Dags för Digitalkamera

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
Wenner
Posts: 2
Joined: 2003-04-07 13:19:33
Location: Stockholm, västerort
Contact:

Dags för Digitalkamera

Post by Wenner »

Så var det dags för att skaffa en digitalkamera då ;D.. Frågan är bara vilken, jag sitter och surfar som en tok genom massa sidor med tester på olika kameror, men det finns ju sååå många att välja på

Jag är ute efter en kamera som ger bra bilder, priset ska ligga mellan 3000-5000 kr (kan även vara något mer),

En kompis till mig har en Canon PowerShot s30, och bilderna man tar med den tycker jag är kanon bra.

En annan kompis har precis köpt en ny kamera, Pentax Optio S. men bilderna var inte så speciellt bra, så det e lite derför jag tvekar nu vid köpet av en digital kamera. Pentax Optio S, släpptes ju denna månad, så man tycker ju att bilderna borde bli bättre en Canonen som släpptes för ca 1,5-2 år sedan..

Om ni har några förslag så skulle jag vara tacksam om ni skrev dom, ha gärna med en länk med foton som e taget med kameran
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Humm... tjae själv har jag en Canon PowerShot A200. Funkar perfa för digitala bilder. Föredrar den hederliga systemkameran framför det digitala, men ibland kan det ju vara bra att dra fram om man behöver snabba digitala bilder. A200 gick väll på ungeför 2500 om jag inte minns helt fel. Minolta ska ha ritkigt bra digitala också har jag hört.

Jag håller mig till min systemkamera, Canon EOS300 95% av fallen ;)

Kontentan är väll: Digitalt är bra, iaf till hobbyfotografering. 3-5 papp är absolut inte proffsklassens kameror, men gott och väl en BRA kamera.
iDon't care about your problems.
jstrom
Posts: 1732
Joined: 2002-05-28 22:18:35
Location: Göteborg
Contact:

Post by jstrom »

Min fader har en Minolta dImage Xi (om jag inte minns fel, tror den heter så ;) ), som jag lånar lite då och då. Mycket liten och smidig, går o ha i fickan utan problem om man känner för det. Tar alldelles utmärkta bilder, iaf dom jag har tagit i 1600x1200 ;)

Edit:
hm jaha du ville ha en länk oxå ja ;)

http://www.stromnet.org/bilder/flyh.jpg << där är en bild tagen med den kameran. Var hyffsat mörkt just där, och en hel del blinkade lampor grejer som blinkade, men bilden är tagen med blixt som du kanske förstår ;)

(Förövrigt är bilden från Pannlampa III, när Flyh spelar ;))
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

Jag har en Canon Powershot A40. Ganska dyr (det blev 4k med 128MB) för att vara en 2Mpixel-kamera, men jag köpte den ändå. Jämfört med många andra kameror i den klassen finns det fler funktioner här.. till exempel möjlighet att köra helt manuellt.

Du måste först och främst fråga dig vad du ska använda kameran till, istället för att säga bara vad du ska lägga ut. Fler funktioner ger högre pris, märke kan kosta, men med märke följer ofta kvalitet. Vill du ta så bra bilder som möjligt och använda kamerans funktioner så får du titta på de dyrare.
En vän köpte en Kodak CX4300 för närmare 3k på Elgiganten (redan där säger jag stopp), den har iofs 3 Mpixel, men å andra sidan enbart digital zoom och inga funktioner alls i princip.

Sätt först upp vad du ska använda den till, sedan vad du har för krav på kameran, till slut antalet pixlar och andra faktorer.

Jag rekommenderar www.cyberphoto.se , de är bra att ha och göra med samt säljer fina saker.
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Det här

Post by ADiS »

Minolta är ett skit bra märke för digital kameror. Då får du en 3.95 Megapixel, 2 sd kort (16+64 mb) för 3.795kr på dustn.se
EN JÄVLA MASIN FÖR PRISET :o

http://www.dustin.se/shopping/ProductDe ... 5010052239
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Re: Det här

Post by tkh »

adis87 wrote:Minolta är ett skit bra märke för digital kameror. Då får du en 3.95 Megapixel, 2 sd kort (16+64 mb) för 3.795kr på dustn.se
Glöm inte momsen bara. 4k7 blir det ungefär, plus frakt. Dessutom vill jag ha mer än 64MB, tar man bilder i max kvalitet skulle jag inte vilja ha mindre än 128 MB, med en sådan kamera helst 256.

Såklart beror det på vad man har för krav, men ska man iväg på en liten resa så måste det ju räcka.. man kan ju inte bara gå på en affär och köpa en ny filmrulle (köpa minneskort går ju, men då är det ju lika bra att ha ett stort från början).
"Just because you are unique does not mean you are useful."
Wenner
Posts: 2
Joined: 2003-04-07 13:19:33
Location: Stockholm, västerort
Contact:

Post by Wenner »

Jag ska använda den till lite allt möjligt (jag gillar att ta kort) ;D

Det jag främst vill ha e bra bilder utan att det är "konigt".. Storleken spelar inte så jätte stor roll (det behöver ju inte vara en MEGA kamera)..

över 3 Mpixlar borde det vara iaf. och min 2gr optisk zoom.

Jag har kollat ganska mycket på Canon Digital IXUS 400. men jag är inte så jätte hajj på digital kameror, så jag vet inte om den bra eller inte ;)...
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Jag letar också efter en digitalkamera men priset är avskräckande. Det är Ixus 400 jag också har fastnat för men jag skulle egentligen vilja ha fler manuella inställningar men det är nog någon det är värt att offra för storleken. Jag skulle även vilja ha rawformatet det är nog också något som man kan leva utan.
User avatar
morpheus
Posts: 48
Joined: 2002-10-05 23:52:11
Location: HANINGE
Contact:

Re: Det här

Post by morpheus »

adis87 wrote:Minolta är ett skit bra märke för digital kameror. Då får du en 3.95 Megapixel, 2 sd kort (16+64 mb) för 3.795kr på dustn.se
EN JÄVLA MASIN FÖR PRISET :o

http://www.dustin.se/shopping/ProductDe ... 5010052239
Dimagen e extremt bra när det gäller digitalkameror...hade en sådan innan den råkade tvättas
--P4 2,53Ghz, 768MB, 600GB--P3 600Mhz, 768MB, 200GB--snart 1 TB
ond
Posts: 9
Joined: 2003-04-06 23:27:14
Location: Sthlm
Contact:

Post by ond »

Köp en Sony DSC-P71
recension av mig själv finns på http://www.moddzone.com/main.php?sida=a ... nr=1&id=72
User avatar
Venom
Posts: 77
Joined: 2002-03-08 0:14:30

Post by Venom »

Canon powershot a60 resp. a70 borde du kanske osså se över ;) .
Treat people like you want to be treated
Post Reply