LCD-Display

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Locked
User avatar
-Viper-
Hedersbit
Posts: 357
Joined: 2002-06-25 20:18:52
Location: Jkpg

LCD-Display

Post by -Viper- »

vad tror ni om denna? http://www.fractalposter.com/fractronics/lcd.shtml
är det mycket jobb för att få en LCD Display att fungera? jag har ingen koll alls på hur en sån fungerar och hur man kopplar in en sån
AMD Barton 2500+@3200+ || Epox EP-8RDA+ || 1024 DDR-DIMM PC3200/DDR400 184pin 400MHz CAS2.5 || Radeon 9600Pro || Thermaltake Highest Xaser III V2000A Super Tower || NEC 2500 DVD brännare || 19 tum TFT Samsung SyncMaster 940B
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Hello

Post by ADiS »

Om du är dukit på elektronik så varför inte... Jag toro inte att detta är så lätt grej!
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Det är inte svårt om du har lött lite kabel innan. Det man brukar göra med den typen av LCD är att koppla in dem till parallellporten.

Här är en länk till lite ritningar på inkoppling av displayer av denna typ. Välj WinAMP-kopplingen eftersom denna fungerar med de vanligaste LCD-programmen för Windows (har själv verifierat detta):

http://lcdproc.sourceforge.net/docs/0.4 ... ivers.html
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
Rich
Posts: 25
Joined: 2002-07-21 16:31:16
Location: Göteborg
Contact:

Post by Rich »

Jag kan rekommendera den, har en sådan själv.
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Jag lödde en liknande för ett tag sen och jag har ingen nämnvärd lödvana. Men det blev bra ändå. :)
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Om man aldrig någonsin i sitt liv har lött förut så kan det löna sig att köpa ett par 3 av dom där extremt billiga byggsatserna att träna på så man inte eldar upp en LCD för flera hundra.

Har själv sett enkla lödbyggsatser för nybörjare för 20-30 spänn.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
contimun
Posts: 14
Joined: 2003-01-02 12:10:47
Location: Sweden-Stockholm
Contact:

Post by contimun »

vart har du sett de???
"This is UNIX, i know this" - Jurrasic Park
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

contimun wrote:vart har du sett de???
De?? "Just De"? Bokstaven D? Vad?
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Bull1_Rid3
Posts: 79
Joined: 2002-10-06 16:45:04
Contact:

Post by Bull1_Rid3 »

Har även jag tänkt köpa en LCD Display med bakgrundsbelysning så jag tar tillfället att fråga i denna tråd. Istället för den LCD display som disskuteras i tråden som är en 40*2 raders, skall jag köpa en 40*4 med bakgrundsbelysning. Hittade inte en sådan på detta stället som var föreslagen i tråden.


Om någon vet en bra sida/butik som säljer en sådan billig, skulle gärna vilja ha tips :)
AMD Athlon Xp 2100+ || ASUS A7V333 RAID || Creative GeForce 4 Ti4400 || 512DDR pc2700 minnen || Neonlight chassi || Akasa Silvermountain kylfläns med coolermaster DP5-6I31C-OL fläkt || IBM Deskstar 60GB + 120GB Maxtor || Windows XP
User avatar
redhat
Hedersbit
Posts: 2272
Joined: 2002-02-18 17:47:11
Location: Luleå, Sunderbyn
Contact:

Post by redhat »

Ghlargh wrote:
contimun wrote:vart har du sett de???
De?? "Just De"? Bokstaven D? Vad?
Förmodar att han syftar på "dem". I talspråk så faller ofta bokstäver bort, vilket inte någonting konstigt. Du kanske pratar med t i det, och m i dem?
"You were right about the stars.
Each one is a setting sun." -Wilco, Jesus, etc.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

redhat wrote:Förmodar att han syftar på "dem". I talspråk så faller ofta bokstäver bort, vilket inte någonting konstigt. Du kanske pratar med t i det, och m i dem?
Även om vi vet att han menar det eller dem så har vi fortfarande ingen aning om vad/vilka han syftar på :)
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
redhat
Hedersbit
Posts: 2272
Joined: 2002-02-18 17:47:11
Location: Luleå, Sunderbyn
Contact:

Post by redhat »

Skulle gissa på "....enkla lödbyggsatser för nybörjare för 20-30 spänn." som du skrev i inlägget tidigare.
"You were right about the stars.
Each one is a setting sun." -Wilco, Jesus, etc.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

redhat wrote:Skulle gissa på "....enkla lödbyggsatser för nybörjare för 20-30 spänn." som du skrev i inlägget tidigare.
Dom finns lite överallt, här är dom jag kunde gräva upp på kjellco

IRbarriär 29:-
Nivådetektor 29:-
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
osten
Posts: 17
Joined: 2003-02-23 10:59:29
Location: Mölnlycke
Contact:

Post by osten »

finns färdiga på www.billigastlcd.tk
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Även här finns färdigkopplade displayer: http://viper.1go.dk/lcd/.
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
osten
Posts: 17
Joined: 2003-02-23 10:59:29
Location: Mölnlycke
Contact:

Post by osten »

å fy fasiken vilken leveranstid det var där!
User avatar
Leffamonx
Posts: 176
Joined: 2002-05-04 19:33:27
Location: Höör
Contact:

Post by Leffamonx »

Jag är också sugen på en LCD.

Dock så vill jag inte se vilken låt som spelas i winamp.

Min lcd idè:
När man tex startar datorn så skall det stå "starting" och likaså när man stänger av. Och samma princip när man trycker ut cd:n etc.

Kan kanske vara svårt?, iom att de flesta Lcd verkar styras av någon form av programvara när man väl är inne i win?
Kanske svårt att få den programerad så att den reagerar varje gång man trycker på startknappen?

Finns det sådana Lcd:s eller är det jag som önskedrömmer?

// Leffa
Leffamonx speakz:
Palla med...
User avatar
blitz
Posts: 176
Joined: 2002-03-10 22:59:51
Location: Svergie
Contact:

Post by blitz »

Illuwatar wrote:Även här finns färdigkopplade displayer: http://viper.1go.dk/lcd/.
Hmm, är det samma som www.svenskmod.com ? Har hört att de inte leverarar och sånt.
Markus.Lewin@onlinecenter.nu .:. OnLineCenter
Lian Li PC 60 + Antec TruePower 430 W| XP 2000+ T-Bred | 512 Mb TwinMos PC 2700 DDR cas 2 | Albatron GeForce 4 Ti 4200 Turbo 128 Mb | WD 80 Gb 8 Mb cache, IBM 20,5 Gb | Samsung 52x, LiteOn 40x12x48 |
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Leffamonx wrote:Jag är också sugen på en LCD.

Dock så vill jag inte se vilken låt som spelas i winamp.

Min lcd idè:
När man tex startar datorn så skall det stå "starting" och likaså när man stänger av. Och samma princip när man trycker ut cd:n etc.

Kan kanske vara svårt?, iom att de flesta Lcd verkar styras av någon form av programvara när man väl är inne i win?
Kanske svårt att få den programerad så att den reagerar varje gång man trycker på startknappen?

Finns det sådana Lcd:s eller är det jag som önskedrömmer?

// Leffa
Bumpa inte trådar som är äldre än en månad - skapa en ny och referera till den gamle istället. Läs våra regler för mer info.

Låser.
hej.
Locked