hål och allt möjligt här (fanns på den tidigare länken)...
User avatar
meminus
Posts: 1055
Joined: 2003-01-18 2:02:36
Location: Snål-land
Contact:

TKH

Post by meminus »

Jo jag har hört detta

Men...det ska väl kunna gå?
Hur ska jag kunna göra det på bästa sätt för att förhindra det?

En sak till jag har hört, att hårddisken innehåller en gas, släps den ut fungerar inte hårddisken...stämmer?
"Varje gång en PC dör får en ängel sina vingar"
"Drivrutiner är rutiner som driver en till vansinne"
User avatar
Gussoh
Posts: 974
Joined: 2002-05-09 11:32:06
Location: Mölndal
Contact:

Post by Gussoh »

Ghlargh wrote:
Gussoh wrote:
Ghlargh wrote:Komponenterna? förklara vilka komponenter du menar och hur du tänker
motsånd, kondensatorer, kontakter å så ju.. samt processorsockel å så.. just den är ju lite klurig ;)
Han ska bygga en egen låda, inte ett eget moderkort....
Förlåt mitt elaka sätt att försöka göra mig rolig på slaiers bekostnad. =D
Jag tycker att grön är en fin färg.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Re: TKH

Post by Ghlargh »

slaier wrote:Jo jag har hört detta

Men...det ska väl kunna gå?
Hur ska jag kunna göra det på bästa sätt för att förhindra det?

En sak till jag har hört, att hårddisken innehåller en gas, släps den ut fungerar inte hårddisken...stämmer?
Uhm... alla som påstår att hårddisken har vaccuum eller innehåller gaser andra än luft ska ha stryk, alla hårddiskar jag har sett har små ventilationshål som gör att trycket innuti och utanför disken alltid är detsamma...

Jag har provat att köra en disk utan lock en gång (200meggare, bara för att testa), den höll i 3 dar. inga speciellt stora dammängder i den, nåt korn bara, det räcker.

Pleximod på hårddisken MÅSTE göras i renrum efter att man har rengjort disken från damm på utsidan
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
meminus
Posts: 1055
Joined: 2003-01-18 2:02:36
Location: Snål-land
Contact:

Post by meminus »

Okej då skippar jag det...det lät som du sa: "farligt"

okej får hitta på något annat, men iden är grymt läcker...
"Varje gång en PC dör får en ängel sina vingar"
"Drivrutiner är rutiner som driver en till vansinne"
User avatar
Oblivion
Posts: 384
Joined: 2002-03-11 12:36:08
Location: Göteborg

Post by Oblivion »

Jag pleximoddade en gammal 500mb för ett halvår sedan. Satte i en liten blå lysdiod också har fungerat perfekt sedan dess ;D
Nix
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Oblivion wrote:Jag pleximoddade en gammal 500mb för ett halvår sedan. Satte i en liten blå lysdiod också har fungerat perfekt sedan dess ;D
Jo, man kan lyckas, chansen är större på gamla diskar då dessa kräver större fysiska skador för att sluta fungera, en 80gig har mycket tätare dataspår och blir därför mycket lättare att ha sönder
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
meminus
Posts: 1055
Joined: 2003-01-18 2:02:36
Location: Snål-land
Contact:

Post by meminus »

Ja, jag ska ju bara göra så med en 8 gigare...inget att förstör egentligen...jag tänker iallafall försöka...

Är det lättare eller mindre lättare att paja en 8 gigare? om man gör på så sätt?
"Varje gång en PC dör får en ängel sina vingar"
"Drivrutiner är rutiner som driver en till vansinne"
User avatar
meminus
Posts: 1055
Joined: 2003-01-18 2:02:36
Location: Snål-land
Contact:

Post by meminus »

det sa du ju....skit i det...
"Varje gång en PC dör får en ängel sina vingar"
"Drivrutiner är rutiner som driver en till vansinne"
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Några tips: blås försiktigt av disken med tryckluft innan du öppnar den, var på ett dammfritt ställe.

Öppna den och lägg den i en rengjord lufttät burk.

Modda locket, låt lim torka, blås/torka av allt skit som ligger löst efter moddningen.

gå tillbaks till det dammtäta rummet och sätt ihop den försiktigt...

se till att plexit inte kommer ivägen för spindeln, det blir svårt att skruva ihop den då
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Xhargh
Posts: 1177
Joined: 2002-10-21 15:05:32
Contact:

Post by Xhargh »

User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Ja jag skulle ju inte vilja ha gladpacken liggande mot mina skivor... men det är nog bara jag...

Jag skulle använda en rengjord lufttät plast eller plåtburk

Edit: 3 veckor min rumpa...

Tog mig 2 timmar att windowmodda en HD, och då hade jag inte ens en dremel till att göra hålen, med en sådan skulle det väl ta 45 minuter...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
meminus
Posts: 1055
Joined: 2003-01-18 2:02:36
Location: Snål-land
Contact:

Post by meminus »

jo det är alltid bra att ha verkyg till hands.
Vad menar du med ett damm-frit rum? Ett vakumrum eller bara ett rum där pappa inte står jämte och sågar?

Iallafall...så har jag brist på utseende, har testat allt! Funderat, legat uppe till 3 på nätterna och skissat, pratat med kompisar. Kommer inte fram till nått....ge mig tips!

Syftet med modding är ju att komma på allt skjälv jag vet...men ändå...man kan ju utveckla andras tankar. Ja ja... det blir nog bra...ska lägga ut bilder på den när den blir klar det lovar jag! =O)
"Varje gång en PC dör får en ängel sina vingar"
"Drivrutiner är rutiner som driver en till vansinne"
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

slaier wrote:jo det är alltid bra att ha verkyg till hands.
Vad menar du med ett damm-frit rum? Ett vakumrum eller bara ett rum där pappa inte står jämte och sågar?

Iallafall...så har jag brist på utseende, har testat allt! Funderat, legat uppe till 3 på nätterna och skissat, pratat med kompisar. Kommer inte fram till nått....ge mig tips!

Syftet med modding är ju att komma på allt skjälv jag vet...men ändå...man kan ju utveckla andras tankar. Ja ja... det blir nog bra...ska lägga ut bilder på den när den blir klar det lovar jag! =O)
Dammfritt rum = ett rum där en sak inte får ett enda dammkorn på sig om den exponeras i 30 ~sekunder, ett korn räcker för att om du har otur slakta hårddisken...

När jag moddar brukar jag fundera på dom funktioner jag vill ha och bygga designen därifrån, men som bekant är ju mina moddar funktionsmoddar och inga rena utséendemoddar... utom fönstret då...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
meminus
Posts: 1055
Joined: 2003-01-18 2:02:36
Location: Snål-land
Contact:

Post by meminus »

Men då finns det ju egentligen inget damm fritt rum...
Var man än är så innehåller ju "rummet" damm...

Man får städa innan bygga som du säger i en glass-burk...eller nått

/
"Varje gång en PC dör får en ängel sina vingar"
"Drivrutiner är rutiner som driver en till vansinne"
raxxo
Posts: 22
Joined: 2003-01-09 16:00:07
Location: Göteborg
Contact:

Post by raxxo »

jag har läst om en del som har gjort följande...

1) gå in i badrummet...
2) sätt på varmvattnet i dushen så att det blir hög luftfuktighet...
3) gå ut å vänta ett tag så att ångan lägger sej...
4) gå in skruva isär hdd´n...
5) lägg hårddiskdelen i en antistatpåse och lägg i en väldiskad tupperwareburk eller motsvarande som är HELT tät...
6) gå ut å skär upp hålet...
7) montera plexin...
8) rengör 'locket' NOGGRANNT
9) gör om steg 1-3
10) gå in i badrummet, plocka ut disken ur förpackningen...
11) skruva ihop...
12) provkör...

Låter som om detta är det bästa alternativet om man inte har ett dammfritt rum á la de rummen amd/intel har med luftslussar specialkläder och dylikt...
Dock så får man nog se till att handdukar dasspapper och sådant är ute ur badrummet så att det inte finns något som dammar....
Låter lite osäkert enligt mej, men ändå det säkraste sättet... folk har gjort detta med nya diskar å dom har fungerat perfekt länge...

en kul grej är ju att löda dit en led medans man ändå håller på så att man får det hela upplyst... som här http://www.zapwizard.com/Laptopwindow/index.html

hoppas jag hjälpt någon...

edit: http://www.zapwizard.com har MASSOR med roliga mods och idéer...
[/list][/u]
// Oscar aka raXXo
____________________________________
Post Reply